• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Deklarera inkomst från Tradera

Kling92

Basic
Hej!

Fick deklarationen idag och ser att Tradera har rapporterat till skatteverket att jag har inkomst från dem (~80k) efter att jag sålt ett par klockor där. Men i själva verket har jag gjort förlust på dessa affärer, men jag köpte en av klockorna här på KS och en via Facebook. Vi skrev enkla kvitton om köpen. Räcker det med handskrivna kvittorn för att bevisa förlusten i deklarationen eller hur ska jag hantera det?

Tack på förhand!

Hej!

Fick deklarationen idag och ser att Tradera har rapporterat till skatteverket att jag har inkomst från dem (~80k) efter att jag sålt ett par klockor där. Men i själva verket har jag gjort förlust på dessa affärer, men jag köpte en av klockorna här på KS och en via Facebook. Vi skrev enkla kvitton om köpen. Räcker det med handskrivna kvittorn för att bevisa förlusten i deklarationen eller hur ska jag hantera det?

Tack på förhand!
Är det förtryckt på deklarationsblanketten?
Om ja så kan du under "Övriga Upplysningar" skriva

Intäkt från Tradera avser försäljning av personligt lösöre enligt kvitton.

Då vinsten understiger SEK 50.000 finns inget att beskatta då detta är fribelopp

Ljuger du och du är näringsidkare/fuskar kvitton så kommer du ha betydligt större problem än skatt

Det verkar vara rapporterat på deklarationsblanketten som vinst från Tradera (ca 80k). Så det jag undrar är väl egentligen hur jag styrker mitt inköpspriser då jag köpte dem utan mellanhand, Så att jag kan visa att det inte rör sig om någon vinst.
Vet inte riktigt vad du menar med sista meningen?

Det verkar vara rapporterat på deklarationsblanketten som vinst från Tradera (ca 80k). Så det jag undrar är väl egentligen hur jag styrker mitt inköpspriser då jag köpte dem utan mellanhand, Så att jag kan visa att det inte rör sig om någon vinst.
Vet inte riktigt vad du menar med sista meningen?
Om det är mig du försöker citera menar jag i sista meningen

Om du är näringsidkare dvs regelbundet köper&säljer klockor.
Fuska kvitton behöver väl ingen tydligare förklaring?

Hur du styrker vad du betalade för din pryl gör du genom det kvitto du har från köpet.
Har du inget kvitto kan din bank ta fram betalningsunderlag om köpet gjorts de senaste 10+innevarande år.
Givet du betalar med swish överföring eller kort.

EDIT
Har du inga underlag,kommer inte ihåg vad du gav,eller om det är mer förmånligt för dig använder du schablonregeln
EDIT

Handlar du kontant och det inte rör sig om rena,struntsummor på någon/några tusenlappar kan du få förklara varifrån kontanterna kom om det inte kan påvisas ett uttag av motsvarande summa vid samma tidpunkt.
Men det är överkurs och förmodligen ingenting du behöver bry dig om

Om det är mig du försöker citera menar jag i sista meningen

Om du är näringsidkare dvs regelbundet köper&säljer klockor.
Fuska kvitton behöver väl ingen tydligare förklaring?

Hur du styrker vad du betalade för din pryl gör du genom det kvitto du har från köpet.
Har du inget kvitto kan din bank ta fram betalningsunderlag om köpet gjorts de senaste 10+innevarande år.
Givet du betalar med swish överföring eller kort.

Fick känslan i ditt svar att det var något i min fråga som ingav misstanke om att jag skulle vara bedragare...

Men tack då borde ju allt vara lugnt eftersom vi skrev korta enkla kvitton och jag betalade båda klockorna med swish. Hoppas det inte ska krångla för mycket :) .

Fick känslan i ditt svar att det var något i min fråga som ingav misstanke om att jag skulle vara bedragare...

Men tack då borde ju allt vara lugnt eftersom vi skrev korta enkla kvitton och jag betalade båda klockorna med swish. Hoppas det inte ska krångla för mycket :) .
Då är det bara att fylla under
"Övriga Upplysningar" och ta kopia på kvittona och bifoga.
Kontoutdrag skulle jag skippa om inte RSV hör av sig och vill ha det underlaget.

Hej!

Tack på förhand!

Vill man ha vinstskatt så bör man kunna göra avdrag för förlust

På samma sätt som att det fungerar så med övriga förtjänster/förluster
Blir ju rätt kul att sälja sin begagnade Volvo som kostade 650K för 100K tio år senare.
Förlustavdrag 550K

Skräddarsydd kostym? 45K
Såld för 50kr på Skärholmens loppis tillsammans med en 8år gammal dator mobil och samlingen med vhs-filmer som då kostade 199kr/st.....

Och då kan jag kvitta dessa förluster mot inkomstskatt?

Blir ju rätt kul att sälja sin begagnade Volvo som kostade 650K för 100K tio år senare.
Förlustavdrag 550K

Skräddarsydd kostym? 45K
Såld för 50kr på Skärholmens loppis tillsammans med en 8år gammal dator mobil och samlingen med vhs-filmer som då kostade 199kr/st.....

Och då kan jag kvitta dessa förluster mot inkomstskatt?

Precis.
Därför är det fullständigt trams med kapitalvinst på samma varor.
Får man en kapitalvinstskatt så kan man som regel göra avdrag för en förlust av samma vara.
Det samma gäller hus

Precis.
Får man en kapitalvinstskatt så kan man som regel göra avdrag för en förlust av samma vara.
Det samma gäller hus
Du borde vara finansminister!

Hur ofta gör du en vinst på över 50K/år när du säljer av ditt gamla bös utan att egentligen vara näringsidkare men det vill man ju inte vara så kolsvart är melodin?

