Laddar...
Erikson Urhandel

Den hemtrevliga nybörjartråden

Diskussion i 'Diskussion' startad av FreakyLeo, 13 november 2018.

1. FreakyLeo
    Trådstartare

FreakyLeo Silver Premium

Från:
    Göteborg / Trelleborg
    Kanske borde det finnas en hel avdelning för nya medlemmar istället för en sketen tråd, men man kan ju börja där.

Jag tycker att det behövs en tråd där nyblivna klockfantaster och ks-medlemmar kan ställa frågor om sina klockor och om forumet och få trevliga svar.

Detta innebär att ni, trots er djupa kunskap, som inte kan svara artigt och välkomnande på frågor som ni anser dumma eller gäller en klocka som ni inte tycker är någonting att ha får hålla er borta härifrån :) Här skall man inte vara spydig, se ner på någon, dumförklara nya medlemmar, vara lite mer jämlik än någon annan, hacka på någon för dennes DW och sen posta sin Day-Date som svar som rekommendation till en student o.s.v. INTE ens om man skulle skriva det mellan raderna och inte i klartext. God ton helt enkelt (för vissa, mindre enkelt för andra).

Här kan nya medlemmar fråga var i forumet de skall posta sina saker, hur man byter batteri på sin Axcentklocka, vad skillnaden mellan en kvartsklocka och en mekanisk klocka är (t.o.m. med stavfel) o.s.v. utan att riskera att bli påhoppad av forumets alla besserwissrar.

Hur som helst. Är du en ny medlem och tycker om klockor så är det här ett bra ställe att börja på innan du ger dig ut på slagfältet d.v.s. klocksnack. :D

Välkommen! (om någon är spydig eller otrevlig får du gärna använda "anmäl"-knappen)

Senast ändrad: 13 november 2018
    wenne87, stelah, ikaroess och 103 andra gillar detta.
  2. BarbaBaba

BarbaBaba Silver

Från:
    Stockholm
    Bra trådstart, hoppas den får ruljans :)

3. Mikaell

Mikaell Brons

Från:
    GBG!
    Word!

FreakyLeo gillar detta.
  4. Diskaren

Diskaren Brons

Vilken trådstart! Tummen upp :)

Ett steg i rätt riktning för att öka en mer trevlig kloksnack anda!

Åskviggen, TompaC, Omega87 och 2 andra gillar detta.
  5. TobiasD

TobiasD Silver Friends Of KS

Så där ja, det är på tiden att nybörjare har någon plats de kan ställa frågor i utan att bli näst intill mobbade.

Bra gjort :)

wenne87, Åskviggen, FreakyLeo och 3 andra gillar detta.
  6. ETMC

ETMC Plast

Väldigt bra initiativ! Jag kan börja med en fråga då jag är någorlunda ny och inte har köpt en klocka i premiumsegmentet än.
    När ni köper på distans (speciellt utan dokumentation osv.) och ni ej litar på er kompetens att kontrollera om en klocka är reko eller inte, hur går ni tillväga för att kontrollera äktheten? Vad jag har sett brukar de flesta erbjuda retur inom 24h - har ni någon kunnig kontakt eller går ni till en AD så att de kontrollerar?

bbits, Monk, Tactical trader och 1 annan gillar detta.
  7. Jeser90

Jeser90 Silver

Mycket bra tråd! Hoppas den blir välanvänd av alla nya. Väldigt bra initiativ, tummen upp! :)

Tactical trader och FreakyLeo gillar detta.
  8. TobiasD

TobiasD Silver Friends Of KS

Ett tvärsäkert sätt är att be om att få klockan äkthetskontrollerad. Kan ibland kosta lite men då kan man vara säker. En AD (auktoriserad återförsäljare) för märket i fråga brukar kunna kolla. :)

ETMC, Tactical trader, Rum Runner och 3 andra gillar detta.
  9. sjökvist

sjökvist Guld

Mycket bra tilltag, klimatet mot de icke så insatta har varit allt annat än trevligt.

