• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

"Den bästa" Cognac -tråden

Niclas

Omega
Helt otroligt att vi inte har en egen Cognac-tråd när alla andra spritsorter är representerade på Lifesyle.
Så, om min sökning efter trådnamn misslyckades och det redan finns en tråd i ämnet, ber jag vänligen moderatorerna att göra sitt jobb.
Annars vill jag berätta om mina små erfarenheter med mina egna preferenser bland Svenne-banan cognac.
Mottager gärna tips på andra guldkorn, cognac som brandy eller armanac.

Resan började på 80-talet då "svart Renault" was-da-shit. Jag var väl inte helt övertygad och när jag fick en flarra Remy Martin i 20-årspresent från en kompis, började jag gilla cognac på riktigt.
Den var ju helt annorlunda mot Napoleon-brandyn man hällde i chokladmjölken titt som tätt.

Remy.jpg


Då det var whisky som gällde bland polarna så fick dessa Cognacflaskor vara ifred ( dock inte av mig ) och jag får villigt erkänna att övriga märken passerade revy på krogen utan att göra intryck.
Inte förrän jag provade Grönstets XO. Då deras Monopole var långt ifrån drickbar och Extran var för stark, fick XOn som prismässigt ligger mittimellan, platsen på barskåpet.
grön.jpg


Med dessa smaker i bakhuvudet försvann cognac-suget i några årtionden till förmån för whisky, rom och andra godsaker.
Ända tills Steffos bok om sprit gjorde sig påmind där han rekommenderade fabrikaten Hines och Delamain.
Hines hade jag köpt på nå´n flygplats under åren och den satte inga som helst spår i smaklökarna men när jag sprang på en flarra Delamain på bolaget, var det ett givet köp. Det var deras "Pale and dry" som är instegs-nivå och helt annat än vad som tidigare druckits i Cognacsvängen.

båda.jpg


Om Pale and dry var drottningen så var ju Courvoisier XO kungen. Ofta en bit över lusentappen på taxfree och då oftast bara 70cl.
Men, glada vänner och närhet till Tyskland löser en sådan smaksensation för runt 6-700 per liter.
Prisvärt till tusen och smakrik men ändå len.

Strax innan jag fick upp ögonen för Courvoiser ( eller hur fanken den nu stavas -tur man inte behöver uttala det ) så fick jag möta Braastad i form av deras XO.
Helt underbar men kanske inte riktigt vad jag sökte...trodde jag.

braas.jpg


Jag hade ju tidigare klassat Courvisier XO som kung, Delamain PoD som drottning och då fick ju Braastad XO bli prinsen.

Ända tills blindtesten...

Då fick jag helt andra resultat där faktiskt Courviosiern hamnade sist och Delamain först men Braastaden tätt inpå.
Detta fenomen vart svårt att smälta och då jag inte brukar blanda fabrikat, får jag skylla på att tillfällena styrt smakupplevelserna.
Du vet, en kall bira på en schyst uteservering en varm sommardag smakar ju betydligt bättre en samma kalla öl framför "Lets dance" .

Med detta i bagaget köpte jag min nuvarande favorit som gjort så att jag inte öppnar dem gamla flaskorna längre.
Delamain Vesper, strax över tusingen på bolaget, har allt som jag sökt i smakväg. Lite kraftigare men ändå len, massvis med smaker och grym till kaffe och choklad. För en gång skull är bolaget billigare än utlandstaxfree.
Mottager gärna tips på vart denna kan köpas billigare än dem 1085:-/ flaskan. Det är liite blodigt för en arbetare. Särskilt när den är så god, är det ju "kort hållbarhet".

vesp.jpg


Andras erfarenheter och tips ?
 

SJ Smythe

Cartier
Var Grönstedts XO som vann över mig till cognacsspåret, ljusår från de vsop eller vo jag stjälpt i mig innan. Har på sistone provat lite olika bl.a. Delamain Vesper som du nämnde men tycker den är lite för ekig för mig. Jag börjar inse att jag gillar fruktiga cognac såsom Martell Cordon Bleu som just nu är favorit med en bra kompromiss av smak och pris.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Mitt roligaste congac minne är när jag och mina dåvarande kollegor shotta Hennessy Timeless med våran galna chef. Han bjussade på villkoret att vi måste shotta eller så blir det inget! Svårt val :D
 

matage

Omega
Kan tipsa om Tesserons VSOP Evolution vilket är Tesserons instegscognac men riktigt jäkla bra och än bättre för prislappen. Har varit sugen på att testa nån av de Lot-klassade men jag ska nog börja med ett miniatyrset som utvärdering. Prislappen på några av Lot-flaskorna gör att man kanske inte vill chansa ;)

Annars är mitt favorithus Pierre Ferrand.
Deras Ambre är helt ok (om än lite eldig) som bascognac men den 25-åriga som tidgare kallades Cigare (numera Esprit des Dieux) är helt underbar!
Och har man testat den kan man lika gärna beställa en Sélection des Anges också för att parallelltesta :D

Alla finns just nu finns på bolaget om än i beställningssortimentet även om de säkert går att hitta billigare om man letar.
 

