• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

seikoswede

Panerai
image.jpg
Postar i den här tråden också, bara för skojs skull!:)

Jim
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
@Mforce du hade väl en jubileums bok med stor del av Orients modeller?

Skulle du kunna fota av och lägga upp bilderna om Orient Star Dynamic, jag köpte den jg la upp ovan och vill försöka åldersbestämma den.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
@Mforce du hade väl en jubileums bok med stor del av Orients modeller?

Skulle du kunna fota av och lägga upp bilderna om Orient Star Dynamic, jag köpte den jg la upp ovan och vill försöka åldersbestämma den.
Nopp! Sa i ett tidigare inlägg att jag funderade på att köpa en.

Men om du har juvelantalet och ev nån extra märkning på tavlan så ska vi nog kunna komma fram till ngt ändå.
Kolla gamla auktioner från saitama också, de brukar ju hänvisa till böckerna.

Blir det royal också?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Nopp! Sa i ett tidigare inlägg att jag funderade på att köpa en.

Men om du har juvelantalet och ev nån extra märkning på tavlan så ska vi nog kunna komma fram till ngt ändå.
Kolla gamla auktioner från saitama också, de brukar ju hänvisa till böckerna.

Blir det royal också?
Nä skiter i den, är nöjd med en NOS OS Dynamic från någonstans 1956-196x.

Det sura är att jag har noll info på när de slutade göra OS Dynamic, tidigt 60-tal är det enda jag vet :p

Jag gissar dock på att denna är en av de sista eftersom den är "stor" 36 mm. De flesta andra jag sett brukar vara 33 mm.

Lär väl även fått en 11j modell :p Då alla andra jag ser har 17 j utskrivet.

Ska försöka öppna den när den kommer så man ser verket. Kanske visar sig att jag är blåst och de proppat ner ett Miyota eller Seikoverk i den ;)
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Nä skiter i den, är nöjd med en NOS OS Dynamic från någonstans 1956-196x.

Det sura är att jag har noll info på när de slutade göra OS Dynamic, tidigt 60-tal är det enda jag vet :p

Jag gissar dock på att denna är en av de sista eftersom den är "stor" 36 mm. De flesta andra jag sett brukar vara 33 mm.

Lär väl även fått en 11j modell :p Då alla andra jag ser har 17 j utskrivet.

Ska försöka öppna den när den kommer så man ser verket. Kanske visar sig att jag är blåst och de proppat ner ett Miyota eller Seikoverk i den ;)
Äsch...
Så länge det inte är ett ETA så är det lugnt.... ;)
 
  • Like
Reactions: Jax

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Åker jag på några avgifter (tull/moms/frakt) om jag handlar från Orientuhren.de?

(Samt kan man lita på sidan). Jag behöver en ny Orient NU!

(Någon i Sverige som vill sälja sin Mako/Ray/Raven till mig så PM:a direkt :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Åker jag på några avgifter (tull/moms/frakt) om jag handlar från Orientuhren.de?

(Samt kan man lita på sidan). Jag behöver en ny Orient NU!

(Någon i Sverige som vill sälja sin Mako/Ray/Raven till mig så PM:a direkt :)
Orientuhren ligger inom EU så ingen tull eller moms. Gällande frakt så skickar de med tyska posten, kommer dock inte ihåg om de tar nåt extra betalt för detta. Bör stå någonstans på hemsidan.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Nä skiter i den, är nöjd med en NOS OS Dynamic från någonstans 1956-196x.

Det sura är att jag har noll info på när de slutade göra OS Dynamic, tidigt 60-tal är det enda jag vet :p

Jag gissar dock på att denna är en av de sista eftersom den är "stor" 36 mm. De flesta andra jag sett brukar vara 33 mm.

Lär väl även fått en 11j modell :p Då alla andra jag ser har 17 j utskrivet.

