• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den gången då Crafoord Auktioner sålde en ovärderlig Rolex 6024

Jibe

Basic
Tror inte denna har uppmärksammats här? Förstår inte hur det är möjligt, en av de absolut mest sällsynta klockorna som Rolex producerat, en Oyster Precision ref 6024 med stelline tavla och honeycomb tavla från 1950 (med originalbox om man gillar sådant), såldes på det lilla auktionshuset Crafoord Auktioner i lilla Lund för något år sedan, med ett estimate på 50k. Minns inte exakt vad den slutade på och katalogen finns inte längre online, men vill minnas att den inte gick för enorma summor. Hur är detta möjligt är min fråga? Enligt handlaren Onlyvintage som sålt en 6024, så finns det två kända exemplar av klockan (https://onlyvintage.com/2017/07/21/rolex-the-gold-stelline-ref-6024/). Utöver det har jag inte hittat någon annan 6024 som varit ute till försäljning, iallafall inte genom Google. Någon som vet om det har sålts en på de stora auktionerna de senaste åren? Pris?

Någon som minns vad den slutade på?

Screen Shot 2018-03-11 at 11.54.35.png

https://www.instagram.com/p/BNpiy0WDoBX/

Bonusbild:
Rolex-“The-gold-Stelline-ref.-6024”-1.jpg

Källa: https://onlyvintage.com/2017/07/21/rolex-the-gold-stelline-ref-6024/

Vill minnas att en känd profil här på KS budade på den. Han borde veta vad den gick för. Jag såg den men hade alldeles för dålig koll för att förstå värdet på den tiden. Skicket var smått fantastiskt och den är värd stora, stora pengar idag.

Vill minnas att en känd profil här på KS budade på den. Han borde veta vad den gick för. Jag såg den men hade alldeles för dålig koll för att förstå värdet på den tiden. Skicket var smått fantastiskt och den är värd stora, stora pengar idag.
Den var fin...

Hittar inte resultatet men har ett vagt minne kring 80-85. Idag är den värd 20 gånger det. :)

Bra fångat av någon.

Intressant. Den är då så pass sällsynt/okänd bland gemene man att den gick helt under radarn, varken den förra ägaren eller Crafoord kan ju ha haft något hum om dess värde. En googling på Rolex Oyster Precision eller Rolex 6024 ger ju helt andra träffar.

Intressant. Den är då så pass sällsynt/okänd bland gemene man att den gick helt under radarn, varken den förra ägaren eller Crafoord kan ju ha haft något hum om dess värde. En googling på Rolex Oyster Precision eller Rolex 6024 ger ju helt andra träffar.
Under radarn vet jag inte? Fanns typ inga prispunkter eller referenser.

Klockan diskuterades här på forumet och ingen vågade då ta hoppet. Den som köpte klockan på Crafoords visste uppenbarligen mer iom den snabbt hamnade hos en välkänd italiensk handlare. Jag hade nog passat även idag om den kommit ut. Jag hade bara bollat leaden vidare till någon jag känner som antingen vet mer eller som är mer riskbenägen.

Det är för all del inte en klocka som tilltalar mig så bara där blir det enkelt för mig.

Tillbaka
Topp