• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den helt rimligt nördiga Panerai-fokuserade bandrecensionstråden

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Idag låg ett Canvas från @oddface på lådan.
Det är första bandet jag köpt från Oddface, men helt klart inte det sista.
Snabb kommunikation, snabb produktion och leverans!
Bandet är mjukt och fint rakt ur påsen, det sitter bra och kvaliteten känns absolut bra!
Rekommenderas!
6EE710DA-8517-4C18-AAE8-55B9372606E7.jpeg
C4B2931C-BDAC-400C-B675-EE12DC171B05.jpeg
FC9578D1-A42D-48AA-9F5B-54F4269C9AB1.jpeg
E60920C3-C02F-4F12-A5FD-8AA22AC7B18A.jpeg
 

direction

Panerai
2-Faktor
Namn: Vintage Black

Tillverkare: Toshi Straps

Länk (URL) till bandet:

Specifikation på detta exemplar: 22mm 110/75 mm plus ett pre-v spänne

Eventuell historik, detaljer om läder eller teknik, etc: Full grain ox

Varför du köpte detta band: Jag ville ha ett svart läder band med struktur i det som jag tror skulle passa klockan bra.

Hur det är och känns: Helt fantasktiskt, självklart lite styvt i början, men jag har böjt det fram och tillbaks för att mjuka upp fibrerna lite nu i början, efter en dag känns det redan bra. Passar otroligt bra till klockan tycker jag, precis såsom jag tänkte mig att det skulle göra. Inget att anmärka på gällandes hantverket.

Betyg (skala 0 till 10): 10/!0 kommentar till varför jag ger detta högre betyg än Mays är att detta är mycket bättre prissatt (trots momspåslag i tullen).

Bilder (obligatoriskt!)

20210129_134405.jpg


20210129_134437.jpg


20210129_134207.jpg


20210129_134313.jpg


20210129_134324.jpg
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag har sneglat på Kyros Buttero Soft ett tag, ett väldigt långt tag för att vara jag, men i början av januari slog jag till. Jag har sett ganska många bilder från olika håll på banden, Kyros gödslar med dem på instagram exempelvis, och har tyckt att färgerna har sett väldigt mysigt starka och levande ut. Kort sagt, så är fallet, och jag älskar det.

Till att börja med så finns det en hake med att beställa från Kyros, och det är att även om de är relativt snabba på att göra banden (typ 3-4 veckor), så har paketet fastnat på Atens flygplats i minst 3-4 veckor till. Jag har beställt från Kyros två gånger tidigare och båda gångerna då så har paketet fastnat. Första gången i 3 veckor, och andra gången i typ 6-7 veckor. Den här gången blev det 4 veckor. Kyros erbjuder DHL express också, nästa gång måste jag komma ihåg att köra det. Det lär det vara värt. :)

Vad är då Buttero Soft... jo, det är lite extra tjocka och extra mjuka band för bekvämlighet. Lädret är italienskt och har lite mocka-känsla. Och mjuka är de, det lovar jag. Myspys.

Jag köpte två Buttero Soft-band. Ett Mustard och ett Plum. Det första i 26mm (straight, 125/75) och det andra i 24mm (straight, 125/75), båda med polerade skruvspännen.

IMG_9634.jpeg


Jag tänkte att senapsbandet skulle sitta på 720, och jäklar vad bra det sitter där. Och plum tyckte jag borde funka till 416 (svart urtavla), men det visade sig att 602 (vit urtavla) blev en ännu bättre match. Kanske för att Kyros ecru-stygn faktiskt är lite mer orange-guld än många andra bandtillverkares som är mer blek-beige. :)
IMG_9643.jpeg


Den enda haken är att senapsbandet, där hamnar jag mellan två hål. Kanske ska prova med ett annat spänne, eller helt enkelt stansa ut ett eget hål.

Men sammanfattningsvis är jag väldigt nöjd. Ärligt talat så har jag inte blivit missnöjd med något band från Kyros, jag tycker de gör bra grejer. Det här lockar lite, det kan bli mitt nästa ;-)
 

VanDusen

Rolex
2-Faktor
Jag har sneglat på Kyros Buttero Soft ett tag, ett väldigt långt tag för att vara jag, men i början av januari slog jag till. Jag har sett ganska många bilder från olika håll på banden, Kyros gödslar med dem på instagram exempelvis, och har tyckt att färgerna har sett väldigt mysigt starka och levande ut. Kort sagt, så är fallet, och jag älskar det.

