• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Defibrillator sökes: Visa klockan som väckte ditt intresse från de döda!

frere

Guld
2-Faktor
Klockintresset har falnat och jag har inte sörjt det nämnvärt under vinter, vår eller sommar. Men nu, med med tilltagande mörker, rusk och världens allmänna elände vore det kul att blåsa liv i det igen. Jag är iofs periodare sedan länge, men brukar alltid hitta tillbaka så fort frilufts- och trädgårdssäsongen börjar närma sig slutet. Men i år - stendött!

Börjar fundera på om jag kanske har sett och provat allt som är värt att prova efter många år i intresset. Har under åren gjort djupdykningar i allt från vintage kolumnhjulsverk till seikomoddning och frågan är vad som finns kvar där ute. Skulle ge mycket för att återfå känslan av att ha hela seiko tuna-serien oprövad framför mig eller hela speedmasterhistoriken kvar att läsa in mig på...

Någon som varit på bottnen och faktiskt hittat tillbaka? Vad impulsköpte du, eller vad nördade du ner dig i?

Visa defibrillator-klockan som väckte ditt intresse till liv igen!

Det är en panerai du behöver
D5BF83C1-1C2E-4401-BD81-7105D515166C.jpeg

Jag har tappat och plockat upp mitt klockintresse under flera olika tillfällen. Oftast har det skett genom att jag börjat läsa på mig om en ny typ av armbandsur än vad jag ägt. Senast var det när jag endast hade dressur i samlingen och började nörda ner mig i dykare. Slutade såklart i att jag köpte en SKX009 som insteg!

Har varit där och nosat många gånger men aldrig vågat ta steget! En ny subkultur med en massa att sätta sig in i vore förstås perfekt. Lite störigt att de envisas med att göra de bästa modellerna i 47 mm bara...
Ja det är som en liten mysig kult! Äh de har sjukt mycket roligt i 44mm och efter ett tag känns inte 47mm så stort. Kände samma sak men idag äger jag två 47mm som båda sitter riktigt bra på armen

90-talet är outforskat. Känns spontant som små gubbklockor med batteri eller 12-3-6 kronografer i tvåton (vilket jag själv bar som tonåring) men gissar att det måste finnas mer. En zenith el primero rainbow flyback, den fula mischmaschmodellen med alla färger, är iofs en gammal drömklocka...
Nja, Breitling Chronomat glömde du.

90-talet är outforskat. Känns spontant som små gubbklockor med batteri eller 12-3-6 kronografer i tvåton (vilket jag själv bar som tonåring) men gissar att det måste finnas mer. En zenith el primero rainbow flyback, den fula mischmaschmodellen med alla färger, är iofs en gammal drömklocka...
Det är ju inte det bästa årtiondet, rätt mycket ointressant. De jag snöat in lite på är ju Gerald Genta, Omega Polaris/Recife osv. Har väl iofs aldrig riktigt haft en dipp men är nog bitvis nere i en nu. Har redan så mycket och spritt att det alltid finns något spår att följa upp. IWCs lilla batteridrivna titaningenieur men militärtavla är tex en jag måste lösa.

Röstar på den :) Annars kandke det är läge att beta av de klockor som du först lade märke till innan intresset hade satt sig? För mig skulle det bli Breitling Chronomat med rolueau-länk och någon tidig 90-tals Corum😁

Röstar på den :) Annars kandke det är läge att beta av de klockor som du först lade märke till innan intresset hade satt sig? För mig skulle det bli Breitling Chronomat med rolueau-länk och någon tidig 90-tals Corum😁
Att hitta sin ursprungliga smak innan strömlinjeformningen, typ? Intressant tanke, då hamnar vi på tidigt 00-tal. Spanade nog på nämnda zenith, smp bond, tidiga seiko kinetics och nån iwc gst tror jag... Vet inte om det skulle flyga i praktiken men kul idé!

Det är ju inte det bästa årtiondet, rätt mycket ointressant. De jag snöat in lite på är ju Gerald Genta, Omega Polaris/Recife osv. Har väl iofs aldrig riktigt haft en dipp men är nog bitvis nere i en nu. Har redan så mycket och spritt att det alltid finns något spår att följa upp. IWCs lilla batteridrivna titaningenieur men militärtavla är tex en jag måste lösa.
Nej, mycket känns dessutom kvalitetsmässigt sådär. Men just recife är ju bra. Och kan tänka mig att iwc har en del som är värt att kika på, känns som att spåret med gammalt titan, porsche osv kan vara värt att följa genom 80-talet.

