• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sugen på en tunn Radiomir 42mm (eller mindre). 512 och 574, finns det mer ref att snegla emot? 100m WR krav

Radiomir 1940 alltså? 11 klockor. Jag har haft och gillar 655 :)

Behöver inte vara 1940 faktiskt. Jag var inne på watchbase men hittade inte filtret som gjorde det enklare, tack!

655an ser lite knubbigare ut än 574/512, kan det stämma eller?

Behöver inte vara 1940 faktiskt. Jag var inne på watchbase men hittade inte filtret som gjorde det enklare, tack!

Skall vara samma enligt @mårts eminenta tabell.

Skall vara samma enligt @mårts eminenta tabell.
Den är samma lika, ja. :)

Samma storlek, som Caravelle sa.

42mm radiomir (utan 1940) bärs ju då vääääldigt mycket mindre, men om det ska vara en liten klocka så är det 337 du letar efter.

Annars är det de nyare 40mm radiomir och luminor du får titta på, de referenserna har jag inte koll på, de hittas lätt på panerais hemsida.

Ska man låta Panerai polera klockan när den är på service?
Jag har inget emot lite repor men är de duktiga på polering kanske det är lite kul?

Jag har inget emot lite repor men är de duktiga på polering kanske det är lite kul?

Nu har jag inga bra före/efter-bilder men min 753 gick från tydligt använd med en deli swirls och mindre repor till att se ut som fabriksny efter ett besök hos Panerai. Jag är helnöjd. Mitt svar är alltså att man inte ska vara rädd för det, i alla fall inte på en Radiomir. :)

Jag hade inte gjort det men jag har heller inget emot att en panna ser använd ut. Tar mycket hellre skarpa boetter med dings och repor än en blingig panna med överpolerade luggar.

Om det bara är ytliga repor kan du köpa lite Cape Cod och polera hemma. Du kommer inte att förlora någon nämnvärd mängd metall, Cape Cod ger en extremt ytlig polering.

Samma storlek, som Caravelle sa.

42mm radiomir (utan 1940) bärs ju då vääääldigt mycket mindre, men om det ska vara en liten klocka så är det 337 du letar efter.

Annars är det de nyare 40mm radiomir och luminor du får titta på, de referenserna har jag inte koll på, de hittas lätt på panerais hemsida.
Tack för infon grabbar!
337 såg ju lovande ut också, är det ”bara” för att lug-lug blir så mycket mindre eller är det någon ytterligare skillnad i boett?

Tack för infon grabbar!
337 såg ju lovande ut också, är det ”bara” för att lug-lug blir så mycket mindre eller är det någon ytterligare skillnad i boett?
Radiomir 1940 och Radiomir har egentligen inte identiska boetter, det är lite skillnad i formen på dem, speciellt när det rör sig om tunna handvevade urverk. Radiomir bärs MYCKET mindre än Radiomir 1940.

De är duktiga, men en polering är en polering.
Jag tillhör dem som föredrar skarpast möjliga kanter och kan leva med smårepor.
Men vi snackar finlir och nörderi. Är man inte så petig är en polering inte hela världen.
Det som möjligen talar emot polering är om man tänkt flippa klockan inom ett år. Då har man förmodligen hunnit samla på sig smårepor och hairlines, och vissa köpare föredrar opolerat.

Tack för tips men dom aktuella känns som 337, 512 och 574 just nu. Men det haglar ju inte Radiomir på köp och sälj…
Alla tre är bra :) Här är min 574

IMG_5071.JPG

De är duktiga, men en polering är en polering.
Jag tillhör dem som föredrar skarpast möjliga kanter och kan leva med smårepor.
Men vi snackar finlir och nörderi. Är man inte så petig är en polering inte hela världen.
Det som möjligen talar emot polering är om man tänkt flippa klockan inom ett år. Då har man förmodligen hunnit samla på sig smårepor och hairlines, och vissa köpare föredrar opolerat.

Jag köper helt vad du säger. Jag är inte stans största samlare och för en 20-årig klocka (vilket ju börjar bli gammalt för Panerai, om man räknar Vendome som nån sorts nystart för marknaden) som inte är renoveringsfärdig skulle jag inte heller polera.

För min 753, vardagsklockan som varken är vintage eller fabriksny valde jag dock poleringen för att fräscha upp lite. Det kommer ändå aldrig bli samlarvärde i den, så just nu njuter jag av lite bling. Men mest njuter jag av att veta att den mekaniskt och vattentäthetsmässigt är "up to spec" och kan användas som vardagsklocka ett bra tag framåt. :)

Senast ändrad:
Lite OT men har du klockan runt fotleden @agraw ? ;)

Lite OT men har du klockan runt fotleden @agraw ? ;)
På det temat ... "luggar" ... det är ju inte ens en förkortning, det är bara okunskap, det heter horn. :)

• Like
Reactions: kmg
Tillbaka
Topp