• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den inkluderande tråden om open source!

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Jag upptäckte i G-Shock tråden att det fanns en hel del entusiaster som visade sitt ansikte när jag nämnde Linux och mer specifikt Manjaro som jag höll på att testa för tillfället. Det verkade finnas ett behov att snacka open source helt enkelt!

I denna tråd är det således fritt fram att diskutera allt mellan himmel och jord som rör öppen källkod. Är du en GNU/Linux fantast eller gillar du mer eteriska varianter av BSD? Vilken distro är din favorit och vad kör du för desktop environment? Öppna ditt hjärta! Har det dykt upp ett problem med en installation eller en uppdatering, kanske finns det hjälp att få här? Vad är öppen källkod förresten och varför är det så bra? Bara fråga!

Själv är jag en glad entusiast som har testat en massa olika distros men till slut fastnat i Linux Mint träsket. Nu vill jag prova nytt och jag tänker nog köra Manjaro eftersom jag vill testa en Archbaserad distro med rolling release. Jag kör också två servrar, en PF Sense som brandvägg och även FreeNAS som filserver. Båda funkar otroligt bra men jag kan villigt erkänna att jag skulle hamna i trubbel om de skulle börja fela eftersom jag inte är en fena på BSD. Men det skulle lösa sig för det gör det alltid med all hjälp som finns att tillgå inom öppen källkod gemenskapen.

Nördigt? Jag vet!
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Jag körde Linux i tonåren, främst Slackware. Sen gick jag över till Mac och laptops, men har nästan alltid haft en linuxserver att leka med parallellt. På senare år har det varit Debian på serversidan, av oklar anledning, och Ubuntu med Gnome när jag hade en extra laptop från jobbet. Tittar också på att skaffa mig en ny Raspberry Pi, men jag vet inte riktigt vad jag ska ha den till egentligen. Men det får väl visa sig när den är köpt :)
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Jag körde Linux i tonåren, främst Slackware. Sen gick jag över till Mac och laptops, men har nästan alltid haft en linuxserver att leka med parallellt. På senare år har det varit Debian på serversidan, av oklar anledning, och Ubuntu med Gnome när jag hade en extra laptop från jobbet. Tittar också på att skaffa mig en ny Raspberry Pi, men jag vet inte riktigt vad jag ska ha den till egentligen. Men det får väl visa sig när den är köpt :)
Jag hade en NAD förstärkare till övers och tänkte att den skulle komma till användning i garaget så jag köpte en HiFiBerry DAC och lite extra tillbehör på m.nu till en RaspberryPi. Med den hårdvaran finns det en massa olika varianter av mjukvara att installera som gör att du har tillgång till din Raspberry på nätverket som musikspelare. Om du kör UniFi som accesspunkt så kan du t ex köra din RaspberryPi som controller. Ja, möjligheterna är oändliga :)
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Jag hade en NAD förstärkare till övers och tänkte att den skulle komma till användning i garaget så jag köpte en HiFiBerry DAC och lite extra tillbehör på m.nu till en RaspberryPi. Med den hårdvaran finns det en massa olika varianter av mjukvara att installera som gör att du har tillgång till din Raspberry på nätverket som musikspelare. Om du kör UniFi som accesspunkt så kan du t ex köra din RaspberryPi som controller. Ja, möjligheterna är oändliga :)

Just nu är jag mest inne på att sätta upp en som VPN-server och/eller PiHole. PiHole för att det vore skönt att slippa all reklam på nätet, VPN för att, tja, det kanske vore kul och användbart en gång om året?
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Kul tråd. Är tyvärr inte allt för duktig med detta men önskar jag vore. Hade velat ha en laptop med arch typ. Istället kör jag en gammal Mac från 2009 pga behovet av lightroom. Har även en chromebook som har arm processor.

Den enda renodlade Linux datorn jag har är min Raspberry pie som kör en Debian variant.

Vad är bäst att köra som os nuförtiden? Ubuntu? Linux mint? Manjaro? Gillar nog avskalade gui mest. Har svårt för kde.
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Kul tråd. Är tyvärr inte allt för duktig med detta men önskar jag vore. Hade velat ha en laptop med arch typ. Istället kör jag en gammal Mac från 2009 pga behovet av lightroom. Har även en chromebook som har arm processor.

