• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den fega klocktråden - för oss som inte släppt sargen.

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Är det fler med mig som tänker, drömmer och snackar om spännande klockor från tex Bvlgari, Mont blanc eller kanske Chronoswiss eller mer udda modeller från kända märken men ändå köper speedy, datejust, Seamaster, GMT och annan mellanmjölk?

Det mest vågade jag köpt är en Grand Seiko kvartsklocka, i övrigt bara säkra klassiker från Rolex, Omega, Tudor.

Jag kan känna mig lite besviken på min trista smak och jag undrar om det finns några andra där ute som vill bryta sig loss från det trygga men inte ännu lyckats?

Ni som har gjort det, vilken klocka var det som fick er att ta steget ut ur garderoben, och var det ett äventyr som fortsatte?

Och ni som håller er till poolkanten, är ni 100% nöjda med klassikerna eller drömmer ni er bort och tänker på Fortis Daybreaker recon, Bvlgari Octo eller Mont blanc geosphere eller annat?

Dela med er!

Här är några jag drömt om:
249234-ecom-retina-01.png.adapt.490.490.png
Fortis-Daybreaker-7032012-side.jpg
725181d7-41e9-43aa-8ce3-bc9932b5b83c.jpg


Men istället blir det:
IMG_20190106_142345_434.jpg
IMG_20180928_145500_651.jpg
IMG_20181214_122923_827.jpg
 
Senast ändrad:

aximand

Panerai
2-Faktor
Nu har jag iofs en tillfällig OWG policy som sätter stopp för alla utsvävningar men jag tänker annars att man kanske behöver den trygga basen för att våga testa?

Typ att när jag väl har sub, speedy, DJ och en reverso på plats så kan jag ge mig på drömmen:
75330E7E-233E-405A-B178-A21F96138807.jpeg
Hittar man en beggad så borde det ju inte vara någon stor förlust att prova ha den. Är också ett fan av precis den där modellen men det känns samtidigt som en sån klocka som man skulle titta på och tänka "nä, inte idag". Eller så skulle man bli OWG.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Så är det. Jag vet med mig att jag trivs ganska bra med att inte ha så myclet att välja på och att en klassisk sportklocka på länk har ett ganska brett användningsområde. Men VCn ovan köps ju inte grundat någon typ av logik utan snarare med hjärtat och då blir det nästan ännu bättre om den är lite opraktisk :)

Hittar man en beggad så borde det ju inte vara någon stor förlust att prova ha den. Är också ett fan av precis den där modellen men det känns samtidigt som en sån klocka som man skulle titta på och tänka "nä, inte idag". Eller så skulle man bli OWG.
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Så är det. Jag vet med mig att jag trivs ganska bra med att inte ha så myclet att välja på och att en klassisk sportklocka på länk har ett ganska brett användningsområde. Men VCn ovan köps ju inte grundat någon typ av logik utan snarare med hjärtat och då blir det nästan ännu bättre om den är lite opraktisk :)
Håller helt med! Har man hittat en klocka som man kärat ned sig i, då spelar det nog ingen roll om den är lite opraktisk. Men så länge man själv är nöjd, är det bra!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
En frisk TS! Kul sätt att få igång tanken för att våga bryta vanemönstren. Det mesta mellanmjölk jag köpt är en 116234. Med lite perspektiv på den affären, ser jag att det bästa med nya Rolex är att de är lätta att sälja. Det var nog mitt enda och sista försök att låta mainstream styra. Med det sagt, kom jag att tänka på att min senast inköpta Bretling Cronomat från -92. Blev det mer unik? Nej, det finns flera mellanmjölkspölar att hoppa i. Hursomhelst är det kul att prova lite olika stilar. Det finns enstaka modeller oavsett märke som sticker ut på ett charmigt sätt. Sen finns det de som är oändligt tråkiga. Det viktigaste är att man väljer så hjärtat börjar slå fortare pga passion.
 
Senast ändrad:

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Tänk vilken festlig butik K&S hade varit om fler tagit steget :)

Men jag köpte en AT istf de något mindre gångbara alternativen, så titta inte på mig ¯\_(ツ)_/¯
Screenshot_20190110-074346__01.jpg
VS_0105.jpg
Bulova_Accutron_Spaceview_1000.jpg

Bulovan ligger iofs lägre i pris, där är det nog bara lathet och rädsla för att bli med ännu mer osäljbart skräp i klocklådan som håller en kvar vid sargen. Gillar inte att ha oanvända prylar liggandes :)

Även om jag hade hittat en Halda eller V&S till rätt pris så hade praktiska saker som servicebarhet om 40 år gjort mig fundersam. Som sagt, eller så släpper man sargen bara utan att fundera för mycket... ;)
 
Senast ändrad:

eeee

Cartier
2-Faktor
Sjukt skoj trådstart!
Jag brukar spara modeller jag fattar intresse för i C24-appen. Enkelt sätt att hålla reda på dem. Tyvärr resulterar inte det i opastöriserad gårdsmjölk från get, utan det blir mest Arla när det väl köps något.
Kanske inte är några kioskvältare men betydligt mer get än gängse sport stål.
E5C36AEA-A1AF-4812-85EC-6990E32D50EF.jpeg

Linde Werdelin Biformeter 3 Timer

4FAFFFF2-3202-4513-ABF1-4F741CB6F945.jpeg

Bvlgari Octo Ultranero (titan)

