• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dekorera urverk själv

ChumpTime

Panerai
IMG_3601.JPG
som rubriken lyder. Någon som försökt? Brukar ta lite paus från timezones lektioner (separat tråd lär komma någon gång framöver) med att massakrera en unitas 6498-1 (levereras helt utan dekor/finish). Har inga ändamålsenliga verktyg utan använder ett set med bergeons för "gravyren" och slipstenar för kockknivar för kanter. Och dialux/träpinnar för polish/countersink när det blir dags. Sorry för iphonekvalitet på bilden.

Funderar på att skaffa en dremel, men mer verktyg blir det nog inte då jag pysslar vid köksbordet.

Så kom med egna bilder, tips, kommentarer osv!
 

ChumpTime

Panerai
IMG_3677.JPG
Knallade ner till Clas Ohlson och skaffade en dremel. Måste säga (med risk för att låta som en total douchebag) att jag inte riktigt förstår grejen med att Langes tremblage engraving anses så himla fancy. Jämfört med att slipa ner/polera en kant på bryggan jämnt är det ju en barnlek att bara ta gravyrspetsen med diamantyta och bara go all Michael J Fox över de platta ytorna. Min bluff-tremlage håller inte för inspektion under luppförstoring, men å andra sidan tog det en kvart att göra och kostar inte €80.000..

Tror dock att jag råkade dinga till en av juvelerna lite med diamantspetsen.

Bryggorna ska göras klart, därefter basplattan. Sen kanske jag drar fram gasbrännaren för att försöka blånera lite skruvar.
 

rogart-63

Patek
IMG_3677.JPG
Knallade ner till Clas Ohlson och skaffade en dremel. Måste säga (med risk för att låta som en total douchebag) att jag inte riktigt förstår grejen med att Langes tremblage engraving anses så himla fancy. Jämfört med att slipa ner/polera en kant på bryggan jämnt är det ju en barnlek att bara ta gravyrspetsen med diamantyta och bara go all Michael J Fox över de platta ytorna. Min bluff-tremlage håller inte för inspektion under luppförstoring, men å andra sidan tog det en kvart att göra och kostar inte €80.000..

Tror dock att jag råkade dinga till en av juvelerna lite med diamantspetsen.

Bryggorna ska göras klart, därefter basplattan. Sen kanske jag drar fram gasbrännaren för att försöka blånera lite skruvar.
Spara lite spån att blånera i :) Kul snidat? Så länge som du inte skada hålet i juvelen är det nog okej?
 

ChumpTime

Panerai
Spara lite spån att blånera i :) Kul snidat? Så länge som du inte skada hålet i juvelen är det nog okej?

Vad menas med spån?

Väldigt underhållande. Borde väl ev ha gjort våld på lite billiga kinaverk innan jag gav mig på genuin ETA. och nej precis, det är nog inte fara med juvelen, bara att den har fått en grumlig fläck som syns i luppen.
 

rogart-63

Patek
Spån . Det som du slipar bort kallar jag spån . Man kan vara ett spån oxå : ) . Men inte i detta fallet . Man brukar ha lite mässingsspån i en lite burk där man lägger skruvarna som ska blåneras .
 
Topp