Den enda renodlade Linux datorn jag har är min Raspberry pie som kör en Debian variant.

Vad är bäst att köra som os nuförtiden? Ubuntu? Linux mint? Manjaro? Gillar nog avskalade gui mest. Har svårt för kde.
Härligt @Fujoor Det är bara till att kasta sig in i det! Det här med distro är lite tycke och smak, lite beroende på hur man föredrar att uppdatera datorn men nuförtiden också mycket beroende på hur utvecklarna har valt att paketera hela sin DE från start. Tidigare gillade jag t ex inte Ubuntu och Unify men nu börjar jag gilla det mer och mer. Jag har laddat ner Manjaro med XFCE, Gnome och KDE och testat dem i Virtual Box och lustigt nog så tycker jag faktiskt allra mest om KDE även om jag alltid historiskt har ogillat denna DE. Sen finns det ju en hel uppsjö av andra varianter, t ex Cinnamon och Mate som jag har kört länge nu. Jag tror att jag faktiskt ska köra med KDE framöver men jag är fortfarande inte 100.
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Härligt @Fujoor Det är bara till att kasta sig in i det! Det här med distro är lite tycke och smak, lite beroende på hur man föredrar att uppdatera datorn men nuförtiden också mycket beroende på hur utvecklarna har valt att paketera hela sin DE från start. Tidigare gillade jag t ex inte Ubuntu och Unify men nu börjar jag gilla det mer och mer. Jag har laddat ner Manjaro med XFCE, Gnome och KDE och testat dem i Virtual Box och lustigt nog så tycker jag faktiskt allra mest om KDE även om jag alltid historiskt har ogillat denna DE. Sen finns det ju en hel uppsjö av andra varianter, t ex Cinnamon och Mate som jag har kört länge nu. Jag tror att jag faktiskt ska köra med KDE framöver men jag är fortfarande inte 100.
Jag kikade faktiskt på Manjaro med kde och det såg ju klart bättre ut än Ubuntu med kde för några år sedan. Ska nog installera det på en av mina datorer.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Hemma körde jag windows 7 och var nöjd med hur allt fungerade väl men ville inte pröjsa för Windows 10 så jag tog upp linuxintresset som legat i dvala i flera år. :)

Ball tråd.
Jag var en gnome och xfce man länge innan jag testade kde (den nyaste, Plasma) och jag måste säga att jag tycker att den är mkt bra. Smidig och inte lika bloated som den varit.

Annars tycker jag att de flesta distros liknar varandea mkt. Det enda som brukar skilja är vilken default skrivbordshanterare den använder och vilket paket-manager / installerare den har.

Det enda som stör mig egentligen är de dåliga fontrenderingar som Linux dras med.

Sen får man ju räkna med en del pill (läs Archlinux) men opensuse jag använder nu har inte krävt mkt manuellt pill. Pga lathet föredrar jag Lts som inte kräver uppgradering varje år typ.
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Som någon nämnde på tuben så måste alla laptops vara krypterade om de innehåller känslig info om klienter (personer) enligt GDPR och detta är ett tillägg som man måste betala extra för på Windows 10. Misstag! Det öppnar upp för att många hoppar över till OSX och GNU/Linux som har det inbakat i systemet. Dessutom börjar det nu utvecklas gaming på riktigt till Linux, bl a Steam, och det är också intressant för många. Om jag ska pilla med textfiler så gör jag mycket hellre det på en server än på en laptop. Därför är det trevligt med färdiga lösningar som det finns gott om idag till laptops och dylikt. Berätta gärna vad du tycker om KDE på Manjaro @Fujoor vart det lider :)
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Som någon nämnde på tuben så måste alla laptops vara krypterade om de innehåller känslig info om klienter (personer) enligt GDPR och detta är ett tillägg som man måste betala extra för på Windows 10. Misstag! Det öppnar upp för att många hoppar över till OSX och GNU/Linux som har det inbakat i systemet. Dessutom börjar det nu utvecklas gaming på riktigt till Linux, bl a Steam, och det är också intressant för många. Om jag ska pilla med textfiler så gör jag mycket hellre det på en server än på en laptop. Därför är det trevligt med färdiga lösningar som det finns gott om idag till laptops och dylikt. Berätta gärna vad du tycker om KDE på Manjaro @Fujoor vart det lider :)
Körde en dual boot och måste säga att det ser sjukt fräscht ut. Ska se om jag kan få in mitt musikprogram renoise också. Sen kanske jag kan prova på rawtherapee istället för lightroom.