God ton borde gälla hela forumet

10. BarbaBaba

BarbaBaba Silver

Från:
    Stockholm
    Som redan nämnts är AD ett bra tips. Beroende på summa kan det ju ibland löna sig att transportera sig för ett f2f. Jämför med att köpa en begagnad bil för exempelvis 30k utan att först ha sett den... Då kan man göra någon överenskommelse med köparen om att "dra av halva tågbiljetten på priset" eller liknande och gå till en AD på orten där klockan finns. Att vara sunt skeptisk är inget som borde väcka ont blod hos säljare :)

ETMC, Tactical trader, FreakyLeo och 1 annan gillar detta.
  11. Rum Runner

Rum Runner Diamant

Bra initiativ men så klart trist att behovet av den finns.

Omega87, Koppe, sjökvist och 2 andra gillar detta.
  12. FreakyLeo
    Trådstartare

FreakyLeo Silver Premium

Från:
    Göteborg / Trelleborg
    Verkar ju som att det finns ett behov av en sådan här tråd iallafall. Mod kanske skall göra den sticky så att nybörjarna hittar den. Skönt att höra att jag inte är den enda som regerat på jargongen på forumet.

Tigerrrr, MrJazze, BarbaBaba och 2 andra gillar detta.
  13. Clark Kent

Clark Kent Diamant Premium

Kanske med ett tillägg att man kan använda den så länge man är på Level 1 så att säga. Tror att det finns risk annars att den spammas med frågor av folk som vill ha snabba svar för att den ligger som sticky.

Men väldigt bra initiativ. Tyvärr är det ju ett par medlemmar som har avregistrerat sig den senaste tiden av olika anledningar men gemensamt på grund av stämningen.

Mikaell, Beo och FreakyLeo gillar detta.
  14. Trist utveckling som även jag noterat. Minns att när jag började hänga här runt 2014, tog ett tag innan jag reggade mig, så var just den goda stämningen och trevliga tonen något som imponerade.

wenne87, Jerico, Beo och 1 annan gillar detta.
  15. Beo

Beo Brons

Från:
    Urtiden
    Jag måste faktiskt säga att de trådar och diskussioner som jag deltagit/deltar i så har jag alltid blivit väl bemött,så inget försvar men jag tycker det är ett riktigt trevligt och informativt forum!:)

16. Dennta

Dennta Guld Premium

Från:
    Örebro
    Som redan skrivits går det ju att göra äktehetskontroll. Mitt starkaste tips är att handla av säljare med mycket goda referenser. Är det någon som varit med ett tag och bara har goda referenser tror jag chansen är försvinnande liten att något skulle vara galet och om så skulle vara fallet så löses nog det på ett bra sätt. Köper helst via forumet då man med tiden får en känsla för vilka man kan göra affärer med utan problem.

ETMC och Beo gillar detta.
  17. Tactical trader

Tactical trader Brons Friends Of KS

Från:
    En deprimerande plats...
    Som tidigare sagt så är ett AD besök aldrig fel:)
    Sen ska man inte vara rädd för att resa lite tycker jag om man ska köpa nått i premium segmentet.
    Tex. Jag hittar nått fint i Tyskland eller Holland, då brukar jag ta en billig biljett ner, man ringer till en närliggande AD och styr upp en kontroll. Man betalar om allt ser bra ut och åker hem med en bärs under bältet och en ny klocka på armen.:)
    Så när man är beredd att köpa nått ja säg 50.000kr och uppåt så blir kostnaden för resa och kontroll rätt behagliga mot den trygghet den ger :)
    Sen som adderad bonus så bygger man upp lite kontakter i dessa länder som kan vara bra att ha vid framtida klockköp (tex att dom inspekterar ett ur åt dig eller säljer ditt som mellanhand)
    Allt gott

TT

stelah, ETMC, ironcastle och 2 andra gillar detta.
  18. Matts

Matts Silver Premium

Från:
    Stockholm
    Kontrollera äktheten hos en auktoriserad återförsäljare (AD) Min erfarenhet är att ett utfärdat underskrivet äkthets- eller värderingsintyg ofta kostar en del. Är du bara ute efter att kontrollera äktheten så kan ett enklare sätt vara att få servicebehovet kontrollerat och ett eventuellt kostnadsförslag på service. Kostar fortfarande men inte lika mycket sist jag gjorde det iaf.

