• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jox

Rolex
2-Faktor
"Panerai features a strap made out of three recycled PET plastic bottles, which is a strap option the brand hopes to make a permanent fixture of its watches. This directly reduces (albeit by a miniscule amount) the plastic waste that makes its way into the oceans, which is a significant percentage of ocean debris."
Så, det bandet ska inte användas i vatten? Trots att det är återvunna PET flaskor släpps ju mikroplast, eller har de en "miljövänlig" coating som förhindrar att detta sker..?
 

azcii

Patek
2-Faktor
Gummit på 382an nu

20210508133849_IMG_7648-01-01.jpeg
 

johnz

Rolex
Jag tror det blir ett ganska bra format. Lite mindre än 47mm men tillräckligt mycket större än 42mm för att ge lite mer platt känsla än bullig. Dock mindre urtavla än vanliga 44mm så de kommer kännas mindre.
Det kommer bli en field day för mig när alla med 42mm subbar ska byta upp sig. Mouhahaha.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Trams. Klassisk greenwashing i sin fulaste form (bara lite sena på tåget men det är inget ovanligt för italienare som alla vet)
Ändå strongt att sänka den tillverkare som troligen gör mest i miljöhänseende och därmed av bara farten sänka hela industrin. Spelar liksom ingen roll vad de gör; de ägnar sig bara åt greenwashing ändå..

Till skillnad från väldigt många andra tillverkare tycker jag Panerai om någon börjar put their money where their mouth is..
Utöver de åtgärder @mårt har nämnt kan jag påpeka att Panerais relativt nybyggda fabrik för övrigt är ett föredöme i modern miljömedvetenhet och lyfts ofta fram som ett positivt exempel. Ändå har de inte lyckats passera din greenwashing-gräns..

Det är väl då för jävla väl att åsikter är subjektiva..
 

Caravelle33

Vacheron
Ändå strongt att sänka den tillverkare som troligen gör mest i miljöhänseende och därmed av bara farten sänka hela industrin. Spelar liksom ingen roll vad de gör; de ägnar sig bara åt greenwashing ändå..

Till skillnad från väldigt många andra tillverkare tycker jag Panerai om någon börjar put their money where their mouth is..
Utöver de åtgärder @mårt har nämnt kan jag påpeka att Panerais relativt nybyggda fabrik för övrigt är ett föredöme i modern miljömedvetenhet och lyfts ofta fram som ett positivt exempel. Ändå har de inte lyckats passera din greenwashing-gräns..

Det är väl då för jävla väl att åsikter är subjektiva..
Ge inte syre till provokatörer och troll
 

v0n

Patek
2-Faktor
Ändå strongt att sänka den tillverkare som troligen gör mest i miljöhänseende och därmed av bara farten sänka hela industrin. Spelar liksom ingen roll vad de gör; de ägnar sig bara åt greenwashing ändå..

Utöver de åtgärder @mårt har nämnt kan jag påpeka att Panerais relativt nybyggda fabrik för övrigt är ett föredöme i modern miljömedvetenhet och lyfts ofta fram som ett positivt exempel. Ändå har de inte lyckats passera din greenwashing-gräns..

Det är väl då för jävla väl att åsikter är subjektiva..
Har du något som styrker dina påståenden förutom sedvanlig propaganda från Panerai själva? Antar att det är anläggningen i Neuchâtel du refererar till?
Långt ifrån bara Panerai som håller på att fjanta sig med miljön som "vinnande koncept", inte alls menat att tas personligt som du verkar göra.
Jag förstår att du gillar Panerai som tillverkare men man behöver väl inte köpa allt som presenteras med hull och hår bara för det...eller?
 

