• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Spindel

KS vulkanolog på Island
Forumet har en Seikotråd, några tusen Rolextrådar så jag tänkte att jag försöker göra en tråd för de Orientintresserade (om det finns några).

När det gäller historiebiten har jag skamlöst tagit mycket från wikipedia då det är svårt att få fram särskilt mycket information och mycket av den info som finns är på japanska.

Har jag fel med något eller om någon har mer kunskaper är det bara att fylla på. Jag går inte in på djupet på någon modell egentligen utan har initialt hållit det på en ganska övergripande nivå.

Orient har rötter från 1901 då Shogoro Yoshida startade en grossistverksamhet för armbandsur i Ueno (som numera är en stadsdel i Tokyo). Omkring 1912 utökades verksamheten i och med att man började producera bland annat guldboetter och omkring 1920 grundas Toyo Tokei produktionsanläggning. Initialt tillverkades bordsur och mätutrustning och 1934 påbörjadas produktionen av armbandsur. 1936 utökades produktionskapaciteten i och med uppförandet av produktionsanläggningen i Hino. 1949 stängdes anläggningen Toyo Takei och företaget Tama Keiki grundas och påbörjar produktion i anläggningen i Hino i juli 1950.

1951 byter Tama Keiki namn till Orient Watch, samma år påbörjas försäljningen av "Orient Star". Det påstås att valet av namn på armbandsuret var företagets önskan om att skapa ett armbandsur som "skiner som en stjärna". Tack vare ett handelsavtal med Kina 1955 lyckas företaget etablera sig utanför japan.

Tidig (om inte första) Orient Star
image.jpg


1956 påbörjas försäljning av Orient Star Dynamic som är den första Orienten där tim-, minut-, och sekundvisaren sitter på samma axel.

Orient Star Dynamic från 1956
image.jpg


1959 introduceras "Royal Orient", som blir en en av grundstenarna till det som kallas för guldåldern för Japantillverkade mekaniska armbandsur.

Tidig Royal orient
image.jpg


Under en period från 1950-1970 talet fanns en uppfattning hos många konsumenter (i asien?) att fler juveler innebar högre kvalité och bättre precision. Som ett svar på detta lanseras Orient Grand Prix 100 1964 med 89 rubinlager och 11 safirlager.

Orient Grand Prix 100
image.jpg


Andra milstolpar är bland annat Orient Fineness som 1967 var världens tunnaste mekaniska klocka (källa?). Ytterligare en milstolpe är Orient Tenbeat som introducerades 1970 och som var utrustad med ett 36 000 bph (10 slag per sekund = ten beat) urverk.

Orient Tenbeat
image.jpg


Orients utveckling har även lett till vissa framsteg inom effektivisering i tillverkningsprocessen som bland annat resulterar i att de kan leverera mekaniska klockor (med helt OK kvalité) för några hundra kronor (billigaste Orienten i mitt hushåll kostade 350 kr +frakt helt ny). De har även drivit viss vidareutveckling av kraftreservsindikatorfunktionen, som först dök up på JLCs klockor andra halvan av 1930-talet om jag inte misstar mig. Kraftreservsindikator är idag nästan ett signum för Orient och återfinns på väldigt många modeller.

En av de saker som gör Orient unika är att de tillhör den lilla skaran av tillverkare av mekaniska armbandsur som använder sig av egna "in-house" urverk. Samtliga mekaniska urverk är även producerade av Orient i Japan.

Jämfört med andra Japanska tillverkare är Orient även unikt då fokus ligger på automatiska mekaniska urverk. Det skall dock nämnas att Orient även producerar armbandsur med kvartsurverk, dessa kommer, numera, oftast från Seiko.

2001 klev Seiko Epson Koncernen in som delägare av Orient och sedan 2009 är Orient helägt av Seiko Epson

Ett särskilt omnämnande skall ges till Orient Touchtron som introducerades 1976 och som var den första klockan med LED display och en sinnrik konstruktion som innebär att LED siffrorna tänds när man vidrör höljet (denna klocka återfinns även re-brandad som bland annat Citizen men innehållet är 100% Orient).

