• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den helt rimligt nördiga Panerai-fokuserade bandrecensionstråden

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Precis köpt en 973 och orkar inte plöja hela tråden, men vill ha tips på var man kan köpa assolutamente-band 22-20 aftermarket i bra kvalitet.
Ser väldigt prisvärda på ebay, men från USA. Köper helst inom EU. Vill slippa moms. Tack på förhand ☀️👍 Martin
Den bra källan vi hade för sådana var en snubbe kallad marijelas i spanien. Han finns på ebay, men verkar inte sälja något där längre... jag har dålig koll på vem som knåpar ihop just aftermarket-asson annars nuförtiden...

I första inlägget har vi försökt samla de bandmakare vi känner till och tycker är bra. Gå igenom den listan, är mitt förslag, men jag tror inte många av dem gör asson ...

@azcii MrTipTop, gör han assolutamente-stil?
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Provar Rubberb SwimSkin på 1074:an. Tänkte köra det en vecka o återkomma med video review :) spontant trevligt och lever upp till förväntningarna. To be continued...
847BB37A-2B3C-4387-B04B-1D0E4C16C652.jpeg
 

Ampén

Omega
En fundering…
Nyligen fick jag tillbaka min 422 efter andra vändan till Richemont.
Har sedan dess dragit upp verket några vändor för att checka gångavvikelsen. Har noterat följande avvikelse:

+15s 0-24h
0s 24-48h
-4s 48-72h

Jag tycker det känns som en ganska ojämn gång. På mina tidigare klockor har det varit samma avvikelse från början till slut. Och +15s under ett dygn tycker jag är för mycket. Dock kan man se det som att klockan har en snittavvikelse på 3,6s över 72h. Men det tycker jag inte känns helt korrekt.
Vad tänker ni om detta? Vad kan jag förvänta mig för gång efter service på denna klocka? Är inte supersugen på att lämna in den ytterligare en gång, men det blir nog så tyvärr.
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
En fundering…
Nyligen fick jag tillbaka min 422 efter andra vändan till Richemont.
Har sedan dess dragit upp verket några vändor för att checka gångavvikelsen. Har noterat följande avvikelse:

+15s 0-24h
0s 24-48h
-4s 48-72h

Jag tycker det känns som en ganska ojämn gång. På mina tidigare klockor har det varit samma avvikelse från början till slut. Och +15s under ett dygn tycker jag är för mycket. Dock kan man se det som att klockan har en snittavvikelse på 3,6s över 72h. Men det tycker jag inte känns helt korrekt.
Vad tänker ni om detta? Vad kan jag förvänta mig för gång efter service på denna klocka? Är inte supersugen på att lämna in den ytterligare en gång, men det blir nog så tyvärr
Prova att avmagnetisera den hos en ad?
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
En fundering…
Nyligen fick jag tillbaka min 422 efter andra vändan till Richemont.
Har sedan dess dragit upp verket några vändor för att checka gångavvikelsen. Har noterat följande avvikelse:

+15s 0-24h
0s 24-48h
-4s 48-72h

Jag tycker det känns som en ganska ojämn gång. På mina tidigare klockor har det varit samma avvikelse från början till slut. Och +15s under ett dygn tycker jag är för mycket. Dock kan man se det som att klockan har en snittavvikelse på 3,6s över 72h. Men det tycker jag inte känns helt korrekt.
Vad tänker ni om detta? Vad kan jag förvänta mig för gång efter service på denna klocka? Är inte supersugen på att lämna in den ytterligare en gång, men det blir nog så tyvärr.

sen vet jag inte vad det här har med band att göra :D så fel tråd?
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Fast om det är problem med magnetism hade det ju påverkat hela avvikelsen under gångreserven.
Att en manuell klocka går för fort första dygnet är ju för att fjädern då har som mest lagrad energi men p.3000 har ju twin barrels för att kunna fördela energin på två kortare fjädrar istället och då i teorin en jämnare överföring av energin.
Jag hade nog tyvärr ändå hört med Nymans eller Krons. De kommer väl gissningsvis inte göra något själva men de kanske har en tanke om vad kan fela.
 

Ampén

Omega
Fast om det är problem med magnetism hade det ju påverkat hela avvikelsen under gångreserven.
Att en manuell klocka går för fort första dygnet är ju för att fjädern då har som mest lagrad energi men p.3000 har ju twin barrels för att kunna fördela energin på två kortare fjädrar istället och då i teorin en jämnare överföring av energin.
Jag hade nog tyvärr ändå hört med Nymans eller Krons. De kommer väl gissningsvis inte göra något själva men de kanske har en tanke om vad kan fela.
Låter logiskt. Tack för det🙏 Åker till Nymans imorgon och hör mig för.
 
Topp