• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🐟 Den köttiga tonfisktrĂ„den

Ansgar

Cartier
2-Faktor
Riktigt bra köp, jag gillar de dÀr indexen.
Varför vill du ta bort shrouden?
Tack! Jag hÄller med, tycker detta Àr den snyggaste tonfisktavlan :D
Vill rengöra ordentligt sÄ det inte uppstÄr korrosion mellan shroud och boett. TÀnkte dÀrför ta bort den för rengöring, men vill inte riskera att fÄ in vatten i klockan :p
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack! Jag hÄller med, tycker detta Àr den snyggaste tonfisktavlan :D
Vill rengöra ordentligt sÄ det inte uppstÄr korrosion mellan shroud och boett. TÀnkte dÀrför ta bort den för rengöring, men vill inte riskera att fÄ in vatten i klockan :p
Den Àr tÀt utan shroud. Shrouden Àr ett yttre skydd och har ingenting att göra med tÀtheten.

De sitter dÀremot med locktite och man behöver en ganska tunn hex-nyckel vilka ofta Àr ganska mjuka. VÀldigt vanligt att de skadas nÀr man försöker lossa dem sÄ kan du lÄta bli att pilla sÄ Àr det bra.
 

Ansgar

Cartier
2-Faktor
Den Àr tÀt utan shroud. Shrouden Àr ett yttre skydd och har ingenting att göra med tÀtheten.

De sitter dÀremot med locktite och man behöver en ganska tunn hex-nyckel vilka ofta Àr ganska mjuka. VÀldigt vanligt att de skadas nÀr man försöker lossa dem sÄ kan du lÄta bli att pilla sÄ Àr det bra.
Nja, stjÀrnskruv pÄ 007:an som jag har. HEX pÄ 017 och nyare tror jag.
Har redan lossat och tagit bort lite slafs i shrouden, men vÄgade inte rengöra boetten ordentligt, men nu verkar det ju fritt fram :)
Tyckte inte skruvarna satt mÀrkvÀrt hÄrt.. tycker du jag bör lÀgga lite locktite sjÀlv efter jag lossat?
 

Buddhaliscious

Panerai
2-Faktor
A8103726-BFF0-4C99-A4A4-4E7469D26F4C.jpeg


Bra sÄ?
:) Fan, den borde jag ha klippt med tanke pÄ hur mÄnga gÄnger man har dragit i dom dÀr. Jag skyller pÄ att fÀrgen i bilderna inte lirar och förde tankarna till nÄgon retrotraktor eller nÄt.
 
  • Like
Reactions: S.L

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nja, stjÀrnskruv pÄ 007:an som jag har. HEX pÄ 017 och nyare tror jag.
Har redan lossat och tagit bort lite slafs i shrouden, men vÄgade inte rengöra boetten ordentligt, men nu verkar det ju fritt fram :)
Tyckte inte skruvarna satt mÀrkvÀrt hÄrt.. tycker du jag bör lÀgga lite locktite sjÀlv efter jag lossat?
Kollade lite för snabbt. :)
Ja, ta lite blÄ locktite.
 

xBjörne

Rolex
2-Faktor
Visst Àr den lyckad?
Dock en lite tappad boll att göra keepern/höljan svart istf guld (TiN) tycker jag.
Mycket lyckad!
Vet inte hur originalbandet till 1978- tunan sÄg ut, har sett vintageband med bÄde guldspÀnne+ svart gummikeeper samt guldspÀnne+ guldkeeper. Kanske Àr guld+gummi pÄ den gamla JDM- versionen (som denna skall efterlikna) och guld+guld pÄ den internationella varianten?
 

anru

Cartier
Jag har en SBDX014 (emperor) pÄ ingÄng, dÀr tidigare Àgare har bytt bezeln till svart. Det gjordes av ÄterförsÀljare (i Paris) med Seiko originaldelar, sÄ, det Àr schysst gjort. Men jag vill ha original med guld! Var hittar jag en sÄdan bezel och var lÀmnar jag in den för byte?
 
Topp