• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Står dock 2001, vilket bara är 2 år på hyllan hos AD/fabrik (B = 1999). Jag har haft flertalet pannor med cert stämplat 2-3 år efter produktionsår, så just den biten är inte knasig enligt mig. I övrigt upplever jag den identisk med min 009 även om den har ett annat boettnummer.

Har inte hittar några konstigheter med annonsen annat än att refensen i sig inte är utskriven!
Jag som precis köpt nya glasögon… tack! Läste fel.

Står dock 2001, vilket bara är 2 år på hyllan hos AD/fabrik (B = 1999). Jag har haft flertalet pannor med cert stämplat 2-3 år efter produktionsår, så just den biten är inte knasig enligt mig. I övrigt upplever jag den identisk med min 009 även om den har ett annat boettnummer.

Har inte hittar några konstigheter med annonsen annat än att refensen i sig inte är utskriven!
Men varför vill du ha en... från blocket dessutom?

Vansinnigt verkligen.

OP6518 är ju bara boettnumret dock, och är stundvis korrekt för både 004 och 001. Klockan är dock svart i boetten vilket 001an inte är.
Ganska säker på att 001b och 004b har 6519 vilket det iof kan stå även på denna, svårt att se på bilderna. Inget som skrike fake förutom möjligen dåliga bilder, rätt straps etc…
Den är för dyr hur som helst…

Vad tycker ni om senaste ref på sub 42an?

Känns som folk är rätt negativa allmänt om nya pannor

Är 900 verket så kasst?

Kan ni som är insatta hjälpa en okunnig med vad som menas med annonser från den här säljaren på Catawiki?
Är det rena frankens?

Jisses vilken klocka. Alltså, förutom att det är icke-original armband och spänne, så är det ett jäääkligt spännande urverk :) Det är alltså kort sagt fel urverk i klockan.

De påstår att det är ett brooklyn bridge-urverk, vilket var en skandal där Panerai satte in unfinished urverk i PAM 318. Problemet är att sådana urverk då alltså är standard vad som kommer från fabriken där ETA-verk görs, men de är också tämligen svåra att skilja från äkta ETA-verk.Till det vill jag lägga till att det inte nödvändigtvis är rätt boett heller, den ser inte riktigt likadan ut som en 631-boett, som har ett snap-on baklock. Summa summarum, jag skulle säga att den här är fejk på många punkter, och i allra bästa fall en franken där komponenterna man använt är sämre än original, vilket motverkar syftet med att göra en franken generellt :)

Stay away, stay far away.

Jisses vilken klocka. Alltså, förutom att det är icke-original armband och spänne, så är det ett jäääkligt spännande urverk :) Det är alltså kort sagt fel urverk i klockan.

De påstår att det är ett brooklyn bridge-urverk, vilket var en skandal där Panerai satte in unfinished urverk i PAM 318. Problemet är att sådana urverk då alltså är standard vad som kommer från fabriken där ETA-verk görs, men de är också tämligen svåra att skilja från äkta ETA-verk.Till det vill jag lägga till att det inte nödvändigtvis är rätt boett heller, den ser inte riktigt likadan ut som en 631-boett, som har ett snap-on baklock. Summa summarum, jag skulle säga att den här är fejk på många punkter, och i allra bästa fall en franken där komponenterna man använt är sämre än original, vilket motverkar syftet med att göra en franken generellt :)

Stay away, stay far away.
Stort tack för förtydligandet :D

De andra klockorna säljaren har ute är inte lika lätta att såga, men jag hade helt gått på pris där och konstaterat att något lurt är det, det är för billigt för att vara sant.
Ja det var känslan av beskrivningen också, de säger ju uttryckligen att de bytt ut verken, man kan undra varför om allt annat är kosher.

Alltså Catawiki. Brukade hålla koll på deras auktioner för ett antal år sedan men fick intrycket att det fanns många skojare där. Jag har aldrig och kommer aldrig våga köpa en klocka där
Nej jag står över med tanke på att man verkar få sälja nästan vad som helst där. Deras experter verkar sådär...

Fick ett samtal från NL idag. Det var från ”min” Panerai Ambassadeur. Supertrevlig kille som ville berätta att ”I have very good news regarding the service of your beautiful Panerai”.
Fan vad bra tänkte jag, den kanske inte behövde servas eller att det skulle bli billigt.
”That sounds good” sa jag. ”Please tell me the good news”.

