FlipSwede
Guld
Jag tror det var du jag diskuterade detta med i någon annan tråd.Ja, jag vet vad jag svarar på, men spinner vidare. Visste du ens vad du svarade på när du svarade mig innan?
Att Skatteverket utgår ifrån att det är en potentiell beskattningsbar inkomst om han får det på sin deklaration och även andras mening om att det ska beskattas när man säljer en klocka som privatperson. Det var där detta ämne uppstod.
@BankAnden har t.ex en åsikt om att en vinst på en klocka ska beskattas, men en förlust inte kan användas som avdrag av privatperson.
Du som hade svischar på 10K som du inte hade någon aning om vad de gällde?
Din fixering vid just klockor begriper jag inte riktigt.
Allt personligt lösöre går ju under samma regler.
Vad är det med just klockor som gör dessa speciella eller ska förlustavdrag kunna göras på kläder möbler bilar vitvaror trädgårdsutrustning elektronik etc i oändlighet om allt man äger ska delas upp i olika kategorier?
Vad Skatteverket utgår från är väl irrelevant om verkligheten är en annan?
Det är ju knappast svårt att bevisa vad man betalat för något som kostade mer än fickludd och inte heller vad man fick betalt den dagen det såldes om man är normalbegåvad.
Och kan man absolut inte göra det för det gått 30år eller man bara handlar kontant och kategoriskt kastar alla kvitton så tar man 20% av försäljningspriset.
Dessutom får man tjäna 50K per år skattefritt på sitt gamla bös.
Men vi kommer nog inte längre du&jag.
Du har din ståndpunkt och jag min