• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Delar till Omega 560/562 - Seamaster Pre De Ville Calender ca 1960

Hej,

jag har försökt hitta en tråd för service av Seamaster från 1960-talet.
Klockan Seamaster Pre De Ville från ca 1960. Jag tror mig ha sökt fram till att det är ref CK 14760.
Det är min frus morfars klocka så den har ett visst sentimentalt värde för mig.

Jag har lämnat in klockan hos en urmakare(en av de som rekommenderas på forumet) som har tagit ca 4 månader på sig att utvärdera vad som behöver göras .
I november hämtade jag ett par andra klockor hos honom och det visade sig då att detta ur har vissa vattenskador.
Urmakaren verkade inte säker på hur allvarligt detta var, vilka delar som behövde bytas, om han hade dessa tillgängliga och vad det skulle kosta. Han har pratat en del av att ta av rotorn men verkar inte komma i mål med sitt eget resonemang.
Jag börjar tröttna på att inte få svar men det hör egentligen inte hit.

Då jag inte är van vid vintage så undrar jag:
1. Finns det ett säkert sätt att fastställa vilken modell och vilket urverk som sitter i.
2. Ifall jag skulle behöva sorc:a delar själv. Vad för marknadsplatser rekommenderar ni? EBAY/Tradera/Klocksnack? Vad är värt att tänka på för en novis, vilka minor kan man gå på.

Stort tack på förhand för all feedback. Bifogar en bild på den aktuella modellen tagen från den vida webben.

MVH
Marcus

Bilagor

• 1097464-0cc9690654ae734fb735be71cbc64740.png
    1097464-0cc9690654ae734fb735be71cbc64740.png
    272.2 KB · Visningar: 10
I stort sett alla delar till 56*-serien finns i nyproduktion. De flesta urmakare har dessutom många reservdelsverk liggande.
Sök runt efter andra urmakare där du bor. Skicka pm till mig om du kör fast.

Tillbaka
Topp