Till att börja med så finns det en hake med att beställa från Kyros, och det är att även om de är relativt snabba på att göra banden (typ 3-4 veckor), så har paketet fastnat på Atens flygplats i minst 3-4 veckor till. Jag har beställt från Kyros två gånger tidigare och båda gångerna då så har paketet fastnat. Första gången i 3 veckor, och andra gången i typ 6-7 veckor. Den här gången blev det 4 veckor. Kyros erbjuder DHL express också, nästa gång måste jag komma ihåg att köra det. Det lär det vara värt. :)

Vad är då Buttero Soft... jo, det är lite extra tjocka och extra mjuka band för bekvämlighet. Lädret är italienskt och har lite mocka-känsla. Och mjuka är de, det lovar jag. Myspys.

Jag köpte två Buttero Soft-band. Ett Mustard och ett Plum. Det första i 26mm (straight, 125/75) och det andra i 24mm (straight, 125/75), båda med polerade skruvspännen.

IMG_9634.jpeg


Jag tänkte att senapsbandet skulle sitta på 720, och jäklar vad bra det sitter där. Och plum tyckte jag borde funka till 416 (svart urtavla), men det visade sig att 602 (vit urtavla) blev en ännu bättre match. Kanske för att Kyros ecru-stygn faktiskt är lite mer orange-guld än många andra bandtillverkares som är mer blek-beige. :)
IMG_9643.jpeg


Den enda haken är att senapsbandet, där hamnar jag mellan två hål. Kanske ska prova med ett annat spänne, eller helt enkelt stansa ut ett eget hål.

Men sammanfattningsvis är jag väldigt nöjd. Ärligt talat så har jag inte blivit missnöjd med något band från Kyros, jag tycker de gör bra grejer. Det här lockar lite, det kan bli mitt nästa ;-)
Blev riktigt bra båda två men ffa plommonbandet. Sticker ut på ett härligt positivt sätt. En känsla av höst, fredagsmys, elegans och hallick i ett paket!! Har funderat länge på ett steele blue buttero soft.

Har ett band av Kyros som låg i min brevlåda 3 veckor efter beställning så ingen erfarenhet av väntetiderna där. Å andra sidan så stänger de ju landet var och varannan dag där nu
 

apelsin.med.urverk

Panerai
2-Faktor
Fråga till er som beställt från mays, brukar ni få ett mail när bandet skickas? Om jag loggar in på mitt account så stod det processing tidigare, men har stått complete i några dagar. Dock inte fått ett mail om att det skickats.

Kan även tillägga att jag haft mail kontakt med mays om att ändra ordern men tog flera dagar innan jag fick svar så kanske bara är så att dom är sega på att skicka varorna också.
 

Caravelle33

Vacheron
Fråga till er som beställt från mays, brukar ni få ett mail när bandet skickas? Om jag loggar in på mitt account så stod det processing tidigare, men har stått complete i några dagar. Dock inte fått ett mail om att det skickats.

Kan även tillägga att jag haft mail kontakt med mays om att ändra ordern men tog flera dagar innan jag fick svar så kanske bara är så att dom är sega på att skicka varorna också.
Aldrig fått mejl om att det skickats. Deras uppdateringar för kunderna är helt obefintliga men banden är super.
 

Hirtius

Cartier
2-Faktor
Jag inser att det är lite grann som att fråga hur långt ett snöre men då jag är inne på min första Radiomir (med wire lugs) så tänkte jag kolla ifall ni har någon bra input gällande typ av band.

Jag har tidigare funderat på ett Mays Classic 74 men är lite osäker på dimensioner (27/24, 27/27, annat?). Funderar även på flärp. Jag gillar lite flärp på 24/24-band men antar att det inte är lika snyggt på avsmalnande band.

Lite lätt ambivalent/förvirrad som ni kanske märker.
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag inser att det är lite grann som att fråga hur långt ett snöre men då jag är inne på min första Radiomir (med wire lugs) så tänkte jag kolla ifall ni har någon bra input gällande typ av band.

Jag har tidigare funderat på ett Mays Classic 74 men är lite osäker på dimensioner (27/24, 27/27, annat?). Funderar även på flärp. Jag gillar lite flärp på 24/24-band men antar att det inte är lika snyggt på avsmalnande band.

