• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den helt rimligt nördiga Panerai-fokuserade bandrecensionstråden

Vad säger ni om denna typen av band till en 1084?
Ska det vara 24/22 eller är det bättre att köra rakt 24/24?
Insytt spänne eller skruvat? Vad föredrar ni andra som har mer erfarenhet?
Vintage Olive är det jag är inne på mest.
Skulle även vilja ha ett brunt eller svart Croco men jag har shoppat så jäkla mycket annat i helgen så förnuftet säger vänta.

IMG_0058.jpeg
24/24. Inte insytt spänne, om du någon gång tänker dig att du ska ha det på en annan klocka och vill matcha spänne+boett.

Håller med humlegarden om att dressat inte blir superbra på en panna.

24/24. Inte insytt spänne, om du någon gång tänker dig att du ska ha det på en annan klocka och vill matcha spänne+boett.

Håller med humlegarden om att dressat inte blir superbra på en panna.
Låt mig ändra vad jag sa där. För Due, nyare 44mm 1950-case, Radiomir och Radiomir 1940 så får det gärna vara dressat. Men på bettarini är det svårare att få det att kännas bra, kanske då bettarini har skarpare icke-dressiga kanter, det är mer av en tool watch.

OK, här kom ett nytt band till Luminor från Toshi Straps. Detta är bandet som han kallar för Crema, i stort standard men med tillsagt om rör för skruvarna som håller fast bandet. Ännu är det inte inslitet alls, och det ska patineras och åldras enligt Richard själv. Ännu så länge är jag helnöjd med fit och finish och jag ska försöka återkomma om några månader med en uppdatering. Påminn mig gärna. :)

PXL_20260303_095704261.jpg

PXL_20260303_095709147.jpg

PXL_20260303_095715645.jpg

PXL_20260303_095555771.jpg

PXL_20260303_095605611.jpg

PXL_20260303_095415399.jpg

PXL_20260303_095421198.jpg

PXL_20260303_095434771.jpg

Senast ändrad:
OK, här kom ett nytt band till Luminor från Toshi Straps. Detta är bandet som han kallar för Crema, i stort standard men med tillsagt om rör för skruvarna som håller fast bandet. Ännu är det inte inslitet alls, och det ska patineras och åldras enligt Richard själv. Ännu så länge är jag helnöjd med fit och finish och jag ska försöka återkomma om några månader med en uppdatering. Påminn mig gärna. :)

Snyggt. Anledning till enbart en och lös keeper?

Jag gillar färgen! Kul med lite mer vågat! Tror det kan bli riktigt bra när våren kommit på allvar.

Det funkar väl men det ställer högre krav på bandet med hålen att det inte är för långt, fast jag föredrar nog två.

Jag insåg inte ens att det var så han brukar göra innan jag fick det. Däremot inser jag nu efter lite bärande att det förvisso funkar bra för mig, men vid nästa beställning ska jag göra det nåååågot kortare och främst att hålen faller lite närmare klockan på den sidan, dvs passande till lite smalare arm. Nu har jag det spänt i hål 2 av 6. Detta är ju dock ingen kritik av bandet utan av min beställning. :)

Dessa beställde jag i fredags och idag fick jag ett mail om att dom var klara så nu återstår bara jobbiga dagar av väntan på att få hem dom. Tycker det ser väldigt lovande ut och tror att dom kommer att passa min 422a väldigt bra.
IMG_7200.png
IMG_7199.png
Snygga. Typ samma stuk som OEM eller hur? Har du länk till sida? Också spännande att höra vad du tycker om dem när du väl fått dem levererade.

Snygga. Typ samma stuk som OEM eller hur? Har du länk till sida? Också spännande att höra vad du tycker om dem när du väl fått dem levererade.
Ja jag har letat efter assolutamente band i rätt färg men inte hittat något. Varit i butiken på Biblioteksgatan men har fått vända hem tomhänt. Letat info om vilket läder ett assolutamente är men bara kommit fram till att det är nubuck och därför köpt på mig ett gäng nubuck och visst, när det har bildats patina så liknar det assolutamente men har inte varit riktigt nöjd iaf. Dom här är crazy horse och äntligen så har jag något i den stilen jag vill ha och i rätt färg och ska bara bli bättre med tiden. MT straps hittar du på eBay men om du vill ha custom så är det Etsy som gäller, sök bara på MT straps så hittar du honom. Jag har ett band från honom i ett annat läder och det är ett av dom snyggaste jag har så jag vet att han gör bra band. Vettiga priser och snabb leverans. Lite lynnig ibland 😅men för det mesta väldigt hjälpsam.

