• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Delikat nytillskott

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Syndade i den gångna helgen genom att lägga ut en teasertråd om en nyanländ dinka för att senare visa den på årsfesten. Detta ficka jag med all rätt lite kritik för men nu kommer den!

Jag har varit på tank-jakt i snart ett år nu. Jag började med att leta efter en Reverso men snart insåg jag att det fanns fler mer eller mindre bortglömda juveler därute. Folk köper vintagedykare och runda ur som tokar men när det kommer till de lite elegantare kantiga uren svalnar intresset snabbt om det inte är en Reverso. Lite underligt då en stor del av den vuxna befolkningen bär skjorta varje dag och således passar dressur utmärkt och bland dessa är tankerna lite extra kul och udda. Min tankjakt avstannade lite iom mitt köp av en Cartier Tank Americaine i somras men sedan hittade jag tillbaka. Som uppvärmning ropade jag hem den vattenskyddade tanken jag tidigare visat men det skulle komma fler...

Jag hade då en noname jump hour-tank, en defekt amerikansk tank, en vattenskyddad och en från Cartier men det fanns fler där ute. Sedan länge hade jag spanat in ett speciellt verk som jag skulle vilja påstå är det mest intressanta och fina verk utan komplikationer som tillverkats. Den fjärde versionen av verket som konstruerades 1929 tillverkas än idag och inte av vem som helst utan tillverkaren med sin slogan "Horologier de luxe"...












jlc_101_1_15.jpg


Här ser ni skönheterna, från vänster, 104 (1925), 403 (1927), 409 (1929) samt 101 (1929). Tillverkaren är som ni nu sett JLC, eller leCoultre som de hette fram till 1937 då de officiellt bytte till Jaeger leCoultre. Jaeger var en annan tillverkare man ingick ett samarbete med. Cartier hade exklusivitet på Jaegerverk mellan 1907 och 1922 och detta skall ha varit en anledning till att dessa verk skapades då Cartier ville ha ett litet verk med helt dold krona. Jaeger tog då fram ett unikt verk, kal. 104, som var konstruerad på ett mycket speciellt vis. Då det är allmänt känt att lågfrekventa små verk med små balanshjul har sämre precision byggde man verket i två våningar, duoplan, för att kunna maximera balansens storlek. Man skruvade även upp frekvensen till 21 600 vilket var mycket högt på denna tid. För att återknyta till yrkesskicklighet man hade förr så är det endast ett fåtal hos JLC som kan arbeta på dessa idag, nämligen de urmakarna som även skruvar ihop Gyrotourbillon. Pga detta är maxproduktionen 50 verk per år idag. Nu höll jag på att glömma en liten detalj, detta verk (kal. 101) från 1929 är än idag det minsta urverket. Man hade även ett speciell servicekoncept som byggde på att när ett verk skulle servas byttes verket helt enkelt ut då återförsäljarna hade nya verk liggandes i tuber. Detta gjorde man för att det skulle gå enkelt och snabbt att serva uren.

jlc_101_1_16.jpg


Okey tänker ni, ett litet damurverk? Precis, eller nästan, för det var prestige i att ha små armbandsur förr, även för herrar. Det var speciellt den första generationen, kal. 104, som användes till herrur. Tänk så elegant smäckra dessa kan bli! Lägg märke till "Montres DUOPLAN Pour Hommes".

B5B39720-E5DF-495B-A0D9-329CFC91CD09-922-000000DBFE68488D_zps23aa9cad.jpg


Mitt exemplar hade jag stött på tidigare på en fransk finbutik som hade lite objekt online. Den hade även varit med på en specialauktion i Paris där man samlar ca 600 objekt. Men ingen gav den den kärlek den förtjänade så den hamnade på franska eBay tillslut. Efter mycket svårtydd kommunikation och besvär med betalningen då säljaren angivit fel information kom den då tillslut hem till mig!

BkZld6h.jpg


sSZN0fk.jpg


mklHnw3.jpg


y2vl6TM.jpg


02YZWVn.jpg


3VVQjrg.jpg


0QlH2S4.jpg


UNJr0o8.jpg


NNcCjPm.jpg


aSH2KUF.jpg


jjDxTC4.jpg


EzfAXyG.jpg



Så vad kan man mer säga? 37,3 X 18,2 mm och 11,5 mm tjock. Från runt 1930, närmare årtal vet jag tyvärr inte. Viklåset och bandet verkar vara original. Viklåset är tillverkat i silver och påminner starkt om de vi ser på tidiga Cartier. Läste på ett ställe att detta var det första uret med safirglas men det vet jag inget om. Glaset har perfekt passform och är orepat dock. Tavlan är i ett mycket fint skick i art deco-stil med index i spegelfinish. Märkt Jaeger DUOPLAN och swiss. Underbart perlage på boettens hela insida och även på dammskyddet. Allt som allt en given klassiker som är så högkvalitativ att jag får rysningar. Och fin var den när den kom, dubbla priset jämfört med en Reverso.
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Tack för intressant läsning. Jag såg (nästan) klockan på festen. Imponerande liten helt enkelt :)
 

Jonaz

Rolex
Älskar du går "din" väg! Stenhårt nonchalant!
Och snygg! Som ett armband... För tjejjer... ;)


iPhone | Tapatalk
 

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Grattis till en fin klocka och för historie lektionen :)

Uppskattas mycket att du tar dig tid att skriva om historien "bakom" klockan, mycket intressant! :)


Mvh
Micke E
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Grattis. Väldigt fin!
Vad många missar angående måtten på rektangulära ur är att det är diagonalen man skall fästa avseende vid.
Boetten på bild är ju faktiskt nästan 42 mm på diagonalen och inte alls väldigt liten!
T ex ett rektangulärt ur med de skenbart normala måtten 35x45 får en diagonal 57 mm; en grotesk pjäs m a o...;)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Tack för intressant läsning Aurum! Vilken lösning - boettlock med gångjärn!

Grattis till riktigt fin klocka!
 

Reize

Omega
Måste nog säga att det här var den bästa "unboxingen" jag läst här på KS. Du hittar såna läckra, ovanliga juveler med samlarvärde och historier! Att läsa dina trådar är ofta mycket lärorikt och öppnar för nya dimensioner i ens eget klockintresse.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Cool, och tack för intressant läsning, samt tack för att jag fick klämma på bubblebacken på festen. Så jäkla fin IRL på den tidsenliga länken!

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Grattis än en gång, en fantastisk klocka och jag uppskattar presentationen med bakgrund och intressant historia. Uppskattar även möjligheten att träffa dig på festen där jag klämde på Några av dina fina klockor...:)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Måste nog säga att det här var den bästa "unboxingen" jag läst här på KS. Du hittar såna läckra, ovanliga juveler med samlarvärde och historier! Att läsa dina trådar är ofta mycket lärorikt och öppnar för nya dimensioner i ens eget klockintresse.
Tack för de vänliga orden!
 

KMS

Rolex
Det där är ju riktigt coolt! En sådan klocka förtjänar en sådan presentation. Tack för intressant läsning.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Grattis än en gång, en fantastisk klocka och jag uppskattar presentationen med bakgrund och intressant historia. Uppskattar även möjligheten att träffa dig på festen där jag klämde på Några av dina fina klockor...:)
Tackar! Historien bakom uren och de små nördiga detaljerna är det som gör det. Det var mycket trevligt att få träffa Stockholmsfolket, och de övriga med förståss.
 
Topp