• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den alltid arbetande tråden för företagare

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Det pinnade inlägget högst upp i Lifestyle säger att " Denna avdelning är till för Lifestyle och inte allmänt skitsnackande! Lifestyle innebär diskussioner om det som gör livet gott att leva. ". Åtminstone en del av oss som startat eller driver företag vet väl att detta också för många omfattar företagande - det blir en livsstil, och det är ofta något som gör livet gott att leva. Att rå sig själv. Ta sitt eget ansvar. Och ibland är det ständigt jobb, pest, pina och bråk med myndigheter.

Min tanke med detta var väl bara att bolla lite tankar med andra i liknande sits. Eller olika sitsar, datakonsultens problem kanske är helt andra än gräventreprenörens?

Själv har jag varit med och startat och rattat olika former av datafirmor i många år. Lite konsultande, lite produkter.

Så ... är det några fler här som kör företag? Vad gör ni i så fall? Och när är det lite extra kul?
 

Bally

Cartier
Har inte gjort det men tanken lockar. Dels lockas jag av tanken att kunna bestämma själv vad som ska göras och hur det ska göras, lockas av utmaningen och sen absolut också av monetära anledningar.

Inser ju att det är en massa jobb och också en risk att starta något eget, så har ännu inte blivit något. Har ej heller hittat vad det är som jag skulle vilja testa mig på, men har några idéer i bakhuvudet.

Vet inte vad jag ville säga med detta egentligen, men kudos till er som kör eget, häftigt tycker jag!
 

TerryTee

Audemars
2-Faktor
Jag körde egen konsultlåda för ett par år sedan, tog anställning och även efter 6 år så kom jag aldrig riktigt in i det där med kontorstider, precis som @demondave nämnde. Jag kör nu således eget igen, sedan 4 månader tillbaka, med uppmuntran av tidigare VD som dessutom blivit en nära samarbetspartner i helt andra projekt vilket är väldigt kul. Jobbar med digital transformation och strategi, helt remote då kunderna sitter väldigt utspritt.

Extra kul är det så klart dels att landa en kund, men annars känns det också väldigt bra när kunderna börjar se positiva resultat av arbetet!
Mindre kul är det dock att försöka stå emot de stora byråerna som kontaktar mina kunder och gör en hel del gratis för att få in dom.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Mitt ”dayjob” är ett mer eller mindre eget företag, frun och jag har en butik.
Bredvid detta har jag mitt mediabolag, som jag skämtsamt kallar det. I teorin så hjälper jag företag med hantering av text, allt ifrån att få instruktionsböcker att bli begripliga, få doktorsavhandlingars abstract läsvärda till vanlig enkel korrläsning.
I praktiken har barn och annat jox gett mig mindre tid att jaga kunder, så det mesta av ”mediabolagets” verksamhet består nu i att korrekturläsa facktidskrifter nära print. Jag är nämligen snabb som f-n.
Nu sitter jag till exempel i soffan med ett nummer av en tidning som går till tryckeriet klockan fem.

Fördelen: kan lägga upp livet själv, kan se en tydlig koppling ”mer jobb - mer cash”.
Nackdelen: kundjagandet och att samhället/dagis/föräldraledighet/försäkringskassan inte direkt är anpassade för egna företagandet.
E72FD582-1565-4759-AA37-C82679B70230.jpeg
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har startat enskild firma via Verksamt.se och anmälde detta den 12:e September. På ärendet står det fortfarande "mottaget" och inte "handläggning pågår" som ska vara nästa steg.

För er med erfarenhet: Hur lång tid tog det innan ni fick F-skatt och moms-klart så man kan köra igång?

Edit: Klart nu, de tog sin tid :)
 
Senast ändrad:

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag kör en liten konsultbyrå inom bygg ihop med en kollega. En ytterligare anställd och vi har harvat på i snart tio år nu. Det funkar bra och vi har ju verkligen haft flyt med konjunkturen sen vi startade. Skulle det skita sig fullständigt så klarar vi oss nog rätt bra ändå i ett par år framöver.
En fråga till er mer luttrade företagare: Vi har nyligen startat varsitt eget bolag vid sidan av för att kunna nyttja förenklingsregeln och samla på oss lite extra utdelning. Jag frågade vår revisor hur mycket de skulle ha för att ta hand om boksluten i de nya bolagen, eftersom jag tänker att det vore smidigt att använda dem även till dessa. De har ju ändå hand om våra deklarationer och ett fastighetsbolag vi har. De ville ha 8k per nytt bolag för bokslut. Det tycker jag verkar något saftigt. Alltså - till bokslutet hade vi 15 kundfakturor per nytt bolag - inga lager och inget annat än dessa fakturor och de enda leverantörsfakturorna vi har är kostnaden när vi köpte lagerbolagen av Bildalätt. Det de ska göra är såvitt jag förstår att fylla i en K10:a och göra ett enkelt bokslut. Jag förstår att de precis som en annan ibland måste ta betalt för mer än de faktiska timmarna man faktiskt lägger ner, men det kan ju inte handla om mer än kanske 6 timmars jobb totalt för dem som de vill ha 16k plus moms för?
Om jag skulle göra detta bokslut själv - vad är det då man behöver göra? Visma lär väl kunna hjälpa mig att ta fram underlag för bokslut, och en K10 kan jag fylla i själv. Det borde räcka med att lämna K10 till revisorn som får ta med den när de ändå redan gör min deklaration? Eller missar jag nåt??
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Intressant fråga @Öbo ... jag har själv nyss startat ett nytt AB i liknande syfte, att vara ett sätt att hantera och isolera en del ägande av både skatteskäl och andra skäl. Här sökte jag en firma som dels kan sköta ekonomin (redovisning, bokslut, bolagsdeklaration, K10), dels en firma som kan ge kvalificerade råd om t.ex. skatter för samma situation. För redovisningsdelen har jag också svårt att komma under 10 kSEK för ett helår trots att det är planeras vara en mycket tunn plastficka med verifikationer att hantera. Mindre bokföringsfirmor på mindre orter gav lägre offerter än större firmor i större orter - inte så märkligt.

Jag gör gärna själv min K10:a för att jag vill ha järnkoll på den, men den löpande redovisningen och boksluts/årsredovisningsjobbet vill jag gärna att ett proffs gör, jag vill inte lägga tiden på att lära mig det. Men det är ju inte så komplicerat, så kan man driva företag och har lite ordningssinne borde det gå. Jag väljer dock att lägga tiden på annat + att det hellre får kosta några tusenlappar för att ha ett proffs på min sida om Skatteverket kommer och bråkar.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Dags att väcka den här tråden igen. Finnes fler företagare som vill snacka?
Vi skulle ju kunna ta upp bollen med kapitalförsäkring som vi precis diskuterade i ”få pengarna att växa-tråden” men det passar nog som du säger bättre här. Om någon har ett enkelt sätt att förklara detta så vore det toppen. Jag ska läsa på men jagvhar svårt att få tiden att räcka till just nu…
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Vi skulle ju kunna ta upp bollen med kapitalförsäkring som vi precis diskuterade i ”få pengarna att växa-tråden” men det passar nog som du säger bättre här. Om någon har ett enkelt sätt att förklara detta så vore det toppen. Jag ska läsa på men jagvhar svårt att få tiden att räcka till just nu…

OK, jag gör ett försök. Notera att jag inte är revisor eller ekonom så delar av detta kan vara missuppfattat eller fel - snacka med proffs innan du gör något som påverkar dig.

Men ...

Först, med företag menar jag här ett aktiebolag, dvs med ekonomin helt skild från din egen. Förutsätter också att du är ensam äger alla aktier och bestämmer i bolaget, dvs att du har full handlingsfrihet ensam. Jag förutsätter också att du har koll på vilka delar av ditt bolags balansräkning som är redan skattat kapital och vad som är ännu obeskattat.

När ett bolag äger värdepapper som aktier etc direkt kan det skattas på lite olika sätt. Det jag antar du hamnar i i de flesta fall kallas för "kapitalplacering" och är i många aspekter jämförbart med om du skulle köpa t.ex. en klocka eller ett ton virke i bolaget och sen sälja till ett högre eller lägre pris senare - du kan använda även oskattade pengar när du köper, det du köper hamnar på balansräkningen som en tillgång och när du sen säljer vad du än köpt så kommer en vinst att bygga på bolagets vinst så att bolagsskatten (20,6%) blir högre. Allt enligt sedvanliga bokföringsregler. Om man gör mycket såna här affärer eller om det blir onoterade aktier du köper kan det flytta från "kapitalplacering" till "näringsbetingade andelar" eller "lagertillgångar" med ändrade regler och skatter som följd. Det kan jag ganska lite om.