azcii

Patek
2-Faktor
Har du något som styrker dina påståenden förutom sedvanlig propaganda från Panerai själva? Antar att det är anläggningen i Neuchâtel du refererar till?
Långt ifrån bara Panerai som håller på att fjanta sig med miljön som "vinnande koncept", inte alls menat att tas personligt som du verkar göra.
Jag förstår att du gillar Panerai som tillverkare men man behöver väl inte köpa allt som presenteras med hull och hår bara för det...eller?
Alltså visst att det kan vara lite av en gråzon det där med greenwashing, alla förstår att prio 1 för alla företag är att tjäna pengar, men jag ser inte det negativa i att Panerai valt att ta ställning i miljöfrågan publikt. Utöver det @mårt och @Palenkovich redan nämnt har Panerai t.ex. lagt om hela sin läderverksamhet (till det bättre , slutat med oetiska exotiska läder osv) och dessutom har man sedan en tid tillbaka valt att samarbeta med äventyrare som Mike Horn och Jimmy Chin som ständigt pratar om hur de med egna ögon bevittnat hur vi förstör vår planet och hur viktigt det är att vi vänder på denna trend. Det finns väl ingenting negativt i sig att människor informeras om vad som händer med vår planet via Panerais kanaler/sociala medier, eller?

Man får ju även förstå att allt sker inte sker över en natt och Panerai har ju faktiskt ändå tagit både ett och två steg framåt där.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Alltså visst att det kan vara lite av en gråzon det där med greenwashing, alla förstår att prio 1 för alla företag är att tjäna pengar, men jag ser inte det negativa i att Panerai valt att ta ställning i miljöfrågan publikt. Utöver det @mårt och @Palenkovich redan nämnt har Panerai t.ex. lagt om hela sin lägerverksamhet (till det bättre , slutat med oetiska exotiska läder osv) och dessutom har man sedan en tid tillbaka valt att samarbeta med äventyrare som Mike Horn och Jimmy Chin som ständigt pratar om hur de med egna ögon bevittnat hur vi förstör vår planet och hur viktigt det är att vi vänder på denna trend. Det finns väl ingenting negativt i sig att människor informeras om vad som händer med vår planet via Panerais kanaler/sociala medier, eller?

Man får ju även förstå att allt sker inte sker över en natt och Panerai har ju faktiskt ändå tagit både ett och två steg framåt där.
Yes, men bra poänger och är helt med hur du tänker.
Tycker bara det är så "10 år sedan" att profitera sig på miljön och slå sig för bröstet det första man gör innan man åstadkommit...någonting.
Det är balansgången som irriterar mig, i detta fall tycker jag det är osmakligt och det står jag för.

Håller helt med om att det är rätt väg att gå, det är bara positivt 👍🏼 Tror inte jag sagt något annat heller. Framåt marsch!
 
Senast ändrad:

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Har du något som styrker dina påståenden förutom sedvanlig propaganda från Panerai själva? Antar att det är anläggningen i Neuchâtel du refererar till?
Långt ifrån bara Panerai som håller på att fjanta sig med miljön som "vinnande koncept", inte alls menat att tas personligt som du verkar göra.
Jag förstår att du gillar Panerai som tillverkare men man behöver väl inte köpa allt som presenteras med hull och hår bara för det...eller?
Samtliga mina "påståenden" är vedertagna fakta; vet liksom inte vad som behöver styrkas?

En av sakerna jag älskar med Paneristi är vår tendens att både hissa och dissa vår favorittillverkare när vi finner det befogat; dvs. vi har synnerligen högt i tak. Vissa kan inte ens tåla minsta diss av kinesiska kopietillverkare som San Martin (menar inte dig, du har varit tydlig kring vad du tycker men att du inte tycker det är värt fighten) utan att få bryt.

Enkla retoriska knep där du hävdar att jag tar saker personligt eller att jag okritiskt skulle svälja allt min favorittillverkare säljer biter liksom inte.

Du får gärna påvisa andra tillverkare som gör det hela bättre och som kanske tom. har passerat din greenwashinggräns? Eller ska vi konstatera att du sänker hela branschen vad gäller miljömedvetenhet?

Edit: såg nu att vi iaf är överens om att den vägen man valt är den rätta riktningen
 

v0n

Patek
2-Faktor
Samtliga mina "påståenden" är vedertagna fakta; vet liksom inte vad som behöver styrkas?