Lycka till

stelah, Big_Freeze, ETMC och 2 andra gillar detta.
  19. ironcastle

ironcastle Silver

Från:
    Söder om Stan
    Fiffigt.

20. HebbeM3

HebbeM3 Plast

Men då kan det bli svårt för de gamla erfarna forumsrävarna som sitter inne på svaren och kunskapen att svara i tråden va? :)

Nu är jag ju iofs ganska ny på att posta här (reggad och läst sen 2015 dock) så jag kanske inte förstår alla funktioner och nivåer.

Men som sagt innan, bra tråd. Jag kommer garanterat att nyttja den.

FreakyLeo gillar detta.
  21. Clark Kent

Menade naturligtvis frågeställarna och inte de som svarar :)

FreakyLeo gillar detta.
  22. Matts

Matts Silver Premium

Från:
    Stockholm
    Dessutom får man ju ett tydligt besked på urverkets skick. ”Genomgången av urmakare”” är väldigt subjektivt och öppet för tolkning (läs: säljsnack) ”len och fin i uppdraget” är inte heller någon garanti för klockans skick.
    Behövs en service så brukar man dessutom ofta få räkna av dessa hundralappar från servicekostnaden

ironcastle gillar detta.
  23. HebbeM3

HebbeM3 Plast

På tal om just nivåer, hur fungerar den biten? När når man olika nivåer och vad medför det för rättigheter?
    Jag märkte att jag t,ex inte hade rättighet att svara i trådar i lifestyle-delen. Beror det på vilken nivå jag har eller på något annat?

FreakyLeo gillar detta.
  24. FreakyLeo
    Trådstartare

FreakyLeo Silver Premium

Från:
    Göteborg / Trelleborg
    Stämmer, tror du behöver 20inlägg för köp och sälj samt 50 för lifestyle. Titlarna fattar inte jag heller hur många inlägg som behövs förutom 1500 från brons till silver :)

BarbaBaba gillar detta.
  25. BarbaBaba

BarbaBaba Silver

Från:
    Stockholm
    I varje avdelnings början står beskrivet regler osv som gäller. I lifestyle tror jag man ska ha 50 poster i andra trådar innan man kan posta där. Om du läser forumets regler och principer så har jag för mig det står där :)

FreakyLeo gillar detta.
  26. Lindellc

Lindellc Brons

Mycket bra trådstart! :) Förhoppningsvis kommer den användas flitigt, annars är nog tyvärr risken att nya medlemmar, pga den något kluriga sökfunktionen, inte hittar denna tråd och skapar nya trådar där gamarna hägrar hungriga efter att få vara lite översittare.

FreakyLeo gillar detta.
  27. Clark Kent

Kanske något för @Hook och @Leben att fundera över om de anser att det kan finnas ett behov av att den klistras :)

28. galácticon

galácticon Guld Premium

Bra trådstart, borde kanske till och med pinnas fast högst upp? @admin

Exit: givetvis är jag inte först på bollen...

Clark Kent, FreakyLeo och Lindellc gillar detta.
  29. Clark Kent

Tyvärr syns bara informationen att det behövs 50 inlägg om du surfar på dator eller med mobilen i liggande läge. Garanterat därför frågan återkommer med jämna mellanrum varför man inte kan posta på Lifestyle.

BarbaBaba, Lindellc och FreakyLeo gillar detta.
  30. FreakyLeo
    Trådstartare

FreakyLeo Silver Premium

Från:
    Göteborg / Trelleborg
    Där lärde jag mig något nytt också, tack :)

Clark Kent gillar detta.
Mollstedt