Orient Touchtron
image.jpg


Kort och övergripande om modellprogram i nuläget (jag pratar bara mekaniska klockor):

Orient Three Star
De billigaste Orienterna i huvudsak för marknaden i utvecklingsländer. Grundtanken (som jag läst någonstans) är att även idag kan det, i vissa delar av världen, vara svårt att till och med byta batterier på en kvartsklocka då finns Three Star som ett alternativ. En automatisk billig och stryktålig klocka med någon variant av Orients Caliber 469 urverk (469 är en riktig arbetshäst som ständigt utvecklats sedan det introducerades på 70-talet). Priset på dessa rör sig allt som oftast i spannet 200-500 kr. Dessa finns i lite olika storlekar och former men urvalet är begränsat. Urverken levereras vanligen med precision på +40/-30 s/dag.

Dock skall det nämnas att äldre Orient Three Star (mitten 90-tal och äldre) är de prisvärda klockorna för samtliga marknader. Dessa motsvaras bäst av de klockor som enbart heter "Orient" idag.

image.jpg


Orient AAA
Exakt samma sak gäller för dessa som står ovan för Three Star. Man kan då fråga sig vad är skillnaden?

Jo, de tillverkades bara för någon annan marknad (skillnad mellan centralasien och afrika t ex)

Orient
Standardsortimentet, "prisvärda" mekaniska klockor för alla, modellprogrammet är mycket omfattande från "klassiska" klockor så som ER24005W till dykare för mättnadsdykning med rating på 300 m och diverse ISO certifikat för dykarur. Det enda som, vad jag vet, inte finns är en mekanisk kronograf. De populäraste Orientmodellerna idag (om man skall tro mina empiriska nätsökningar) är FEM6500*** (mako) modellerna och CEM6500*** (ray) modellerna. Standardsortimentet startar prismässigt på 700-800 kr och går up till cirka 12 000 kr för den dyraste klockan som är 300 m dykaren. Urverken levereras vanligen med angiven precision inom +25/-15 s/dag.

Orient ER24005W "Bambino"
image.jpg


Orient 300 m
image.jpg


Det skall också nämnas att Orient själva enbart ger sina klockor en modellbeteckning så som ER24005W alla (enligt mig) töntiga namn som; Mako, Ray, Bambino, Constellation på deras GMT klocka etc är ett påfund av Orient Watch USA som är auktoriserad återförsäljare av Orientur i USA.

Orient Star
Orients mellansegment, fram till för bara några år sedan såldes majoriteten av klockor under Orient Star märket enbart på den inhemska japanska marknaden. På senare år släpps fler och fler för den internationella marknaden. Här återfinns även Orients enda mekaniska kronograf, urverket i denna heter 32B00 vissa källor på nätet hävdar att detta egentligen är Seikos 8R28/6S28 urverk, hur det är med detta låter jag vara osagt.

Orient Star kronograf (som jag just nu glömt beteckningen för)
image.jpg


Genomgående för Orient Star är den mer genomarbetade och har en bättre finish och "känsla". Jag personligen vill påstå att de kvalitetsmässigt upplevs som klockor i en prisklass som är högre, dock är detta en ytterst subjektiv uppfattning.

Alla Orient Star är helt tillverkade i Japan till skillnad från de "vanliga" Orienterna där enbart urverkät är ihopsatt i Japan. Priserna startar på cirka 3000 kr och går upp till 16 000 - 18 000 kr. Urverken levereras normalt med en precision inom +15/-10 s/dag.

Royal Orient
Är numera Orients klockor inom högprissegmentet. Dessa säljs för tillfället enbart på den inhemska marknaden i Japan. Detta gör dem därmed knepiga att få tag på.

Royal Orient är dessutom aningen segmenterat efter att Orient slimmade sitt modellprogram och tog bort serien Orient Star Royal och bakade in denna under Royal Orientflaggan som ett hög mellan segment.

I detta hög mellan segment återfinns en automatisk modell (i två färger), samt två manuella modeller (i två färger vardera) samt ett fickur. Urverken i dessa levereras med en precision på +10/-5 s/d.

Royal Orient klassiskt snitt med manuellt urverk
image.jpg


Pratar vi creme de la creme finns det en modell som är ett automatiskt urverk. Detta urverk levereras med en precision på +6/-4 s/d.

