• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den helt rimligt nördiga Panerai-fokuserade bandrecensionstråden

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Stort tack 🙏

Hur gärna man gillar all-in inser jag att ett band o spänne som livrem kanske är ett väl stort steg att ta. I vart fall inledningsvis.
Får sikta in mig på alternativ 2. Haj har varit utanför min comfort zone men kanske är dags att testa.
Beror på vad man menar med DNA - jag kör en storlek som passar mig och ändrar den beroende på vilken stil jag vill ha. Easy money
 

Risto85

Cartier
2-Faktor
Jag fattar att insydda spännen är coolt för att det ger mycket DNA, men finns det fler anledningar till varför det är så populärt? För min del så blir bandet väldigt ”bulligt” just vid spännet och jag får det inte att sitta bekvämt med tanke på att det inte följer handledens kurvatur riktigt. Med andra ord, det är obekvämt samt sticker ut/bullar ut väldigt mycket.
Är det bara mig och min handled (och mitt klena psyke) det är fel på, eller är det fler som upplever samma ”problem” med insydda spännen?
(Slänger in en bild också bara för att det blir roligare så, dock syns inte själva ”problemet” riktigt från denna vinkel tyvärr 🙄)

IMG_6292.jpeg
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag fattar att insydda spännen är coolt för att det ger mycket DNA, men finns det fler anledningar till varför det är så populärt? För min del så blir bandet väldigt ”bulligt” just vid spännet och jag får det inte att sitta bekvämt med tanke på att det inte följer handledens kurvatur riktigt. Med andra ord, det är obekvämt samt sticker ut/bullar ut väldigt mycket.
Är det bara mig och min handled (och mitt klena psyke) det är fel på, eller är det fler som upplever samma ”problem” med insydda spännen?
(Slänger in en bild också bara för att det blir roligare så, dock syns inte själva ”problemet” riktigt från denna vinkel tyvärr 🙄)

IMG_6292.jpeg
Jag skulle säga att det beror på vilket band och vilket spänne. Jag har det där bandet och spännet (minus pvd) till min 602, och det sitter verkligen inte lika bra som många av mina andra band med insydda spännen, även om det är väldigt fint.

Man måste inte ha det insydda spännet (alltså, om man får bestämma längden själv och så) rakt under handleden heller, utan lite till vänster ...
 

Risto85

Cartier
2-Faktor
Jag skulle säga att det beror på vilket band och vilket spänne. Jag har det där bandet och spännet (minus pvd) till min 602, och det sitter verkligen inte lika bra som många av mina andra band med insydda spännen, även om det är väldigt fint.

Man måste inte ha det insydda spännet (alltså, om man får bestämma längden själv och så) rakt under handleden heller, utan lite till vänster ...
Ah, ok. Ja får man spännet att sitta mer till vänster så blir det kanske inte en lika påtaglig ”bulle” såklart…
Men annars då, varför vill man ha ett insytt istället för ett vanligt? 🧐 Är det helt enkelt pga att det bara är coolare 😎
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Ja det är ju sant, har man inte möjligheten så är det ju lite som det är bara… Typiskt för en annan som vill att spännet ska matcha boetten om man flyttar bandet mellan två olika klockor 😅
Det är ett problem, det blir lite färre klockor som bandet passar till. Ett så kallat ilandsproblem. :)
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag har handlat lite nytt av Oleg och tänjt på mina personliga gränser, men måste säga att jag är otippat nöjd.

Först ut är den som tänjer gränser minst, och det är ett 'Firenze' med ett Paneristi Ukraine-spänne. [LÄNK]

WhatsApp Image 2023-11-28 at 16.19.48.jpeg

Det hamnade på 602, vilket matchar bra i verkligheten men ser inget vidare ut på bild. Jag har ett sånt här band från Oleg sedan tidigare, och det är jag mycket nöjd med, så det här kändes verkligen givet. Bra skit.

