• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den första och enda tråden om länkar!

ScubaKing

Audemars
Tänkte efter lite snack med moderator att en lina om endast länkar kan vara schysst..

Just länkarna är ju en stor del av klockan och kan både höja och sänka helhetsintrycket. Finns ju allt från extremt välgjorda länkar och lås till rena skräpet på marknaden.

Så shoot, vilka är dem bästa och fetaste länkarna på marknaden, vilka föredrar ni och varför? :cigar:

Själv är jag just nu helt inne på SUPER Engineer Type II i 22mm från "Strap Code", tycker personligen den länken slår både AP`s länkar och Breitlings legendariska pilotlänk som länge ansågs av många som den bästa länken som fanns.

2h4ciub.jpg


6z6785.jpg
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag har aldrig testat presidentlänken men den ligger på önskelistan :angel:


Den är himmelskt snygg så det knappt är klokt!

Fast jag får inte min att sitta bra. Med brist på att kunna småjustera den så sitter den antingen galet tight eller hänger lite bilhandlarhäng...
Kan fylla på med mer porr! Min Jubilée är riktigt nice också, men jag är ovän med låset. Två gånger har klockan nästan krashat i backen.
President by BadkarsPiraten, on Flickr
The crown by BadkarsPiraten, on Flickr
 

Pistol_Pete

Panerai
Hej Klocksnackare!
Är det någon som känner till vad en ny Jubilee-länk med dolt viklås kan kosta?
Dessutom: Passar ett sådant på en vintage 70-tals Datejust? (Det är en årsklocka som lockar men jag gillar verkligen de nya Jubileebanden och vill kombinera två bra saker. :)

Bild för tydlighetens skull, det är alltså en sån här länk som lockar
1.jpg
 

isbjörn

Panerai
Hej Klocksnackare!
Är det någon som känner till vad en ny Jubilee-länk med dolt viklås kan kosta?
Dessutom: Passar ett sådant på en vintage 70-tals Datejust? (Det är en årsklocka som lockar men jag gillar verkligen de nya Jubileebanden och vill kombinera två bra saker. :)

Bild för tydlighetens skull, det är alltså en sån här länk som lockar
1.jpg
Ca12 tusen har jag för mig. Hörde efter hos Rob i våras. Också väldigt förtjust i dessa.
 

ScubaKing

Audemars
Den är himmelskt snygg så det knappt är klokt!

Fast jag får inte min att sitta bra. Med brist på att kunna småjustera den så sitter den antingen galet tight eller hänger lite bilhandlarhäng...
Kan fylla på med mer porr! Min Jubilée är riktigt nice också, men jag är ovän med låset. Två gånger har klockan nästan krashat i backen.
President by BadkarsPiraten, on Flickr
The crown by BadkarsPiraten, on Flickr


Ja den är makalöst vacker. Jag har arbetat mycket med länkar till armbandsur och även gjort egna. Om du vill kanske jag kan försöka komma fram till någon lösning till dig. Sänd mig ett PM när du har tid så kollar vi ;)
 

ScubaKing

Audemars
Ska kanske säga först att jag INTE äger någon Rolex just nu och äger inte heller den nya länken. Har dock flera vänner som har dem och jag har fått titta på dem grundligt och även lånat en klocka med den nya länken.

Enligt mig, och jag kanske är rätt ensam om detta så var dem tidigare Rolex länkarna under all kritik. Jag ska inte gå så långt som att kalla dem dåliga för dem gjorde ju sitt jobb, men för den pengen tyckte jag man kunde begära mycket, mycket mer. Speciellt från ett märke som Rolex. Jämför gärna med Breitling pilotlänken (ett mästerverk).

Men i och med den nya länken så har Rolex gjort ett super jobb, dem har bättrat ALLA punkter jag hade åsikter på rörande dem äldre länkarna.

* Solida ändlänkar
* Superbt lås system med dubbla lås
* Dykarförlängning
* Microjustering
* Otrolig kvalitetskänsla

18nae0.jpg
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Ska kanske säga först att jag INTE äger någon Rolex just nu och äger inte heller den nya länken. Har dock flera vänner som har dem och jag har fått titta på dem grundligt och även lånat en klocka med den nya länken.

