• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den helt rimligt nördiga Panerai-fokuserade bandrecensionstråden

Brukar beställa mina band från @oddface och alltid nöjd 🙏 men hade också varit kul o beställa från någon annan och funderar på Stepenko oleg på Instagram? Vad tycker ni om banden? Sen en fråga till,jag har en pam000 och om man vill få tag på nya bandstift skruvar vart hittar man de billigast och såklart bästa kvalité 😉
Det finns en bandtråd. Vi har recenserat Oleg i den. Banden är mycket bra. Köp.

Litet fint paket från @oddface. Ett 26 mm modell Hagsten. Ett säkert kort, då jag för ett år sedan köpte ett sånt till min 112:a. Det har åldrats fint, så när behovet av ett ljusare band till 305:an uppstod blev valet lätt. Sitter som en smäck 😀.
1000003251.jpg
1000003252.jpg

Jag ska nog tillägga att jag gillar stilen och någon av dem har suttit bekvämt, men sen hade jag en polerad, en borstad och en pvd:ad panna, och då betyder insytt att man inte kan matcha så bra och byta.

Det var väl enda alternativet på 40-talet, tänker jag. Och sen blev det poppis igen när folk såg bilder på de gamla pannorna...
Intressant historia! Det låter sannolikt. Jag har aldrig sett/tänkt på det tidigare, men såg det på en del band jag fick med mitt senaste köp. Jag tycker om stilen och extra kul blir det när spännet är märkt. ”Paneristi Sweden” är som en guldklimp.

Någon av er som köpt ett svart läder av någon (tänk stil som Panerais OEM kalvband) och är supernöjda? Skulle kunna tänka mig att köpa ett standard från hyllan men lyckas inte hitta något som känns som bra avvägning mellan pris/kvalitet. @mårt du brukar alltid ha bra inspel

Någon av er som köpt ett svart läder av någon (tänk stil som Panerais OEM kalvband) och är supernöjda? Skulle kunna tänka mig att köpa ett standard från hyllan men lyckas inte hitta något som känns som bra avvägning mellan pris/kvalitet. @mårt du brukar alltid ha bra inspel
Jag tycker väldigt få oem är bra och framförallt inte lika bra som custom för samma peng. 😊

Alltså jag vill ha ett aftermarket som liknar det svarta kalvbandet (med svarta sömmar) som Panerai har i 26/22. Det som kom med min 610a
Jag förstår problemet. Den stilen, padded/profilerad, i 26mm är inte direkt något som annonseras om. Inte så populär stil i Panerai-nördkretsar heller, så inget uppenbart hos de vanliga snubbarna. Jag hade nog försökt hitta någon som har rätt läder och sen frågat om de kan göra custom och speca vad du vill ha.

Men, jag har gjort ett liknande en gång, i svart kalv, blankt och padded, fast med racinghål i ... och det fixade https://www.stonecreekstraps.com/ , fast de är på andra sidan plasket bakom tullar och sånt, så det är inte optimalt. Men det blev skitbra. Deras främsta konkurrenter är väl vanligtvis dyra https://www.abpconcept.paris/ , deras strap customizer är dock guld.

Vad säger ni om denna typen av band till en 1084?
Ska det vara 24/22 eller är det bättre att köra rakt 24/24?
Insytt spänne eller skruvat? Vad föredrar ni andra som har mer erfarenhet?
Vintage Olive är det jag är inne på mest.
Skulle även vilja ha ett brunt eller svart Croco men jag har shoppat så jäkla mycket annat i helgen så förnuftet säger vänta.

IMG_0058.jpeg

Vad säger ni om denna typen av band till en 1084?
Ska det vara 24/22 eller är det bättre att köra rakt 24/24?
Insytt spänne eller skruvat? Vad föredrar ni andra som har mer erfarenhet?
Vintage Olive är det jag är inne på mest.
Skulle även vilja ha ett brunt eller svart Croco men jag har shoppat så jäkla mycket annat i helgen så förnuftet säger vänta.

IMG_0058.jpeg
Olive är fint. Jag har själv haft ett och det var väldigt mjukt och följsamt.

I min bok så är det 24/24, insytt spänne och lite grövre material till betarini.

Ett mer dressat croco skulle man kanske eventuellt vilja ha avsmalnande, och med ett nättare spänne. Detta är dock inte band som jag har erfarenhet då jag inte gillar den looken på en panna.

Tillbaka
Topp