Det andra bandet, som tänjer ut en smula, är ett Jules Verne-liknande, fast 'sand' istället för 'honey', för att få bättre match med klockan den ska bo på. [LÄNK]

WhatsApp Image 2023-11-28 at 16.18.03.jpeg

Jag brukar inte ha mönstrade band alls, men har haft ett sånt här nubuck-liknande en gång tidigare så det kändes inte jättelångt bort. Och det är jäkligt bra kvalitet på detta bandet från Oleg samt det sitter bra. Det matchade och landade fint på 1385, eller vad tycker ni? Det syns inte men index matchar med de ljusare dragen på bandet.

IMG_0048.jpeg

Det tredje bandet är ett rejält kliv utanför komfortzonen. Haj. Haj haj. Honungshaj. Men jag har hört att man ska ha det på sin Bettarini, speciellt en PVD:ad, så det var bara att bita ihop. Jag har inte vant mig än, men det känns och ser jäkla bra ut. [LÄNK]
WhatsApp Image 2023-11-28 at 16.21.55.jpeg

IMG_0051.jpeg


Alla tre ihop, först Olegs bild och sen min dåliga.
WhatsApp Image 2023-11-28 at 16.23.06.jpeg
IMG_0056.jpeg



Well, inte mycket till recension kanske. Jag är nöjd så här långt. Allt är väl. Men det finns mycket bilder att kika på om ni skulle vara sugna i alla fall ;-)
 

Sage

Cartier
2-Faktor
Vill börja med att ge tummen upp för många snygga band👌

Hej!
Ni som handlat från någon/några av alla dessa förslag på leverantörer av armband! Är det några ni rekommenderar vad gäller kvalite, önskemål, pris, mm.
Är ute efter typ marinblått vanligt slät eller krokodil, beror på något vadderad (tror jag) band till en nyinköpt PAM 1316
tacksam för svar!
Mvh. Sage
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Vill börja med att ge tummen upp för många snygga band👌

Hej!
Ni som handlat från någon/några av alla dessa förslag på leverantörer av armband! Är det några ni rekommenderar vad gäller kvalite, önskemål, pris, mm.
Är ute efter typ marinblått vanligt slät eller krokodil, beror på något vadderad (tror jag) band till en nyinköpt PAM 1316
tacksam för svar!
Mvh. Sage
En av mina favoriter är den här: https://www.mays-berlin.com/mare.html
Mays är dyra och lite snäva, men kvaliteten är bra.

Du kan se Olegs marinblå som är lite liknande på bilden direkt ovanför här, billigare och inte lika hög kvalitet, men helt klart bra.

(Lämnar öppet för andras förslag, annars har jag fler.)
 
Senast ändrad:

Glantzen

FOP - Father Of Pearl
Paneristi
2-Faktor
Kan man fråga om råd här? Jag testar 😁

Hur bryter ni in era band snabbast och bäst?
Köpte ett kanonfint band men det är löjligt styvt, rejält jäkla tajt i låset dessutom.

Är det bara att bita i det sura och använda det tills det blir bekvämt eller finns det några genvägar att ta? 😊

Jag rullade ihop det i en liten påse och tejpade runt för att åtminstone få lite form på det, tänkte att där får det ligga och gotta till sig men jag är ju så sugen på att använda det! 😆
IMG_8104.jpeg
IMG_8105.jpeg
 
Senast ändrad:

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Kan man fråga om råd här? Jag testar 😁

Hur bryter ni in era band snabbast och bäst?
Köpte ett kanonfint band men det är löjligt styvt, rejält jäkla tajt i låset dessutom.

Är det bara att bita i det sura och använda det tills det blir bekvämt eller finns det några genvägar att ta? 😊

Jag rullade ihop det i en liten påse och tejpade runt för att åtminstone få lite form på det, tänkte att där får det ligga och titta till sig men jag är ju så sugen på att använda det! 😆
IMG_8104.jpeg
IMG_8105.jpeg
Det är dåligt med riktigt bra genvägar tyvärr, men böja och bända, ta av och på klockan 100 gånger om dagen, en dusch så det blir genomblött och sedan låta det torka när det sitter på och efter det smörja in det ordentligt med ett bra fett. Jobbigt men ofta värt besväret 🙂
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Kan man fråga om råd här? Jag testar 😁

Hur bryter ni in era band snabbast och bäst?
Köpte ett kanonfint band men det är löjligt styvt, rejält jäkla tajt i låset dessutom.

