• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den filosofiska/flummiga tråden kring tid.

  • Trådstartare Deleted member 1265
  • Start datum
D

Deleted member 1265

Guest
Vad är tid för dig?
Upplever/tror du att tid är konstant och går lika fort hela livet? Efter att ha passerat en grundkurs i gymnasiet (många år sedan) vet jag att det inte är helt svart på vitt.
I denna tråd får du gärna flumma till det eller säga vad du värdesätter just nu eller hur du tycker tiden går just för dig.
 
D

Deleted member 1265

Guest
Tid är konstant. Klockan justeras mot tiden. Vi upplever att tiden går allt fortare då varje konstant tidsenhet blir en allt mindre andel av vårt liv..:bookworm:
Wow vilken käftsmäll till svar!
Men vad är då en konstant tidsenhet?
Jag skulle huromhelst just nu vilja ha underbara långa 5v semester, vi får väl se vad det blir..
 

Smulan

Rolex
En facinerande aspekt av tiden är att den har en början och slut. Före Big Bang fanns ingen tid. Med tidens gång ökar oordningen i universrum som kan liknas vid när ett sandslott vittrar sönder av vind och vatten. När all akltivitet i rymden har upphört finns heller ingen tid kvar. Tiden tappar gradvis sin betydlese i fysken och om så där 10^100 år har tiden gjort sitt.
 

Sond

Patek
Wow vilken käftsmäll till svar!
Men vad är då en konstant tidsenhet?
Jag skulle huromhelst just nu vilja ha underbara långa 5v semester, vi får väl se vad det blir..

Äää, flum och käftsmäll är enligt mig två motsatta storheter.. :cigar: :happyhappy:
Trots en del flum så är en konstant tidsenhet baserat på jordens snurrande kring sin egen axel. Och tiden tar slut som Smulan skriver. Men fram till dess har vi konstanta tidsenheter och klockorna justeras efter det och vi upplever att tiden går allt snabbare när vi adderar tid till vårt liv..

För ett barn som är en timme så innebär timme två en 100% ökning av tiden den levat. När den är två timmar är timme tre bara 50% ökning etc.. Det går fort dom f_n för mig just nu.. :nailbiting:
 
D

Deleted member 1265

Guest
Äää, flum och käftsmäll är enligt mig två motsatta storheter.. :cigar: :happyhappy:
Trots en del flum så är en konstant tidsenhet baserat på jordens snurrande kring sin egen axel. Och tiden tar slut som Smulan skriver. Men fram till dess har vi konstanta tidsenheter och klockorna justeras efter det och vi upplever att tiden går allt snabbare när vi adderar tid till vårt liv..

För ett barn som är en timme så innebär timme två en 100% ökning av tiden den levat. När den är två timmar är timme tre bara 50% ökning etc.. Det går fort dom f_n för mig just nu.. :nailbiting:
Ok det här var ju ganska fort utrett;)
Jag fortsätter med nästa fråga, vad är meningen med livet?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tid är ett mänskligt "påhitt" som hjälper oss att kommunicera och fungera/interagera tillsammans, men samtidigt kan man säga att det är någon form av rytm/rörelse som mycket liv förhåller sig till och påverkas av, på flera olika sätt.
 
D

Deleted member 1265

Guest
Tid är konstant. Klockan justeras mot tiden. Vi upplever att tiden går allt fortare då varje konstant tidsenhet blir en allt mindre andel av vårt liv..:bookworm:
Hur kommer det sig då att tiden kan gå/upplevas långsammare ibland. Enl resonemanget ovan ska tiden bara exponentiellt gå fortare hela livet, köper det inte helt. Vid t ex sjukdom går ju inte tiden helt fort..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En facinerande aspekt av tiden är att den har en början och slut. Före Big Bang fanns ingen tid. Med tidens gång ökar oordningen i universrum som kan liknas vid när ett sandslott vittrar sönder av vind och vatten. När all akltivitet i rymden har upphört finns heller ingen tid kvar. Tiden tappar gradvis sin betydlese i fysken och om så där 10^100 år har tiden gjort sitt.

Astrofyiskerna är väl ganska ense om att big bang enbart är en smäll i raden av oändligt många smällar som gör att universum konstant expanderar och imploderar. Alltså finns ingen start och inget slut.
 

Smulan

Rolex
Astrofyiskerna är väl ganska ense om att big bang enbart är en smäll i raden av oändligt många smällar som gör att universum konstant expanderar och imploderar. Alltså finns ingen start och inget slut.

