• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Deklarera inkomst från Tradera

Ja, jag vet vad jag svarar på, men spinner vidare. Visste du ens vad du svarade på när du svarade mig innan?

Att Skatteverket utgår ifrån att det är en potentiell beskattningsbar inkomst om han får det på sin deklaration och även andras mening om att det ska beskattas när man säljer en klocka som privatperson. Det var där detta ämne uppstod.

@BankAnden har t.ex en åsikt om att en vinst på en klocka ska beskattas, men en förlust inte kan användas som avdrag av privatperson.
Jag tror det var du jag diskuterade detta med i någon annan tråd.
Du som hade svischar på 10K som du inte hade någon aning om vad de gällde?

Din fixering vid just klockor begriper jag inte riktigt.
Allt personligt lösöre går ju under samma regler.
Vad är det med just klockor som gör dessa speciella eller ska förlustavdrag kunna göras på kläder möbler bilar vitvaror trädgårdsutrustning elektronik etc i oändlighet om allt man äger ska delas upp i olika kategorier?

Vad Skatteverket utgår från är väl irrelevant om verkligheten är en annan?
Det är ju knappast svårt att bevisa vad man betalat för något som kostade mer än fickludd och inte heller vad man fick betalt den dagen det såldes om man är normalbegåvad.
Och kan man absolut inte göra det för det gått 30år eller man bara handlar kontant och kategoriskt kastar alla kvitton så tar man 20% av försäljningspriset.
Dessutom får man tjäna 50K per år skattefritt på sitt gamla bös.

Men vi kommer nog inte längre du&jag.
Du har din ståndpunkt och jag min

Jag tror det var du jag diskuterade detta med i någon annan tråd.
Du som hade svischar på 10K som du inte hade någon aning om vad de gällde?

Din fixering vid just klockor begriper jag inte riktigt.
Allt personligt lösöre går ju under samma regler.
Vad är det med just klockor som gör dessa speciella eller ska förlustavdrag kunna göras på kläder möbler bilar vitvaror trädgårdsutrustning elektronik etc i oändlighet om allt man äger ska delas upp i olika kategorier?

Vad Skatteverket utgår från är väl irrelevant om verkligheten är en annan?
Det är ju knappast svårt att bevisa vad man betalat för något som kostade mer än fickludd och inte heller vad man fick betalt den dagen det såldes om man är normalbegåvad.
Och kan man absolut inte göra det för det gått 30år eller man bara handlar kontant och kategoriskt kastar alla kvitton så tar man 20% av försäljningspriset.
Dessutom får man tjäna 50K per år skattefritt på sitt gamla bös.

Men vi kommer nog inte längre du&jag.
Du har din ståndpunkt och jag min

Jag har inga Swish ni går på 10k som jag inte vet var de kommer ifrån, så du blandar äpplen och päron.

Min ståndpunkt är att om man är skattepliktig för en inkomst vid vinst så gäller det även att man är är berättigad till avdrag vid förlust, precis som med allt annat där vinst beskattas.

Vad skatteverket utgår ifrån är fullständigt relevant.
Det är en av få gånger du är skyldig fram till att du har bevisat motsatsen.

Jag har inga Swish ni går på 10k som jag inte vet var de kommer ifrån, så du blandar äpplen och päron.

Min ståndpunkt är att om man är skattepliktig för en inkomst vid vinst så gäller det även att man är är berättigad till avdrag vid förlust, precis som med allt annat där vinst beskattas.

Vad skatteverket utgår ifrån är fullständigt relevant.
Det är en av få gånger du är skyldig fram till att du har bevisat motsatsen.
Och motsatsen är ju inte svårbevisad om man har torrt på fötterna.

Och du har helt rätt I att det var en annan medlem som hade "Dålig koll" på sina skickar.
Ber om ursäkt för att jag blandade ihop er två.

Och du har helt rätt I att det var en annan medlem som hade "Dålig koll" på sina skickar.

Säljer man sin klocksamling från 1986 till 2005 på Tradera så kan det nog bli svårt om skatteverket ser det som inkomst.

Jag är mest intresserad av vad som gäller för schablonbeloppet? Enligt min vän AI säger den att: ”för DAC-7 direktivet finns inga specifika schablon-belopp för lösöre.”

