• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Ah! 30m visste jag inte. Det känns sådär. Jag vill gärna kunna bada med mina klockor om andan faller på, även om det skulle råka vara en dressare. Sen råkar jag iofs tycka att 904 är sjukt fin på bild iaf.
Vet ni om Nymans/Krons brukar ha mycket Panerai hemma så att man kan prova lite olika när man väl dyker upp?
Du kan bada med en 30m WR Panerai, för det är inte max 30m för dem, det är minst. De trycktestar dessutom med öppet kronskydd.

Och det finns lite blandat inne på Krons / Nymans.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Saknad men aldrig glömd
20161225_101806-01.jpeg
20170216_072733-01.jpeg
20170203_133014-01.jpeg
P1020790-01-01.jpeg
P1020626-01.jpeg
IMG_20170121_180615_139.jpg
IMG_20170108_181829_308.jpg
IMG_20161223_090625_059.jpg
IMG_20170114_161212_988.jpg
IMG_20170303_081521_983.jpg
20170319-P1000188.jpg

20170211-P1010012.jpg
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Just det ja. För ett tag sen (nåt år sen eller två) så läste jag ett lysande bra inlägg som gick igenom en massa basfakta om Panerai. Det avhandlade olika boetter, komplikationer och framför allt så minns jag som att det var en bra guide till deras olika referenser. Jag har sökt men ej hittat. Nån som vet vilket inlägg jag menar och som kan hjälpa mig hitta?

Edit: Det gällde visst bara att titta i rätt forumdel...
https://klocksnack.se/threads/att-välja-panerai.198/
 

kmg

Patek
2-Faktor
Just det ja. För ett tag sen (nåt år sen eller två) så läste jag ett lysande bra inlägg som gick igenom en massa basfakta om Panerai. Det avhandlade olika boetter, komplikationer och framför allt så minns jag som att det var en bra guide till deras olika referenser. Jag har sökt men ej hittat. Nån som vet vilket inlägg jag menar och som kan hjälpa mig hitta?
Ligger nog på avdelningen recensioner mm
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Just det ja. För ett tag sen (nåt år sen eller två) så läste jag ett lysande bra inlägg som gick igenom en massa basfakta om Panerai. Det avhandlade olika boetter, komplikationer och framför allt så minns jag som att det var en bra guide till deras olika referenser. Jag har sökt men ej hittat. Nån som vet vilket inlägg jag menar och som kan hjälpa mig hitta?

Edit: Det gällde visst bara att titta i rätt forumdel...
https://klocksnack.se/threads/att-välja-panerai.198/
Den är en smula utdaterad men en bra start.
 

azcii

Patek
2-Faktor
Just det ja. För ett tag sen (nåt år sen eller två) så läste jag ett lysande bra inlägg som gick igenom en massa basfakta om Panerai. Det avhandlade olika boetter, komplikationer och framför allt så minns jag som att det var en bra guide till deras olika referenser. Jag har sökt men ej hittat. Nån som vet vilket inlägg jag menar och som kan hjälpa mig hitta?

Edit: Det gällde visst bara att titta i rätt forumdel...
https://klocksnack.se/threads/att-välja-panerai.198/
Du har denna också som tar upp lite olika termer etc

http://paneristisweden.com/
 

humlegarden

Cartier
Står i valet och kvalet att köpa min första Panna och detta kommer även vara min första lite dyrare klocka.
Var sjukt sugen på den 590 som såldes här på forumet precis men var inte startklar då (färdigbearbetad i huvudet ;)).

För det första är jag sjukt kluven om jag ska köpa nytt eller beggat. Det roliga med panerai är ju att de flesta (vad jag förstått det som) modeller går att lösa nya från AD:s relativt smidigt. Var inne och pratade med nymans och de kunde utan någon större förhandling dra bort åtminstone 10% på priset på en 590.

Då jag inte vill lägga hur mycket pengar som helst på en klocka har jag dock börjat kika på deras PAM773. Vad jag förstått det som så är det ett nytt inhouse-verk i detta, dock med enbart 3 dagars gångreserv.

Vet egentligen inte vart jag vill komma med detta inlägg men är intresserad av input. Är 773 ett vettigt alternativ att starta min panerai-resa med? Vilken rabatt bör jag kunna lösa? Annan input på vettigt alternativ? Blir tavlan tråkig utan sub-sekund?
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Står i valet och kvalet att köpa min första Panna och detta kommer även vara min första lite dyrare klocka.
Var sjukt sugen på den 590 som såldes här på forumet precis men var inte startklar då (färdigbearbetad i huvudet ;)).

För det första är jag sjukt kluven om jag ska köpa nytt eller beggat. Det roliga med panerai är ju att de flesta (vad jag förstått det som) modeller går att lösa nya från AD:s relativt smidigt. Var inne och pratade med nymans och de kunde utan någon större förhandling dra bort åtminstone 10% på priset på en 590.

Då jag inte vill lägga hur mycket pengar som helst på en klocka har jag dock börjat kika på deras PAM773. Vad jag förstått det som så är det ett nytt inhouse-verk i detta, dock med enbart 3 dagars gångreserv.

Vet egentligen inte vart jag vill komma med detta inlägg men är intresserad av input. Är 773 ett vettigt alternativ att starta min panerai-resa med? Vilken rabatt bör jag kunna lösa? Annan input på vettigt alternativ? Blir tavlan tråkig utan sub-sekund?
Tavlan blir inte tråkig utan sub-sekund. Jag lovar. Vad du dock bör veta är att 773 har det nya klicka-dit-boettlocket och därmed 100m WR istället för 300m som de andra motsvarande har. Den har dessutom inte sandwichtavla. Dessa två saker gör att folk inte är supersugna på att köpa en sådan begagnad. Om du gillar den, köp den. Om du tänker dig att du ska lyckas sälja den för inte alltför lite pengar om ett tag, kika på 112. Om du inte vill ha sandwich, kolla in 000.

Men du har rätt i att det är nytt inhouseverk. Och det är verkligen inte en dålig klocka. :)
 

Mauritz

Rolex
FF282C7A-8726-4A04-B48B-B58A64E54EF6.jpeg
Denna tråden är ju rent skadlig...
Jag har svårt att slita mig från tanken på en panna. Främst lockar någon av 42-mm klockorna 904, 682, 683... Den enda jag provat är 005 som en polare har och tycker den bärs väl stort på mina 17,5 cm handleder. Dykare har jag redan några stycken så kanske 904 är mest intressant just nu. Kan ni peppa mig lite och slänga in några bra tips åt mig?
Jag ska till Sthlm i november och hoppas kunna prova några olika men jag måste ju värka lite fram tills dess.
Om det hjälper så kan ni läsa lite om min korta klockhistorik i denna tråden:
https://klocksnack.se/threads/ytterligare-ett-inlägg-1000-Öbos-resa-så-långt.117581/
722 kanske kan vara något, lycka till i sökandet.
FF282C7A-8726-4A04-B48B-B58A64E54EF6.jpeg
 
Topp