Laddar...
Klockor och Urmakeri hos Klockmaster-Stockholm

Den köttiga tonfisktråden

Diskussion i 'Kobra Kai' startad av frere, 20 augusti 2016.

Taggar:
  1. frere
    Trådstartare

frere Guld

Mitt standardtips är SBBN031! Förutsatt att du kan tänka dig de nya visarna och den nya tavlan (med sjukt bra lume och läsbarhet:)). Brorsan SBBN037 i blått är också grym - du får förvisso ingen länk men tuna trivs bäst på gummi i vilket fall.

Om du föredrar old school-looken så SBBN015 eller varför inte 007:an här ovan. Samtliga tips är alltså 300 mm med skruvat baklock, instegsfirrar i fin storlek.

Håller med om att KS är bra för köp&sälj, de roterar förhållandevis ofta här och till vettig peng.

JesperO, Sonnyboy, Bozz och 1 annan gillar detta.
  2. Aus

Aus Plast

Från:
    Malmö
    Vill tacka @frere och @Sonnyboy för era svar.

Jag blivit erbjuden en SBBN015 för 9000. Fullset. Trycktestad. Spår av användning men i fint skicka. Är priset rätt eller håller jag på att betala för mkt?

Sonnyboy gillar detta.
  3. Sonnyboy

Sonnyboy Tantal

Kolla historiken i köp och sälj. Det kan väl bara röra sig om någon tusenlapp hit eller dit. NB. Lita inte på mina tips för än så länge har jag bara tjänat på ett enda klockköp :)

Aus gillar detta.
  4. frere
    Trådstartare

frere Guld

Det känns lite saftigt tycker jag (tror jag sålde en för under 7000 i våras men var säkert för billig å andra sidan:)). Finns som sagt bra prisreferenser på k&s, det har sålts ett flertal på forumet!

Aus gillar detta.
  5. Aus

Aus Plast

Från:
    Malmö
    Hahaha.. Då är vi två

6. Aus

Aus Plast

Från:
    Malmö
    Håller med! Det är ingen fyndpris direkt. Kollade historiken på forumet så har de sålts för närmare 8k. Det var en för 9,9 av ingen rimlig anledning.

Jag letar vidare och meddelar er när. Det börjar närma sig nåt :angel:

7. Lundgren

Lundgren Brons Friends Of KS

Känns som att priserna på tonfisk har gått upp endel på bara nått år eller två?

Aus gillar detta.
  8. Aus

Aus Plast

Från:
    Malmö
    Jag håller med! Min uppfattning efter att kikat både här och på nätet att idag begär folk 10-15% högre pris än för knappt 6 månader sedan.
    Personligen förstår jag inte den plötsliga ökningen.

Lundgren gillar detta.
  9. Klockaren

Klockaren Tantal Premium

Nu är väl inte denna tråden till för att spekulera priser, men det handlar väl om tillgång/efterfrågan och skick på objektet?
    Aus: Lägg ut en köpesannons om du vill köpa en tuna, så får du säkert nåt svar.

10. Kanadicken

Kanadicken Tantal

Visst går sbbn015 oftast lite högre och det pga att den är den klassisk design och med den gamle visare?

11. Lundgren

Frågan om priser är helt klart berättigad! Självklart handlar det om tillgång/efterfrågan och skick. Men ändå en tråkig utveckling enligt mig och det gäller ju inte bara tonfisk utan många andra modeller. Senaste generation tonfisk har ju ökat markant i nypris också vilket säkerligen har gjort att de äldre modellerna har följt med. Börjar allt bli en smärtgräns när det börjar närma sig 10k för en några år gammal tonfisk av förra generationens modell.

Klockaren och Aus gillar detta.
  12. Klockaren

Klockaren Tantal Premium

Absolut, jag förstår din poäng att 9-10k för förra generationens tonfisk är högt och håller med dig.
    Jag hade ju hellre köpt en Sbbn031 eller de nyare modellerna isåfall och fått en ny för samma pris.
    Dock så blir förra generationen svårare och svårare att hitta, så har man den preferensen på visare osv så kanske man får slanta upp om man inte vill ha den nya.