Nej, mycket känns dessutom kvalitetsmässigt sådär. Men just recife är ju bra. Och kan tänka mig att iwc har en del som är värt att kika på, känns som att spåret med gammalt titan, porsche osv kan vara värt att följa genom 80-talet.
Ja, kan tycka att de strama titanklockorna från PD och IWC är tuffa. Dock är konstruktionen i länkarna ofta lite vek, precis som i Recife. Polaris är solidare i titan. Titan är förövrigt verkligen ett material jag gillar på klockor. Fan, nu blev jag sugen på en titan/palladium:
polaris-palladium-jpg.13608923

Milwatches?

Fortfarande mycket outforskat och till resonabla priser, ofta spännade och varierade patinor + en ren djungel med fakes och franken, ...good times!

Väntar på denna Revue ATP, näst lägsta kända serial på 810, dvs 1939, har nog varit med om den del... <2.000kr

Den är bara 30mm, men om nån tycker att de är små kan man bara höja på ögonbrynen och säga: - det är en ren toolwatch, den är precis så stor som den behöver vara...
da6e6a5e-75bf-4319-affd-ac4d00f5fd25.jpg
c4bb0695-c6be-47b5-8a3f-ac4d00f0f254.jpg

Milwatches?

Fortfarande mycket outforskat och till resonabla priser, ofta spännade och varierade patinor + en ren djungel med fakes och franken, ...good times!

Väntar på denna Revue ATP, näst lägsta kända serial på 810, dvs 1939, har nog varit med om den del... <2.000kr

Den är bara 30mm, men om nån tycker att de är små kan man bara höja på ögonbrynen och säga: - det är en ren toolwatch, den är precis så stor som den behöver vara...
da6e6a5e-75bf-4319-affd-ac4d00f5fd25.jpg
c4bb0695-c6be-47b5-8a3f-ac4d00f0f254.jpg
Du ligger några år före mig i intresset! Är nog inte riktigt redo ännu men fattar precis varför man hamnar där, kul nisch och härligt obegriplig för flertalet!

Klockintresset har falnat och jag har inte sörjt det nämnvärt under vinter, vår eller sommar. Men nu, med med tilltagande mörker, rusk och världens allmänna elände vore det kul att blåsa liv i det igen. Jag är iofs periodare sedan länge, men brukar alltid hitta tillbaka så fort frilufts- och trädgårdssäsongen börjar närma sig slutet. Men i år - stendött!

Börjar fundera på om jag kanske har sett och provat allt som är värt att prova efter många år i intresset. Har under åren gjort djupdykningar i allt från vintage kolumnhjulsverk till seikomoddning och frågan är vad som finns kvar där ute. Skulle ge mycket för att återfå känslan av att ha hela seiko tuna-serien oprövad framför mig eller hela speedmasterhistoriken kvar att läsa in mig på...

Någon som varit på bottnen och faktiskt hittat tillbaka? Vad impulsköpte du, eller vad nördade du ner dig i?

Visa defibrillator-klockan som väckte ditt intresse till liv igen!
Finns massvis med fina ryska klockor till väldigt rimliga priser!

4EAA0219-65A7-4661-90CD-CB5335DDB730.jpeg

Nu har inte intresset svalnat direkt, men en färsk subkategori för min del är Swatch! Finns sjukt mycket där ute, inte ovanligt att hitta NOS eller iallafall så gott som oanvända. Här är ett par dykare från tidigt 90-tal som jag plockade upp för 250kr styck på Tradera, den rosa dessutom NOS.
43570164-990F-40AA-89E0-813EB4CFA28C.jpeg

AC0B8909-91C9-4CCF-9180-59BEE0707B8E.jpeg

Har packat undan och låst in samtliga klockor, boxar, band och öviga tillbehör förutom de tre på bilden som kommer vara trion ett bra tag framöver. Pappas gamla Seiko, en ana-digi Tissot och så en Sinn i alla fall, 656. Känns toppen :)

Har svårt att se vad som skulle göra så att intresset blossar upp igen. Möjligtvis att pandemin tar slut eller om det blir en stor nedgång i prisläget för vintage.

Skärmavbild 2020-12-13 kl. 20.22.24.png

Tillbaka
Topp