Edit: ok på bildfronten har nog inte Linux mkt att erbjuda men jag ska ge det en chans .
 
Senast ändrad:

Lutte

Cartier
2-Faktor
Som någon nämnde på tuben så måste alla laptops vara krypterade om de innehåller känslig info om klienter (personer) enligt GDPR och detta är ett tillägg som man måste betala extra för på Windows 10. Misstag! Det öppnar upp för att många hoppar över till OSX och GNU/Linux som har det inbakat i systemet.

Inte sant. Uppgifter måste vara adekvat skyddade, vilket inte nödvändigtvis innebär ett krav på FDE. Ingen vet heller exakt hur lagen ska tolkas innan den prövats i domstol :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Som någon nämnde på tuben så måste alla laptops vara krypterade om de innehåller känslig info om klienter (personer) enligt GDPR och detta är ett tillägg som man måste betala extra för på Windows 10.
Njae. Det går alldeles utmärkt att få till hårdvarukryptering i Windows 10 om man använder en Opal-kompatibel SSD. Gratis. Jag har själv konfigurerat en i veckan.

https://github.com/Drive-Trust-Alliance/sedutil/wiki/Encrypting-your-drive
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Inte sant. Uppgifter måste vara adekvat skyddade, vilket inte nödvändigtvis innebär ett krav på FDE. Ingen vet heller exakt hur lagen ska tolkas innan den prövats i domstol :)

Njae. Det går alldeles utmärkt att få till hårdvarukryptering i Windows 10 om man använder en Opal-kompatibel SSD. Gratis. Jag har själv konfigurerat en i veckan.

https://github.com/Drive-Trust-Alliance/sedutil/wiki/Encrypting-your-drive
Okej gubbar, ledsen att jag for med 2 osanningar i samma inlägg. Tack för att ni korrigerar mig!
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Just nu är jag mest inne på att sätta upp en som VPN-server och/eller PiHole. PiHole för att det vore skönt att slippa all reklam på nätet, VPN för att, tja, det kanske vore kul och användbart en gång om året?
VPN skulle vara coolt att sätta upp. Ska du då ha den för att komma åt ditt lokala nätverk hemma?

Jag drog i alla fall igång MusicBox på RasberryPi igår till mina pojkar så att de kan streama från sin mobil. Hittills funkar det finfint :)
0D32F0EF-8CA9-423A-9A5B-0C39368F8370.png

E93DA978-D003-473F-8E5B-EA35C6350499.png
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
VPN skulle vara coolt att sätta upp. Ska du då ha den för att komma åt ditt lokala nätverk hemma?

Jag tänkte det, men jag har å andra sidan knappt något hemmanätverk :) Jag funderade också på om man skulle köra den som Plex-server till tvn, men appen i TVn är helt värdelös i nuläget. Svårt det här :D
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Höll på mycket med Slackware och Debian i yngre dagar. Favorit DE var Fluxbox, mot slutet kördes även en del Xfce. Nu för tiden är det mer plug & playprodukter för min del.

Angående VPN så kan jag rekommendera det om du reser en del. Kör själv via min Asus router. Skönt att kunna använda sina streamingtjänster även när du är utomlands.
 

