• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den här hobbyn är ju helt galen...

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
För mindre än ett år sedan tog det emot att lägga pengar över tusenlappen på klockor. Nu skulle jag inte tveka över att lägga det tiodubbla... Tack (?), KS!

Tveksamt diskussionsunderlag i den här tråden, men är det likadant för er? Klättrar man på prisstegen tills den dagen då man dör, alternativt dagen då man inte ens har nudlar på matbordet?
 

Archie

Cartier
min första riktigt "dyra" gav jag 20 för. tyckte det var i värsta laget då. för min andra (dock ännu ej inköpta) kommer budgeten nog ligga 40-60... så ja, nog ökar det exponentiellt iaf =)
 

ErikGBG

Audemars
Kommer nog aldrig köpa en billigare klocka. Min stege har gått: 30, 39, 42 och nästa landar nog runt 65.
Vad den efter der hamnar på vill jag inte ens gissa på!
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
6 år sedan smög jag för frugan då jag köpte klocka för 3000 från Spanien.

Nu är värdet i klocklådan 100 ggr det

Så ja, det eskalerar i regel.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Augusti 2012 hade jag en budget på 4000:-. Gillade klockor men baserade allt på utseendet.
Mars 2013 hade jag en budget på 50000:-.

..........
 
C

China

Guest
Allt är väl relativt, och beror på tycke och smak, det beror väl på vad man är ute efter?
 

Landshark

Cartier
För mindre än ett år sedan tog det emot att lägga pengar över tusenlappen på klockor. Nu skulle jag inte tveka över att lägga det tiodubbla... Tack (?), KS!

Tveksamt diskussionsunderlag i den här tråden, men är det likadant för er? Klättrar man på prisstegen tills den dagen då man dör, alternativt dagen då man inte ens har nudlar på matbordet?

Jag har rökt cigaretter i gott och väl 20 år (slutat nu, busenkelt). Men det ger i runda slängar 20 x 365 x 50 kr = 365.000 kr. Tänk om jag som 18-åring hade köpt Rolex:ar för den "slanten". Hade måhända varit en bättre prioritering, för det är bara det det handlar om!
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Jag har rökt cigaretter i gott och väl 20 år (slutat nu, busenkelt). Men det ger i runda slängar 20 x 365 x 50 kr = 365.000 kr. Tänk om jag som 18-åring hade köpt Rolex:ar för den "slanten". Hade måhända varit en bättre prioritering, för det är bara det det handlar om!
Kör en liknande grej. Slutade snusa för 18 månader sedan. lägger nu de pengarna på fint kött & trevliga middagar. Problemet är dock att jag även lägger dessa pengarna jag "sparat" på klockor... Dvs utgifterna har fördubblats, att både äta kakan och ha den kvar! Love it!
 

Snårtas

Rolex
Det går fort utför. Eller uppåt, kanske man ska säga. Köpte en quartz Tag Heuer 2001, sen en Panna 2007. Gick med i Klocksnack sept 2012 och sen dess har Pannan lämnat och tre nya dinkor köpts in. Spanar nu på en Daytona... Efter det vet jag inte, men det lär väl knappast bli billigare!
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Går lite i vågor. Handlade våldsamt under 2012 som i stort sett såldes under 2013. Skönt att slimma samlingen lite. Men visst blir men lite fartblind. Att skicka iväg 30-40tkr till ngn man aldrig högst talas om bara för att han är en goodguy på KS är ju inga problem.......:)
 
D

Deleted member 1265

Guest
Ja det är verkligen en galen hobby, eskalerande, för egen del är det nog i samma nivå som bilintresset, skillnaden: om 50 år troligtvis är det massa värde kvar i klockan/klockorna, bilar är penga-ätare! Tycker shell borde bjuda mig på en pp då jag tankat så förbannat mkt v-power!
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Ja det är verkligen en galen hobby, eskalerande, för egen del är det nog i samma nivå som bilintresset, skillnaden: om 50 år troligtvis är det massa värde kvar i klockan/klockorna, bilar är penga-ätare! Tycker shell borde bjuda mig på en pp då jag tankat så förbannat mkt v-power!

Jag har nästan lagt av med bilar, det är för höga driftskostnader.....


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Är detta ert subtila sätt ni berättar att det kommer landa stämningar i Klocksnacks mailbox, för "sveda och värk i plånboken"?
Å ja. Det kommer att gå åt helvete detta. Och Spencer66 kommer att förneka allt. Precis lika hårt som bagdadbob gjorde, när amerikanska tanks rullade helt obehindrat på Bagdads gator.
 

Ajax

Omega
Jag drog till med 20k på min första klocka. Sedan dess har det ökat, först 30k, sedan en mellanklocka på 10k och nu senast en på 40k. Nästa blir en vintage för 15k, sen blir det uppåt igen :) farlig men rolig hobby

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

vekktah

Cartier
Det ökar. Första klockan 10k. Senaste typ 50k. Som väl är så händer det ju inte så mycket mer efter 150.000:- enligt mig. (Utgår från min smak) visst kan man gå loss på juveler eller milsubbar men kollar jag på vad jag gillar så har det än så länge inget alls att göra med att jag vill något dyrt. Jag vill ha något snyggt. Och helst något jag kommer bära och vågar bära. Hur avslappnad hade man varit på dagishämtning om man hade ropat in daytonan på kaplans? Nä, det är något annat. Dessutom har jag börjat uppvisa ett helt otippat one watch Guy-beteende vilket kan ställa till det i lådan.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Tror det hela beror på om man hamstrar eller byter. OK att klockans värde/pris går upp löpande om man byter upp sig och lägger till en mellanskillnad. Men om man bara köper nya som är dyrare och behåller de gamla så kommer ju samlingen bli rätt dyr till slut...

Försöker hålla mig till min regel om ett tak på 3 st - om en ska in måste en ut. Den regeln håller summorna i shack och ger lite kontroll över boxen
 

m_s

Patek
2-Faktor
Ja störd hobby. För 2 år sedan svettades jag över 18k på en ny klocka. Nu är budgeten totalt runt 50 som fördelas om mellan 2-3 lite dyrare och sen lite beaters som inte räknas med i budgeten när jag tänker efter...

Det mest läskiga är flipparsjukan som är så utbredd att jag inte ens själv förstår. Beroende? Ja minst sagt och farligt nog okontrollerbart då smak och tycke svänger runt hej vilt.

Däremot måste jag säga att överlag så har man träffat en hel del sköna människor med liknande intresse och det är ju faktiskt jäkla kul bara det. Termen "klock kompisar" fanns inte för 2 år sedan för mig.

Nu ska jag bara se till att lyckas hänga med på lite GTG också för att verkligen cementera mig i gemenskapen.
 
Topp