• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

David71

Rolex
2-Faktor
Provade 670 förra veckan, den är verkligen bra!

DSC_1269.JPG
 

VFK

Breitling
Buonasera bästa Paneristi,
Jag har sent omsider insett storheten med pannor och bestämt mig för att skaffa en Luminor på länk med svart tavla, small seconds subdial och helst med display back.

Drömmen är alltså en PAM00915 på länk med display back

Efter en del sökande verkar det som att PAM00723 är det som överensstämmer bäst med den beskrivningen men jag gillar egentligen inte datumfönstret och jag har inget egentligt behov av att den ska vara automatisk.

Har ni några fler förslag på referensnummer jag borde kolla in?

✌️
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Buonasera bästa Paneristi,
Jag har sent omsider insett storheten med pannor och bestämt mig för att skaffa en Luminor på länk med svart tavla, small seconds subdial och helst med display back.

Drömmen är alltså en PAM00915 på länk med display back

Efter en del sökande verkar det som att PAM00723 är det som överensstämmer bäst med den beskrivningen men jag gillar egentligen inte datumfönstret och jag har inget egentligt behov av att den ska vara automatisk.

Har ni några fler förslag på referensnummer jag borde kolla in?

✌️
Det är ganska stor skillnad på en 915 och en 723. Det är två olika boettformer, den första kallas bettarini och den andra 1950. Om jag vore du skulle jag försöka prova/läsa på om de olika formerna först. Bettarini har vanligtvis inte automatiska urverk och 1950 tvärtom.

Det finns många referenser med svart tavla, marina/subdial och display back. Är det ecru-färgade index du vill ha, som på 915 och 723, så finns det avsevärt färre referenser att kika på.
 
  • Like
Reactions: VFK

VFK

Breitling
Det är ganska stor skillnad på en 915 och en 723. Det är två olika boettformer, den första kallas bettarini och den andra 1950. Om jag vore du skulle jag försöka prova/läsa på om de olika formerna först. Bettarini har vanligtvis inte automatiska urverk och 1950 tvärtom.

Det finns många referenser med svart tavla, marina/subdial och display back. Är det ecru-färgade index du vill ha, som på 915 och 723, så finns det avsevärt färre referenser att kika på.

Tack för svar!
Ah, okej. Det ska jag absolut. Ecru-färgade index är inget måste men jag gillart.

Verkar alltså som att jag är ute efter en: Luminor 1950 Marina på länk med svart sandwich tavla, display back och no date. Helst bara text på tavlan, utan logga. Ingen cyclops eller power reserve heller.

Alltså en no date 723. Är det för mycket begärt? 😆
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Tack för svar!
Ah, okej. Det ska jag absolut. Ecru-färgade index är inget måste men jag gillart.

Verkar alltså som att jag är ute efter en: Luminor 1950 Marina på länk med svart sandwich tavla, display back och no date. Helst bara text på tavlan, utan logga. Ingen cyclops eller power reserve heller.

Alltså en no date 723. Är det för mycket begärt? 😆
Ja, det är för mycket begärt. Så fort det är 1950 i 44mm så blir det fler komplikationer än vad man vill ha. Cyclops har de guskelov slutat med, men de slänger dit en PR-mätare som saboterar tavlan helt emellanåt :)

Jag kan för övrigt berätta att länken sticker ut ganska mycket från boetten, så att klockan sitter mer som en 47mm. Jag hade en PAM 1058 ett tag, för jag ville också ha en på länk (fast blå tavla), men insåg att även fast jag har några 47mm och några 44mm, så är det 42mm som länk funkar bäst för mig på, så nu har jag en PAM 1028. Så, du kanske ska överväga en 722 istället, faktiskt.

För övrigt, bettarini, som oftast inte har datum då, finns inte på nya tunna länken, så även om den länken inte sticker ut så mycket på längden, så sticker den ut tjockleksmässigt så den rekommenderar jag inte.
 
  • Like
Reactions: VFK

VFK

Breitling
Ja, det är för mycket begärt. Så fort det är 1950 i 44mm så blir det fler komplikationer än vad man vill ha. Cyclops har de guskelov slutat med, men de slänger dit en PR-mätare som saboterar tavlan helt emellanåt :)

Jag kan för övrigt berätta att länken sticker ut ganska mycket från boetten, så att klockan sitter mer som en 47mm. Jag hade en PAM 1058 ett tag, för jag ville också ha en på länk (fast blå tavla), men insåg att även fast jag har några 47mm och några 44mm, så är det 42mm som länk funkar bäst för mig på, så nu har jag en PAM 1028. Så, du kanske ska överväga en 722 istället, faktiskt.

För övrigt, bettarini, som oftast inte har datum då, finns inte på nya tunna länken, så även om den länken inte sticker ut så mycket på längden, så sticker den ut tjockleksmässigt så den rekommenderar jag inte.

Massa bra tips, tack.
Har insett att jag ska en 723. Och hoppas att de nån gång i framtiden släpper en likadan utan datum som jag kan uppgradera till :D
 

Odd Lot

Breitling
2-Faktor
Har ingen panna just nu och börjar bli smått abstinent. Aldrig testat submersible, och undrar egentligen om något skiljer på 683 och 1683 mer än att urverket kallas annorlunda? Inte så att de tagit bort hacking och sånt?
Den är jättefin. Enda övriga skillnaden, vad jag har förstått, är materialet i banden. Bezeln kan man tycka är lite speciell, men jag gillar den.
 

VFK

Breitling
Någon här med erfarenhet av de olika generationer länkar? Kanske @mårt ?

2008 vs 2017
 

Bilagor

  • IMG_1732.jpeg
    IMG_1732.jpeg
    138.3 KB · Visningar: 1
  • IMG_1733.jpeg
    IMG_1733.jpeg
    132.7 KB · Visningar: 1

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Skillnaderna helt enkelt.

Är det tydlig kvalitetsskillnad?

Misstänker att 2008-an är bra mkt tyngre eller?

Lutar starkt åt att beställ en PAM 00328 men undrar om jag kommer ångra att välja en med 2008-länken istället för 2017-länken
De gamla länkarna är mycket tyngre och tjockare. 2017 (och dess varianter) är mer som länkar på andra klockor. Enda haken är att 2017s ändlänkar sticker ut längre, vilket fick mig att köra länk på 42mm istället för 44mm. Jag har inte kvar någon 2008-länk för jag ogillar den, men jag har en ännu äldre. Det jag gillar med den är just att den inte sticker ut, dock är den ju tjock.
 
  • Like
Reactions: VFK

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Skillnaderna helt enkelt.

Är det tydlig kvalitetsskillnad?

Misstänker att 2008-an är bra mkt tyngre eller?

Lutar starkt åt att beställ en PAM 00328 men undrar om jag kommer ångra att välja en med 2008-länken istället för 2017-länken
När det kommer till kvalitet så är de senare versionerna av 2017 trevligare för det är skruvar för att ändra länken, och några andra små förbättringar.

De gamla känns inte lika väl finished.
 
  • Like
Reactions: VFK
Topp