Royal Orient börjar prismässigt på cirka 10 000 - 11 000 kr och slutar på cirka 30 000 kr för den dyraste modellen.

Royal Orient toppmodellen
image.jpg


Orient SK
Är en modellserie som ofta dyker upp som NOS. Att det är NOS är en sanning med modifikation, dessa klockor är "nya", dock är de frankenklockor ihopplockade av oanvända reservdelslager. Detta innebär att vissa klockor kan bli väldigt lustiga då tavla tillhör en modell, boett tillhör en annan modell och ringen tillhör en tredje. Som oftast sitter det ett caliber 469 urverk av äldre snitt i klockan och det är absolut inget fel på vare sig klocka eller urverk. Tyvärr säljer vissa mer oseriösa nätsäljare detta som NOS 70-tal vilket det inte är.

Brasilianska Orient
Det finns några modeller som är framtagna enbart för den Brasilianska marknaden som jag tänkte att man kan nämna. Det rör sig först och främst om en 300 m dykare (som jag även sett i 200 m utförande) som brukar kallas för Orient Poseidon. Till skillnad från standard 300 m Orienten är denna ej försedd med heliumtäta packningar vilket innebär att den utrustats med heliumventil istället.

Orient "Poseidon" 300 m
image.jpg



Hedervärda omnämnanden Orient King Diver 1000 m från 1965
image.jpg


King Diver roulette 70-tal skulle jag gissa
image.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kul reportage över Orient! Tack för infon, nu fick man lära sig lite nytt. :) En sådan där gammal kronometerklassad sak vore ju lite ball att ha...
 
Forumet har en Seikotråd, några tusen Rolextrådar så jag tänkte att jag försöker göra en tråd för de Orientintresserade (om det finns några).

När det gäller historiebiten har jag skamlöst tagit mycket från wikipedia då det är svårt att få fram särskilt mycket information och mycket av den info som finns är på japanska.

Har jag fel med något eller om någon har mer kunskaper är det bara att fylla på. Jag går inte in på djupet på någon modell egentligen utan har initialt hållit det på en ganska övergripande nivå.

Orient har rötter från 1901 då Shogoro Yoshida startade en grossistverksamhet för armbandsur i Ueno (som numera är en stadsdel i Tokyo). Omkring 1912 utökades verksamheten i och med att man började producera bland annat guldboetter och omkring 1920 grundas Toyo Tokei produktionsanläggning. Initialt tillverkades bordsur och mätutrustning och 1934 påbörjadas produktionen av armbandsur. 1936 utökades produktionskapaciteten i och med uppförandet av produktionsanläggningen i Hino. 1949 stängdes anläggningen Toyo Takei och företaget Tama Keiki grundas och påbörjar produktion i anläggningen i Hino i juli 1950.

1951 byter Tama Keiki namn till Orient Watch, samma år påbörjas försäljningen av "Orient Star". Det påstås att valet av namn på armbandsuret var företagets önskan om att skapa ett armbandsur som "skiner som en stjärna". Tack vare ett handelsavtal med Kina 1955 lyckas företaget etablera sig utanför japan.

Tidig (om inte första) Orient Star
image.jpg


1956 påbörjas försäljning av Orient Star Dynamic som är den första Orienten där tim-, minut-, och sekundvisaren sitter på samma axel.

Orient Star Dynamic från 1956
image.jpg


1959 introduceras "Royal Orient", som blir en en av grundstenarna till det som kallas för guldåldern för Japantillverkade mekaniska armbandsur.

Tidig Royal orient
image.jpg


Under en period från 1950-1970 talet fanns en uppfattning hos många konsumenter (i asien?) att fler juveler innebar högre kvalité och bättre precision. Som ett svar på detta lanseras Orient Grand Prix 100 1964 med 89 rubinlager och 11 safirlager.

Orient Grand Prix 100
image.jpg


Andra milstolpar är bland annat Orient Fineness som 1967 var världens tunnaste mekaniska klocka (källa?). Ytterligare en milstolpe är Orient Tenbeat som introducerades 1970 och som var utrustad med ett 36 000 bph (10 slag per sekund = ten beat) urverk.