”It has arrived” sa han. 😂🙈

Fick ett samtal från NL idag. Det var från ”min” Panerai Ambassadeur. Supertrevlig kille som ville berätta att ”I have very good news regarding the service of your beautiful Panerai”.
Fan vad bra tänkte jag, den kanske inte behövde servas eller att det skulle bli billigt.
”That sounds good” sa jag. ”Please tell me the good news”.

”It has arrived” sa han. 😂🙈

Tidslinje för mig:

25/1 skickade in servicebegäran på deras mail.
Sen åkte DHL-paket fram till mig med packmaterial och jag skickade in klockan samma väg inom nån dag.
5/2 fick jag besked om att de tagit emot den.
26/2 fick jag besked om att den var klar, ergo betalade jag för servicen så snabbt jag kunde.
6/3, dvs ikväll fick jag klockan åter.

Detta då en vanlig oansenlig 753, där jag beställde vanlig service och polering. Klockan verkar gångmässigt perfekt på min timegrapher, och poleringen ser för mina amatörögon helt perfekt ut. All kommunikation via mail.

Nu kommer bara det svåra valet, vilken band som ska sättas på...

Tidslinje för mig:

25/1 skickade in servicebegäran på deras mail.
Sen åkte DHL-paket fram till mig med packmaterial och jag skickade in klockan samma väg inom nån dag.
5/2 fick jag besked om att de tagit emot den.
26/2 fick jag besked om att den var klar, ergo betalade jag för servicen så snabbt jag kunde.
6/3, dvs ikväll fick jag klockan åter.

Detta då en vanlig oansenlig 753, där jag beställde vanlig service och polering. Klockan verkar gångmässigt perfekt på min timegrapher, och poleringen ser för mina amatörögon helt perfekt ut. All kommunikation via mail.

Nu kommer bara det svåra valet, vilken band som ska sättas på...
Vad landade notan på?

Vad landade notan på?

Helt enligt listpriset när jag beställde

€580 för servicen
€110 för poleringen

Frakt fram och åter med DHL ingick, med avlämning och upphämtning vid hemmet. De hade begärt säker leverans så DHL vägrade styra om till ombud utan det skulle gå från deras eget buds hand till din hand.

Man kanske kan notera att priset för servicen nu har ökat från 580 till 600 pengar på prislistan efter att jag beställde:

Vad tycker ni om senaste ref på sub 42an?

Känns som folk är rätt negativa allmänt om nya pannor

Är 900 verket så kasst?
Jag har en PAM01055 med P.900 som jag är supernöjd med. Verket håller tiden väldigt bra och har inte haft några problem med det alls.

P.9010 (från de äldre 42mms subbarna 682 / 684) är ett ett "bättre" urverk rent tekniskt, men P.900 möjliggör en tunnare boett. Så du får avgöra vad som är viktigast för dig :)

Jag har en PAM01055 med P.900 som jag är supernöjd med. Verket håller tiden väldigt bra och har inte haft några problem med det alls.

P.9010 (från de äldre 42mms subbarna 682 / 684) är ett ett "bättre" urverk rent tekniskt, men P.900 möjliggör en tunnare boett. Så du får avgöra vad som är viktigast för dig :)

Vad är bättre med det äldre verket?

Om någon av er, som är rädda för 47 mm, undrar hur lång tid det tar att vänja sig vid storleken så kan jag meddela att det för egen del tog en vecka. En månad senare tänker jag inte på att det sitter ett dasslock på handleden. Sjukt glad att jag vågade kliva på 47 mm-tåget.
Bonus: 45 mm radiomir med wire lugs har aldrig känts mer självklar som ”liten” kostymklocka.

Om någon av er, som är rädda för 47 mm, undrar hur lång tid det tar att vänja sig vid storleken så kan jag meddela att det för egen del tog en vecka. En månad senare tänker jag inte på att det sitter ett dasslock på handleden. Sjukt glad att jag vågade kliva på 47 mm-tåget.
Bonus: 45 mm radiomir med wire lugs har aldrig känts mer självklar som ”liten” kostymklocka.

Can confirm.

Nu är frågan om samma sak gäller Luminor när man går från 44 till 47 mm?

Jag hade alltså tidigare bara en radiomir 45mm, även om jag tidigare ägt luninor 44 mm. Så jag tror det. Håller man däremot på och varvar 44mm och 47mm kan det vara en annan sak.

Jag menar att en 47mm luminor verkar lite maffigare än en 47mm radiomir (och det är det senare jag har som störst i lådan).

• Like
Reactions: kmg
Tillbaka
Topp