• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🐟 Den köttiga tonfisktrĂ„den

frere

Audemars
2-Faktor
FĂ„ kategorier av klockor Ă€r sĂ„ missförstĂ„dda som klossdykarna. I dessa tider av oversize, kickstarter-projekt och mikrotillverkare Ă€r det lĂ€tt att tro att allt som Ă€r stort som en snusdosa Ă€r coolt, och att allt med mĂ€rkningen ”1000 m” pĂ„ tavlan Ă€r tekniskt avancerat och nyskapande. Men sĂ„ Ă€r det förstĂ„s inte. Det mesta i den tyngsta dykarklassen Ă€r faktiskt bara tungt och klossigt skrĂ€p, om Ă€n med bra vattentĂ€thet.

För mig finns det nÄgra fÄ dykare i den tyngsta klassen som Àr coola pÄ riktigt: Vintage ploprof, vintage certina, doxa och seiko tuna. Och av dessa Àr det faktiskt tunorna jag gillar mest just nu - trots att jag sÄ sent som för ett Är sedan helt avfÀrdade dem som överdrivet feta, ganska fula, japanska puckar. Historiken av att alltid ha varit först med tekniska lösningar och nya material, samtidigt som man hÄllit en konsekvent designlinje sedan 1975, Àr helt enkelt imponerande. Och det Àr som alla sÀger: man kan inte avfÀrda tunan utan att testa den, mÄtten IRL och mÄtten pÄ papper kÀnns helt olika.

Är man sugen pĂ„ tonfisk finns det i princip tre huvudspĂ„r att gĂ„. Först och enklast: en trehundrameterskvartsare. Man fĂ„r en högst bĂ€rbar, men Ă€ndĂ„ kompromisslös, tooldykare för vardagsbruk. Inga konstigheter, inte ens nĂ€r det vankas batteribyte. Det andra alternativet Ă€r att ge sig i kast med det tekniskt mer intressanta spĂ„ret, axeln golden – darth tuna, som bjuder pĂ„ det man egentligen vill ha i form av monocoque titancase, keramisk shroud etc. Och sist men absolut inte minst finns 1000 m-spĂ„ret, med de automatiska kolosserna som krĂ€ver stadiga armar eller vĂ„tdrĂ€kt för att verkligen komma till sin rĂ€tt.

I mitt eget tonfiske stÄr jag fortfarande pÄ det första trappsteget, med en SBBN031 som jag i princip burit som enda klocka hela sommaren. Den Àr sjukt allround och funkar faktiskt till det mesta. Det Àr nog faktiskt den klocka jag Àgt under de senaste fem Ären jag helst skulle vara OWG med. DÀrmed inte sagt att jag Àr nöjd och glad - en golden tuna kÀnns helt enkelt oundgÀnglig som komplement och jag grÀmer mig över att jag missade den @Seikosthlm lade ut tidigare i veckan...

I den hÀr trÄden tÀnkte jag att vi kunde samla bÄde bilder och information om denna ovanligt köttlika, proteinmÀttade firre. Vad har ni, vad suktar ni efter, vilken Àr den bÀsta och vilken Àr den galnaste?
tunasand.jpeg
 

Sorubim

Audemars
Bra trÄdstart! Min SBBN015 Àr nog favoritklockan i samlingen och har sÄ varit i drygt ett Är. Den fÄr överlÀgset mest handledstid, alla Ärstider. Jag Àr helt sÄld pÄ designen, historiken etc som du nÀmnde i trÄdstarten. Tunan funkar med en stor mÀngd olika band, eftersom bandhornen döljs av shrouden sÄ funkar vilken lÀnk som helst som har raka Àndbitar. Dessutom gör den sig bra pÄ gummi (sÄ lÀnge de inte Àr för tunna), mesh och nato/zulu i alla dess fÀrger. Jag Àr mycket nöjd med min Tuna men suktar ocksÄ efter nÄn vintagemodell, tex den 600m guldtuna som du nÀmnde.

DagsfÀrsk bild pÄ min SBBN015 pÄ "MM300-type" gummi frÄn WJean...

sbbn015_73.jpg
 
Senast Àndrad:

xBjörne

Rolex
2-Faktor
Jag gillar Tunas, rejÀla och pÄlitliga klockor. Har haft en 015 som jag var vÀldigt nöjd med.
Hittade knappt nÄgra bilder pÄ den men bjuder pÄ en dÄlig, samma klocka som i inlÀgget ovan för övrigt :)
DSC_0081.JPG
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag Àlskar ju 300m tonfiskarna. Kvarts, rÀtt OK lume, grymt hÄllbara och sitter klockrent.
Har recenserat 015 och 031. Det finns ju en hel uppsjö olika modeller att testa dessutom. Min favorit Àr helt klart 031 men de i Cermet som @john b haft Àr ocksÄ riktigt coola.

image.jpeg
image.jpeg

För mig Àr tonfiskarna verkligen essensen av hur en dykarklocka bör vara, funktionalitet före form. Att de alla klarar sjuka djup och Àr heliumtÀta utan HE-ventil Àr nice. LÄng och rik historik har de ocksÄ med flera "world first"-innovationer.