Orient Tenbeat
image.jpg


Orients utveckling har även lett till vissa framsteg inom effektivisering i tillverkningsprocessen som bland annat resulterar i att de kan leverera mekaniska klockor (med helt OK kvalité) för några hundra kronor (billigaste Orienten i mitt hushåll kostade 350 kr +frakt helt ny). De har även drivit viss vidareutveckling av kraftreservsindikatorfunktionen, som först dök up på JLCs klockor andra halvan av 1930-talet om jag inte misstar mig. Kraftreservsindikator är idag nästan ett signum för Orient och återfinns på väldigt många modeller.

En av de saker som gör Orient unika är att de tillhör den lilla skaran av tillverkare av mekaniska armbandsur som använder sig av egna "in-house" urverk. Samtliga mekaniska urverk är även producerade av Orient i Japan.

Jämfört med andra Japanska tillverkare är Orient även unikt då fokus ligger på automatiska mekaniska urverk. Det skall dock nämnas att Orient även producerar armbandsur med kvartsurverk, dessa kommer, numera, oftast från Seiko.

2001 klev Seiko Epson Koncernen in som delägare av Orient och sedan 2009 är Orient helägt av Seiko Epson

Ett särskilt omnämnande skall ges till Orient Touchtron som introducerades 1976 och som var den första klockan med LED display och en sinnrik konstruktion som innebär att LED siffrorna tänds när man vidrör höljet (denna klocka återfinns även re-brandad som bland annat Citizen men innehållet är 100% Orient).

Orient Touchtron
image.jpg


Kort och övergripande om modellprogram i nuläget (jag pratar bara mekaniska klockor):

Orient Three Star
De billigaste Orienterna i huvudsak för marknaden i utvecklingsländer. Grundtanken (som jag läst någonstans) är att även idag kan det, i vissa delar av världen, vara svårt att till och med byta batterier på en kvartsklocka då finns Three Star som ett alternativ. En automatisk billig och stryktålig klocka med någon variant av Orients Caliber 469 urverk (469 är en riktig arbetshäst som ständigt utvecklats sedan det introducerades på 70-talet). Priset på dessa rör sig allt som oftast i spannet 200-500 kr. Dessa finns i lite olika storlekar och former men urvalet är begränsat. Urverken levereras vanligen med precision på +40/-30 s/dag.

Dock skall det nämnas att äldre Orient Three Star (mitten 90-tal och äldre) är de prisvärda klockorna för samtliga marknader. Dessa motsvaras bäst av de klockor som enbart heter "Orient" idag.

image.jpg


Orient AAA
Exakt samma sak gäller för dessa som står ovan för Three Star. Man kan då fråga sig vad är skillnaden?

Jo, de tillverkades bara för någon annan marknad (skillnad mellan centralasien och afrika t ex)

Orient
Standardsortimentet, "prisvärda" mekaniska klockor för alla, modellprogrammet är mycket omfattande från "klassiska" klockor så som ER24005W till dykare för mättnadsdykning med rating på 300 m och diverse ISO certifikat för dykarur. Det enda som, vad jag vet, inte finns är en mekanisk kronograf. De populäraste Orientmodellerna idag (om man skall tro mina empiriska nätsökningar) är FEM6500*** (mako) modellerna och CEM6500*** (ray) modellerna. Standardsortimentet startar prismässigt på 700-800 kr och går up till cirka 12 000 kr för den dyraste klockan som är 300 m dykaren. Urverken levereras vanligen med angiven precision inom +25/-15 s/dag.

Orient ER24005W "Bambino"
image.jpg


Orient 300 m
image.jpg


Det skall också nämnas att Orient själva enbart ger sina klockor en modellbeteckning så som ER24005W alla (enligt mig) töntiga namn som; Mako, Ray, Bambino, Constellation på deras GMT klocka etc är ett påfund av Orient Watch USA som är auktoriserad återförsäljare av Orientur i USA.

Orient Star
Orients mellansegment, fram till för bara några år sedan såldes majoriteten av klockor under Orient Star märket enbart på den inhemska japanska marknaden. På senare år släpps fler och fler för den internationella marknaden. Här återfinns även Orients enda mekaniska kronograf, urverket i denna heter 32B00 vissa källor på nätet hävdar att detta egentligen är Seikos 8R28/6S28 urverk, hur det är med detta låter jag vara osagt.

