• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den hemtrevliga nybörjartråden

nept

Panerai
Hej Klocksnack!

Ny på forumet och ny i Klockvärlden, men med ett förvånansvärt snabbt ökande intresse desto mer jag kollar på klockor.

Nu har jag bestämt mig för att äntligen införskaffa en "riktig premiumklocka" (Eller hur jag nu ska benämna det)..
Budget är 20 000kr ish och gillar hur Oris Aquis, Longines Hydroconquest och Tag Heuer Formula 1 ser ut, det är mellan dessa tre jag velar fram och tillbaka.

Har ni med lite mer erfarenhet och kött på bena några åsikter kring klockorna jag nämner ovan som kan ge mig lite guidning i beslutet.

Tack!

Alla tre visar tiden och håller för att bada med, så på den funktionella fronten är det ingen skillnad vilken du väljer. Detsamma gäller även för en Casio som kostar hundra spänn (som dessutom håller tiden bättre än de automatiska verken, har tidtagning och håller koll på datumen) så det som avgör varför du vill lägga de där extra 19900 kronorna är vad du själv tycker om designen och märket. :)
 

Knegolf

Breitling
Hej, har varit på jakt efter en specifik klocka (Omega dynamic) med en specifik urtavla (bulls eye blå vit) i 5+ år nu och följt alla auktionssiter jag kommit över, men det är alltid något som inte stämmer i pris/skick. Tänkte därför ändra taktik och ”efterlysa” den. Förutom en ”köpes” annons här på KS, finns det andra ställen jag borde nå ut på? Och är det någon som lyckas med detta förfarande eller är det en pipdröm…? Tack!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Hej, har varit på jakt efter en specifik klocka (Omega dynamic) med en specifik urtavla (bulls eye blå vit) i 5+ år nu och följt alla auktionssiter jag kommit över, men det är alltid något som inte stämmer i pris/skick. Tänkte därför ändra taktik och ”efterlysa” den. Förutom en ”köpes” annons här på KS, finns det andra ställen jag borde nå ut på? Och är det någon som lyckas med detta förfarande eller är det en pipdröm…? Tack!
Sök efter engelskspråkigt omegaforum. Där brukar det finnas möjlighet att efterlysa en klocka under köpes. Jag har varit där många gånger men nu kan jag inte ge dig ens en länk. Den som söker, han finner, som man fick lära sig i söndagsskolan.

Jag kom på att jag den senaste tiden sett ett nytt fenomen på chrono24.com. Där finns inga köpesannonser men folk har skapat en säljesannons och sen skrivit köpes. Jag vet inte om det är tillåtet men man kan som värst få en smäll på fingrarna av chrono24 och en raderad annons.
 

Fupp

Breitling
Jag stod i princip inför samma val när för snart 2 år sen. För mig stod det ffa mellan Oris Aquis, Longines Hydroconquest och till viss del Tudor BB58. Just Tudorn gick inte att få tag i så la ner den relativt snabbt. Valet stod mellan Longines och Oris. För min del föll det tillslut på Oris på grund av dess design och kvalitetskänslan i bl a länken. Den kändes helt enkelt bättre än Hydroconquesten för mig. Just deras egna system för länk/rem är vad det är, men den bärs å andra sidan jäkligt bra.

Tyvärr har priserna på alla klockorna krupit uppåt ganska rejält sista året men rabatt på både Oris och Longines bör gå. Begagnade ligger de helt klart inom budget båda två.

En bild för referens är ju alltid kul.
20230309_124953.jpg
Riktigt fin!
 

Knegolf

Breitling
Sök efter engelskspråkigt omegaforum. Där brukar det finnas möjlighet att efterlysa en klocka under köpes. Jag har varit där många gånger men nu kan jag inte ge dig ens en länk. Den som söker, han finner, som man fick lära sig i söndagsskolan.

Jag kom på att jag den senaste tiden sett ett nytt fenomen på chrono24.com. Där finns inga köpesannonser men folk har skapat en säljesannons och sen skrivit köpes. Jag vet inte om det är tillåtet men man kan som värst få en smäll på fingrarna av chrono24 och en raderad annons.
Stort tack för tipsen, ska testa det!
 
Topp