Enligt mig, och jag kanske är rätt ensam om detta så var dem tidigare Rolex länkarna under all kritik. Jag ska inte gå så långt som att kalla dem dåliga för dem gjorde ju sitt jobb, men för den pengen tyckte jag man kunde begära mycket, mycket mer. Speciellt från ett märke som Rolex. Jämför gärna med Breitling pilotlänken (ett mästerverk).

Men i och med den nya länken så har Rolex gjort ett super jobb, dem har bättrat ALLA punkter jag hade åsikter på rörande dem äldre länkarna.

* Solida ändlänkar
* Superbt lås system med dubbla lås
* Dykarförlängning
* Microjustering
* Otrolig kvalitetskänsla

Håller med fullständigt! En mycket bidragande orsak till varför jag valde den nya Sea-Dwellern och den nya Explorer II'an före de äldre modellerna.

Men snälla, läs gärna den här tråden: ;)

https://klocksnack.se/threads/de-eller-dem-hur-ska-man-skriva-egentligen-se-och-lär.32554/
 
Ska kanske säga först att jag INTE äger någon Rolex just nu och äger inte heller den nya länken. Har dock flera vänner som har dem och jag har fått titta på dem grundligt och även lånat en klocka med den nya länken.

Enligt mig, och jag kanske är rätt ensam om detta så var dem tidigare Rolex länkarna under all kritik. Jag ska inte gå så långt som att kalla dem dåliga för dem gjorde ju sitt jobb, men för den pengen tyckte jag man kunde begära mycket, mycket mer. Speciellt från ett märke som Rolex. Jämför gärna med Breitling pilotlänken (ett mästerverk).

Men i och med den nya länken så har Rolex gjort ett super jobb, dem har bättrat ALLA punkter jag hade åsikter på rörande dem äldre länkarna.

* Solida ändlänkar
* Superbt lås system med dubbla lås
* Dykarförlängning
* Microjustering
* Otrolig kvalitetskänsla

18nae0.jpg
På samma blad, ruggiga länkar idag!
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Ja den är makalöst vacker. Jag har arbetat mycket med länkar till armbandsur och även gjort egna. Om du vill kanske jag kan försöka komma fram till någon lösning till dig. Sänd mig ett PM när du har tid så kollar vi ;)

Det vore trevligt! Har sett att folk har tryckt emellan en läderbit men jag undrar om den verkligen låser korrekt då.
Men jag har ju inte ens klockan i nuläget så vi får ta det sen :)
 

ScubaKing

Audemars
AP`s länkar är det många som talar gott om. Personligen tycker jag dem är sådär, låset är välgjort men överlag tycker jag länken är lite tråkig.

En fördel är att den följer handleden ganska väl. Det negativa enligt mig är inte endast estetiskt utan även ren funktionalitet. Låset är snyggt men kan vara svårt att öppna ibland (min högst personliga åsikt).

Länken saknar bland annat möjlighet till micro justering. Dykarförlängning eller liknande finns inte, inte heller på Offshore modellerna.

Roligt dock att så mycket tillverkas för hand på dessa länkar. Jag är inte så insatt på dagspriset på dessa länkar så det kanske någon kunnig kan fylla i med?

Era åsikter om denna länk?

Längst ner finner ni en kul video om hur länkarna tillverkas.

AP-Royal-Oak-41mm-12.jpg


673891-fsot-audemars-piguet-royal-oak-offshore-white-themes-steel-bracelet-14-900.jpg


 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag har aldrig testat AP's länkar, dom tog inte ens fram en RO åt mig i Dubai även fast jag stod med min GMT på mig :)
Men den är en enkel plats två efter President enligt mig. Riktigt snygg och planen är att nästa klocka är en AP RO.
 

ScubaKing

Audemars
Jag har aldrig testat AP's länkar, dom tog inte ens fram en RO åt mig i Dubai även fast jag stod med min GMT på mig :)
Men den är en enkel plats två efter President enligt mig. Riktigt snygg och planen är att nästa klocka är en AP RO.


Fick du inte ens testa en RO i Dubai menar du? Vad sa dem när du frågade? Jag förstår inte hur dem kan räkna med att sälja klockor om kunden inte får prova klockan i fråga :clown:
 
Topp