Har sålt av mängder med verktyg och andra mindre saker på tradera som kommer bli aktuellt i nästa års deklaration. Då totala summan av försäljningen säkert hamnar mellan 50-100k innan året är slut beroende på hur mycket till jag städar ur garaget så kommer det ju dyka upp nästa år. Men mycket av det jag säljer är gammalt där kvitto saknas och då kommer jag som sagt få tillämpa schablonen.

På sista raden är det en förlust för mig men det går inte att bevisa utan kvitto på gamla saker. Så även om det är surt att schablonskatta på en förlust blir det ju det man får göra. Lite som när bolag på ISK konto konkar…

Men jag vill vara så förberedd som möjligt på vad schablonen är och inte sugen på att de lägger på 100k som inkomst som ska skattas. Därför är jag lite små irriterad att infon på Skatteverket gällande DAC-7 är så bristfällig…

Det var nog mig du syftade på. Läste själv igenom en tråd från förra året om just detta nyligen.
Blev rätt tydligt nu när jag läste att jag m.fl fick för oss att det var ett stort problem, men egentligen hade vi bara missförstått hela grejen. Det är ingen raketforskning.

Jag är mest intresserad av vad som gäller för schablonbeloppet? Enligt min vän AI säger den att: ”för DAC-7 direktivet finns inga specifika schablon-belopp för lösöre.”

Har sålt av mängder med verktyg och andra mindre saker på tradera som kommer bli aktuellt i nästa års deklaration. Då totala summan av försäljningen säkert hamnar mellan 50-100k innan året är slut beroende på hur mycket till jag städar ur garaget så kommer det ju dyka upp nästa år. Men mycket av det jag säljer är gammalt där kvitto saknas och då kommer jag som sagt få tillämpa schablonen.

På sista raden är det en förlust för mig men det går inte att bevisa utan kvitto på gamla saker. Så även om det är surt att schablonskatta på en förlust blir det ju det man får göra. Lite som när bolag på ISK konto konkar…

Men jag vill vara så förberedd som möjligt på vad schablonen är och inte sugen på att de lägger på 100k som inkomst som ska skattas. Därför är jag lite små irriterad att infon på Skatteverket gällande DAC-7 är så bristfällig…

Med schablonavdraget kan din försäljning uppgå till 66.666:- och då hamna på gränsen med 50.000:-.

All vinst över det beskattas.

Vet att det är många som väljer att dela upp försäljningen på ett par kalenderår, och eller dela upp försäljningen på olika konton.

Säljer man sin klocksamling från 1986 till 2005 på Tradera så kan det nog bli svårt om skatteverket ser det som inkomst.
Jaså?

Du vet givetvis inte alls vad du betalade då.

Kvitton har du kastat.

20%av försäljningspris vet du är felaktigt anskaffningsvärde trots att du inte har någon aning om vad du betalat.

Listpriser från den tiden är omöjliga att få fram om du letar?

Om du inte har någon som helst aning om vad du en gång betalade eller om schablon är mer fördelaktigt så är det 20% av försäljningspris som anges som kostnadsbasis.

Men de allra flesta har ett hum om vad saker mer än ren skit kostade, kan söka i gamla priskuranter eller på nätet.
En sådan inlaga kan räcka för att etablera inköpspris

Om du inte har någon som helst aning om vad du en gång betalade eller om schablon är mer fördelaktigt så är det 20% av försäljningspris som anges som kostnadsbasis.

Men de allra flesta har ett hum om vad saker mer än ren skit kostade, kan söka i gamla priskuranter eller på nätet.
En sådan inlaga kan räcka för att etablera inköpspris
Jag vet vad sakerna kostade frågan är mer hur jag bevisar det.

Låter bättre att dela upp det på två kalenderår för då hamnar det under summan för schablon och jag slipper bekymra mig helt enkelt.

Tack för svaren 👍

Jag vet vad sakerna kostade frågan är mer hur jag bevisar det.

Låter bättre att dela upp det på två kalenderår för då hamnar det under summan för schablon och jag slipper bekymra mig helt enkelt.

Tack för svaren 👍
Genom att skriva detta under "Övriga Upplysningar" på din självdeklaration.

