• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Caravelle33

Vacheron
Det väl dit man vill…
Utan att säga för mkt så känns det som jag lite är på väg åt det hållet. Det har varit några rätt tydliga faser på vägen:
1. Nyfiken och testa första
2. Testa det man tror man gillar
3. Testa det man ”bör” gilla
4. Gå tillbaka till det man gillar på riktigt
5. Nya erfarenheter och testa mera
6. Total förvirring och börja om på nytt
7. På väg att checka ut totalt men inser att det inte kommer att funka
8. Börja testa igen men nu med helt andra tankar och krav när jag söker
9. Nästa fas… 😂
Jag har blivit lite mer tvärtom. Jag vill inte släppa någon av klockorna till förmån för någon annan. Jag undrar om jag liksom hittat peak-panerai för min del. :D
Till skillnad mot många andra här i tråden så har ju min samling varit mer stabil över tid. Jag undersöker noga vad jag är intresserad av och gör därmed aldrig ett förhastat eller impulsivt köp som jag behöver ångra. Samlingen har under en längre tid nu bestått av någon Luminor med Marina tavla, någon Submersible och någon Radiomir
 
Senast ändrad:

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Det väl dit man vill…
Utan att säga för mkt så känns det som jag lite är på väg åt det hållet. Det har varit några rätt tydliga faser på vägen:
1. Nyfiken och testa första
2. Testa det man tror man gillar
3. Testa det man ”bör” gilla
4. Gå tillbaka till det man gillar på riktigt
5. Nya erfarenheter och testa mera
6. Total förvirring och börja om på nytt
7. På väg att checka ut totalt men inser att det inte kommer att funka
8. Börja testa igen men nu med helt andra tankar och krav när jag söker
9. Nästa fas… 😂
Den klassiska progressionen i klockmanin. Jag har gått igenom en hel del märken och modeller, men klart färre än vissa andra. Två relativt kostsamma erfarenheter jag gjort (men som jag egentligen inte ångrar):

1. Att försöka hitta den perfekta klockan baserat på specifikationer funkar inte. Jag måste gå på känsla till 100%
2. Så länge jag har råd att köpa en klocka utan att sälja en annan så är det smartare att köpa först och sälja sen. Har gjort för många snabba sälj när jag borde haft lite is i magen.

I övrigt följer jag samma tankemönster fortfarande.. skillnaden för egen del är att jag numer gör det där i huvudet nu snarare än att faktiskt flippa och köpa som jag gjorde förr.

Nu är det dock nära att jag köper något nytt, väldigt nära :)
 

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Till skillnad mot många andra här i tråden så har ju min samling varit mer stabil över tid. Jag undersöker noga vad jag är intresserad av och gör därmed aldrig ett förhastat eller impulsivt köp som jag behöver ångra. Samlingen har under en längre tid nu bestått av någon Luminor med Marina tavla, någon Submersible och någon Radiomir
Samma här 🤣🤣
 

apelsin.med.urverk

Panerai
2-Faktor
IMG_20210724_001914.jpg

Fan, känner att jag gillar pannan på gummi ändå, synd bara att det är så sjukt styvt. Pannan hamnar helt snett på handleden och det mjuknar fan aldrig. Tips från experterna uppskattas!
 

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Den klassiska progressionen i klockmanin. Jag har gått igenom en hel del märken och modeller, men klart färre än vissa andra. Två relativt kostsamma erfarenheter jag gjort (men som jag egentligen inte ångrar):

1. Att försöka hitta den perfekta klockan baserat på specifikationer funkar inte. Jag måste gå på känsla till 100%
2. Så länge jag har råd att köpa en klocka utan att sälja en annan så är det smartare att köpa först och sälja sen. Har gjort för många snabba sälj när jag borde haft lite is i magen.

I övrigt följer jag samma tankemönster fortfarande.. skillnaden för egen del är att jag numer gör det där i huvudet nu snarare än att faktiskt flippa och köpa som jag gjorde förr.