Orient Star kronograf (som jag just nu glömt beteckningen för)
image.jpg


Genomgående för Orient Star är den mer genomarbetade och har en bättre finish och "känsla". Jag personligen vill påstå att de kvalitetsmässigt upplevs som klockor i en prisklass som är högre, dock är detta en ytterst subjektiv uppfattning.

Alla Orient Star är helt tillverkade i Japan till skillnad från de "vanliga" Orienterna där enbart urverkät är ihopsatt i Japan. Priserna startar på cirka 3000 kr och går upp till 16 000 - 18 000 kr. Urverken levereras normalt med en precision inom +15/-10 s/dag.

Royal Orient
Är numera Orients klockor inom högprissegmentet. Dessa säljs för tillfället enbart på den inhemska marknaden i Japan. Detta gör dem därmed knepiga att få tag på.

Royal Orient är dessutom aningen segmenterat efter att Orient slimmade sitt modellprogram och tog bort serien Orient Star Royal och bakade in denna under Royal Orientflaggan som ett hög mellan segment.

I detta hög mellan segment återfinns en automatisk modell (i två färger), samt två manuella modeller (i två färger vardera) samt ett fickur. Urverken i dessa levereras med en precision på +10/-5 s/d.

Royal Orient klassiskt snitt med manuellt urverk
image.jpg


Pratar vi creme de la creme finns det en modell som är ett automatiskt urverk. Detta urverk levereras med en precision på +6/-4 s/d.

Royal Orient börjar prismässigt på cirka 10 000 - 11 000 kr och slutar på cirka 30 000 kr för den dyraste modellen.

Royal Orient toppmodellen
image.jpg


Orient SK
Är en modellserie som ofta dyker upp som NOS. Att det är NOS är en sanning med modifikation, dessa klockor är "nya", dock är de frankenklockor ihopplockade av oanvända reservdelslager. Detta innebär att vissa klockor kan bli väldigt lustiga då tavla tillhör en modell, boett tillhör en annan modell och ringen tillhör en tredje. Som oftast sitter det ett caliber 469 urverk av äldre snitt i klockan och det är absolut inget fel på vare sig klocka eller urverk. Tyvärr säljer vissa mer oseriösa nätsäljare detta som NOS 70-tal vilket det inte är.

Brasilianska Orient
Det finns några modeller som är framtagna enbart för den Brasilianska marknaden som jag tänkte att man kan nämna. Det rör sig först och främst om en 300 m dykare (som jag även sett i 200 m utförande) som brukar kallas för Orient Poseidon. Till skillnad från standard 300 m Orienten är denna ej försedd med heliumtäta packningar vilket innebär att den utrustats med heliumventil istället.

Orient "Poseidon" 300 m
image.jpg



Hedervärda omnämnanden Orient King Diver 1000 m från 1965
image.jpg


King Diver roulette 70-tal skulle jag gissa
image.jpg


Bra jobbat!
Här ser man att vintage slår det mesta av det nya, trevligt!
 

KMS

Rolex
Kul post! 1000metarn är riktigt cool, minst lika cool som Nivadas Depthmaster.

Har testat båden en Mako å en OrientStar och tycker det känns som riktigt sjysst kvalla. OS slår ju standardsegmentet på alla punkter. Synd att de nästan uteslutande har börjar rikta in sig på dress och skeleton modeller.
 

Camo00

Patek
Lysande trådstart, självklart ska Orient ha en egen!!
Ett av de mest prisvärda märken jag har testat iaf...

Favoriten var min Millenium, men den har tyvärr fått lämna... :(
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Efterapningar
Precis som många andra märken har Orient givetvis gjort några efterapningar av mer kända tillverkares ur. Detta är en sak som ofta rör upp känslor på forum som detta, folk får tycka som de vill men det är viktigt att poängtera att de aldrig utger sig för att vara något annat än en Orient. Också viktigt att komma ihåg att genom åren så har Orients modellutbud kommit att innefatta hundratals olika modeller med egen design vilket gör förekomsten av dessa oerhört ovanlig, dock känns det säkert störande för folk vars favoritmärken enbart har kanske 20-talet modeller i sitt modellprogram.

