• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Definiera "dressklocka"

JayJay

Guld
Jag har märkt att det skiljer sig väldigt mycket mellan olika personer vad man anser vara en "dressklocka". Skulle därför vilja veta vad ni anser vara en sådan. Storlek? Armbandstyp? Till vilken typ av klädsel? osv. Finns det tillfällen då endast en dress är det rätt?

själv har jag ganska klara åsikter i frågan men väntar med att lansera dessa tills det dykt upp lite svar i tråden.

Intressant fråga. Jag har egentligen ingen aning och ser fram emot svar.

Ser framför mig små klockor på läder :)

null_zpsfc509655.jpg

Dressklocka enligt mig

- inte allt för stor (max 38-39 mm)
- helst på läder eller liknande, dvs ej länk
- med fördel i andra metaller än stål, tex guld. Dock funkar stål, men trumfas av ädlare metaller
- tavlan får gärna vara relativt ljus och ren, dvs hellre färre en fler komplikationer. Samma gäller mängden text

Skulle man tex på bröllop med klädkod kavaj så skulle jag hellre ta en klocka enligt ovan spec. än en sportklocka i stål

Håller med om att definitionen är flytande och individuell. Jag vet inte ens själv vart man ska sätta gränsen. En guldfärgad -38 mm utan komplikationer är normalt en dress om inga andra galna design eller konstruktionsidéer är inblandade. . en dykare eller flygare är inte en dress.

En DD är dress enligt mig men är då en DJ det..? Är Omega AT Skyfall en dress? Skyfall kan vara dress i meningen kostym men kanske inte fina middagen eller begravning?

Sedan är det ju till slut så att man inte behöver ha allt för ont i magen om man dyker upp med en...
FaCyAhr.jpg

...på armen till fina middagen. Man får ju ändå till slut definiera vissa regler själv..;)

Calatrava är väl en perfekt klocka som kunde vara en ursprungsmall på hur en riktig dressklocka ska se ut...:)

Stort tack för svar i tråden. Blev långt ifrån lika spretigt som jag hade föreställt mig. Jag har ju funderat en del runt ämnet innan jag skrev frågan och började då i änden om när man "bör" bära en sådan. Efter en tids funderande har jag kommit fram till att några sådana tillfällen egentligen inte existerar i någon egentlig mening. Inte längre. Jag har sett folk bära grova casio-digitalare till kostym utan att någon lyft på ögonbrynen åt detta eller i vart fall har ingen komenterat det. Alltså kommer man i de flesta sociala sammanhang undan med precis vad som helst. Detta konstaterande till trots tycker jag att det finns många tillfällen då en dressare är lämplig och framförallt rolig att bära. Jag vet att i princip ingen i min omgivning kommer notera eller bry sig om vilken klocka jag bär. Ändå kan det för mig skapa en känsla speciell tillfredställelse i vissa situationer. T ex då jag bär kostym på en bättre middag då känns det liksom som att klockan utgör pricken över i.et. Detta i ett sammanhang där jag vill vara elegant.

Här nedan följer mina exceptionellt subjektiva utgångspunkter på ämnet "dressklocka"
För mig är grunden i dressklockan att den ska vara just elegant. Det innebär bland annat att klockan bör ha förhållandevis nätta proportioner. Boetten bör inte vara större än 38mm och får gärna vara mindre. om klockan är tunn är det en klar bonus. Ädelmetaller är mer elegant men inget krav i min bok. Ljus tavla är oftast att föredra. Stållänkar är robusta tingestar och sitter därför generellt inte på något som är dressigt. Är länken däremot i guld så är det en annan sak. Skinnarmband är alltså min melodi.
Jag tycker absolut att en dressklocka kan ha en eller flera komplikationer dock använder jag själv dressklocka så pass sällan att jag för egen del föredrar dem så enkla som möjligt. Gärna manuell och högst tre visare.

Med andra ord verkar mina tankar på ämnet takta hyfsat bra med vad övriga som svarat i tråden tycker.

Stort tack för svar i tråden. Blev långt ifrån lika spretigt som jag hade föreställt mig. Jag har ju funderat en del runt ämnet innan jag skrev frågan och började då i änden om när man "bör" bära en sådan. Efter en tids funderande har jag kommit fram till att några sådana tillfällen egentligen inte existerar i någon egentlig mening. Inte längre. Jag har sett folk bära grova casio-digitalare till kostym utan att någon lyft på ögonbrynen åt detta eller i vart fall har ingen komenterat det. Alltså kommer man i de flesta sociala sammanhang undan med precis vad som helst. Detta konstaterande till trots tycker jag att det finns många tillfällen då en dressare är lämplig och framförallt rolig att bära. Jag vet att i princip ingen i min omgivning kommer notera eller bry sig om vilken klocka jag bär. Ändå kan det för mig skapa en känsla speciell tillfredställelse i vissa situationer. T ex då jag bär kostym på en bättre middag då känns det liksom som att klockan utgör pricken över i.et. Detta i ett sammanhang där jag vill vara elegant.

Här nedan följer mina exceptionellt subjektiva utgångspunkter på ämnet "dressklocka"
För mig är grunden i dressklockan att den ska vara just elegant. Det innebär bland annat att klockan bör ha förhållandevis nätta proportioner. Boetten bör inte vara större än 38mm och får gärna vara mindre. om klockan är tunn är det en klar bonus. Ädelmetaller är mer elegant men inget krav i min bok. Ljus tavla är oftast att föredra. Stållänkar är robusta tingestar och sitter därför generellt inte på något som är dressigt. Är länken däremot i guld så är det en annan sak. Skinnarmband är alltså min melodi.
Jag tycker absolut att en dressklocka kan ha en eller flera komplikationer dock använder jag själv dressklocka så pass sällan att jag för egen del föredrar dem så enkla som möjligt. Gärna manuell och högst tre visare.

Med andra ord verkar mina tankar på ämnet takta hyfsat bra med vad övriga som svarat i tråden tycker.

Bra sagt!

Just det borde naturligtvis också nämna någon av mina favoriter i sammanhanget. Föga förvånande är graalen i den här kategorin en Calatrava. Men om jag istället ska nämna något ur ett för mig mer realistiskt segment så tycker jag att NOMOS Ludwig eller Orion är riktigt fina. Då föredrar jag 35mm varianterna (har prövat 38mm men den såg för stor ut när man kollade i spegeln).

Tillbaka
Topp