Är det bara att bita i det sura och använda det tills det blir bekvämt eller finns det några genvägar att ta? 😊

Jag rullade ihop det i en liten påse och tejpade runt för att åtminstone få lite form på det, tänkte att där får det ligga och titta till sig men jag är ju så sugen på att använda det! 😆
IMG_8104.jpeg
IMG_8105.jpeg
En genväg jag tar är att så gott som bara köpa band som är mjuka och följsamma från början och inte behöver "brytas in".
 

Glantzen

FOP - Father Of Pearl
Paneristi
2-Faktor
En genväg jag tar är att så gott som bara köpa band som är mjuka och följsamma från början och inte behöver "brytas in".
Ja det är ju givetvis det smartaste 😃
Alla är vi barn i början dock så i mitt fall får man räkna med lite trial an error innan jag listat ut vad det är jag gillar för band 👍

Eller ja, det vet jag redan men till Panerai är jag helt lost 😆
 

Glantzen

FOP - Father Of Pearl
Paneristi
2-Faktor
Det är dåligt med riktigt bra genvägar tyvärr, men böja och bända, ta av och på klockan 100 gånger om dagen, en dusch så det blir genomblött och sedan låta det torka när det sitter på och efter det smörja in det ordentligt med ett bra fett. Jobbigt men ofta värt besväret 🙂
Jag hade lite funderingar på att ånga det eller någonting sådant.
Styva gummin brukar jag ”koka” dvs jag stoppar det i ett litet glas med rätt diameter för mig och så häller jag i kokande vatten och låter det stå så ett tag, brukar fungera bra.

Man kanske kan göra någonting liknande med detta? 🤔 bara att hälla av vattnet och låta det torka i glaset… fett har jag ju någonstans 👍

Duscha vågar jag inte, den är 20 år gammal med en servicehistorik som är klart oklar 😝 men det får bli en annan fråga i en annan tråd
 

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Jag hade lite funderingar på att ånga det eller någonting sådant.
Styva gummin brukar jag ”koka” dvs jag stoppar det i ett litet glas med rätt diameter för mig och så häller jag i kokande vatten och låter det stå så ett tag, brukar fungera bra.

Man kanske kan göra någonting liknande med detta? 🤔 bara att hälla av vattnet och låta det torka i glaset… fett har jag ju någonstans 👍

Duscha vågar jag inte, den är 20 år gammal med en servicehistorik som är klart oklar 😝 men det får bli en annan fråga i en annan tråd
Dusch ska du nog undvika innan du kollat om den är tät, men ånga eller blöt ner bandet ordentligt och torka på handleden så formar det sig fint.
Ånga gummit ska jag ta och testa, har ett som är lite stelt.
 

Glantzen

FOP - Father Of Pearl
Paneristi
2-Faktor
Dusch ska du nog undvika innan du kollat om den är tät, men ånga eller blöt ner bandet ordentligt och torka på handleden så formar det sig fint.
Ånga gummit ska jag ta och testa, har ett som är lite stelt.
Ja nej som sagt, någon dusch är det inte tal om just nu 😝

Jag kan klart rekommendera att koka gummi, blir bra skillnad är min erfarenhet.
Ibland får man köra flera gånger dock.
 

oddface

Panerai
2-Faktor
Jag hade lite funderingar på att ånga det eller någonting sådant.
Styva gummin brukar jag ”koka” dvs jag stoppar det i ett litet glas med rätt diameter för mig och så häller jag i kokande vatten och låter det stå så ett tag, brukar fungera bra.