Nedan kommer tre exempel
image.jpg

image.jpg

image.jpg


Det är omöjligt att förneka vilka klockor dessa tre vill efterlikna.

Sedan finns klockor som denna som elakt brukar kallas för explorient i någon felriktad indikation kring att vissa andra tillverkare uppfann urtavlor med arabiska siffror på index i 12, 6, och 9. Visserligen kom Orient Star Dynamic som man bör kunna påstå är pappa till formspråket 1956 (se första posten i tråden) vilket är 3 år efter urexplorern men jag vill påstå att det är att greppa efter halmstrån att kalla denna för efterapning.

Klassiska modellen som förknippas med nidnamnet Explorient
image.jpg
 

leicaphile

Panerai
Kul post! 1000metarn är riktigt cool, minst lika cool som Nivadas Depthmaster.

Har testat båden en Mako å en OrientStar och tycker det känns som riktigt sjysst kvalla. OS slår ju standardsegmentet på alla punkter. Synd att de nästan uteslutande har börjar rikta in sig på dress och skeleton modeller.

Deras finare dykare brukade ligga under Orient Star men ser ut som detta ändrats nu. Min gula "Revolver" har OS loggan, men den är 3-4 år gammal.

Kan fylla på med lite info sen, ser att vi saknar bl.a. deras Retro Future klockor (har en av dem själv) som är riktigt häftiga.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Deras finare dykare brukade ligga under Orient Star men ser ut som detta ändrats nu. Min gula "Revolver" har OS loggan, men den är 3-4 år gammal.

Kan fylla på med lite info sen, ser att vi saknar bl.a. deras Retro Future klockor (har en av dem själv) som är riktigt häftiga.

Ja dykarna lyftes ur OS sortimentet för bara ett eller två år sedan vilket gör att både 200 m och 300 m med OS märkning börjar bli riktigt eftertraktade med prisökning på de som finns som följd.

Är kanon om du fyller på med info om retro future serien. Jag var som sagt ganska svepande i mitt inlägg och klumpade lite oförsiktigt ihop den med övriga OS även om just dessa kanske skulle få ett eget omnämnande. :)
 

Minuteman

Rolex
Riktigt välskriven trådstart!
Lägger in en bild på min Mako XL.
uploadfromtaptalk1398840309107.jpg

En sak jag gillar med Orient är att urverken ofta verkar ta betydligt bättre gångprecision än specen.
Min går t.ex ca +2 sek/dygn, och det verkar inte vara helt ovanligt, enligt bad man hör.
Jar inte upplevt samma med t.ex lågbudgets Seiko.
 

joh.jonsson

Panerai
Kul att du fixade en sån här tråd. Jag har funderat på vad märket Orient egentligen är för något! Har förstått att det är ett gammalt märke, men inget mer än det. Kul att du nämnde digitalaren (led) jag har nämligen en sådan fast citizen. fungerar dock vääldigt tveksamt :( Men svincool så det vore kul o få liv i den!
Tack!
 

Geparden

Audemars
Tack Spindel för trådstart, mycket informativt!
Märkte att jag saknat en Orienttråd då jag läste denna.
Min uppställning för tillfället är:
Millenium, Ray Raven (bra Orientsmak där Camo00 ;) + denna OS

image.jpg

Fina klockor för billig peng.
 

Coromo

Omega
Tänkte bidra till tråden med min Orient FFD0F003W0 "Vintage"

Som Minuteman skrev så blev jag också förvånad över vilken gångprecision urverket har, min går 1sekund/dygn för fort vilket är bra mycket bättre än vad jag hade hoppas på.

A3xqxjb.jpg
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Snygga klockor som dyker upp här från KS medlemmarnas gömmor :)

Jag skall försöka göra lite inlägg om specifika modellserier, urverk etc efterhand. Det blir lite övermäktigt, samt att det riskerar att bli en vägg av text som ingen orkar läsa, att tömma ur allt i ett enda inlägg.