Nu är det dock nära att jag köper något nytt, väldigt nära :)
En till 372? 😂
 

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Den klassiska progressionen i klockmanin. Jag har gått igenom en hel del märken och modeller, men klart färre än vissa andra. Två relativt kostsamma erfarenheter jag gjort (men som jag egentligen inte ångrar):

1. Att försöka hitta den perfekta klockan baserat på specifikationer funkar inte. Jag måste gå på känsla till 100%
2. Så länge jag har råd att köpa en klocka utan att sälja en annan så är det smartare att köpa först och sälja sen. Har gjort för många snabba sälj när jag borde haft lite is i magen.

I övrigt följer jag samma tankemönster fortfarande.. skillnaden för egen del är att jag numer gör det där i huvudet nu snarare än att faktiskt flippa och köpa som jag gjorde förr.

Nu är det dock nära att jag köper något nytt, väldigt nära :)
Håller helt med, "problemet" för mig är att det är få pannor jag inte gillat av dom jag köpt men fortfarande massor jag varit sugen att testa så jag har sålt fast jag egentligen velat behålla...
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
IMG_20210724_001914.jpg

Fan, känner att jag gillar pannan på gummi ändå, synd bara att det är så sjukt styvt. Pannan hamnar helt snett på handleden och det mjuknar fan aldrig. Tips från experterna uppskattas!
Har tyvärr inga bra råd. Accordion sitter bättre men finns inte i 24mm vad jag vet. Har haft den det modellen av gummi till både 44 och 47 mm luminor och med platta handleder som Jag har så blir det inte bra helt enkelt.. beklagar. Bit ihop eller skaffa ett Nice canvas från @oddface eller nån annan bandmakare.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Håller helt med, "problemet" för mig är att det är få pannor jag inte gillat av dom jag köpt men fortfarande massor jag varit sugen att testa så jag har sålt fast jag egentligen velat behålla...
Jag förstår. Kan avundas att du fortfarande har den upptäckarlusten för klockor som kan kännas väldigt snarlika. Men jag har ju inte ens testat Radiomir 1940, submersible i 44, 47 osv. Kanske öppnas fältet upp för mig så snart jag testat igenom huvudtyperna.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Har tyvärr inga bra råd. Accordion sitter bättre men finns inte i 24mm vad jag vet. Har haft den det modellen av gummi till både 44 och 47 mm luminor och med platta handleder som Jag har så blir det inte bra helt enkelt.. beklagar. Bit ihop eller skaffa ett Nice canvas från @oddface eller nån annan bandmakare.
IMG_20210724_001914.jpg

Fan, känner att jag gillar pannan på gummi ändå, synd bara att det är så sjukt styvt. Pannan hamnar helt snett på handleden och det mjuknar fan aldrig. Tips från experterna uppskattas!

Accordion OEM finns i 24, sitter enligt mig mycket bättre än det andra gummit och det finns alternativ.

Mitt stora klagomål på Panerai är att de flesta OEM-band (läder, canvas, gummi) från start är hårda/styva. Jag bär inte banden som många andra gör kanske, för de mjuknar liksom aldrig utan att jag ger mig på dem fysiskt och nästan förstör dem. Så, jag kör mycket aftermarket där banden från start är supermjuka och sköna (ex. Kyros, Mays, RubberB, m.fl.). Det sistnämnda RubberB tycker jag fungerar fantastiskt på ett bettarini.

Lite bilder som bevis.

IMG_2609.jpeg


IMG_2607.jpeg
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Accordion OEM finns i 24, sitter enligt mig mycket bättre än det andra gummit och det finns alternativ.