Ska försöka öppna den när den kommer så man ser verket. Kanske visar sig att jag är blåst och de proppat ner ett Miyota eller Seikoverk i den ;)
Tror också det är en "nyare" variant från 60-talet. Problemet är väl att urverket verkar vara samma (Orient T) i alla med sina 11 eller 17 juveler.
För den som är intresserad av den men vill ha nytt så går det att finna en 55års jubileumsversion på 34 mm i japan (och på Rakuten).
n595__13218.1360319709.1280.1280.JPG

WZ0021EH

För övrigt tror jag det är dags för en webkurs i japanska om man ska ta den här hobbyn till några nivåer alls.
 

matalm

Cartier
Tror också det är en "nyare" variant från 60-talet. Problemet är väl att urverket verkar vara samma (Orient T) i alla med sina 11 eller 17 juveler.
För den som är intresserad av den men vill ha nytt så går det att finna en 55års jubileumsversion på 34 mm i japan (och på Rakuten).
n595__13218.1360319709.1280.1280.JPG

WZ0021EH

För övrigt tror jag det är dags för en webkurs i japanska om man ska ta den här hobbyn till några nivåer alls.
Jag har 5 hp i japanska från sent 90-tal men kommer tyvärr inte ihåg så mkt längre... Watashi wa eigo no sensei desu. Och sen några repliker ur TV-serien Shogun: iie! Anjin-san, hai wakarimasu! Inte till så mkt hjälp....
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Jag har 5 hp i japanska från sent 90-tal men kommer tyvärr inte ihåg så mkt längre... Watashi wa eigo no sensei desu. Och sen några repliker ur TV-serien Shogun: iie! Anjin-san, hai wakarimasu! Inte till så mkt hjälp....
Hittade några webkurser som verkar gratis. Sånt gillar jag!
Men din ide var faktiskt inte dum. Jag börjar med att se eller läsa om Shogun. :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Eftersom jag letar frenetiskt efter lite info kring mitt senaste köp (som ännu ej anlänt) snubblar jag över massa kul grejer som jag skamlöst stjäl och lägger upp här. Kommer bli några inlägg nu med gammalt orientrelaterat innehåll.

Börjar med lite gamla reklamnotiser.

1953 tidig Orient Star reklam. Som jag nämnt tidigare kom första OS:en 1951
image.jpeg


1954 ännu en tidig OS
image.jpeg


1956 året då Orient Stat Dynamic börjar säljas. Den första Orienten med sekundvisaren på samma axel som tim- och minutvisaren. Annonsen nedan visar även datumet 10 juni som råkar vara tidens minnes dag 1956 (japansk högtid).
image.jpeg


Denna har jag lagt upp tidigare i någon annan tråd, vet inte om jag la upp den i denna tråd. Bör vara från någon gång under andra halvan av 60-talet.
image.jpeg


Gruppreklam från någongång 1965-1970
image.jpeg


Orient Racer även denna från andra halvan av 60-talet
image.jpeg


Orient Jaguar Focus också 60-talets andra hälft.
image.jpeg


Och sist två uppslag för Orient Mexican. Klockan hade detta namn eftersom tavlan hade "samma lyster som mexikansk opal". Tavlorna på dessa är väldigt fina, jag är bara inte man nog att bära upp dem. Även detta är mitten till slutet på 60-talet.
image.jpeg
image.jpeg
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Eftersom jag letar frenetiskt efter lite info kring mitt senaste köp (som ännu ej anlänt) snubblar jag över massa kul grejer som jag skamlöst stjäl och lägger upp här. Kommer bli några inlägg nu med gammalt orientrelaterat innehåll.

Börjar med lite gamla reklamnotiser.
Kul!
Men tycker du glömde annonsen som visar på stora kulturella skillnader mellan Japan och Väst.
Försök släppa den här på 60-talet i USA...
462f9b8ff0ae49db640ae7da8733666c3cfdb831_m.jpg
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor

Depp-Erik

Cartier
Hallå på er, tänkte helt fräckt kapa tråden och ställa lite frågor :)

Hur går era Orienter? Jag köpte min Ray för ca 8-9 månader sedan och nu har den börjat sakta sig ganska rejält. Har inte mätt upp noga men brukar märka av det när den går ca 2-3min efter och då ställer jag fram den, detta sker minst en gång i veckan så den saktar sig alltså en hel del. Är detta normalt för en klocka i den prisklassen? Vad har man för alternativ för att åtgärda det? Tar ofta av mig klockan och lägger den jämte datorn, kan det vara magnetfält som spökar?
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
BTW. Fanns förslag som "tillägg" som var t ex Orient-boxen och så.
Vill bara försäkra mig; jag får väl boxen till min klocka också eller var jag tvungen att beställa det separat?!
Verkar som orientuhren kör dessa separat. En del av prisskillnaden mot seriouswatches kan jag tänka mig.
Tycker inte du ska bry dig allt för mkt då standardlådan inte är nåt speciellt alls och jag kan garantera att det inte spelar in på andrahandsvärdet heller.