Och som jag nämnt tidigare är det bara att inflika med mer info om just du känner att något saknas eller är direkt felaktigt.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Trevligt initiativ och bra tråd Spindel , jag köpte en Three star på Tradera för ett tag sedan som nu är utlånad. Men det är väldigt trevliga klockor för en alldeles lagom slant!
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag måste påpeka att det smugit in sig ett litet fel i första inlägget King Diver 1000m på bilden är snarare från sent 60-tal eller tidigt 70-tal så jag daterade den lite för tidigt initialt.
 

martback

Breitling
Klipp och klistra från ett annat forum så texten är på engelska men bilderna är på svenska.

A small but growing Orient collection. As there were so few watches, I have posted full pics rather than thumbnails.
An Orient Star from the mid 50s. One of the earliest Orient watches.
IMG_0771.jpg

A NOS 20j Calendar Auto Orient from the early 60s. Little brother to the 64j.
IMG_0773.jpg

A modern Orient Star Royal handwind with PR dial. Orient high end watch with silver case. Looks as good from the back as from the front. Dial work is excellent.
IMG_0775.jpg

Orientcaseback.jpg

OSRdial.jpg

A 64j Grand Prix Olympia Auto Orient from 1963. Top of the line and the start of the jewel craze. The most silent auto wind mechanism I have ever heard.
IMG_0776.jpg

A 21j Orient Auto from 1994. Orients first power reserve watch. Another excellent dial.
IMG_0779.jpg

PRdial.jpg

A 23j Royal Orient Ultra Thin handwind from 1961. Orient high end classic dress watch. Dial work as good on the vintage watches as on the modern ones.
IMG_0780.jpg

ROdial.jpg

A 25j Grand Prix Orient Special handwind from 1961. Closely related to the previous watch but even better. Same watch as the one on the cover of the Orient book above. Caseback pictured below with movement picture from book cover.
IMG_0782.jpg

origpcaseback.jpg

En till med fantastisk tavla.
SwimmerPerfect.jpg


- martin
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Klipp och klistra från ett annat forum så texten är på engelska men bilderna är på svenska.

A small but growing Orient collection. As there were so few watches, I have posted full pics rather than thumbnails.
An Orient Star from the mid 50s. One of the earliest Orient watches.
IMG_0771.jpg

A NOS 20j Calendar Auto Orient from the early 60s. Little brother to the 64j.
IMG_0773.jpg

A modern Orient Star Royal handwind with PR dial. Orient high end watch with silver case. Looks as good from the back as from the front. Dial work is excellent.
IMG_0775.jpg

Orientcaseback.jpg

OSRdial.jpg

A 64j Grand Prix Olympia Auto Orient from 1963. Top of the line and the start of the jewel craze. The most silent auto wind mechanism I have ever heard.
IMG_0776.jpg

A 21j Orient Auto from 1994. Orients first power reserve watch. Another excellent dial.
IMG_0779.jpg

PRdial.jpg

A 23j Royal Orient Ultra Thin handwind from 1961. Orient high end classic dress watch. Dial work as good on the vintage watches as on the modern ones.
IMG_0780.jpg

ROdial.jpg

A 25j Grand Prix Orient Special handwind from 1961. Closely related to the previous watch but even better. Same watch as the one on the cover of the Orient book above. Caseback pictured below with movement picture from book cover.
IMG_0782.jpg

origpcaseback.jpg

En till med fantastisk tavla.
SwimmerPerfect.jpg


- martin


Kul med lite gammalt skit. Jag vet en ebaysäljare som har en pantbank (eller något liknande) i Tokyo och det är inte jätte ovanligt att han lägger ut gamla RO och vanliga äldre Orient, dock inte vågat ropa hem någon då jag inte har någon aningom hur jag kall få en vettig service på dem i Sverige.

Många är dessutom rejält "patinerade" dock har några fina (som jag ångrar att jag inte la ett bud på då det gick för typ 500 kr) passerat sedan jag började följa honom.

EDIT:// Var tvungen att gå in och kolla just nu ligger bland annat denna hos säljaren jag kollar på en Olympia från 1962 högsta bud just nu $10 (kommer troligen sluta på runt $100-200) som sagt lite sugen men hur fan ska jag serva den och hitta ett nytt glas här :p
OrientStar-28a.jpg
OrientStar-28h.jpg
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Kort om King Diver och Caliber 469

Första King Diver introducerades 1964 under namnet Weekly Auto Orient King Diver troligen som svar på att Seiko presenterade sin första vattentäta klocka Seiko Sportsmatic 30 m silverwave.