Lite bilder pÄ de jag Àgt:


SBBN023, Golgo 13 LE.

image.jpeg

SBBN015

image.jpeg

SBBN031

Jag skulle bli vÀldigt förvÄnad om jag inte köper en 031 igen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
200m-versionerna tycker jag för övrigt inte Àr riktiga tonfiskar. "Huvudfunktionen" Àr ju att tonfiskar a Àr heliumtÀta utan He-ventil tack vare L-packning under glaset, sÄ Àr det ju icke med 200m-fiskarna.
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Saknar redan min 7549 och har förnĂ€rvarande ingen burk. Av de jag haft Ă€r nog 7549-7009 min favorit. Den första Golden Tuna modellen. Kastar upp en bild pĂ„ de hĂ€r. Älskar quartz modellerna men har Ă„ andra sidan inte haft en automatisk tuna Ă€nnu. Dags att prova snart tror jag.
IMG_20160815_184503.jpg
 

frere

Audemars
2-Faktor

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Mm mm mm! Tonfisk Àr fina grejor :) Bra trÄd @frere

Har Àn sÄ lÀnge bara betat av 7549-7010, SBBN007, SBBN011, SBBN013, SBBN015 (2st), SBBN017 (2st), SBBN019 och SSBS018. För mig ska en Tuna vara quartz sÄ jag kommer nog inte ge mig i kast med automatarna. Har inte heller förlikat mig med det nya utseendet pÄ visarna utan föredrar den klassiska designen. Det Àr ganska kul att jag för ca fem Är sedan tyckte att Tunan var bland det fulaste man kunde hitta och idag sÄ har min Äsikt vÀnt till det precis motsatta. Det Àr nÄgot speciellt med dem.

Dagen till Àra har jag en sprillans SBBN017 pÄ mig som jag köpt ny. Första gÄngen den bÀrs utanför hemmet. Tvekade först lite och tÀnkte att den kanske ÀndÄ skulle fÄ ligga och förbli NOS men vilken nytta gör en toolklocka liggandes i byrÄlÄdan? Nej just det, ingen alls!

0167CBE1-27B8-4257-9335-54C6AB51999A_zpsg2esthrx.jpg
 

frere

Audemars
2-Faktor
Mm mm mm! Tonfisk Àr fina grejor :) Bra trÄd @frere

Har Àn sÄ lÀnge bara betat av 7549-7010, SBBN007, SBBN011, SBBN013, SBBN015 (2st), SBBN017 (2st), SBBN019 och SSBS018. För mig ska en Tuna vara quartz sÄ jag kommer nog inte ge mig i kast med automatarna. Har inte heller förlikat mig med det nya utseendet pÄ visarna utan föredrar den klassiska designen. Det Àr ganska kul att jag för ca fem Är sedan tyckte att Tunan var bland det fulaste man kunde hitta och idag sÄ har min Äsikt vÀnt till det precis motsatta. Det Àr nÄgot speciellt med dem.

Dagen till Àra har jag en sprillans SBBN017 pÄ mig som jag köpt ny. Första gÄngen den bÀrs utanför hemmet. Tvekade först lite och tÀnkte att den kanske ÀndÄ skulle fÄ ligga och förbli NOS men vilken nytta gör en toolklocka liggandes i byrÄlÄdan? Nej just det, ingen alls!

0167CBE1-27B8-4257-9335-54C6AB51999A_zpsg2esthrx.jpg
"...bara...":)

NOS tuna kÀnns obehagligt, bra beslut - anvÀnd den hÄrt och behÄll tycker jag! HÄller helt med dig om visarna, gillar dock den nya tavlan mer Àn jag ogillar de nya visarna Àven om det Àr pÄ hÄret.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Som ni förstÄr sÄ Àr det en Àra för er att bli presenterade denna 7549-7010 frÄn 1978. Detta exemplar Àgs av ett klockinvesteringskonsortium som har huvuddelen av sina investeringar i lite tyngre pjÀser. DelÀgare i företaget Àr (förutom undertecknad) klockexperterna och livsstilsentreprenörerna @Grafton och @Mr Chance . Denna klockbild lajkades av sjÀlvaste Brian Johnson i AC/DC vilket vi alla i företaget Àr glada för.
IMG_4209.JPG
 

snajgel

Panerai
Som ni förstÄr sÄ Àr det en Àra för er att bli presenterade denna 7549-7010 frÄn 1978. Detta exemplar Àgs av ett klockinvesteringskonsortium som har huvuddelen av sina investeringar i lite tyngre pjÀser. DelÀgare i företaget Àr (förutom undertecknad) klockexperterna och livsstilsentreprenörerna @Grafton och @Mr Chance . Denna klockbild lajkades av sjÀlvaste Brian Johnson i AC/DC vilket vi alla i företaget Àr glada för.
IMG_4209.JPG
Vad ska ni ha för den? ;)
SÀg till nÀr den ska sÀljas!
 

snajgel

Panerai
Vi tar upp alla förfrÄgningar om försÀljningar pÄ styrelsemöte vi ska ha under hösten i Geneve. Just nu Àr vi inne i en mycket expansiv fas med mÄnga spÀnnande projekt inom mode, livsstil, lyxprodukter och motor.
Ska ni expandera sÄ behöver ni ju lite kapital! Skulle kunna hjÀlpa till bara jag fÄr den dÀr Tunan... ;)
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Som ni förstÄr sÄ Àr det en Àra för er att bli presenterade denna 7549-7010 frÄn 1978. Detta exemplar Àgs av ett klockinvesteringskonsortium som har huvuddelen av sina investeringar i lite tyngre pjÀser. DelÀgare i företaget Àr (förutom undertecknad) klockexperterna och livsstilsentreprenörerna @Grafton och @Mr Chance . Denna klockbild lajkades av sjÀlvaste Brian Johnson i AC/DC vilket vi alla i företaget Àr glada för.
IMG_4209.JPG
HÄrd! NÀstan lika hÄrd som denna Casio:
242_cas.jpg
 
Topp