Om skatteverket ifrågasätter eller ber om vidimeringsbevis får du väl göra dig omaket att
Söka på nätet
Leta i gamla priskuranter
Fråga butiken där du handlade om de kan vara behjälpliga
Kolla kontoutdrag på transaktioner de senaste 10+innevarande år
Om du köpt begagnat privat om vet hur du kontaktar säljaren Fråga om denne kan vidimera din utsaga vid ev tvist
Etc Etc etc

Jaså?

Du vet givetvis inte alls vad du betalade då.

Kvitton har du kastat.

20%av försäljningspris vet du är felaktigt anskaffningsvärde trots att du inte har någon aning om vad du betalat.

Listpriser från den tiden är omöjliga att få fram om du letar?

Man har kanske inte köpt allting nytt.

Jag bryr mig föga då jag inte är någon som varesig säljer det ena eller det andra på varesig blocket eller tradera. Det mesta går rakt till återvinningen.

Men då man kan bli beskattad på vinst, för sålt lösöre så bör man få göra avdrag för förlust av det samma

Man har kanske inte köpt allting nytt.

Jag bryr mig föga då jag inte är någon som varesig säljer det ena eller det andra på varesig blocket eller tradera. Det mesta går rakt till återvinningen.

Men då man kan bli beskattad på vinst, för sålt lösöre så bör man få göra avdrag för förlust av det samma
Ändå så blir det vinster på över 50k/år på det du köpte begagnat för över 10år sedan eller med kontanter och inte har kvitton på eller minns vad du gav?

Själv har jag nog slängt det mesta av det jag köpt begagnat för så länge sedan,eller så ligger några trötta vinterhjul i någon lada .
De prylar jag har kvar var rätt dyra redan då och jag kommer kanske inte ihåg på kronan vad jag gav,men närmaste tiotusen gör jag garanterat.

Sveriges skatteregler kan vi väl lämna därhän?
Ma kan tycka de är bra dåliga rätt fel etc men de är som de är och inget du eller jag kan ändra på just nu ändå.

Ändå så blir det vinster på över 50k/år på det du köpte begagnat för över 10år sedan eller med kontanter och inte har kvitton på eller minns vad du gav?

Själv har jag nog slängt det mesta av det jag köpt begagnat för så länge sedan,eller så ligger några trötta vinterhjul i någon lada .
De prylar jag har kvar var rätt dyra redan då och jag kommer kanske inte ihåg på kronan vad jag gav,men närmaste tiotusen gör jag garanterat.

Sveriges skatteregler kan vi väl lämna därhän?
Ma kan tycka de är bra dåliga rätt fel etc men de är som de är och inget du eller jag kan ändra på just nu ändå.

För mig blir det inga vinster.
Jag säger bara att man i övrigt alltid kan kvitta vinster mot förluster.
Har man fått en gåva så har man inte bara fått den fysiska gåvan, utan även värdet på den fysiska gåvan.
Ger jag en klocka till frun så kan hon sälja den utan att betala skatt, egentligen.

Ponera att du säljer 10 prylar vid ett sälj tillfälle. Inköpspris 100.000kr och försäljningspris 100.000kr. Vad blir skatten?

Oavsett vilket så är jag inte skattemässigt bosatt i Sverige, men en åsikt har jag och det finns inget som är tillräckligt klart och tydligt i text, så länge det inte handlar om företagande

punkt
Har man fått en gåva så har man inte bara fått den fysiska gåvan, utan även värdet på den fysiska gåvan.
Ger jag en klocka till frun så kan hon sälja den utan att betala skatt, egentligen.

Ponera att du säljer 10 prylar vid ett sälj tillfälle. Inköpspris 100.000kr och försäljningspris 100.000kr. Vad blir skatten?

Oavsett vilket så är jag inte skattemässigt bosatt i Sverige, men en åsikt har jag och det finns inget som är tillräckligt klart och tydligt i text, så länge det inte handlar om företagande

Var inköpspriset 100.000:-/st och du kan styrka det så blir skatten 0:- vid försäljning.

Om du inte kan styrka inköpspriset samtidigt som skatteverket inte litar på dina uppgifter gällande inköpspriset, då används schablonavdraget.
Det innebär således att på varje enskild artikel i ditt exempel så räknas det som att du haft ett inköpspris på 25.000:- och gjort en vinst på 75.000:- X10.

Vinsten beskattas med 30%.

Senast ändrad:

Nej det kan hon inte om vinsten är över 50K på faktiskt inköpspris.

