• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tome

Cartier
Fick en liten insikt denna morgon när jag plöjde diverse Panerai-forum på nätet.

Väldigt ofta när Panerai presenterar nya modeller så är det väldigt ofta folk som gnäller, och det gnälls väldigt unisont och högljutt. Men, jag tycker det känns som att det är mest amerikaner som står för detta gnällande.

Jag brukar tycka att "fja, ja, nä, det kanske inte var en så fantastisk modell" och ibland "jo, men den här var ju ändå helt okej, kanske inte så att jag kom i brallan men ändå" ...

Sen kommer det en pjäs jag tycker är urful, ofta för att den är plottrig, med massor med detaljer i den. Det är verkligen inte Panerai för mig. Jag uppskattar oerhört mycket så enkla urtavlor som möjligt. Här på forumet har vi ju dessutom ofta diskussioner som "nä, den där har texten därnere istället för däruppe, det blir sämre", så jag hör att även om vi inte håller med varandra i detalj alltid så har många av oss här i princip samma åsikter. När man tittar på de flesta klockor som vi besitter och som passerar på K&S så är de allra flesta med tämligen "rena" tavlor, eller en mycket genomtänkt design på tavlan i alla fall, typ ett flow, som på @Palenkovich nyaste kronograf. 233 sticker ut en del i det här, men är fortfarande tämligen ren i jämförelse.

... i jämförelse med vadå? Jo, det var det som var insikten. :) För emellanåt dyker det in någon ny i det här Paneraiträsket och de frågar ofta om modeller som jag för mitt liv inte kan förstå att man vill ha. Modeller som väldigt få av oss här har haft. Och jag tänker, det där är för en oinitierad i the wonders of Panerai och de lär sig snart att base är ace, etc. :) Men om man samtidigt kollar på hur intresset ser ut för de modellerna i USA så tycks de vara sjukt poppis. Så, insikten är ganska självklar egentligen. Vi i Sverige har långt ifrån samma smak på pannor som amerikaner. För där borta sitter även de mest inbitna Paneristis och dreglar över oerhört plottriga urtavlor. Pam88 verkar högt upp på listan hos folk exempelvis, och det är jag ytterst tveksam till att den är för de allra flesta här.

Så, end of rant.
Pam på länk verkar ju också betydligt vanligare i Gilead (dvs US) än här, vilket jag iaf tyckte mig se när jag skrollade länken om kändisar som bär Panerai. Så kanske inte bara plottriga tavlor som skiljer sig. Typ alla oinsatta jag frågat i nån form av blindtest pekar ju ändå ut 372 som en vinnare. Det är nåt estetiskt perfekt över den. Men dom brasklappar oxå flitigt ”dom ser ju likadana ut...” 😂👍
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hörni. Med alla våra byten av pannor och suktanden (eller inte) efter nya varianter hela tiden... vad är det som kännetecknar en typisk keeper i Paneraiträsket. Vilken modell har ni haft längst och/eller inte tror att ni någonsin kommer göra er av med (även om ni rannsakar er själva)?

För min del känns en 44mm Bettarini som given keeper, det vill jag alltid ha en, men ... andra har spårat åt andra håll? :)

Vad fick mig att först fastna för Panerai?För mig var det det lite egna rena utseendet, formspråket, typsnitt och sandwichtavla som gjorde att jag fastnade. Min första (112) kändes lite härligt lyxtoolig på något sätt.
Sen utvecklas smaklökarna lite, guldvisare kanske det mest påtagliga suget (372) först. Sen det lite mer exotiska svårfunna 025 och 190 som har det lite extra som många andra liknande modeller saknar.
Ju fler Panerai jag skaffat desto mer känner jag att det spretar åt olika håll men samtidigt som mycket av den ursprungliga känslan för vad som startade det finns kvar.

Som det är just nu sitter 025 och 190 säkrast, mest för att dessa är svårast att jaga rätt på igen. 372 och 375 gillar jag också väldigt mycket men kan komma att offras i jakten på nästa ... vad det nu blir.