Weekly Auto Orient King Diver 1964
image.jpg


1965 introduceras andra generationen Weekly Auto Orient King Diver med i huvudsak några kosmetiska förändringar samt att klockan stoltserar med att den har ett 30 juvels urverk.

Weekly Auto Orient King Diver 1965
image.jpg


Runt 68-69 kommer ytterligare några uppdateringar och King Divern får sällskap av World Diver urverket byts ut mot ett 21 juvelers 1942 urverk.

King Diver
image.jpg


World Diver
image.jpg


Locket
image.jpg


En stor förändring som sker 70-71 är att urverket i King Divern byts ut mot Caliber 469 urverket, dock är boetten mer eller mindre oförändrad från den King Diver som introducerades 68-69, dock med mindre förändringar på urtavla och ring. Under första halvan av 70-talet byts dessutom namnet King Dover it mot KD, en kvalificerad gissning är att med sina 40 m vattentäthet var det problematiskt att påstå att klockan var en dykarklocka (undantaget är King Diver 1000 m som delade boet med Nivada Depthmaster).

Några olika utseenden på KD
image.jpg

image.jpg

image.jpg


KD modellen levde fram till första halvan på 80-talet innan den plockades bort ur modellprogrammet.

Varför pratar jag då om King Diver, en modellserie jag personligen tycker är relativt ful och ointressant (förutom för King Diver 1000 m)?

Svaret är att det var den första modellen med caliber 469 urverk.

Caliber 469xx urverket, som satt i King Diver och som sitter i vidare utvecklade varianter i Orients klockor än idag, är en vidareutveckling på Seikos 7006.

1971 vidareutvecklade Orient 7006 och utrustade det med automatisk uppdragning, även denna hämtad från Seiko men från 66xx urverket. Detta resulterade i Orients Caliber 46xxx serie av urverk. Vidareutvecklingen av 46xxx har fortsatt genom åren och resulterat i att samtliga automatiska urverk som sitter i Orients klockor idag, förutom Caliber 88A00 i Royal Orient WE0011JB och WE0021JB.

Utöver vidareutvecklingar i 46xxx serien används fortfarande cal 469 i mer eller mindre oförändrad form i många modeller, bland annat i de mycket populära och prisvärda Mako och Ray. Urverket är väl beprövat och robust.

Caliber 469
image.jpg


Som avslutning skall nämnas att Orient reintroducerade en King Diver liknande klocka 2001 under namnet WZ0361EM även kallad King Master (dock enbart på den japanska marknaden) och 2011 släppte de en specialversion för att fira 40 års jubileet av cal 469, som jag vet att jag sett att någon forummedlem på KS har.

WZ0361EM
image.jpg



Lite bonusinfo:

Alla modellbeteckningar på orientklockor som börjar med "W" är tillverkade enbart för den inhemska marknaden i Japan.

EDIT:// korrigerade lite sjabbel
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Lite nyheter från Orient:

Dessa modeller är vad jag vet enbart JDM för tillfället, vi får se om de släpps för den internationella marknaden framöver.

Först ut är två nya modeller av Orient Star Retrograde som precis som tidigare modeller är utrustade med 40A52 urverket. Listpris 80 000 yen.

Först ut är WZ0071DE (som jag inte vågar säga vad skillnaden är mot den tidigare svarta modellen, tyvärr dålig på japanska så har svårt att läsa mig till vad som är nytt)
image.jpg


Sedan har vi WZ0081DE med fin blå tavla och som kommer på blått skinn
image.jpg


Sedan har vi en ny design med serien WZ01**DK utrustade med automatiskt 40S63 urverk och en diameter på 40 mm (46 mm inkl krona). Dessa klockor föll mig mycket i smaken utseendemässigt. Samtliga har ett listpris på 70 000 yen förutom WZ0131DK som listas för 66 000 yen.

Först ut WZ0151DK som jag personligen tycker ser läcker ut
image.jpg


WZ0161DK
image.jpg


WZ0131DK
image.jpg


WZ0141DK
image.jpg


(Samtliga bilder är hämtade från Orients japanska hemsida)
 
Topp