• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

"Den fula ankungen"

Tänkte fråga lite om vad sjutton det är jag fått tag i!? Hittade den här Milexen på en annons och fich tag i den för en billig peng. Tittade på bilderna och försäkrade mig om att den tickade på. Såg att glaset var repigt men tänkte inte mer på det. Fick hem klockan igår och insåg att det var ett riktigt vrak/fynd jag köpt. Inte nog med att glaset var riktigt repigt så visade det sig att botten var i ett ganska risigt skick. Det som glade mig var att tavlan var i fint skick och den byter datum och dag som den ska.

Min fråga är ju då om det finns någon glad amatör eller urmakare här som kan hjälpa mig att få denna fula ankunge att bli den fina svan som den förtjänar att vara.
IMG_20190911_073036.jpg
IMG_20190911_073044.jpg
IMG_20190911_073049.jpg
IMG_20190911_073113.jpg

En kromad boett är svårt att få fin. Mässingen under (eller vad boettmaterialet är från fall till fall) tittar lätt fram om man polerar. Samma med kronan som du ser. Det är ju därav att vi i klockkretsar kallar detta för skräpmetall. Likaså billigare guldpläterade klockor.
Glaset kan du lätt polera upp med ett polermedel. Om djupa repor - först med sandpapper, sedan polermedel. Men akta för att komma åt boetten eller kronan..

Tänkte fråga lite om vad sjutton det är jag fått tag i!? Hittade den här Milexen på en annons och fich tag i den för en billig peng. Tittade på bilderna och försäkrade mig om att den tickade på. Såg att glaset var repigt men tänkte inte mer på det. Fick hem klockan igår och insåg att det var ett riktigt vrak/fynd jag köpt. Inte nog med att glaset var riktigt repigt så visade det sig att botten var i ett ganska risigt skick. Det som glade mig var att tavlan var i fint skick och den byter datum och dag som den ska.

Min fråga är ju då om det finns någon glad amatör eller urmakare här som kan hjälpa mig att få denna fula ankunge att bli den fina svan som den förtjänar att vara.
IMG_20190911_073036.jpg
IMG_20190911_073044.jpg
IMG_20190911_073049.jpg
IMG_20190911_073113.jpg
Tycker att boetten ser ganska bra ut för att vara en kromad sådan, kan se helt bedrövliga ut, om du tänker behålla den varför inte knalla in till en uris och byta glas och krona, kostar nog inte så mkt, en sväng i en ultraljudtvätt och avtorkning är nog det enda som boetten ska ha, som skrivits ovan ska man akta sig för att polera kromade boetter. Kan bli riktigt trevlig, kul med den Svenska dagtexten, och det sitter nog ett ganska bra verk i den.

Tycker att boetten ser ganska bra ut för att vara en kromad sådan, kan se helt bedrövliga ut, om du tänker behålla den varför inte knalla in till en uris och byta glas och krona, kostar nog inte så mkt, en sväng i en ultraljudtvätt och avtorkning är nog det enda som boetten ska ha, som skrivits ovan ska man akta sig för att polera kromade boetter. Kan bli riktigt trevlig, kul med den Svenska dagtexten, och det sitter nog ett ganska bra verk i den.

Ja har funderat på att gå in till en uris men tänkte om det fanns någon här som ville ta sig an den. Anledningen till att jag köpte den var faktiskt de svenska dagarna tyckte det var en kul detalj.

Tillbaka
Topp