Mitt stora klagomål på Panerai är att de flesta OEM-band (läder, canvas, gummi) från start är hårda/styva. Jag bär inte banden som många andra gör kanske, för de mjuknar liksom aldrig utan att jag ger mig på dem fysiskt och nästan förstör dem. Så, jag kör mycket aftermarket där banden från start är supermjuka och sköna (ex. Kyros, Mays, RubberB, m.fl.). Det sistnämnda RubberB tycker jag fungerar fantastiskt på ett bettarini.

Lite bilder som bevis.

IMG_2609.jpeg


IMG_2607.jpeg
Ah, vad bra! Jag försökte söka upp 24mm accordion men Panerais sajt är som den är och alla andra resultat var från EBay, aliexpress osv.
@apelsin.med.urverk
 

Simeone

Cartier
Det väl dit man vill…
Utan att säga för mkt så känns det som jag lite är på väg åt det hållet. Det har varit några rätt tydliga faser på vägen:
1. Nyfiken och testa första
2. Testa det man tror man gillar
3. Testa det man ”bör” gilla
4. Gå tillbaka till det man gillar på riktigt
5. Nya erfarenheter och testa mera
6. Total förvirring och börja om på nytt
7. På väg att checka ut totalt men inser att det inte kommer att funka
8. Börja testa igen men nu med helt andra tankar och krav när jag söker
9. Nästa fas… 😂

Hoppas man slipper några av dessa faser…
För egen del är känslan att jag kommer vara väldigt nöjd med 3 st pannor, just nu iaf. En Radiomir, Luminor och Submersible.

Så följande trippel (720, 233, 692) är målet i nuvarande stund. Här bilder från tidigare i veckan.

06BD1B4A-CE19-4597-9157-F2D10F1EEEC6.jpeg

DF5DEE75-6732-424C-829B-D042F3707E86.jpeg


Btw passade på att testa Nymans Mare Nostrum, 85’ enl prislapp. @oddface du var väl sugen? 😉

5DABC0D8-0571-4D90-8991-B58BB0F7EC9C.jpeg
 

azcii

Patek
2-Faktor
Det väl dit man vill…
Utan att säga för mkt så känns det som jag lite är på väg åt det hållet. Det har varit några rätt tydliga faser på vägen:
1. Nyfiken och testa första
2. Testa det man tror man gillar
3. Testa det man ”bör” gilla
4. Gå tillbaka till det man gillar på riktigt
5. Nya erfarenheter och testa mera
6. Total förvirring och börja om på nytt
7. På väg att checka ut totalt men inser att det inte kommer att funka
8. Börja testa igen men nu med helt andra tankar och krav när jag söker
9. Nästa fas… 😂
Har också haft en del faser sen jag för första gången provade n1tros 112a 2014. Det som har varit utmärkande för mig är att jag mer och mer intresserat mig för äldre modeller ju längre tiden gått. Tittar man på min samling idag har jag pannor från 1997, 2002, 2011 och 2018.

När det kommer till nya pannor är det inte många som intresserar mig. Det är dock mycket pga priset.

Jag hade t.ex. verkligen inte bangat på en 1225, om den kosta typ ½ miljon mindre 😂
1627113971918.png
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Har också haft en del faser sen jag för första gången provade n1tros 112a 2014. Det som har varit utmärkande för mig är att jag mer och mer intresserat mig för äldre modeller ju längre tiden gått. Tittar man på min samling idag har jag pannor från 1997, 2002, 2011 och 2018.

När det kommer till nya pannor är det inte många som intresserar mig. Det är dock mycket pga priset.

Jag hade t.ex. verkligen inte bangat på en 1225, om den kosta typ ½ miljon mindre 😂
1627113971918.png
Den är fantastisk.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Har också haft en del faser sen jag för första gången provade n1tros 112a 2014. Det som har varit utmärkande för mig är att jag mer och mer intresserat mig för äldre modeller ju längre tiden gått. Tittar man på min samling idag har jag pannor från 1997, 2002, 2011 och 2018.

När det kommer till nya pannor är det inte många som intresserar mig. Det är dock mycket pga priset.

