• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

🐟 Den köttiga tonfisktråden

xBjörne

Rolex
2-Faktor
TonfiskTisdag!
179C80E8-1DD5-4CF7-93CD-6CFE7E82886C.jpeg
Bra klocka!
6BAF41BA-BF2F-4259-B54C-053D3113D952.jpeg
 

Birkhel

Rolex
2-Faktor
Har SBBN013 den nya lumen, eller är det 025 man får välja då?
Börjar få tonfiskfeber nu...

Edit: svarar på min egna fråga. 025 har nya lumibrite.
 
Senast ändrad:

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Fråga - vilka tonfiskar i det övre segmentet är i produktion om man räknar bort de nya limiterade? Tänker då inte på solar och 4R36-varianterna...
 

xBjörne

Rolex
2-Faktor
Vad bra - tack! Kan man bara hitta dessa dyrare i Japan? Verkar finnas på Seiko Japans hemsida men inte hos övriga?
Jag vet faktiskt inte, tror att det är JDM-modeller men att de även finns i vissa butiker utanför Japan.
SBBN025, 027, 031, 033 och 035 har i alla fall inget alternativt referensnummer utan kanji-dagsvisning vilket borde innebära att de är JDM.
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
2695ADEE-A162-4898-97EA-5DA3CF43BA62.jpeg
Vad skiljer ett vanligt Turtleband från det till en dyrare Tuna? Förutom spänne, rider och rör för stiften? Är Turtlebandet lika tåligt annars...? Turtle monterat, org bredvid...
 

xBjörne

Rolex
2-Faktor
2695ADEE-A162-4898-97EA-5DA3CF43BA62.jpeg
Vad skiljer ett vanligt Turtleband från det till en dyrare Tuna? Förutom spänne, rider och rör för stiften? Är Turtlebandet lika tåligt annars...? Turtle monterat, org bredvid...
Är en annan gummiblandning så de känns lite olika men de är säkert lika tåliga. Grattis till tunan, borde bli den sjätte guldtuna reissuen på Klocksnack :)
 

xBjörne

Rolex
2-Faktor
Tack!
OK - men är då Tunans dyrare/bättre...? Förlåt alla frågor. Men kan man enkelt beställa "rätt" band till denna?
Ja det klassas nog som ”bättre” av Seiko och är förmodligen rätt mycket dyrare än turtlegummit att köpa löst. Borde gå att beställa från AD även om det är till en LE, det är ju en slitagedel som behöver bytas med tiden.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Säljs Tuna i Sverige? Snubblade precis in på... vad butiken nu heter i Liljeholmen. Killen i kassan visste inte vad tonfisk/Tuna var för modell... :rolleyes:
 

jmalmsjo

Cartier
SBBN015.
2A7B39C5-853E-4797-A5E6-4BF634319891.jpeg

Är otroligt sugen på att testa en svart/guldig; antingen klassiska 600m eller re-issuen. Denna lär få gå som dellikvid i sådana fall men jag är rädd att jag kommer att ångra mig. Några synpunkter från det erfarna forumet? En stålklocka med svart vridringsinlägg på länk kan - åtminstone materialmässigt - ersättas av andra klockor i lådan medan en svart/guldig klassiker skulle tillföra något nytt och spännande för mig, samtidigt som det dessutom är en häftigare klocka. Däremot verkar SBBN015 vara svår att få tag i numera (eller om det bara är tillfälligt) medan tillgången på svart/guld är god så därför är det nog svårt att få ogjort om jag inte skulle bli nöjd.
 

