• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Delar till 7750, har de ändrats över tiden?

DrDre

Patek
För ett tag sedan köpte jag en riktigt trevlig LeJour från 70/80-talet.

Nyligen var jag förbi min lokale urmakare för att fixa en liten småsak (timvisaren för kronografen "vandrade" lite). När jag hämtade klockan pratade vi lite allmänt och han nämnde då att vissa delar i mitt äldre 7750-verk inte går att ersätta med nya delar. Han är bra på att skruva (och har vettiga priser) men jag är inte lika övertygad om hans tabellkunskaper. Jag har aldrig hört det tidigare, så jag undrar någon här vet om det han påstår stämmer, dvs att ett äldre 7750 inte funkar med nya delar? Det är ju 8nte helt oviktigt om man köper en (semi)vintage klocka med ett 7750-verk.

En tråd blir alltid roligare med bilder, så här är skönheten.

3D7F8170-7831-4CD7-9536-7891EEF597D0.jpeg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
För ett tag sedan köpte jag en riktigt trevlig LeJour från 70/80-talet.

Nyligen var jag förbi min lokale urmakare för att fixa en liten småsak (timvisaren för kronografen "vandrade" lite). När jag hämtade klockan pratade vi lite allmänt och han nämnde då att vissa delar i mitt äldre 7750-verk inte går att ersätta med nya delar. Han är bra på att skruva (och har vettiga priser) men jag är inte lika övertygad om hans tabellkunskaper. Jag har aldrig hört det tidigare, så jag undrar någon här vet om det han påstår stämmer, dvs att ett äldre 7750 inte funkar med nya delar? Det är ju 8nte helt oviktigt om man köper en (semi)vintage klocka med ett 7750-verk.

En tråd blir alltid roligare med bilder, så här är skönheten.

3D7F8170-7831-4CD7-9536-7891EEF597D0.jpeg
Själv har jag ingen aning, men det var en intressant fråga och hoppas någon har svar. Kan det vara så att det skiljer på delarna ifall det är valjoux 7750 eller ETA 7750.

Oavsett så lär det ju inte vara jättesvårt att få tag på äldre 7750 delar, så länge som det inte är modifierade delar tillverkade specifikt för le jour (känns inte troligt?).
 
Alla delar kan uppdateras om man är kompetent, har korrekta verktyg och vet hur det ska göras.
Gjorde en uppdatering på en äldre version som IWC haft från 80-talet.
En del saker måste bytas rakt av, så som hela rotorn då rotorlagret inte går att byta på äldre varianter. Även kronosekundstoppet är en annan modell måste bytas. Samt att röret denna sitter på måste sänkas för nya varianten.
Klinkhjulet är annorlunda men kan bytas, reglagesystemet är annorlunda men kan pressas ur balansbryggan och ersättas med nytt relagesystem och komplett balans.

För min del tog det hela dagen att utföra denna service, men då visste jag redan vilka punkter som behövde åtgärdas!

Det blir ingen billig reparation då mycket måste bytas ut men det går om man vet vilka delar som ska bytas hur och till vad!
 
Senast ändrad:

DrDre

Patek
Alla delar kan uppdateras om man är kompetent, har korrekta verktyg och vet hur det ska göras.
Gjorde en uppdatering på en äldre version som IWC haft från 80-talet.
En del saker måste bytas rakt av, så som hela rotorn då rotorlagret inte går att byta på äldre varianter. Även kronosekundstoppet är en annan modell måste bytas. Samt att röret denna sitter på måste sänkas för nya varianten.
Klinkhjulet är annorlunda men kan bytas, reglagesystemet är annorlunda men kan pressas ur balansbryggan och ersättas med nytt relagesystem och komplett balans.

För min del tog det hela dagen att utföra denna service, men då visste jag redan vilka punkter som behövde åtgärdas!

Det blir ingen billig reparation då mycket måste bytas ut men det går om man vet vilka delar som ska bytas hur och till vad!

Många tack. Intressant info både för mig och säkert många andra här på vintageavdelningen.
 
Topp