Nej nej nej, det var flera månader sedan man trode det. Länge rådde en osäkerhet om hurvida Universrum skulle expandera i all evighet eller kollapsa i en ny singular punkt. Till sist lyckades man mäta expansionen och fick ett mycket överraskande svar, Universrums expansion sker allt snabbare. Helt oväntat och oförklarligt så man la till den "mörka kraften" för att ekvationerna skulle gå ihop. Ingen vet vad det är men den måste finnas :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hur kommer det sig då att tiden kan gå/upplevas långsammare ibland. Enl resonemanget ovan ska tiden bara exponentiellt gå fortare hela livet, köper det inte helt. Vid t ex sjukdom går ju inte tiden helt fort..
För mycket "outnyttjad fritid". Har du kul går tiden snabbt, precis som för barn som leker, men samtidigt känns det som evigheter av skoj. Har du tråkigt går tiden långsamt, och det känns som en lång plåga, men i efterhand undrar man vad man gjorde av tiden. Tror det är kopplat till graden av kreativitet/rörelse/utveckling...
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Om vi nu ska gå på djupet och bottna viktiga frågor, glöm inte att livet är det som händer medan du planerar något annat!
 
D

Deleted member 1265

Guest
Efter flera glas ros'e vin inser jag att det finns bara en tid, här, nu, tyvärr är nutidsmänniskan (mig själv inräknad) så väldigt inne på att leva för mkt i framtiden.
Till helgen
På onsdag
Om en timme
I sommar
Till vintern
På nyår.
När ...
Osv säger man sig själv säga, men för satan, det är ju hela tiden, NU, det gäller.
Som ni förstår blir jag bara mindre o mindre klok för varje timma;)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Nej nej nej, det var flera månader sedan man trode det. Längre rådde en osäkerhet om hurvida Universrum skulle expandera i all evighet eller kollapsa i en ny singular punkt. Till sist lyckades man mäta expansionen och fick ett mycket överraskande svar, Universrums expansion sker allt snabbare. Helt oväntat och oförklarligt så man la till den "mörka kraften" för att ekvationerna skulle gå ihop. Ingen vet vad det är men den måste finnas :)
Mörk kraft och mörk materia (som största delen av universum upptas av (95% tror jag) har diskuterats att det skulle kunna vara dolda dimensioner med sin materia som inte är synliga för oss... Det enda som skulle avslöja dessa dimensioner är gravitationen från dem (som i så fall är den mörka kraften)...

Fascinerande ämne det här...
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Tid är allt och inget på det simpla sättet att tiden är det jag aldrig upplever förrän jag ser ner på den digitala räknaren på mobilen som visar vad vi anser tiden vara. Jag upplever ständigt tiden röra sig men jag har aldrig någon egentlig uppfattning kring hur snabbt eller långsamt den rör sig. Jag har trevligt, jag ha tråkigt. Det enda jag vet är att den alltid går framåt. Samtidigt som vi genom vår egen subjektiva uppfattning uppskattar tiden till att gå snabbt eller långsamt så reflekterar vi sällan över tiden i det större sammanhanget. Tiden har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Eller tiden har aldrig funnits och kommer aldrig att finnas. Tiden är ingenting annat än människans sätt att skapa ett medium för att skapa en logisk disposition, eller vad vi anser vara en logisk disposition. Tiden är sättet att skapa en mening för den progression som vi inte kan kontrollera. Med tiden och över tiden sker det en progression som vi hoppas att vi kan kontrollera. På så sätt bestämmer tiden allt och inget. Den är alltid där, och ibland aldrig där.

Nu skriker bruden så jag hinner inte gå vidare.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
På tal om filosofiskt flumm - det en intressant tanke att man kan gå runt på stan och träffa, som jag gjorde, 3 kompisar vid olika tillfällen på random men om man varit en minut tidigare eller senare hade man antagligen inte träffat någon av dem.
 

Archie

Cartier
Tid är konstant. Klockan justeras mot tiden. Vi upplever att tiden går allt fortare då varje konstant tidsenhet blir en allt mindre andel av vårt liv..:bookworm:


Ja nu går väl en av 1900talets största upptäkter ut på att tid och rum som absoluta begrepp som i Newtons värld inte finns och att tiden faktiskt är relativ. Tiden beror av observatörens rörelse i relation till någonting annat.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Tid är bara en mätning av mekaniska enheter, vilket borde inses lätt på detta forum...;)

"Meningen med livet.." -Kanske att ställa dumma frågor? o_O

Glad midsommar :)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Tid är i stor grad påverkbar, som tidigare skrivits så gör hög hastighet att tiden bromsas in för den som reser för att i ljusets hastighet helt stanna i teorin, då borde ett överskridande av ljusets hastighet (som iof enligt Einstein är omöjligt) få tiden att gå baklänges istället.

En annan sak som påverkar tidens gång är gravitationsfält, isåfall skulle ett svart hål kunna fungera som en tidsmaskin om man kunde få en farkost i omloppsbana kring ett svart hål.
 

SJ Smythe

Cartier
Vissa påstår att tiden är universums förändring från ett tillstånd av låg entropi (det ordnade unga universum vid big bang) till ett av maximal entropi (det döda mörka universum) och att förändringen skapar tiden.

Kul att läsa om "arrows of time" f.f.a. Hawkings tanke om tre pilar som beskriver tiden. Den kosmologiska, termodynamiska och psykologiska. Lite trevligt filosoferande om varför vi upplever att tiden går i en viss riktning.
 

Jens

Greedo
Det är en fin gest att låta tiden gå, den är trots allt vår största fiende.

Happy midsommar!
Jens
 
Topp