• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den helt rimligt nördiga Panerai-fokuserade bandrecensionstråden

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
En ammo-straps-fråga: får man kalla det ammo-strap om man skjutit "vanligt" läder med ammunition? :p
IMG_20200908_184709-01.jpeg
Satt lädret fortfarande på kossan när skotten avlossades?
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Nu när MickeJ/MJleather lagt ner känner jag mig vilsen. Var köper man handgjorda band bäst nu? Helst i Sverige.
Edit: inser nu att detta verkar vara en paneristi-tråd:) men kanske ändå kan få nåt tips.
 
Senast ändrad:

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Nu när MickeJ/MJleather lagt ner känner jag mig vilsen. Var köper man handgjorda band bäst nu? Helst i Sverige.
Edit: inser nu att detta verkar vara en paneristi-tråd:) men kanske ändå kan få nåt tips.
Kolla första inlägget för en lång lista på fantastiska bandmakare. Betänk att vi Paneristis är helt galet nördiga i band, så de där banden vi rekommenderar är bra på riktigt.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Brukar aldrig ta mig tiden att lämna recensioner, men credit where credit is due.

Köpte ett läderband vid namn 'Klint' från @oddface . Fick en förvarning att det kunde vara lite styvare än vad man förväntade sig, men det var fortfarande mjukt och fint - inga problem alls.

Det jag vill lyfta utöver att leveransen gick snabbt, kontakten smidig och trevlig, är hur sjukt häftigt bandet är! Det går från svart till grått. Tittar solen fram så blir det riktigt mörkgrönt och får lite slängar av rött. Texturen är också fantastiskt. Rekommenderar alla att prova ett Klint-band :p

Klint; svart, grått, grönt, lite rött? Oklart :D
thumbnail_Image.jpg
 

Caravelle33

Vacheron

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Är det någon i tråden som kan svara på hur breda banden till Apple watch är? Jag är lite sugen på att testa deras "modern buckle" på en vanlig klocka
*till ett vanligt band
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Du befinner dig i Panerai-arean, vi har inte koll på så mycket annat än Panerai. Kolla i Lifestyle?
Vilka har bättre koll på band och spännen än Panerister?? Jag tycker bara det magnetiska låset ser väldigt smidig ut, såg att webhallen säljer band med det låset för 229kr. Kan vara värt att testa om det är i en vettig bandbredd tänkte jag
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Vilka har bättre koll på band och spännen än Panerister?? Jag tycker bara det magnetiska låset ser väldigt smidig ut, såg att webhallen säljer band med det låset för 229kr. Kan vara värt att testa om det är i en vettig bandbredd tänkte jag
Fair enough. Well, jag har ingen aning, jag har inga smartwatches och kommer inte skaffa. :)
 

Caravelle33

Vacheron
Stackars Mays! Vad deras band blir utsatta för. Ditt blev iofs bra.
Jag har ett Mays canvas som jag inte gillade färgen på så jag tänkte jag skulle klorinbleka det lite lätt. När jag sänkte ner det det i klorinlösningen så försvann färgen på ungefär halva bandet så snabbt att jag inte hann regera på andra halvan är det opåverkat.
upload_2020-4-26_17-25-12.jpeg


upload_2020-4-26_17-25-30.jpeg

upload_2020-4-26_17-25-46.jpeg

först tänkte jag att det kanske var lim som var problemet men efter att ha baddat bandet med aceton så blir det ingen skillnad. Bandet har nu legat i klorin i 2 timmar men det ser likadant ut. Är det någon som kan komma på en förklaring?

EF920154-6CA1-49B8-9138-2187ED288F80.jpeg
DB047EEE-DD74-4D40-BF3F-7E4B446ADDF1.jpeg
Så hittade jag en användning för mitt gamla Mays canvas. Det får tjänstgöra som öppningsflärp på min nybyggda kylbox på båten. Testkörde boxen under natten och på max kyla så höll den 0,5c under natten men var uppe på 2,4c mitt på dagen. Jag lyckades också frysa isbitar i evaporatorn utan lock, när jag monterat lock på evaporatorn blir den ett utmärkt frysfack

Ett Maysband där jag inte var nöjd med färgen. Läste inlägg av @azcii Som hade färgat med kaffe. Här här bandet efter 2 espresso strykningar :)
Jag tycker det blev riktigt najs!
E9173006-6D5B-45C6-8C8E-AD3C9C43A8EB.jpeg
 

VanDusen

Rolex
2-Faktor
NewStrapAlert! 🚨

Mr10 från Kyros. Funderade i flera veckor på om jag skulle matcha med 682 (22mm) eller 915 (24mm). Patineringen verkar dra åt det gråa hållet vilket matchar bättre med det borstade stålet därav blev det 22mm. Bra tjocklek, skönt och snyggt. Nöjd!

20201014_114549.jpg
20201014_114704.jpg
20201014_115123.jpg
20201014_115330.jpg
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag beställde ett franska ammo i PAV-90 / Pre-v stil från Aubystraps. Han tog lite tid på sig. Lät lite småirriterad när jag frågade om när det skulle vara klart. Och det kändes helt klart som att han glömde bort sig lite emellanåt. Bandet dök i alla fall upp idag. Det är bredare än beställt, så det kändes som att jag fick kila in det mellan bandhornen, och det är hårdare än jag önskat (fast det är nog en feature, ingen bugg), men i övrigt är det ju coolt och välgjort. Jag får ge det en bra chans och låta det sitta på ett tag. Egentligen borde jag låna ut det till någon som är bättre på att bryta än läder än jag. :D

Just ja, jag valde att hänga med andra halvan av min släkt när det kom till spännet. Hoppas ni inte tar illa upp.

IMG_8382.jpeg
IMG_8377.jpeg
 

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Jag beställde ett franska ammo i PAV-90 / Pre-v stil från Aubystraps. Han tog lite tid på sig. Lät lite småirriterad när jag frågade om när det skulle vara klart. Och det kändes helt klart som att han glömde bort sig lite emellanåt. Bandet dök i alla fall upp idag. Det är bredare än beställt, så det kändes som att jag fick kila in det mellan bandhornen, och det är hårdare än jag önskat (fast det är nog en feature, ingen bugg), men i övrigt är det ju coolt och välgjort. Jag får ge det en bra chans och låta det sitta på ett tag. Egentligen borde jag låna ut det till någon som är bättre på att bryta än läder än jag. :D

Just ja, jag valde att hänga med andra halvan av min släkt när det kom till spännet. Hoppas ni inte tar illa upp.

IMG_8382.jpeg
IMG_8377.jpeg
Det där ser trevligt ut, tror inte det går att ha för många band i dom där nyanserna 👍
Hårt el skapligt mjukt från start?
 
Topp