• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Definitionen av mint condition

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Jag satt och surfade lite när jag stötte på denna klocka (som tyvärr är ointressant i och med att den är two-tone): http://www.chrono24.se/tudor/prince...der=1&tab=details&urlSubpath=/tudor/index.htm

Precis som sig bör så lovordas klockan, om än i caps lock. Jag hänger dock inte upp mig på versalerna, i stället dras min blick mot ' MINT LIKE CONDITION'. Visst, det står inte att den är mint, utan att den är 'mint like', men vad lägger man egentligen för värdering i ordet mint om man kallar det där mintlikt? Den är förvisso i bra skick, men mint är för mig något i princip ouppnåeligt som endast utvalda pjäser ska kunna stoltsera med att vara. Har den ens en enda liten skavank så tycker jag att man borde hålla sig ifrån det ordet och i stället använda något annat. Detta är inte den första gången jag är med om detta, och om jag känner mänskligheten rätt så är det inte heller den sista, men jag vill ändå be er att lyssna på min uppmaning; kan du direkt se att klockan inte är helt nytillverkad så bör du hålla dig undan från ordet 'mint'. Det lilla ordet är nämligen så nära något heligt man kan komma i dagens samhälle fylld av uppköpta fotbollslag och Daniel Wellingtons.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Ähh va fan, bilderna ljuger inte, (om de är på det verkliga objektet). Det är ju den förvridna sanningen, och det allmänna förskönandet som är kul när man klocksurfar. Har läst för många Dr Watch annonser för att bry mig.
 

Landshark

Cartier
"Mint" betyder bara någonting om det kommer från någon auktoriserad värderare, exempelvis från större auktionshus.
Annars betyder det mest "jag (säljaren) tycker att det är jättefin". :p

Jämför exempelvis bilar som säljs som "100 % rostfri". Det betyder för det mesta (och i bästa fall) att man inte kan se några synliga rostangrepp vid en okulär besiktning på en och en halv meters avstånd. Ännu roligare är uttrycket 99% rostfri. Det betyder alltså att 1% av bilen utgörs av rost. Och om bilen väger in på genomsnittliga 1500 kg, snackar vi alltså 15 kg rost!
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Tycker Timezones gradering fungerar bra och är tillräckligt finmaskig för att få en god uppfattning av varans skick (om man nu är sanningsenlig i sin beskrivning).

Timezone säger följande om "Mint" (källa:http://www.timezone.com/2002/11/16/...plemental-provisions-and-definitions/#GRADING)

""A pre-owned watch that is in very nearly perfect condition. Signs of wear are visible with a low powered loupe. May be a watch that is in LNIB condition but not accompanied by the factory box(es) or documentation. May refer to an older watch that has been restored, so long as the restoration returned the watch to very nearly pristine factory original condition. Working perfectly, keeping excellent time, needs nothing. 97-99%.""
 
Topp