xBjörne

Rolex
2-Faktor
SBBN015.
2A7B39C5-853E-4797-A5E6-4BF634319891.jpeg

Är otroligt sugen på att testa en svart/guldig; antingen klassiska 600m eller re-issuen. Denna lär få gå som dellikvid i sådana fall men jag är rädd att jag kommer att ångra mig. Några synpunkter från det erfarna forumet? En stålklocka med svart vridringsinlägg på länk kan - åtminstone materialmässigt - ersättas av andra klockor i lådan medan en svart/guldig klassiker skulle tillföra något nytt och spännande för mig, samtidigt som det dessutom är en häftigare klocka. Däremot verkar SBBN015 vara svår att få tag i numera (eller om det bara är tillfälligt) medan tillgången på svart/guld är god så därför är det nog svårt att få ogjort om jag inte skulle bli nöjd.
Svåra beslut! Tycker att du ska köra på, när man väl har börjat fundera brukar det vara svårt att släppa tanken. SBBN015 bör gå att hitta även om något år om man har lite tålamod, dyker alltid upp något ex på begagnatmarknaden tids nog.
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Ja men vad fan... Köpte tonfisken för att ha den som semesterklocka. Nu när jag väl har den börjar jag tänka. Jävligt fin, vore ju synd att repa den etc etc. Den är ju gjord för att dykas med. Den booorde ju klara tre veckor med familjen i Asien... väl? Galen på mitt eget psyke. Hjälp!
 

Klockaren

Panerai
Ja men vad fan... Köpte tonfisken för att ha den som semesterklocka. Nu när jag väl har den börjar jag tänka. Jävligt fin, vore ju synd att repa den etc etc. Den är ju gjord för att dykas med. Den booorde ju klara tre veckor med familjen i Asien... väl? Galen på mitt eget psyke. Hjälp!

Nog svårt att hitta en mer tålig semesterklocka :)
Köpte själv en sbbn031 som semesterklocka och jag är 4v i Asien och kan gå i god att den klarar påfrestningarna ;)
 

Buddhaliscious

Panerai
2-Faktor
Ja men vad fan... Köpte tonfisken för att ha den som semesterklocka. Nu när jag väl har den börjar jag tänka. Jävligt fin, vore ju synd att repa den etc etc. Den är ju gjord för att dykas med. Den booorde ju klara tre veckor med familjen i Asien... väl? Galen på mitt eget psyke. Hjälp!
Jag tror att livet under ytan är det som sliter minst på klockan, och på andra plats kommer nog semesterliv med familjen. Och i Asien är den ju t.o.m. på hemmaplan, om det geografiska läget nu skulle spela någon roll. Så kör! Utsätt den härdade keramiska shrouden för finkornig sand, solkräm, ölkladd, jordnötssås, vassa drinkparaplyer och allt annat du kan komma på. Den kan nog ta det.:)
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Ja men vad fan... Köpte tonfisken för att ha den som semesterklocka. Nu när jag väl har den börjar jag tänka. Jävligt fin, vore ju synd att repa den etc etc. Den är ju gjord för att dykas med. Den booorde ju klara tre veckor med familjen i Asien... väl? Galen på mitt eget psyke. Hjälp!
Tänk på all finsand och silt som kommer att tränga emellan shroud och boett, inte bra alls :p
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
By the way - vad är egentligen inlägget på reissuen guld-tuna gjort av? Trodde det var keramik men tydligen inte...?
 

frere

Audemars
2-Faktor
SBBN015.
2A7B39C5-853E-4797-A5E6-4BF634319891.jpeg

Är otroligt sugen på att testa en svart/guldig; antingen klassiska 600m eller re-issuen. Denna lär få gå som dellikvid i sådana fall men jag är rädd att jag kommer att ångra mig. Några synpunkter från det erfarna forumet? En stålklocka med svart vridringsinlägg på länk kan - åtminstone materialmässigt - ersättas av andra klockor i lådan medan en svart/guldig klassiker skulle tillföra något nytt och spännande för mig, samtidigt som det dessutom är en häftigare klocka. Däremot verkar SBBN015 vara svår att få tag i numera (eller om det bara är tillfälligt) medan tillgången på svart/guld är god så därför är det nog svårt att få ogjort om jag inte skulle bli nöjd.
Skulle också köra! Sbbn015 går att hitta igen, och om inte annat så är 031 för bra för att inte testa:)
 
Topp