Jag hade t.ex. verkligen inte bangat på en 1225, om den kosta typ ½ miljon mindre 😂
1627113971918.png
Jag hade nog också haft fler pannor om priserna hade varit kvar ungefär där de var för fem år sedan. Att nya pannor kostar minst nära det dubbla och ofta väldigt mycket mer gör att det här inte är en vettig hobby för mig då jag inte är miljonär.

Men jag stannar bland de moderna, mina är från 2010, 2014, 2018 och 2019. :)
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Hähä, hade lätt klippt den om jag hade lite för mycket cashmoney liggandes... nu har jag inte det problemet.
Men cool är den!

Japp, samma här... Ja riktigt ball

Jag provade den på Nymans häromdagen med och jag är faktiskt inte intresserad. Den har för raka linjer på sidorna och är för tjock samtidigt. Svårt att förklara men om man tycker att bettarini är lite som ett block tegel så är den här mer så. Tycker jag.
 

oddface

Panerai
2-Faktor
Jag provade den på Nymans häromdagen med och jag är faktiskt inte intresserad. Den har för raka linjer på sidorna och är för tjock samtidigt. Svårt att förklara men om man tycker att bettarini är lite som ett block tegel så är den här mer så. Tycker jag.
Äsh, jag är van vid Ennebi Fondale 😛
IMG_20210724_103500.jpg
IMG_20210724_103519.jpg
 

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Hoppas man slipper några av dessa faser…
För egen del är känslan att jag kommer vara väldigt nöjd med 3 st pannor, just nu iaf. En Radiomir, Luminor och Submersible.

Så följande trippel (720, 233, 692) är målet i nuvarande stund. Här bilder från tidigare i veckan.

06BD1B4A-CE19-4597-9157-F2D10F1EEEC6.jpeg

DF5DEE75-6732-424C-829B-D042F3707E86.jpeg


Btw passade på att testa Nymans Mare Nostrum, 85’ enl prislapp. @oddface du var väl sugen? 😉

5DABC0D8-0571-4D90-8991-B58BB0F7EC9C.jpeg
Jag hade samma plan, och den känns helt vettig och bra. Det blev fel när jag tillät mig att passera 3st 🙂
720, 233 och 692 är en grym trio!
men kom ihåg att då saknar du ngn av dom underbara Luminor m bettarini case, och titan, ngt grönt brunt vitt och kanske en 45mm Radiomir som lite mer dress, 1940 caset, guld och framförallt BRONZO. 😎
 

Simeone

Cartier
Jag hade samma plan, och den känns helt vettig och bra. Det blev fel när jag tillät mig att passera 3st 🙂
720, 233 och 692 är en grym trio!
men kom ihåg att då saknar du ngn av dom underbara Luminor m bettarini case, och titan, ngt grönt brunt vitt och kanske en 45mm Radiomir som lite mer dress, 1940 caset, guld och framförallt BRONZO. 😎

Fan…😅 Håller helt med, finns mkt kul!
Försöker bara övertyga mig själv att det räcker med en bra trio 🙂
 

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Har också haft en del faser sen jag för första gången provade n1tros 112a 2014. Det som har varit utmärkande för mig är att jag mer och mer intresserat mig för äldre modeller ju längre tiden gått. Tittar man på min samling idag har jag pannor från 1997, 2002, 2011 och 2018.

När det kommer till nya pannor är det inte många som intresserar mig. Det är dock mycket pga priset.

Jag hade t.ex. verkligen inte bangat på en 1225, om den kosta typ ½ miljon mindre 😂
1627113971918.png
Otroligt fin, om jag räknar bort Submersible så är det inte speciellt mkt av det som släppts sista åren som jag suktar efter, och tyvärr så blir det ännu dyrare att gå tillbaka i tiden. Tycker överlag att dom lyckats otroligt bra med dom flesta Submersible slappen, inte många som jag inte kan tänka mig.
 
Topp