roloj

Cartier
2-Faktor
Kul ämne! Själv är jag mest bekväm nu för tiden och kör Sonos, Apple TV, MacOS etc. Labbar lite med nån Raspberry ibland.
Körde en Oneplus One för massa år sedan och tyckte att Cyanogen var grymt bra. Kör en Xiaomi Mi A2 Lite med Android One nu men är sugen på något roligare OS. Några förslag?
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Kul ämne! Själv är jag mest bekväm nu för tiden och kör Sonos, Apple TV, MacOS etc. Labbar lite med nån Raspberry ibland.
Körde en Oneplus One för massa år sedan och tyckte att Cyanogen var grymt bra. Kör en Xiaomi Mi A2 Lite med Android One nu men är sugen på något roligare OS. Några förslag?
Hade en Mi A1 och bytte senare till en pocophone där jag kör senaste lineage os + magic + gcam. Mycket nöjd med denna kombo!
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Fattar inte riktigt vad ni snackar om :) @roloj och @Fujoor Jag körde en gång i tiden CyanogenMod och var nöjd med det men jag hoppade över till Iphone för ett par år sedan. Kanske något jag skall undersöka men för tillfället kör jag nog på med Iphone även om det är låst.
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Fattar inte riktigt vad ni snackar om :) @roloj och @Fujoor Jag körde en gång i tiden CyanogenMod och var nöjd med det men jag hoppade över till Iphone för ett par år sedan. Kanske något jag skall undersöka men för tillfället kör jag nog på med Iphone även om det är låst.
Lineage tog över där CyanogenMod var förut.
Magic ger root, som gamla supersu fast bättre.
Gcam är Google pixel kameran retrofitted för en massa andra mobiler.

Jag tar alltså nästintill lika bra bilder med min pocophone som en Google pixel gör till en bråkdel av priset.
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Lineage tog över där CyanogenMod var förut.
Magic ger root, som gamla supersu fast bättre.
Gcam är Google pixel kameran retrofitted för en massa andra mobiler.

Jag tar alltså nästintill lika bra bilder med min pocophone som en Google pixel gör till en bråkdel av priset.
Okej. Tack för att du väckte intresset för android igen! Jag har checkat alternativen och det ser ju onekligen bra ut. Kan man helt koppla bort sig från Google med en sådan mobillösning? När min mobil pajar så låter det som ett mycket bra alternativ särskilt när Iphones börjar bli dyrare än en ultrabook.
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Okej. Tack för att du väckte intresset för android igen! Jag har checkat alternativen och det ser ju onekligen bra ut. Kan man helt koppla bort sig från Google med en sådan mobillösning? När min mobil pajar så låter det som ett mycket bra alternativ särskilt när Iphones börjar bli dyrare än en ultrabook.
Man kan, men det kanske innebär mer problem än vad man är beredd på om man använder googles tjänster.
Jag tror att man kan använda Gcam utan att ha google frameworks. Kör du en ren lineage utan gapps så har du ju inga google tjänster.
Många gör så att dom installerar lineage os + micro G (tror det t.om finns en specifik rom ämnat för detta) och då kan du ha micro G för alla googletjänster utan att ha google frameworks.

T.ex själv kör jag både newpipe för youtube (som inte kräver något från google) och youtube vanced+microG (som inte heller kräver google frameworks då den har microG). Youtube vanced är för övrigt dunder. Du har ingen reklam och du kan spela youtube i minimerad ruta eller i bakgrunden.
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Man kan, men det kanske innebär mer problem än vad man är beredd på om man använder googles tjänster.
Jag tror att man kan använda Gcam utan att ha google frameworks. Kör du en ren lineage utan gapps så har du ju inga google tjänster.
Många gör så att dom installerar lineage os + micro G (tror det t.om finns en specifik rom ämnat för detta) och då kan du ha micro G för alla googletjänster utan att ha google frameworks.

T.ex själv kör jag både newpipe för youtube (som inte kräver något från google) och youtube vanced+microG (som inte heller kräver google frameworks då den har microG). Youtube vanced är för övrigt dunder. Du har ingen reklam och du kan spela youtube i minimerad ruta eller i bakgrunden.
Kaninhålet öppnar sig!
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Installationen fortskrider! Nu funkar viktiga saker som VPN, screen brightness, email med stöd för outlook mm. Det ska installeras lite fler applikationer som Gnu Cash och MariaDB och kanske BeerSmith samt viktigast av allt, gamla filer ska passera ett nålsöga innan de får plats på denna HDD. Jag hoppas att detta kan fungera som inspiration till Windows och Mac användare eftersom Linux är säkert, snyggt och sparsam med resurser :)
Screenshot_20190927_113717.png
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Gott att du kunde hitta det mesta av mjukvaror du normalt använder, för nåt som är störigt är att vissa app antingen funkar dåligt i Linux (via Wine) eller så finns den inte alls.

Jag letar fortfarande efter en bra Onedrive-app! Hittar jag en sån är jag 100% hemma mer eller mindre.
 
Topp