• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den helt rimligt nördiga Panerai-fokuserade bandrecensionstråden

metamorfos

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Stort tack 🙏

Hur gärna man gillar all-in inser jag att ett band o spänne som livrem kanske är ett väl stort steg att ta. I vart fall inledningsvis.
Får sikta in mig på alternativ 2. Haj har varit utanför min comfort zone men kanske är dags att testa.
Beror på vad man menar med DNA - jag kör en storlek som passar mig och ändrar den beroende på vilken stil jag vill ha. Easy money

Risto85

Cartier
2-Faktor
Jag fattar att insydda spännen är coolt för att det ger mycket DNA, men finns det fler anledningar till varför det är så populärt? För min del så blir bandet väldigt ”bulligt” just vid spännet och jag får det inte att sitta bekvämt med tanke på att det inte följer handledens kurvatur riktigt. Med andra ord, det är obekvämt samt sticker ut/bullar ut väldigt mycket.
Är det bara mig och min handled (och mitt klena psyke) det är fel på, eller är det fler som upplever samma ”problem” med insydda spännen?
(Slänger in en bild också bara för att det blir roligare så, dock syns inte själva ”problemet” riktigt från denna vinkel tyvärr 🙄)

IMG_6292.jpeg

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag fattar att insydda spännen är coolt för att det ger mycket DNA, men finns det fler anledningar till varför det är så populärt? För min del så blir bandet väldigt ”bulligt” just vid spännet och jag får det inte att sitta bekvämt med tanke på att det inte följer handledens kurvatur riktigt. Med andra ord, det är obekvämt samt sticker ut/bullar ut väldigt mycket.
Är det bara mig och min handled (och mitt klena psyke) det är fel på, eller är det fler som upplever samma ”problem” med insydda spännen?
(Slänger in en bild också bara för att det blir roligare så, dock syns inte själva ”problemet” riktigt från denna vinkel tyvärr 🙄)

IMG_6292.jpeg
Jag skulle säga att det beror på vilket band och vilket spänne. Jag har det där bandet och spännet (minus pvd) till min 602, och det sitter verkligen inte lika bra som många av mina andra band med insydda spännen, även om det är väldigt fint.

Man måste inte ha det insydda spännet (alltså, om man får bestämma längden själv och så) rakt under handleden heller, utan lite till vänster ...

Risto85

Cartier
2-Faktor
Jag skulle säga att det beror på vilket band och vilket spänne. Jag har det där bandet och spännet (minus pvd) till min 602, och det sitter verkligen inte lika bra som många av mina andra band med insydda spännen, även om det är väldigt fint.

Man måste inte ha det insydda spännet (alltså, om man får bestämma längden själv och så) rakt under handleden heller, utan lite till vänster ...
Ah, ok. Ja får man spännet att sitta mer till vänster så blir det kanske inte en lika påtaglig ”bulle” såklart…
Men annars då, varför vill man ha ett insytt istället för ett vanligt? 🧐 Är det helt enkelt pga att det bara är coolare 😎

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Ja det är ju sant, har man inte möjligheten så är det ju lite som det är bara… Typiskt för en annan som vill att spännet ska matcha boetten om man flyttar bandet mellan två olika klockor 😅
Det är ett problem, det blir lite färre klockor som bandet passar till. Ett så kallat ilandsproblem. :)

Topp