Edit// jag har några boxar liggandes ifall du inte får ngn och det känns viktigt.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Hallå på er, tänkte helt fräckt kapa tråden och ställa lite frågor :)

Hur går era Orienter? Jag köpte min Ray för ca 8-9 månader sedan och nu har den börjat sakta sig ganska rejält. Har inte mätt upp noga men brukar märka av det när den går ca 2-3min efter och då ställer jag fram den, detta sker minst en gång i veckan så den saktar sig alltså en hel del. Är detta normalt för en klocka i den prisklassen? Vad har man för alternativ för att åtgärda det? Tar ofta av mig klockan och lägger den jämte datorn, kan det vara magnetfält som spökar?
Inget som hänt några av mina som inte fått en rejäl smäll. 2-3 min i veckan är inte jättemycket så jag gissar på att en ruckning räcker för att fixa det eftersom den är ny.
Du kan ju testa avmagnetisera också. Apparat för det kostar inte många tior på eBay. Tycker bara den borde gå mer fel om den är magnetiserad.
 

Depp-Erik

Cartier
Inget som hänt några av mina som inte fått en rejäl smäll. 2-3 min i veckan är inte jättemycket så jag gissar på att en ruckning räcker för att fixa det eftersom den är ny.
Du kan ju testa avmagnetisera också. Apparat för det kostar inte många tior på eBay. Tycker bara den borde gå mer fel om den är magnetiserad.
Tack för svaret.
Läst uttrycket ruckning här på forumet men vet inte riktigt vad det innebär, är det att man öppnar och justerar balansfjädern så den går snabbare/långsammare??
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Hallå på er, tänkte helt fräckt kapa tråden och ställa lite frågor :)

Hur går era Orienter? Jag köpte min Ray för ca 8-9 månader sedan och nu har den börjat sakta sig ganska rejält. Har inte mätt upp noga men brukar märka av det när den går ca 2-3min efter och då ställer jag fram den, detta sker minst en gång i veckan så den saktar sig alltså en hel del. Är detta normalt för en klocka i den prisklassen? Vad har man för alternativ för att åtgärda det? Tar ofta av mig klockan och lägger den jämte datorn, kan det vara magnetfält som spökar?
Låter som det kan vara inom spec för urverket. Men bör kunna fixas med en justering.

Jag mätte själv några av minna Orienter för ett tag sedan och gjorde ett inlägg om det på denna sida i den här tråden: https://klocksnack.se/threads/den-numera-officiella-orienttråden.23314/page-39
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Verkar som orientuhren kör dessa separat. En del av prisskillnaden mot seriouswatches kan jag tänka mig.
Tycker inte du ska bry dig allt för mkt då standardlådan inte är nåt speciellt alls och jag kan garantera att det inte spelar in på andrahandsvärdet heller.

Edit// jag har några boxar liggandes ifall du inte får ngn och det känns viktigt.

Tack. Har haft Orient med box innan och jag klarar mig nog utan den. Är väl mer en Nice to have-grej.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Samt att "armen" är väldigt känslig så det behövs inte mycket åt någon av hållen för att det ska räcka.

Tack för svaret.
Läst uttrycket ruckning här på forumet men vet inte riktigt vad det innebär, är det att man öppnar och justerar balansfjädern så den går snabbare/långsammare??

Så är det. ETA har väl skruvar vilket faktiskt är smartare om man tänkte göra det själv.
Skulle dock lämnat in den då jag varken har tålamod eller timegrapher.
Med det sagt så finns ju appar som mäter hyfsat till både IOS och Android med hjälp av headset-micken om man gillar att pula själv.
 

Depp-Erik

Cartier
Låter som det kan vara inom spec för urverket. Men bör kunna fixas med en justering.

Jag mätte själv några av minna Orienter för ett tag sedan och gjorde ett inlägg om det på denna sida i den här tråden: https://klocksnack.se/threads/den-numera-officiella-orienttråden.23314/page-39

Så är det. ETA har väl skruvar vilket faktiskt är smartare om man tänkte göra det själv.
Skulle dock lämnat in den då jag varken har tålamod eller timegrapher.
Med det sagt så finns ju appar som mäter hyfsat till både IOS och Android med hjälp av headset-micken om man gillar att pula själv.

Än så länge är det inget stort problem och blir det inte värre är det nog ingen mening att börja krabba, särskilt inte om det fortfarande är inom specen. Coolt med mätprogrammen till telefonen, ska kika på det!

Tusen tack för svaren!
 
Topp