På samma sätt som att det fungerar så med övriga förtjänster/förluster

MIn nyfikenhet forsätter. Förstår jag dig rätt att du menar som att i ett exempel som nedan bör kvittas på samma sätt som en aktieaffär (som sker utanför ISK/Kapitalförsäkring)?

Du köper en bil år 2015 för 250tkr och säljer den 2024 för 100tkr, med förlust på 150tkr
Du har tur och köper några poppis klockor från AD 2020 (eller konst/vin/fysiskt guld/liknande) för 200tkr och säljer 2024 för 350tkr, med vinst på 150tkr.

MIn nyfikenhet forsätter. Förstår jag dig rätt att du menar som att i ett exempel som nedan bör kvittas på samma sätt som en aktieaffär (som sker utanför ISK/Kapitalförsäkring)?

Du köper en bil år 2015 för 250tkr och säljer den 2024 för 100tkr, med förlust på 150tkr
Du har tur och köper några poppis klockor från AD 2020 (eller konst/vin/fysiskt guld/liknande) för 200tkr och säljer 2024 för 350tkr, med vinst på 150tkr.
Eller mot skatt på förvärvsarbete med 30% av förlusten ( eller vad nu dagens regler är)

Precis.
Det samma gäller hus
Jag resonerar exakt som du gör, ska staten komma och roffa åt sig bör man väl kunna ge tillbaka när affären inte gått bra, tyvärr så funkar dock inte systemet så. Inte ens när du gör förlust på din bostad får du göra lika mycket avdrag som du måste skatta vid vinst. Du/jag tänker logiskt, skattesystemet är inte logiskt.

I båda de fallen där du köpt en vara, bil, klocka, smycke m.m. är det ju faktiskt ren trams att du ska skatta på det, det är en konsumtionsvara och precis som du skrev ”du hade tur” och gjorde vinst. Annan femma när det rör sig om investeringar.

I båda de fallen där du köpt en vara, bil, klocka, smycke m.m. är det ju faktiskt ren trams att du ska skatta på det, det är en konsumtionsvara och precis som du skrev ”du hade tur” och gjorde vinst. Annan femma när det rör sig om investeringar.
Tror du missar min poäng. Om du köper konsumtionsvaror så kommer dessa tappa i värde = du kommer inte göra en vinst = du kommer inte betala skatt. Inget problem.

Konst/klockor/vin/fysiskt guld/annat som har god förmåga att stiga i värde över tid (handlar alltså inte om tur, utan om en vara som ger dig avkastning) är fortfarande fysiska varor och min fundering var om ante77 tyckte dessa var likvärdiga en konsumtionsvara och borde kvittas mot sådana förluster. Iom att konsumtionsvaror per definition kommer rasa/raderas helt i värde, så förespråkar ni isf ett system där det kommer vara superenkelt att göra skattefria kapitalvinster på ex guld, då alla kommer ha avdragsmöjligheter på konsumtionsvaresidan.

Vi släpper detta nu, men jag håller inte med om att ert "system" är rimligt.

Tror du missar min poäng. Om du köper konsumtionsvaror så kommer dessa tappa i värde = du kommer inte göra en vinst = du kommer inte betala skatt. Inget problem.

Konst/klockor/vin/fysiskt guld/annat som har god förmåga att stiga i värde över tid (handlar alltså inte om tur, utan om en vara som ger dig avkastning) är fortfarande fysiska varor och min fundering var om ante77 tyckte dessa var likvärdiga en konsumtionsvara och borde kvittas mot sådana förluster. Iom att konsumtionsvaror per definition kommer rasa/raderas helt i värde, så förespråkar ni isf ett system där det kommer vara superenkelt att göra skattefria kapitalvinster på ex guld, då alla kommer ha avdragsmöjligheter på konsumtionsvaresidan.

Vi släpper detta nu, men jag håller inte med om att ert "system" är rimligt.
Det är helt ok att inte hålla med och ha olika åsikter.

Jag tycker ditt exempel med guld är rätt bra, då du både kan investera i det eller köpa det i form av smycken. Av ren nyfikenhet, anser du då att om man äger ett guldsmycke, som man använt, säljer detta säg 10 år senare och gör vinst, då bör man beskattas? Men guldpriset kan ju ha droppat också, så om man är desperat efter pengar 10 år senare och säljer till förlust, då får man nada?

Det är helt ok att inte hålla med och ha olika åsikter.

Jag tycker ditt exempel med guld är rätt bra, då du både kan investera i det eller köpa det i form av smycken. Av ren nyfikenhet, anser du då att om man äger ett guldsmycke, som man använt, säljer detta säg 10 år senare och gör vinst, då bör man beskattas? Men guldpriset kan ju ha droppat också, så om man är desperat efter pengar 10 år senare och säljer till förlust, då får man nada?

Min åsikt är enkel - ska något beskattas/vara skattebefriat så ska det vara tydligt mätbart mot varandra och finnas en glasklar marknad för prissättning. Vinst/förlust som kvittas för två guldkedjor (reglerat och köpt/sålt till rådande marknadpris) eller för en aktie har jag inget problem med, då det finns välfungerande marknader som hanterar priset på varan. Men att prata om att kvitta kapitalvinster i guld mot förluster på bilar eller kläder är något annat =)

Sedan måste det förstås vara en betydande gräns, så det enbart är de tyngre guldkedjorna som då beskattas och inte en ring som säljs för 1200kr mer...

Senast ändrad:

Låt oss tänka så här.
Jag köper två klockor för 100.000kr styck från klockhandlare.
Sedan säljer jag båda till grannen, den ena för 150.000kr och den andra för 50.000kr.
Ska jag fortfarande betala skatt?

Som regel ”känns” det som att man är berättigad avdrag där man är beskattad för inkomst.

Tillbaka
Topp