• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Burnman

Audemars
2-Faktor
Fy fan! Klarade du dig bra? Hur gick det med bilen? Klockan?
Haha. Klockan 🤣
Påminner om det som en polares morfar berättade när vi var unga om när han själv var ung under ransoneringstiden. Han hade köpt en flarra brännvin som han stoppade i innerfickan på jackan. Glad i hågen hoppade han upp på cykeln och gav sig iväg mot kvällens äventyr. Av oklara anledningar klotade han utav helvete och for huvudstupa över cykeln och slog halvt ihjäl sig. När han ligger där och samlar sig känner han något blött rinna över överkroppen och tänker: -”Kära gud, måtte det vara blod” Hade han haft en panna hade givetvis det varit den han oroat sig för
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har ägt en Panerai med datum i typ fyra månader men hittills missat när den slår över till nästa datum.
Nu kan jag konstatera att det är något av en besvikelse att bevittna tyvärr.
Jag vet inte om det beror på att jag är van vid Rolex verk där datum (och dag på daydate) bara smäller till och växlar, men jag räknade kallt med att även Panerais verk skulle och växla datum med ett klick. När den väl växlar så smäller det men ändå segt att man ser att den börjar dra föregående datum typ tio, femton minuter innan den drar över.
Är det jag som är petig eller är vi flera som har samma tanke?
Jag slänger in en bild på lumen för att lätta upp det hela lite grand. Den är det iaf inget fel på, förutom att den slocknar så fort... Men det gäller ju iofs de flesta klockor.
Jag menar inte att gnälla - jag älskar klockan och börjar fundera på att skaffa en Luminor igen som komplement, men jag vill ändå dela mina tankar

61B4E3C5-48C9-4664-95C0-95E93DD59AC6.jpeg


8C749D33-6AD2-4E3C-8E08-EEEC0C464965.jpeg
5375CD25-00A8-44EB-8EA3-0485324E54DF.jpeg
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Jag har ägt en Panerai med datum i typ fyra månader men hittills missat när den slår över till nästa datum.
Nu kan jag konstatera att det är något av en besvikelse att bevittna tyvärr.
Jag vet inte om det beror på att jag är van vid Rolex verk där datum (och dag på daydate) bara smäller till och växlar, men jag räknade kallt med att även Panerais verk skulle och växla datum med ett klick. När den väl växlar så smäller det men ändå segt att man ser att den börjar dra föregående datum typ tio, femton minuter innan den drar över.
Är det jag som är petig eller är vi flera som har samma tanke?
Jag slänger in en bild på lumen för att lätta upp det hela lite grand. Den är det iaf inget fel på, förutom att den slocknar så fort... Men det gäller ju iofs de flesta klockor.
Jag menar inte att gnälla - jag älskar klockan och börjar fundera på att skaffa en Luminor igen som komplement, men jag vill ändå dela mina tankar

61B4E3C5-48C9-4664-95C0-95E93DD59AC6.jpeg


8C749D33-6AD2-4E3C-8E08-EEEC0C464965.jpeg
5375CD25-00A8-44EB-8EA3-0485324E54DF.jpeg
Är varken några konstigheter eller ett tecken på taffligare kvalitet än något annat.. Urverk är helt enkelt olika beskaffade där de olika varianterna av datumväxling varierar urverk emellan.

Lite som med hacking; folk får ibland för sig att hackingfunktion i ett urverk är synonymt med högre kvalitet. Sen får de reda på hur det ser ut med PP Nautilus, VC Overseas m.fl m.fl. där många av klockvärldens lyx- och kvalitetsgiganter saknar hacking och då inser att de gjort felaktiga antaganden...

Sen kan man ju trots det bli jävligt sur när någon "uppdaterar" ett urverk som har hacking till att sakna det (läs P.9010) :p
 

azcii

Patek
2-Faktor
Men de är lite olika, storleksmässigt. Eller? :)
Japp, det är de. Jag snackar bara om komfort nu. Tyckte även 620 var riktigt bekväm på handleden, men den kände jag av lite mer än 587 och 995 trots vikten, sjukt nog . Iaf vad jag minns, var ett tag sen nu.

Du har ju haft en 572, hur tyckte du den kändes på handleden om du jämför med exempelvis alla bettarini du haft? 572 har ju samma case som 995 förutom det kupade glaset
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Japp, det är de. Jag snackar bara om komfort nu. Tyckte även 620 var riktigt bekväm på handleden, men den kände jag av lite mer än 587 och 995 trots vikten, sjukt nog . Iaf vad jag minns, var ett tag sen nu.

Du har ju haft en 572, hur tyckte du den kändes på handleden om du jämför med exempelvis alla bettarini du haft? 572 har ju samma case som 995 förutom det kupade glaset
Jag har haft 995 på mig ofta nog när jag hängt med @metamorfos och den känns klart bättre, men hur vet jag inte, än 572. Fast 572 är riiiiiiiiktigt bra den med ju, såklart. :) Men till din fråga. 572 kändes mindre (i känsla) på handleden än en bettarini, ibland känns den för lite. :D
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag har haft 995 på mig ofta nog när jag hängt med @metamorfos och den känns klart bättre, men hur vet jag inte, än 572. Fast 572 är riiiiiiiiktigt bra den med ju, såklart. :) Men till din fråga. 572 kändes mindre (i känsla) på handleden än en bettarini, ibland känns den för lite. :D
... kort sagt @azcii ... hade jag haft pengar så det bubblar ur öronen så hade jag köpt 995 bara för känslans skull. :)
 

azcii

Patek
2-Faktor
... kort sagt @azcii ... hade jag haft pengar så det bubblar ur öronen så hade jag köpt 995 bara för känslans skull. :)
Hade jag haft pengar så det "bubblar ur öronen" hade jag aldrig sålt den... Behöver ju en 1940 i samlingen och för mig personligen finns inte många bättre för den pengen..

Hade visserligen inte sålt 372an, 233an , 112an eller 620n heller... eventuellt bytt 620 mot en 512 då

Hade även köpt en 190 och en 25A (damn you @Matts )

Sen hade man ju såklart köpt 5218-201A , 5218-205A 6152, 6154 etc också men nu börjar jag ju spåra iväg
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Hade jag haft pengar så det "bubblar ur öronen" hade jag aldrig sålt den... Behöver ju en 1940 i samlingen och för mig personligen finns inte många bättre för den pengen..

Hade visserligen inte sålt 372an, 233an , 112an eller 620n heller... eventuellt bytt 620 mot en 512 då

Hade även köpt en 190 ( damn you @Matts )

Sen hade man ju såklart köpt 5218-201A , 5218-205A 6152, 6154 etc också men nu börjar jag ju spåra iväg
Hahaha. Exakt. :)
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Japp, det är de. Jag snackar bara om komfort nu. Tyckte även 620 var riktigt bekväm på handleden, men den kände jag av lite mer än 587 och 995 trots vikten, sjukt nog . Iaf vad jag minns, var ett tag sen nu.

Du har ju haft en 572, hur tyckte du den kändes på handleden om du jämför med exempelvis alla bettarini du haft? 572 har ju samma case som 995 förutom det kupade glaset
Btw, på fejjan skrev du typ samma fråga, men du lade till en fundering på 47mm med wirelugs ... och de två jag har haft, ett med plexi, ett med safir ... har varit SJUUUUKT bekväma. Minst on par med 995. Och klart mindre bekväma än 1950 47mm/44mm och bettarini (fast de är ju heeeelt okej).
 
Topp