Kanadicken och Lundgren gillar detta.
  13. frere
    Trådstartare

frere Guld

Därmed läge att helst köpa via säljesannons på öppen marknadsplats med transparent prissättning. Köpesannonser och pm är ju lurigare. Är prisläget numera 9,5 så får vi strax veta det:)

14. Kanadicken

Kanadicken Tantal

Kan ochså var värd att kolla på watchrecon då ibland visa märke skilja sig mellan svensk och internationella marknad och jag har full förståelse för dem som vill har "rätt pris" för sin klocka. Jag har inte kollade nyligen men det har varit så tidager att en några år gamle 015 har varit dyrare en den helt ny motsvarande .

frere gillar detta.
  15. frere
    Trådstartare

frere Guld

Absolut, den svenska marknaden är liten och ibland släpar vi efter. Titansamurajen är väl ett typexempel på en klocka vi (jag) sålde billigt här när de börjat sticka iväg i USA och nu är de dyra överallt. Klockpriser är väl förvisso inte logiska men jag tycker nog ändå att det bör vara ett märkbart prissteg från 015 upp till lika utgångna och minst lika ikoniska darth/013:)

Kanadicken gillar detta.
  16. Lundgren

Grymt imponerad av tidshållningen på min sbbn007! Tappat 1.7sek på 3 månader vilket betyder om det håller i sig - 6.8sek på ett år! Presterar som en GS quartz allstå :)
    Screenshot_20190130-154357.

Crane, seikodiverr, gdae och 3 andra gillar detta.
  17. MaBr

MaBr Silver Premium

1,8 sekunder till sen kan du får en GS special-guldstjärna på din klocka! :D

Lundgren gillar detta.
  18. Lundgren

Det hade vart nått! :p

MaBr gillar detta.
  19. Bagarebergstrom

Bagarebergstrom Silver

Finns det någon svensk återförsäljare av tunas eller är det utländska hemsidor som gäller? Sugen på en sbnn035.

20. S.L

S.L Silver

Från:
    Stockholm
    Klockmäster Globen brukar ha några modeller hemma

Bagarebergstrom gillar detta.
  21. Klockaren

Klockaren Tantal Premium

Nu går jag OT. Du tycker folk tar överpris på tonfiskar, sen lägger du ut en begagnad turtle till över listpris själv. Det är lite som att kasta tonfisk i glashus. 6900kr för en grey dawn turtle som såldes billigare när den var ny.

22. Aus

Aus Plast

Från:
    Malmö
    Det finns ett par anledningar till det:
    1. Jag köpte den dyrare än listpriset. Jag är inte den enda och var man ute efter en sån så fick några göra det iaf.
    2. Tonfisken i jämförelsen (ex 013) såldes för 1000-2000kr billigare för mindre än ett år sedan. Mitt pris skiljer sig 700 från listpris på en klocka som är i princip ny.
    Jag säger inte att det är ologiskt att tonfisken stiger och jag säger inte att min prissättning är helt rätt.
    Innan jag satte upp den kollade jag de Dawn Gray som finns till salu och sen försökte hitta ett pris med marginal för prut då jag har aldrig varit med om att någon säger "ok, jag tar din klocka för priset du begär". Jag kanske borde inkludera det i annonsen att där finns det utrymme för förhandlingar.;)

Och förresten... Jag hade inte ens kastat tonfisk på tegelhus. Hela huset hade rasat då:D

Kanadicken gillar detta.
  23. Crane

Crane Tantal Premium

Från:
    Sthlm
    Dubblar denna post idag med 7549-7010 och debuterar i Tonfisk-tråden :)
    AFB5ED9B-813B-4489-9FF0-8DAEB564CB07.

StarMan, Klockaren, Majo och 12 andra gillar detta.
  24. Sorubim

Sorubim Silver

TUNA TUESDAY!
    goldtuna600m_52.

molinari, Klockaren, Crane och 6 andra gillar detta.
  25. Sorubim

Sorubim Silver

TUNA WEDNESDAY! :D
    goldtuna600m_53.

Klockaren, PR1973, -JL- och 4 andra gillar detta.
  26. Sorubim

Sorubim Silver

TUNA THURSDAY! :p
    goldtuna600m_54.

-JL-, Crane, Klockaren och 6 andra gillar detta.
  27. Tampa_blord

Tampa_blord Brons Premium

Från:
    Till höger om eken
  28. Sonnyboy

Sonnyboy Tantal

9B91F80A-12E1-48A1-B614-B6A3E93092FF.
    SBBN013

Senast ändrad: 9 februari 2019
  29. S.L

S.L Silver

Från:
    Stockholm
    SBDX005
    9C2D889C-4BF7-4EEC-92A3-36A3808EEBC4.

molinari, Sonnyboy, PR1973 och 4 andra gillar detta.
  30. S.L

S.L Silver

Från:
    Stockholm