6565F73F-C21B-494E-904B-A075CF317B01.jpeg

A6E278DD-5882-4ACA-BE73-2B6927CFD83D.jpeg

Cartier Tank Basculante
 

Script

Cartier
En anledning att jag inte släppt sargen är att vissa märken inte finns hos AD in Sverige och jag pallar inte skicka iväg med paket om det blir problem eller ska servas. Hur fungerar det, kan man lämna in, säg, ett klockmärke från swatch group som inte finns finns hos ad här men ändå har andra swatch group-klockor?
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
En anledning att jag inte släppt sargen är att vissa märken inte finns hos AD in Sverige och jag pallar inte skicka iväg med paket om det blir problem eller ska servas. Hur fungerar det, kan man lämna in, säg, ett klockmärke från swatch group som inte finns finns hos ad här men ändå har andra swatch group-klockor?
Swatchgroup kontoret i Stockholm är suveränt.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Hade tidigt ett avsky för Rolex, eller mest de i min umgängeskrets som bar dessa och trodde de var herre på täppan av just den anledningen.. så höll mig väldans långt bort från just detta märke.

Svävade runt lite överallt ett tag, några urdrag: (efter detta ballade det ur åt andra hållet, mest Rolex, AP och PP sen :( )

null_zpsff73ab94.jpg

DSC05792_zps43d17256.jpg

null_zpsba39dc97.jpg

null_zps3c92672a.jpg

null_zps5f8171f9.jpg

null_zps0cdad887.jpg

null_zps6a15cec4.jpg

null_zps5f06e8fb.jpg

C106B67C-8921-48A9-8529-32C0AB17A07A_zpsnicf0lni.jpg

83C37276-DE86-4132-9E80-9AAA8A8F1FFF_zpsgiqqqd7b.jpg


DSC05016_zps4c8488ed.jpg




Kan ju slutligen bjuda på en radhuskvartett som jag för övrigt saknar rätt ordentligt:

1A381B5D-43E1-4D59-8CD6-22547E3DAB89_zpsjrhluq2j.jpg
 
Senast ändrad:

Hawk100

Rolex
Tänk vilken festlig butik K&S hade varit om fler tagit steget :)

Men jag köpte en AT istf de något mindre gångbara alternativen, så titta inte på mig ¯\_(ツ)_/¯
Screenshot_20190110-074346__01.jpg
VS_0105.jpg
Bulova_Accutron_Spaceview_1000.jpg

Bulovan ligger iofs lägre i pris, där är det nog bara lathet och rädsla för att bli med ännu mer osäljbart skräp i klocklådan som håller en kvar vid sargen. Gillar inte att ha oanvända prylar liggandes :)

Även om jag hade hittat en Halda eller V&S till rätt pris så hade praktiska saker som servicebarhet om 40 år gjort mig fundersam. Som sagt, eller så släpper man sargen bara utan att fundera för mycket... ;)
Slå till!! :D
https://www.kaplans.se/sv/butiken/vara/149551
 

F32

Panerai
2-Faktor
Kul tråd! Har själv kroppen upptryckt mot sargen så skridskorna knappt tar i isen med Rolex, Seiko, Omega. Men jag antar att de lite mer vågade klockorna kommer ju mer intreseet utvecklas. Har intresse för JLC (Reverso, Ultra Thin) men inte tagit steget än och det är ju inte helt unikt med JLC heller iofs.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Efter att ha haft stilfulla kronografer från Heuer, Omega och Sinn samt ett antal Rolexmodeller så fick jag en dragning åt Cartier. Köpte en Tank Francaise åt min fru och då började tanken gnaga att jag kanske också skulle ha en Cariter. Valde mellan Tank och Santos. Det blev en Santos, vilket var totalt utanför boxen för min del.
5F09266D-3C7D-419D-B53C-CD1C78CA3166.jpeg
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Bra respons, kul!
Inget fel med mellanmjölk, men man vill ju bli inspirerad och utmanad.
Det är nice med en klocka som passar till allt, men designen blir ju ofta därefter - slätstruken.

Här är några andra jag suktat efter och det kan mycket väl bli så att jag flippar Rolex för nån av dessa JLCs men är inte riktigt där ännu. Omegorna är inte superudda, men de känns inte som mellanmjölk heller och man ser inte 5 såna på tjoget heller.
Jaeger-LeCoultre-Reverso-tribute-to-Piet-Mondriaan-De-Stijl-100-years-Steltman-4.jpg
jaeger-lecoultre-master-compressor-chronograph-black-galvanic-dial-leather-mens-watch-q1758421.jpg
omega-speedmaster-moonphase-Post-2.jpg
61wx9meoG-L._UY445_.jpg
Cartier-Calibre-de-Cartier-Diver-Blue-6.jpg
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Hade det varit space-modellen hade jag varit svårt suktad :) Tack för tipset, det blev en intressant prisdatapunkt i anteckningsboken.

Bra respons, kul!
Här är några andra jag suktat efter och det kan mycket väl bli så att jag flippar Rolex för nån av dessa JLCs men är inte riktigt där ännu. Omegorna är inte superudda, men de känns inte som mellanmjölk heller och man ser inte 5 såna på tjoget heller.
Den där X33an var ett slag under bältet, jag tror jag måste släppa sargen på den ;)
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Jag tycker den är så cool. Ana-digi deluxe. Jag vet att Breitling har Aerospace med varianter, men det är något med denna. Det som hindrar mig är att den inte tål vatten något vidare..
Samma farhåga här när jag såg 3atm, men har läst användarkommentarer på bloggar som säger att de äger den och simmar flitigt med den. En användare påstod att det var någon teknikalitet med alarmhålrummet som inte skulle hålla för höga tryck under en längre tid, men att normalt vardagsanvändande inte var några problem för honom. X33 var ny för mig i just det där utförandet, hade bara sett gen1 förut. Blev mycket intresserad :)
 
Topp