Lite lätt ambivalent/förvirrad som ni kanske märker.

jag förespråkar jämntjocka band. Så 26/26 så får du band som passar framtida pannor också.

28/28 är klockrent men svårt med spännen som passar.
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag inser att det är lite grann som att fråga hur långt ett snöre men då jag är inne på min första Radiomir (med wire lugs) så tänkte jag kolla ifall ni har någon bra input gällande typ av band.

Jag har tidigare funderat på ett Mays Classic 74 men är lite osäker på dimensioner (27/24, 27/27, annat?). Funderar även på flärp. Jag gillar lite flärp på 24/24-band men antar att det inte är lika snyggt på avsmalnande band.

Lite lätt ambivalent/förvirrad som ni kanske märker.

ang flärp. Alltid flärp.
 

Caravelle33

Vacheron
Jag inser att det är lite grann som att fråga hur långt ett snöre men då jag är inne på min första Radiomir (med wire lugs) så tänkte jag kolla ifall ni har någon bra input gällande typ av band.

Jag har tidigare funderat på ett Mays Classic 74 men är lite osäker på dimensioner (27/24, 27/27, annat?). Funderar även på flärp. Jag gillar lite flärp på 24/24-band men antar att det inte är lika snyggt på avsmalnande band.

Lite lätt ambivalent/förvirrad som ni kanske märker.
Min högst personliga åsikt är att 27/24 kör jag på ett dressat band till mina Radiomir men 26/26 (27/27) på ett icke dressat band. Mays classic 74 är inget dressband
 

Hirtius

Cartier
2-Faktor

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Bra input. Tack för hjälpen.
Instämmer med dom andra.
Raka band, flärp
Avsmalnande, lite kortare.
Ex så kör jag oftast 145/90 på raka band och 130/80 på ett tapered.
Raka canvas band vill jag däremot ha 135/85 :)

Sen är min personliga åsikt att en Radomir lirar bäst om banden inte blir för tjocka, inte över 4mm. 3,5mm perfekt 👍🏻 😊
 

seppo

Omega
2-Faktor
Jag vet att detta inte är en Panerai, men eftersom ni fick mig att beställa ett Toshi via denna grymma och informativa tråd så tänkte jag vara snäll och belöna(?) er med en recension på Mosto-bandet. :) Tog dock två månader att få paketet pga Postnord, så skulle föreslå att välja annat bolag som hanterar fraktbiten, typ DHL även om det lär kosta extra.

Namn Mosto 22mm med naturell trådfärg
Tillverkare Toshi
Länk (URL) till bandet
https://toshi-straps.co.uk/product/mosto/
Specifikation på detta exemplar Custom 120/75
Varför du köpte detta band Ville ha ett mer kvalitativt läderband för en gångs skull,även lite tjockare och mörkrött av nån anledning.
Hur det är och känns Mjukt, väldigt mjukt faktiskt! Jag har ju egentligen ingen konkurrent att jämföra med men är kort sagt jävligt nöjd, känns som jag valde rätt längd också.
Betyg Topp.

Bilder:
77772570-53-CF-49-C0-9-F0-E-E5-EA2-EF3-A779.jpg

E93-C5-CFC-356-E-46-AA-8-D27-12-DB9100-C18-C.jpg

95154961-DEAE-455-F-9429-D1-C12-C300-F64.jpg
 
Senast ändrad:

apelsin.med.urverk

Panerai
2-Faktor
Brukar ni köra samma längd på canvas som läder? Tycker att flärp kan vara rätt schysst på läder men har inte testat canvas ännu.

Vilken bandmakare rekommenderar ni för canvas and?

Här min zero på ett 125/75 Arillo från Mays-Berlin(rekommenderas starkt).
IMG_20210402_134411.jpg
 

apelsin.med.urverk

Panerai
2-Faktor
Har två straps från Mays, och är sugen på ett tredje. Behöver lite hjälp att välja något som blir rätt för mig. I nuläget har jag ett classic 74:
IMG_20210322_230622.jpg

och ett Arillo:
IMG_20210409_231424.jpg

Dvs ett mörkbrunt och ett ljusbrunt. Är nu på jakt efter ett band i beige, och som är olikt de andra två i nyansen. Har två olika band i åtanke.



Vet att färgen kan skilja rejält från hemsidan så skulle uppskatta info om huruvida banden är riktigt beiga eller mer åt det bruna hållet. Vilket tycker ni är snyggast etc?
 
Topp