Den andra huvudvarianten är då kapitalförsäkring. I korthet så tecknar bolaget en sorts livförsäkring där du själv (eller nån annan utpekad) är namngiven som den person man försäkrar men pengarna tillhör egentligen bolaget. Efter detta kan bolaget sätta in en massa pengar på kapitalförsäkringen, men det måste vara redan skattade pengar (dvs tidigare vinst du redan betalt bolagsskatt på) och insättningen är inte heller avdragsgill. Du kan sen själv förvalta pengarna inom försäkringen så mycket du vill (inom de ramar som försäkringen tillåter) utan att behöva bokföra varje affär för sig. När du sen tar ut pengarna ur försäkringen behöver du inte skatta för vinsterna heller - de uttagna pengarna är redan skattade ur bolagets synvinkel. Du kan alltså sen t.ex. dela ut dem till bolagets ägare (du själv) eller använda dem i verksamheten. Sådan utdelning av pengar från bolaget måste naturligtvis följa övrig lagstiftning, t.ex. 3:12-reglerna för skatt.

Vinsterna man gör i ett bolags kapitalförsäkring är alltså helt skattefria, medans om bolaget äger värdepapper direkt (kapitalplacering som ovan) så blir det ju bolagsskatt (20,6%) på vinsten.

Självklart är det inte helt gratis med kapitalförsäkring, Dels kan du ju bara sätta in redan skattade pengar, dels kommer det till en skatt baserad på innehavet i försäkringen kallad "avkastningsskatt" som är i samma nivå som vad privatpersoner skattar på i en ISK (dvs låg). Många försäkringsinstitut har också en avgift för det hela, och en premie för den där livförsäkringen som är tecknad för dig. Avanza t.ex. har ingen speciell avgift men de har en "riskpremie" som är mycket mycket låg - men inte noll.

Om jag minns rätt är det också oftast en minitid på försäkringen, du kan inte ta ut några pengar under första året eller nåt liknande. Läs det finstilta innan du skriver på om detta kan vara ett problem.

Man kan också notera att finansbranschen är kreativ. Det finns gott om kapitalförsäkringar med mer begränsad handlingsfrihet, se t.ex. här

Tre varianter hos Skandia: https://www.skandia.se/foretag/placera/kapitalforsakring/
Två varianter hos SEB: https://seb.se/foretag/pension-och-forsakring/kapitalforsakring-foretag
Två varianter hos Handelsbanken: https://www.handelsbanken.se/sv/foretag/pension-och-forsakring/kapitalforsakring

Avanza verkar bara ha en med "full" frihet.

Så... om en kapitalförsäkring är bättre eller sämre handlar dels om pengarna du ska placera redan är skattade eller ej, dels kring frågor kring bolagets situation i övrigt - men för en typisk fåmansfirma som ska placera lite överlikviditet så verkar kapitalförsäkring vara det vanligaste. Inte minst beroende på att vinsten är skattefri och att du slipper bokföra varje affär.

Gick detta att förstå?
 
Senast ändrad:

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
OK, jag gör ett försök. Notera att jag inte är revisor eller ekonom så delar av detta kan vara missuppfattat eller fel - snacka med proffs innan du gör något som påverkar dig.

Men ...

Först, med företag menar jag här ett aktiebolag, dvs med ekonomin helt skild från din egen. Förutsätter också att du är ensam äger alla aktier och bestämmer i bolaget, dvs att du har full handlingsfrihet ensam. Jag förutsätter också att du har koll på vilka delar av ditt bolags balansräkning som är redan skattat kapital och vad som är ännu obeskattat.

När ett bolag äger värdepapper som aktier etc direkt kan det skattas på lite olika sätt. Det jag antar du hamnar i i de flesta fall kallas för "kapitalplacering" och är i många aspekter jämförbart med om du skulle köpa t.ex. en klocka eller ett ton virke i bolaget och sen sälja till ett högre eller lägre pris senare - du kan använda även oskattade pengar när du köper, det du köper hamnar på balansräkningen som en tillgång och när du sen säljer vad du än köpt så kommer en vinst att bygga på bolagets vinst så att bolagsskatten (20,6%) blir högre. Allt enligt sedvanliga bokföringsregler. Om man gör mycket såna här affärer eller om det blir onoterade aktier du köper kan det flytta från "kapitalplacering" till "näringsbetingade andelar" eller "lagertillgångar" med ändrade regler och skatter som följd. Det kan jag ganska lite om.