I ditt exempel finns inte ett öre i vinst.
Så vad blir skatten då?

punkt

Var inköpspriset 100.000:-/st och du kan styrka det så blir skatten 0:- vid försäljning.

Om du inte kan styrka inköpspriset samtidigt som skatteverket inte litar på dina uppgifter gällande inköpspriset, då används schablonavdraget.
Det innebär således att på varje enskild artikel i ditt exempel så räknas det som att du haft ett inköpspris på 25.000:- och gjort en vinst på 75.000:- X10.

Vinsten beskattas med 30%.

Totalt inköpspris var 100.000 och jag sålde allt för 100.000 ingenting var per styck

Nej det kan hon inte om vinsten är över 50K på faktiskt inköpspris.

I ditt exempel finns inte ett öre i vinst.
Så vad blir skatten då?

Att man kan få ett anskaffningsvärde på klockan är en sak. Det fungerar bra så länge man har en första ägare med kvitto.
Har den ingått som delbetalning så blir det väldigt svårt.
Konsumtionsvaror är det enda där man inte får kvitta förluster tydligen.

9 av klockorna kan jag ha sålt för 1000kr/st och den sista för 91.000kr och alla klockorna kostade 10.000kr/styck vid inköp.
Att man bara räknar vinster är just det som gör det skevt. Det gör man inte i något annat fall.

Intressant och nog så relevant för oss.
En kanske dum fråga, jag sålde för ca 60k på Tradera förra året och allt var med förlust, behöver jag då ens deklarera detta på något sätt eller är det bara att godkänna deklarationen?

Det är en dyr hobby detta, speciellt som flippare🤣

Senast ändrad:
Intressant och nog så relevant för oss.
En kanske dum fråga, jag sålde för ca 60k på Tradera förra året och allt var med förlust, behöver jag då ens deklarera detta på något sätt eller är det bara att godkänna deklarationen?

Det är en dyr hobby detta, speciellt som flippare🤣
Har du det förtryckt som inkomst på din självdeklaration bör du skriva en kort redogörelse av de faktiska omständigheterna under "Övriga Upplysningar".
Kvitton och Banktransaktioner som styrker din historia är givetvis bra vid ev kontroll.

Har du ingenting förtryckt skulle jag inte bry mig om att nämna något.
Peta inte på snarkande björnar...eller hur det nu var

Har du det förtryckt som inkomst på din självdeklaration bör du skriva en kort redogörelse av de faktiska omständigheterna under "Övriga Upplysningar".
Kvitton och Banktransaktioner som styrker din historia är givetvis bra vid ev kontroll.

Har du ingenting förtryckt skulle jag inte bry mig om att nämna något.
Peta inte på snarkande björnar...eller hur det nu var
Ok tack!
Har förtryckt på blanketten.
Men det borde då räcka med att skriva att samtligt är en förlust?
Eller redan nu börja sätta ihop kvitton osv?

Att man kan få ett anskaffningsvärde på klockan är en sak. Det fungerar bra så länge man har en första ägare med kvitto.
Har den ingått som delbetalning så blir det väldigt svårt.
Konsumtionsvaror är det enda där man inte får kvitta förluster tydligen.

9 av klockorna kan jag ha sålt för 1000kr/st och den sista för 91.000kr och alla klockorna kostade 10.000kr/styck vid inköp.
Att man bara räknar vinster är just det som gör det skevt. Det gör man inte i något annat fall.
Vad har 1a ägare med saken att göra?
Du får ju ditt anskaffningsvärde när du köper föremålet.

Vid delbetalning/inbyte värderar ni ju bytesföremålet till X.
Inbyte till Y och sedan kontanter endera vägen.
Då vet du ju direkt vad anskaffningsvärdet är eller missar jag något?

Likt en autist hänger du upp dig på rådande svensk lagstiftning och att du inte anser den vara korrekt.
Det kan varken du eller Gunde Svan göra något åt så släpp det.

Ditt val är att antingen följer du svensk skattelagstiftning som vi alla kan ha synpunkter på eller så gör du det inte.
Du vet redan vad konsekvenserna kan bli om du blir påkommen och får ju väga detta mot de pengar du sparar på att fuska.
Tycker du att det är värt det är det ju bara köra.

Ok tack!
Har förtryckt på blanketten.
Men det borde då räcka med att skriva att samtligt är en förlust?
Eller redan nu börja sätta ihop kvitton osv?