En av sakerna jag älskar med Paneristi är vår tendens att både hissa och dissa vår favorittillverkare när vi finner det befogat; dvs. vi har synnerligen högt i tak. Vissa kan inte ens tåla minsta diss av kinesiska kopietillverkare som San Martin (menar inte dig, du har varit tydlig kring vad du tycker men att du inte tycker det är värt fighten) utan att få bryt.

Enkla retoriska knep där du hävdar att jag tar saker personligt eller att jag okritiskt skulle svälja allt min favorittillverkare säljer biter liksom inte.

Du får gärna påvisa andra tillverkare som gör det hela bättre och som kanske tom. har passerat din greenwashinggräns? Eller ska vi konstatera att du sänker hela branschen vad gäller miljömedvetenhet?
Du svarar inte på en enda fråga jag ställer utan kontrar med frågor? 🤔 Trist debattklimat.
Har för mig att vi diskuterade just greenwashing-biten i samband med Watch & Wonders och du mer eller mindre höll med, kanske var en dröm...
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Du svarar inte på en enda fråga jag ställer utan kontrar med frågor? 🤔 Trist debattklimat.
Har för mig att vi diskuterade just greenwashing-biten i samband med Watch & Wonders och du mer eller mindre höll med, kanske var en dröm...
Vilken fråga är obesvarad? Vilket påstående är ostyrkt? Ja, precis som jag skrev är deras fabrik (i Neuchatel) byggd utifrån en väldigt hög grad av miljömedvetenhet. Googla tex "Panerai factory neuchatel environment" så får du typ 87 källor om det nu är det du nu är ute efter.

Den enda övriga ställde du ställde var "Jag förstår att du gillar Panerai som tillverkare men man behöver väl inte köpa allt som presenteras med hull och hår bara för det...eller?"

Även detta har jag bemött. Den enda obesvarade frågan som återstår är den jag ställde till dig...

Jag har låtit diskussionen hållas (och deltagit själv) utifrån att Panerai angett en så tydlig kurs inom miljöområdet och att ämnet således känts relevant; nu är vi dock båda och nallar på off-topic och pajkastning varför jag tror det är klokast att strypa diskussionen.

Vi kan väl avsluta med att konstatera att du anser Panerai ägna sig åt skamlig greenwashing medan jag är glad över den riktning man antagit. Sen Är greenwashing som azcii konstaterade något av en gråzon varför det kanske faller sig naturligt att man intar så olika ståndpunkter i samma fråga..
 

v0n

Patek
2-Faktor
Vilken fråga är obesvarad? Vilket påstående är ostyrkt? Ja, precis som jag skrev är deras fabrik (i Neuchatel) byggd utifrån en väldigt hög grad av miljömedvetenhet. Googla tex "Panerai factory neuchatel environment" så får du typ 87 källor om det nu är det du nu är ute efter.

Den enda övriga ställde du ställde var "Jag förstår att du gillar Panerai som tillverkare men man behöver väl inte köpa allt som presenteras med hull och hår bara för det...eller?"

Även detta har jag bemött. Den enda obesvarade frågan som återstår är den jag ställde till dig...

Jag har låtit diskussionen hållas (och deltagit själv) utifrån att Panerai angett en så tydlig kurs inom miljöområdet och att ämnet således känts relevant; nu är vi dock båda och nallar på off-topic och pajkastning varför jag tror det är klokast att strypa diskussionen.

Vi kan väl avsluta med att konstatera att du anser Panerai ägna sig åt skamlig greenwashing medan jag är glad över den riktning man antagit. Sen Är greenwashing som azcii konstaterade något av en gråzon varför det kanske faller sig naturligt att man intar så olika ståndpunkter i samma fråga..
Vi droppar. Orkar inte, lördagskväll och allt 🥳
Var min "greenwashing-gräns" ligger är helt irrelevant och återstår naturligtvis att se om tillverkaren menar allvar.
T.ex Oris har gjort väldigt fina saker under många år, både som sponsorer och samarbetspartners med diverse miljöorganisationer som verkligen gör skillnad out there.
 

Caravelle33

Vacheron
Om det är någon som har ledsnat på sitt 24mm Officine Panerai Caoutchouc som inte är svart så får ni gärna hojta till.
 
Topp