Jonaz

Rolex
Håller med om Delamaine vesper kanon!
Tipsar gärna om cognac Jean Fillioux, en av de bättre jag provat ( och då har jag provat mååånga )
 

mikjon

Omega
Sedan kan jag verkligen rekomendera cognac Daniel Bouju, härligt smakrik och maskulin cognac med inslag av torkade frukter och fat.:hungry:
 

mikjon

Omega
Trevligt, kul att det finns fler som gillar god cognac. DI lista så har jag provat alla.
Delamain Reserve de la Famille är riktigt bra. Likaså Ragnaud-Sabourin där har jag smakat allt vad huset har producerat, deras Paradis är gudomlig. Gourmel är riktigt fruktig och härlig, Oliver Blanc som äger Gourmel är en mycket sympatisk man, har träffat honom några gånger och han har även varit hemma hos mig en sväng, men det är några år sedan.
 

Niclas

Omega
Jag ska flyga ifrån Sturup om nå´n vecka och vill gärna ha någon stänkare på semestern. Är det någon som vet om dem har nå´t kul på flygplatsen ?
Gillar ju Delamain men finns knappast där väl ?

UPPDATERAT 2016-06-15 Taxfree på Sturup var femtilappen dyrare än bolaget på Pale & Dry !
 
Senast ändrad:

Stein

Cartier
Satan va bra denna var, dessutom 60,- billigare per centiliter än på bolaget. Började lent sedan kom eksmaken med sin torrhet, sen kom myntan (!) innan smaken långsamt mynnade ut i en trivsam eftersmak. Den som tömde flaskan fick ta med den hem...gissa vem som har en karaff i kristall med guldplätering ;)
_20160616_232904.JPG
_20160616_232926.JPG
 
Senast ändrad:

mikjon

Omega
Satan va bra denna var, dessutom 60,- billigare per centiliter än på bolaget. Började lent sedan kom eksmaken med sin torrhet, sen kom myntan (!) innan smaken långsamt mynnade ut i en trivsam eftersmak. Den som tömde flaskan fick ta med den hem...gissa vem som har en karaff i kristall med guldplätering ;)
_20160616_232904.JPG
_20160616_232926.JPG
Den är bra men med tanke på priset absolut inte prisvärd, man betalar 60 % för märket så är det och så vill dom ha det.
 

matage

Omega
Dagens impulsinköp :
image.jpeg
Har bara testat Tesseron VSOP förr så detta ska bli intressant.
Det var hyfsat öde på systembolaget såhär 16.00 en fredag... Undrar om Sverige spelar fler matcher dagtid. Då kanske man skulle passa på att ta den där svängen till IKEA som jag skjutit upp så länge ;)
 

Oew

Rolex
Dagens impulsinköp :
image.jpeg
Har bara testat Tesseron VSOP förr så detta ska bli intressant.
Det var hyfsat öde på systembolaget såhär 16.00 en fredag... Undrar om Sverige spelar fler matcher dagtid. Då kanske man skulle passa på att ta den där svängen till IKEA som jag skjutit upp så länge ;)
Lite OT men Borgonogno är faktiskt rätt prisvärd tycker jag! Kryddig med en del choklad :)
 

mikjon

Omega
Helt underbar cognac Kelt Captains Barrel Grande Champagne Single Barrel Tour du Monde. Cognacen har gjort en resa sk Ocean Maturation Voyage under perioden 21/5/2015 tom 24/9/2015. Vilket ger en fantastisk mjukhet med härliga toner av tropiska frukter, aningen sälta och balanserd fatton.
image.jpeg
 

Niclas

Omega
@mikjon
Vad menas med en "Ocean Maturation Voyage" ?
Låter som om tunnorna skakats runt på sjön i ett halvår. Kan det verkligen ta ton av saltvatten ?
 

mikjon

Omega
@mikjon
Vad menas med en "Ocean Maturation Voyage" ?
Låter som om tunnorna skakats runt på sjön i ett halvår. Kan det verkligen ta ton av saltvatten ?
Ja det stämmer, tunnorna lastas på fartyg och åker runt i stort sett ett varv runt jorden. Vad som sker är att mognadsfasen får ett annat förlopp, endera veckan varmt klimat nästa vecka kallt osv, detta gör att cognacen blir mjuk och härlig och får en liten tatch av sälta dock inte mycket.
 

mikjon

Omega
Liten provning på kvällskvisten. Delamain Tres Venerable kontra Braastad Extra.
Delamain kvintessen av elegans lång feminim smak med exotiska frukter.
Braastad mer maskulin med en fantastisk boasering "rancio" och smaker av torkade frukter.
image.jpeg

:smug::smug::smug:
 
Topp