• Like
Reactions: kmg
Sådärja. Band hemma från Oleg.
Jag har bara hunnit prova ett än så länge men det känns mkt bra.
Återkommer mer djupare analys om nån vill höra om ett par dagar när det satt sig lite.
Två olika Olive vintage blev det.
IMG_0601.jpeg
IMG_0602.jpeg

Nu har jag kört sen i fredags med de nya banden.
Jag bad Oleg om ett Green Olive och ett Dark Olive. 🫒
Båda 24/24 och det mörka gjorde vi 80/130 men det bruna/gröna 75/125. Han tyckte jag skulle ta det mörka lite längre eftersom det är tjockare och så fick det bli.
Det gröna upplever jag inte alls som grönt som jag hade hoppats. Det kan vi vara bilderna på hans Insta som luras lite, för det upplevs mer som brunt.
Nu är det inte hela världen för jag gillar även det bruna väldigt mycket. Vore det mer grönt så hade det kanske varit ett bättre komplement till det mörka, men för att citera Oleg: ”Similar but different - like all Pams”

Jag har kört det bruna fredag-lördag och det mörka satte jag på igår kväll.

Jag är väldigt nöjd med båda och jag är glad att jag bestämde mig för att köra på båda. De är lika men framtiden får utvisa vilket som blir favoriten. Jag tror det bruna blir det sol kommer användas mest, men just nu sitter det mörka på och det är fasen inte dumt det heller.

Kommunikationen med Oleg var perfekt. Det tog några dagar från DM på insta tills han hörde av sig och sen körde vi över WhatsApp. När han väl drog igång nån dag senare tog det inte lång tid förrän båda banden var klara. Tät kommunikation oss emellan när han höll på med dem, jag hade vissa önskemål om hålens placering och det verkar ha blivit helt perfekt.
Mjuka och fina är det också redan från början.

Han postade brevet en måndag med någon form av Priority (typ 30€ dyrare än normal frakt) och banden låg i min låda fredagen veckan därpå.

Jag beställer gärna av honom igen, och nästa gång tar jag nog nåt mer vågat.

Här är några bilder från just nu på det mörka bandet.

IMG_0613.jpeg
IMG_0614.jpeg
IMG_0615.jpeg
IMG_0616.jpeg

Nu har jag kört sen i fredags med de nya banden.
Jag bad Oleg om ett Green Olive och ett Dark Olive. 🫒
Båda 24/24 och det mörka gjorde vi 80/130 men det bruna/gröna 75/125. Han tyckte jag skulle ta det mörka lite längre eftersom det är tjockare och så fick det bli.
Det gröna upplever jag inte alls som grönt som jag hade hoppats. Det kan vi vara bilderna på hans Insta som luras lite, för det upplevs mer som brunt.
Nu är det inte hela världen för jag gillar även det bruna väldigt mycket. Vore det mer grönt så hade det kanske varit ett bättre komplement till det mörka, men för att citera Oleg: ”Similar but different - like all Pams”

Jag har kört det bruna fredag-lördag och det mörka satte jag på igår kväll.

Jag är väldigt nöjd med båda och jag är glad att jag bestämde mig för att köra på båda. De är lika men framtiden får utvisa vilket som blir favoriten. Jag tror det bruna blir det sol kommer användas mest, men just nu sitter det mörka på och det är fasen inte dumt det heller.

Kommunikationen med Oleg var perfekt. Det tog några dagar från DM på insta tills han hörde av sig och sen körde vi över WhatsApp. När han väl drog igång nån dag senare tog det inte lång tid förrän båda banden var klara. Tät kommunikation oss emellan när han höll på med dem, jag hade vissa önskemål om hålens placering och det verkar ha blivit helt perfekt.
Mjuka och fina är det också redan från början.

Han postade brevet en måndag med någon form av Priority (typ 30€ dyrare än normal frakt) och banden låg i min låda fredagen veckan därpå.

Jag beställer gärna av honom igen, och nästa gång tar jag nog nåt mer vågat.

Här är några bilder från just nu på det mörka bandet.

IMG_0613.jpeg
IMG_0614.jpeg
IMG_0615.jpeg
IMG_0616.jpeg
De ser klart välgjorda ut båda två. Helt klart är det mörkare grönare men jag tror det ljusa har lite grönt i sig. Får man fråga hur det blev med spännet? Är det Olegs som är insytt? Det som stör mig lite är hur man ska se på att logotypen ser ut som Panerais. Han kanske alltid gjort så?

De ser klart välgjorda ut båda två. Helt klart är det mörkare grönare men jag tror det ljusa har lite grönt i sig. Får man fråga hur det blev med spännet? Är det Olegs som är insytt? Det som stör mig lite är hur man ska se på att logotypen ser ut som Panerais. Han kanske alltid gjort så?

Spännet på det mörka bandet i mina sista bilder i inlägget ovan är skruvat och levererat av Oleg. Jag har också funderat på detta med att de är märkta Panerai och med logga, men det verkar vara så han gör helt enkelt?
Spännet på det ljusare bandet är insytt och med Paneristi Sweden präglat, precis som det @speffy visar.

IMG_0619.jpeg
IMG_0620.jpeg
IMG_0621.jpeg

Tillbaka
Topp