Den andra huvudvarianten är då kapitalförsäkring. I korthet så tecknar bolaget en sorts livförsäkring där du själv (eller nån annan utpekad) är namngiven som den person man försäkrar men pengarna tillhör egentligen bolaget. Efter detta kan bolaget sätta in en massa pengar på kapitalförsäkringen, men det måste vara redan skattade pengar (dvs tidigare vinst du redan betalt bolagsskatt på) och insättningen är inte heller avdragsgill. Du kan sen själv förvalta pengarna inom försäkringen så mycket du vill (inom de ramar som försäkringen tillåter) utan att behöva bokföra varje affär för sig. När du sen tar ut pengarna ur försäkringen behöver du inte skatta för vinsterna heller - de uttagna pengarna är redan skattade ur bolagets synvinkel. Du kan alltså sen t.ex. dela ut dem till bolagets ägare (du själv) eller använda dem i verksamheten. Sådan utdelning av pengar från bolaget måste naturligtvis följa övrig lagstiftning, t.ex. 3:12-reglerna för skatt.

Vinsterna man gör i ett bolags kapitalförsäkring är alltså helt skattefria, medans om du äger värdepapper direkt (kapitalplacering som ovan) så blir det ju bolagsskatt (20,6%) på vinsten.

Självklart är det inte helt gratis med kapitalförsäkring, Dels kan du ju bara sätta in redan skattade pengar, dels kommer det till en skatt baserad på innehavet i försäkringen kallad "avkastningsskatt" som är i samma nivå som vad privatpersoner skattar på i en ISK (dvs låg). Många försäkringsinstitut har också en avgift för det hela, och en premie för den där livförsäkringen som är tecknad för dig. Avanza t.ex. har ingen speciell avgift men de har en "riskpremie" som är mycket mycket låg - men inte noll.

Om jag minns rätt är det också oftast en minitid på försäkringen, du kan inte ta ut några pengar under första året eller nåt liknande. Läs det finstilta innan du skriver på om detta kan vara ett problem.

Man kan också notera att finansbranschen är kreativ. Det finns gott om kapitalförsäkringar med mer begränsad handlingsfrihet, se t.ex. här

Tre varianter hos Skandia: https://www.skandia.se/foretag/placera/kapitalforsakring/
Två varianter hos SEB: https://seb.se/foretag/pension-och-forsakring/kapitalforsakring-foretag
Två varianter hos Handelsbanken: https://www.handelsbanken.se/sv/foretag/pension-och-forsakring/kapitalforsakring

Avanza verkar bara ha en med "full" frihet.

Så... om en kapitalförsäkring är bättre eller sämre handlar dels om pengarna du ska placera redan är skattade eller ej, dels kring frågor kring bolagets situation i övrigt - men för en typisk fåmansfirma som ska placera lite överlikviditet så verkar kapitalförsäkring vara det vanligaste. Inte minst beroende på att vinsten är skattefri och att du slipper bokföra varje affär.

Gick detta att förstå?
Absolut - mycket bra. Tack för det!
Jag ska absolut ta en närmare titt på detta.
 

Rearden

Cartier
så här kommer en fråga jag och frun försöker förstå oss på.

Hon kör eget (AB) som går bra som konsult inom ekonomi och har gjort så under senaste 4 åren. Hon ”optimerar” lön och utdelning enligt huvudregeln. Det finns inga anställda i bolaget förutom hon själv. Hon är nu gravid och vi får tillökat lagom till midsommar (blir det på midsommarafton har jag sagt att jag kör förlossningen med sill och nubbe - låt oss se om jag håller det löftet…). Det är vår första så blir väldigt spännande och vi är båda exhalterade.

Nu till frågan - hur i helvete ska man tänka kring föräldradagar? Maximerar vi allt på mig då hon är den som tjänar pengar? Mer på henne? Inga alls och lever på min lön + utdelningen? Toppar upp hennes lön för att få pensionsrätter (får man ens det?)

vi är alltså villrådiga, någon som varit i en liknande situation och kan komma med smarta tips?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
så här kommer en fråga jag och frun försöker förstå oss på.

Hon kör eget (AB) som går bra som konsult inom ekonomi och har gjort så under senaste 4 åren. Hon ”optimerar” lön och utdelning enligt huvudregeln. Det finns inga anställda i bolaget förutom hon själv. Hon är nu gravid och vi får tillökat lagom till midsommar (blir det på midsommarafton har jag sagt att jag kör förlossningen med sill och nubbe - låt oss se om jag håller det löftet…). Det är vår första så blir väldigt spännande och vi är båda exhalterade.

Nu till frågan - hur i helvete ska man tänka kring föräldradagar? Maximerar vi allt på mig då hon är den som tjänar pengar? Mer på henne? Inga alls och lever på min lön + utdelningen? Toppar upp hennes lön för att få pensionsrätter (får man ens det?)

vi är alltså villrådiga, någon som varit i en liknande situation och kan komma med smarta tips?