Man kanske kan göra någonting liknande med detta? 🤔 bara att hälla av vattnet och låta det torka i glaset… fett har jag ju någonstans 👍

Duscha vågar jag inte, den är 20 år gammal med en servicehistorik som är klart oklar 😝 men det får bli en annan fråga i en annan tråd
Nu ska vi ta det piano här, läder är levande material. Tänk såhär, hur skulle ditt personliga läder må av behandlingen 😂
Nä, men blöta och låta det torka på plats som @Norrland säger är bra för att få formen. Blöt ner det i ljummet vatten, pressa ut det värsta, montera så slipper du oroa dig för klockan. Dock blir lädret också hårdare när det väl torkar.
Men efter det böja och bända på det för att mjuka upp.

Läder är ett virrvarr av fibrer som går kors och tvärs, som kokt spagetti typ. Så in med lite mer luft mellan spagettisarna ba 😊
 

Glantzen

FOP - Father Of Pearl
Paneristi
2-Faktor
Nu ska vi ta det piano här, läder är levande material. Tänk såhär, hur skulle ditt personliga läder må av behandlingen 😂
Nä, men blöta och låta det torka på plats som @Norrland säger är bra för att få formen. Blöt ner det i ljummet vatten, pressa ut det värsta, montera så slipper du oroa dig för klockan. Dock blir lädret också hårdare när det väl torkar.
Men efter det böja och bända på det för att mjuka upp.

Läder är ett virrvarr av fibrer som går kors och tvärs, som kokt spagetti typ. Så in med lite mer luft mellan spagettisarna ba 😊
Jag får testa, tack! 😊
 

Glantzen

FOP - Father Of Pearl
Paneristi
2-Faktor
Hmmm, väntar på ett ammo från bästaste @SpaceAce sedan ska jag beställa ett sånt där grönt ovan från @oddface 😃😍

Letar fortfarande efter original svart och grönt gummi dock, verkligen ingen som har ett över? 😮 orange är också fint…
 

kluzik1

Omega
Först och främst visst inte att det ska gå så djupt . Helt förälskad i min Panerai och vet inte varför jag har inte köpt förut .
Fick lite förfrågan omgående band som jag köpte . För mig allt är nytt så försöker hitta vad jag gillar .
Det är hela tiden brainstorming vill jag ha 24/24 eller 24/22 vilken spänne stor eller liten . Mycket att tänka på 🙈
Landade på 24/22 med vanligt spänne
Här kommer 4 band från min bekant som egentligen jobbar som chef på stor företag men som hobby gör armband .
IMG_7900.jpeg

2040F3FC-A6CC-48B0-AB9D-95DD3A0C3E0C.jpeg

Pueblo läder . Fint färg och ganska mjuk och bekväm .
IMG_7896.jpeg

IMG_7895.jpeg

La Perla Azzura väldigt mjuk och super bekväm
IMG_7509.jpeg

Get band den bästa jag haft faktiskt . Väldigt mjuk fint mönster och super bekväm.

För mig viktigaste med läder band såklart man måste gilla den men också den måste vara bekväm .

oj det blev lång berättelse
 

Caravelle33

Vacheron
Först och främst visst inte att det ska gå så djupt . Helt förälskad i min Panerai och vet inte varför jag har inte köpt förut .
Fick lite förfrågan omgående band som jag köpte . För mig allt är nytt så försöker hitta vad jag gillar .
Det är hela tiden brainstorming vill jag ha 24/24 eller 24/22 vilken spänne stor eller liten . Mycket att tänka på 🙈
Landade på 24/22 med vanligt spänne
Här kommer 4 band från min bekant som egentligen jobbar som chef på stor företag men som hobby gör armband .
IMG_7900.jpeg

2040F3FC-A6CC-48B0-AB9D-95DD3A0C3E0C.jpeg

Pueblo läder . Fint färg och ganska mjuk och bekväm .
IMG_7896.jpeg

IMG_7895.jpeg

La Perla Azzura väldigt mjuk och super bekväm
IMG_7509.jpeg

Get band den bästa jag haft faktiskt . Väldigt mjuk fint mönster och super bekväm.

För mig viktigaste med läder band såklart man måste gilla den men också den måste vara bekväm .

oj det blev lång berättelse
Snyggt!
 
Topp