Först kommer väl frågan om du ska anses som nnäringsidkare.Beror på i vilken omfattning du sålt och vad det är.
Då är ju ev skatt ditt minsta problem.

Men är det gammalt bös du sålt du ägt och brukat i åratal ligger du väl precis på gränsen för fribeloppet utan att behöva bry dig om kvitton.
Schablon är 25% av försäljningspris om inköpspris inte kan styrkas.
Och 50K/år får du tjäna skattefritt på privat lösöresförsäljning.

• Like
Reactions: SFS

Likt en autist hänger du upp dig på rådande svensk lagstiftning och att du inte anser den vara korrekt.

Ditt val är att antingen följer du svensk skattelagstiftning som vi alla kan ha synpunkter på eller så gör du det inte.
Du vet redan vad konsekvenserna kan bli om du blir påkommen och får ju väga detta mot de pengar du sparar på att fuska.

Fast….

Du kanske borde vara lite mer autistisk när du länkar.
Du är väl snarare en senil autist med en attityd som tror att du är något utöver det vanliga.
Det sista kan nog stämma. Om det är negativt eller positivt råder det nog delade meningar om.

IMG_2341.png

Du får väl läsa mellan raderna och inte döma mig som autist. Men man känner andra genom sig själv, tydligen.
En autist skulle bara hänvisa till lagen, likt en djupt troende hänvisar till den ofelbara heliga skriften.

Som sagt så säljer jag aldrig något på varesig blocket eller tradera det mesta går till vänner eller bekanta om det inte går på soptippen.

Jag är inte skattemässigt bosatt i Sverige så jag ger fullständigt fan i hur skevt det egentligen är.
Jag är inte heller skattemässigt bosatt i Kambodja, men tycker fortfarande att Pol Pot inte riktigt agerade korrekt.

Vem av oss har den grövsta autismen?
Du blir ju skev i ansiktet och en klocka har blivit utsatt för lite vind.

Du får väl läsa mellan raderna och inte döma mig som autist. Men man känner andra genom sig själv, tydligen.
En autist skulle bara hänvisa till lagen, likt en djupt troende hänvisar till den ofelbara heliga skriften.

Som sagt så säljer jag aldrig något på varesig blocket eller tradera det mesta går till vänner eller bekanta om det inte går på soptippen.

Jag är inte skattemässigt bosatt i Sverige så jag ger fullständigt fan i hur skevt det egentligen är.
Jag är inte heller skattemässigt bosatt i Kambodja, men tycker fortfarande att Pol Pot inte riktigt agerade korrekt.

Vem av oss har den grövsta autismen?
Du blir ju skev i ansiktet och en klocka har blivit utsatt för lite vind.
Jag tycket jag sakligt hänvisar till vad som faktiskt gäller enligt lag.
Sedan skiter jag fullständigt i den som väljer att bryta mot lagen sålänge man inte börjar gråta när eller om man blir ertappad.

Har heller inte sagt du är autist,men att du likt en hakar upp dig på något som inte går att förändra.
Dvs lagen såsom den är utformad idag.

Sedan håller jag med dig om att massor av lagar är,för mig både obegripliga varför de ens finns och även i mitt tycke dåliga.

Men nog om detta.
Vi kan avsluta vår (personliga)diskussion här.

Jag tycket jag sakligt hänvisar till vad som faktiskt gäller enligt lag.
Sedan skiter jag fullständigt i den som väljer att bryta mot lagen sålänge man inte börjar gråta när eller om man blir ertappad.

Har heller inte sagt du är autist,men att du likt en hakar upp dig på något som inte går att förändra.
Dvs lagen såsom den är utformad idag.

Sedan håller jag med dig om att massor av lagar är,för mig både obegripliga varför de ens finns och även i mitt tycke dåliga.

Men nog om detta.
Vi kan avsluta vår (personliga)diskussion här.

Jag har inte sagt att jag sliter i lagen, jag har sagt att den är skev. Jag sliter däremot vad Sverige har för skattelagar och vilka skattelagar som finns i Gambia, då jag inte infaller under dessa.
Jag säljer inget på varesig Tradera eller blocket (de senaste 15 åren)

Allt går att förändra. Lagar ska dessutom tolkas

Tillbaka
Topp