Först av allt, grattis!
Jag tolkar det som att du har ett ”vanligt” jobb, med en anställning?
Vi har ett AB där vi båda är anställda, så vi har kunnat dribbla lite mer med lönesättning, så min erfarenhet är kanske inte helt relevant. Men, lite tips kanske jag kan komma med.
Det blir mycket SGI-snack, men som systemet i Sverige ser ut så ska man passa sig för att få nedsatt SGI.
-se till att ta ut dagarna. Finns ingen anledning att skänka bort pengar. Om inte annat fuckar det upp SGI om hon ”går hemma” utan vare sig lön eller fp.
-tar ni bara ut utdelning så är det inte vare sig pensions- eller SGI-grundande. Det är däremot föräldrapenning.
-om hon tar ut alla dagar får hon inte göra ett smack arbetsrelaterat. Det kollade vi upp inför förra barnet. Inte svara på ett mail, inte uppdatera sociala medier, nada. En smart grej kan då vara att hon inte tar ut en dag i veckan, eller bara en em, för att få egna firman att ”rulla på” litet. Om det sedan är den tiden, eller kvällar och helger, som används för jobb kollar ju ingen. Och den tiden ska du såklart ta ut. Och kunna visa på lönespec att du inte jobbat. Så klarar ni ev koll, och håller kvar SGI.
-oavsett om ni tar ut enligt ovan eller annan deltid, se till att kryssa i att övriga ”icke-uttagna” dagar så har ni semester eller jobbar. Annars kommer SGI beräknas på en deltid.


Och det viktigaste, se till att vara hemma med ongen båda två. Som jag brukar säga, om man råkar dö så kommer jobbet och kunderna att sakna en en vecka, men dina anhöriga saknar dig hela livet. Prioritera familjen, alltid.
Dessutom är barn kul.
 

Rearden

Cartier
Först av allt, grattis!
Jag tolkar det som att du har ett ”vanligt” jobb, med en anställning?
Vi har ett AB där vi båda är anställda, så vi har kunnat dribbla lite mer med lönesättning, så min erfarenhet är kanske inte helt relevant. Men, lite tips kanske jag kan komma med.
Det blir mycket SGI-snack, men som systemet i Sverige ser ut så ska man passa sig för att få nedsatt SGI.
-se till att ta ut dagarna. Finns ingen anledning att skänka bort pengar. Om inte annat fuckar det upp SGI om hon ”går hemma” utan vare sig lön eller fp.
-tar ni bara ut utdelning så är det inte vare sig pensions- eller SGI-grundande. Det är däremot föräldrapenning.
-om hon tar ut alla dagar får hon inte göra ett smack arbetsrelaterat. Det kollade vi upp inför förra barnet. Inte svara på ett mail, inte uppdatera sociala medier, nada. En smart grej kan då vara att hon inte tar ut en dag i veckan, eller bara en em, för att få egna firman att ”rulla på” litet. Om det sedan är den tiden, eller kvällar och helger, som används för jobb kollar ju ingen. Och den tiden ska du såklart ta ut. Och kunna visa på lönespec att du inte jobbat. Så klarar ni ev koll, och håller kvar SGI.
-oavsett om ni tar ut enligt ovan eller annan deltid, se till att kryssa i att övriga ”icke-uttagna” dagar så har ni semester eller jobbar. Annars kommer SGI beräknas på en deltid.


Och det viktigaste, se till att vara hemma med ongen båda två. Som jag brukar säga, om man råkar dö så kommer jobbet och kunderna att sakna en en vecka, men dina anhöriga saknar dig hela livet. Prioritera familjen, alltid.
Dessutom är barn kul.
Stort tack för svaret!

Det stämmer att jag har ett "vanligt jobb" men tycker ändå du kommer med mycket bra tips. Vår tanke är såklart att vara hemma så mycket som möjligt nu när vi har chansen.

Återkommer gärna om det dyker upp fler frågor. Verkar inte helt lätt att kunna googla fram svar. T.ex. hade vi helt missat frågan kring att man inte fick jobba alls givet att man tar ut fulla dagar.
 
Frågar er duktiga företagare om tips här, jag jobbar idag vanligt 7-4 jobb och extra som deltidsbrandman. Men skulle vilja hitta ett enklare jobb som går att utföra hemifrån kvällstid med lön kring 1000-2000 månaden?

Tanken är att kunna unna sig onödiga saker😊
 
Topp