• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Definition av ny oanvänd klocka?

Chrisse

Patek
2-Faktor
Tänkte bara höra vad ni klockmuppar tänker om följande scenario:

Ni säljer en klocka ni köpt ny i butik, ni har burit den ganska frekvent, låt oss säga under en månads tid. Klockan borde ju då per definition inte vara ny längre.
Köparen av denna klocka är en butik som ämnar sälja klockan vidare.

Hur skulle ni reagerat om butik inom några få dagar annonserar ut samma klocka som NY och OANVÄND?
Klockan är förvisso i mkt gott skick och bär i princip inga märken av bärande.

Men skulle ni som köpare inte känna er lurade om ni köpte klockan i tron att den var flång ny, men får reda på att en ovanligt äcklig snubbe (jag) burit denna i ca en månad?

Annonsen i fråga.

Skärmavbild 2015-11-19 kl. 20.27.45.png
 

DrDre

Patek
Ny och använd tycker jag innebär att ngn annan presumtiv kund i affären försiktigt har provat den på handleden. Mer än så är inte acceptabelt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja, vad ska man säga... Det är ju tydligt hur @Urmakarn och Jälmers ur tjänar pengar nämligen genom att uppge att saker är bättre än vad de är.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Ja, vad ska man säga... Det är ju tydligt hur @Urmakarn och Jälmers ur tjänar pengar nämligen genom att uppge att saker är bättre än vad de är.
Tagga @Rolexhelguld i stället. Det är han som sköter @Urmakarns kontakter med KS. Svarar inte han heller så släng in några sköna bilder från Instagram på pälsmössor, lockigt hår och skumpa så ska du se att det blir fart på dialogen :D
 

TB12

Cartier
Hur kan han med? Han måste väl ändå tänka att det är rätt stor chans att bli påkommen.. Men han bryr sig uppenbarligen inte om mycket. Ordet bedrägeri känns ju inte jätte långt borta när det kommer till denna herre.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Går trögt i skallen ikväll, men är det som jag tror? Ägde du klockan tidigare? Och nu lägger han ut den som oanvänd?:eek:
Edit: Ja det är ju ganska klart nu när jag läser det igen... Helt sjukt!!!
 
  • Like
Reactions: JLW

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Fråga kolon vad gagnar det Jälmers att skriva "Helt ny, aldrig använd" i annonsen istället för "1 månad gammal i nyskick" eller liknande?

Tänker bara på alla Italienska handlare på C24 som säljer polerade 80-tals Rollar och sätter skicket "0 UNWORN" och säger att de är i mint condition.
@Chrisse skönt att höra från någon som faktiskt ägt klockan, godtrogen som man är hoppas jag att Jälmers skärper sig.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Om en klocka annonseras som ny, skall den givetvis inte vara använd.
Att då annonsera en använd klocka, som helt ny och inte använd, är inget annat än lögnaktigt och totalt oseriöst!
 

Hazmania

Omega
Ren nyfikenhet tror ni de fixar ett nytt datum på cert/garantibevis? Vad betyder svensksåld i sammanhanget? Allt de säljer nytt borde väl vara det. Notera att jag inte tänker köpa klockan, blev bara nyfiken och ni har förmodligen inte svaret. Tänker högt:)
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Ren nyfikenhet tror ni de fixar ett nytt datum på cert/garantibevis? Vad betyder svensksåld i sammanhanget? Allt de säljer nytt borde väl vara det. Notera att jag inte tänker köpa klockan, blev bara nyfiken och ni har förmodligen inte svaret. Tänker högt:)
TS har ägt klockan innnan, och använt den.
Den är således använd.
Svensksåld innebär att TS köpt den i Sverige.
Varför tror du att någon skulle ändra datum på certifikatet, inte för att det går att göra ändå...
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Ren nyfikenhet tror ni de fixar ett nytt datum på cert/garantibevis? Vad betyder svensksåld i sammanhanget? Allt de säljer nytt borde väl vara det. Notera att jag inte tänker köpa klockan, blev bara nyfiken och ni har förmodligen inte svaret. Tänker högt:)
Nej de kan de inte göra då de inte är AD för Omega, säljer med cert-datum som när det såldes ny - och meddelar antagligen att klockan är utplockad med "oanvänd".
 

Hazmania

Omega
TS har ägt klockan innnan, och använt den.
Den är således använd.
Svensksåld innebär att TS köpt den i Sverige.
Varför tror du att någon skulle ändra datum på certifikatet, inte för att det går att göra ändå...
Jo jag förstod det. Bara tyckte det var underligt hur de ska bortförklara ett redan satt datum. Och varför de nämner svensksåld öht när de säger att den är ny. Behöver nästan inte sett TS inlägg för att bli fundersam när man ser annonsen (fast jag fattar att man kanske inte hakar upp sig på det om man ser annonsen utan denna bakgrunden).
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Jo jag förstod det. Bara tyckte det var underligt hur de ska bortförklara ett redan satt datum. Och varför de nämner svensksåld öht när de säger att den är ny. Behöver nästan inte sett TS inlägg för att bli fundersam när man ser annonsen.
Klockan kunde vara utplockad från AD i annat land, därför nämns speciellt att den är Svensksåld.
Angående datum såg jag att det förklarats i ett tidigare inlägg.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Fan att folk inte bara kan vara ärliga istället! Hade vart så mycket lättare då.
En ny/oanvänd klocka ska i princip ha plasten kvar.
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Ojojoj och oj. Skulle det var jag som var intressent av klockan och köpt en ny klocka som visade sig vara använd hade inte säljaren varit nöjd efter det...
 
Topp