Skulle jag, gud förbjude, tvingas sälja av och bara ha en Panerai så tror jag det skulle bli en Fiddy eller 190:an.
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Vad fick mig att först fastna för Panerai?För mig var det det lite egna rena utseendet, formspråket, typsnitt och sandwichtavla som gjorde att jag fastnade. Min första (112) kändes lite härligt lyxtoolig på något sätt.
Sen utvecklas smaklökarna lite, guldvisare kanske det mest påtagliga suget (372) först. Sen det lite mer exotiska svårfunna 025 och 190 som har det lite extra som många andra liknande modeller saknar.
Ju fler Panerai jag skaffat desto mer känner jag att det spretar åt olika håll men samtidigt som mycket av den ursprungliga känslan för vad som startade det finns kvar.

Som det är just nu sitter 025 och 190 säkrast, mest för att dessa är svårast att jaga rätt på igen. 372 och 375 gillar jag också väldigt mycket men kan komma att offras i jakten på nästa ... vad det nu blir.

Skulle jag, gud förbjude, tvingas sälja av och bara ha en Panerai så tror jag det skulle bli en Fiddy eller 190:an.

Utav min nuvarande setup ser jag inte mig delas från mig 721, gillar den PÅ TOK för mycket.
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hiphop generationen eller vad var det @Caravelle33 kallade mig? Fick leva upp till ryktet

64FCAAA0-B027-4FAF-A952-EFCB818F9DEC.jpeg

F13257E7-86F9-4E18-B4F6-06CCF4141B6F.jpeg


Så går det när man inte tänkt köpa ett band men får sms utav allas våra dealer @Ernesto vad som nyss kom in.
 

keroro

Rolex
2-Faktor
rosa alligator har aldrig varit en höjdare, framförallt inte på en panna. men är du sugen tycker jag du ska köra. du kanske kan mjukstarta och köpa @keroro giftiga lila band :)
Ask and thou shall receive... repost av min favoritbild på bandet. Har kvar det men inte använt det på ett tag. Ska nog sätta på det ikväll, tack för påminnelsen! :)

20170521_172643.jpg
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Vilken är den perfekta Panerai beatern?

Jag vet att frågan kan låta lite slentrian, blasé, ingen respekt för pengar -aktig men vilken Panerai tycker ni passar bättre med repor än utan. Mina kandidater är valfri Bettarini i titan eller en härligt nött 372:a.

Nu är jag ju överdrivet försiktig med alla mina klockor men jag brottas med tankar om hur jag på ett kontrollerat sätt ska få till samma utseende på 372:an som boetten på 992 och 2020.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Vilken är den perfekta Panerai beatern?

Jag vet att frågan kan låta lite slentrian, blasé, ingen respekt för pengar -aktig men vilken Panerai tycker ni passar bättre med repor än utan. Mina kandidater är valfri Bettarini i titan eller en härligt nött 372:a.

Nu är jag ju överdrivet försiktig med alla mina klockor men jag brottas med tankar om hur jag på ett kontrollerat sätt ska få till samma utseende på 372:an som boetten på 992 och 2020.
Zero
 

kmg

Patek
2-Faktor
Vilken är den perfekta Panerai beatern?

Jag vet att frågan kan låta lite slentrian, blasé, ingen respekt för pengar -aktig men vilken Panerai tycker ni passar bättre med repor än utan. Mina kandidater är valfri Bettarini i titan eller en härligt nött 372:a.

Nu är jag ju överdrivet försiktig med alla mina klockor men jag brottas med tankar om hur jag på ett kontrollerat sätt ska få till samma utseende på 372:an som boetten på 992 och 2020.
I tillägg till @mårt förslag skulle jag säga att valfri 44 mm:are Bettarini är ett bra alternativ; 590, 560, 510, 914, 914. Visst är detta några kronor dyrare än zero men ska du ha en beater som du inte tröttnar på och som är bra storleksmässigt så kvalar alla dessa in. Kokar väl ner till samma slutsats som alltid: ska du ha en panna - köp en 44 mm bettarini med det urverk och tavellayout som du gillar bäst.
 

johnz

Rolex
Vilken är den perfekta Panerai beatern?

Jag vet att frågan kan låta lite slentrian, blasé, ingen respekt för pengar -aktig men vilken Panerai tycker ni passar bättre med repor än utan. Mina kandidater är valfri Bettarini i titan eller en härligt nött 372:a.

Nu är jag ju överdrivet försiktig med alla mina klockor men jag brottas med tankar om hur jag på ett kontrollerat sätt ska få till samma utseende på 372:an som boetten på 992 och 2020.
Kastar in 111, 112, 753 och 590 i leken också.
 
Topp