• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Givet min gigantiska fail för någon vecka sen, frågar jag här direkt - är detta en SKX007 från 2008 eller syns något tokigt? Kan "DIVER'S..."-texten ha ljusnat så mycket på en äkta tavla?

1768515961675.png

Fler bilder här: https://www.chrono24.com/seiko/skx007--id44434546.htm?searchHash=5fc9441f_KcXv90&pos=8

Ping @Bubbles @albinh @Vasapasa @yonsson
Det verkar som att de gamla har platt sekundvisare och ofta får blekt text på tavlan. Lyspastan ser också lite annorlunda ut. Jag hade inte köpt en med platt sekundvisare, men det är jag det. Det är nog inget fel på själva klockan.

Det verkar som att de gamla har platt sekundvisare och ofta får blekt text på tavlan. Lyspastan ser också lite annorlunda ut. Jag hade inte köpt en med platt sekundvisare, men det är jag det. Det är nog inget fel på själva klockan.
Tack för svar. När du skriver "gammal" - innebär det att det troligare är en från 1998 än 2008?

Given my gigantic fail a few weeks ago, I'm asking here directly - is this an SKX007 from 2008 or does something crazy appear? Could the "DIVER'S..." text have brightened that much on a genuine board?

1768515961675.png

More pictures here: https://www.chrono24.com/seiko/skx007--id44434546.htm?searchHash=5fc9441f_KcXv90&pos=8

Ping @Bubbles @albinh @Vasapasa @yonsson
I have a 2013 SKX007 and a 2021 SKX009 – and the orange on the 007 is lighter and more faded compared to the 2021 model. So in my opinion, yes, it can look quite faded. My 007 board looks very monochrome from certain angles

Hej!

Finns en uppsjö av olika Tissot Seastar modeller och jag undrar ifall något/större delar av denna klocka är äkta eller inte?

Jag utgår ifrån att allting inte är äkta på denna men nyfiken över att få input.

Läderbandet och spännet misstänker jag är aftermarket eller fake, vad tror ni? Ingraveringen på Caseback har jag sett på någon enstaka Tissot Seastar vid sökning på internet. Rehaut:en saknar en liten bit intill klockan 6 som närbild visar vilket är tråkigt. Under ett dygn går klockan närmare 2 minuter för fort. Gångreserven uppskattar jag är ca 30 h.

Vad är den av värde? Är det något att lämna in på service (mtp tidavvikelsen) och vad hade det uppskattningsvis kostat?

Tack på förhand för feedback :)

Bilagor

• IMG_3752.jpeg
    IMG_3752.jpeg
    737.3 KB · Visningar: 4
  • IMG_3761.jpeg
    IMG_3761.jpeg
    684.9 KB · Visningar: 7
  • IMG_3760.jpeg
    IMG_3760.jpeg
    715 KB · Visningar: 7
  • IMG_3758.jpeg
    IMG_3758.jpeg
    589.2 KB · Visningar: 6
  • IMG_3756.jpeg
    IMG_3756.jpeg
    736.6 KB · Visningar: 3
  • IMG_3755.jpeg
    IMG_3755.jpeg
    572.9 KB · Visningar: 4
  • IMG_3757.jpeg
    IMG_3757.jpeg
    629.6 KB · Visningar: 7
  • IMG_3754.jpeg
    IMG_3754.jpeg
    721.9 KB · Visningar: 4
Hej!

Finns en uppsjö av olika Tissot Seastar modeller och jag undrar ifall något/större delar av denna klocka är äkta eller inte?

Jag utgår ifrån att allting inte är äkta på denna men nyfiken över att få input.

Läderbandet och spännet misstänker jag är aftermarket eller fake, vad tror ni? Ingraveringen på Caseback har jag sett på någon enstaka Tissot Seastar vid sökning på internet. Rehaut:en saknar en liten bit intill klockan 6 som närbild visar vilket är tråkigt. Under ett dygn går klockan närmare 2 minuter för fort. Gångreserven uppskattar jag är ca 30 h.

Vad är den av värde? Är det något att lämna in på service (mtp tidavvikelsen) och vad hade det uppskattningsvis kostat?

Tack på förhand för feedback :)

"Äkta" är den nog.
Servicen blir antagligen dyrare än det ekonomiska värdet av klockan.
Men beror egentligen på vad den är värd för just dig om det är värt det eller ej.

Edit. Ser inget fel på spännet. Och är läderbandet det som satt på från början verkar den inte mycket använd. Men det vet man ju inte. Ser inte fel ut iaf.

Senast ändrad:

I have a 2013 SKX007 and a 2021 SKX009 – and the orange on the 007 is lighter and more faded compared to the 2021 model. So in my opinion, yes, it can look quite faded. My 007 board looks very monochrome from certain angles

Betydligt mer orange "live" än på bilderna i annonsen i alla fall...

13329.jpg

Senast ändrad:
Hej på er,
Sambons kompis har enligt utsago köpt denna via auktionsbyrå. Han säger sig ha äkthetsbevis och den skall vara full set. Tycker den ser rätt off ut men han säger sig betalat 180k och blev upprörd då jag hälsade det. Han kan skicka bild på allt och vidhåller äktheten. Så jag frågar här med, endera är han lurad eller så är han inte ärlig vilket min sambo har mkt svårt att tro. Jag har kollat runt lite och kan inte finna en DJ i mintgrön med diatavla, den jag hittat i sådan konfigureration är Palmmotif. Har Rolex någonsin tillverkat detta? Vad säger ni, lite halvkass bild iofs men den jag har. 🤷🏻‍♂️
IMG_4707.jpeg

Hej på er,
Sambons kompis har enligt utsago köpt denna via auktionsbyrå. Han säger sig ha äkthetsbevis och den skall vara full set. Tycker den ser rätt off ut men han säger sig betalat 180k och blev upprörd då jag hälsade det. Han kan skicka bild på allt och vidhåller äktheten. Så jag frågar här med, endera är han lurad eller så är han inte ärlig vilket min sambo har mkt svårt att tro. Jag har kollat runt lite och kan inte finna en DJ i mintgrön med diatavla, den jag hittat i sådan konfigureration är Palmmotif. Har Rolex någonsin tillverkat detta? Vad säger ni, lite halvkass bild iofs men den jag har. 🤷🏻‍♂️
IMG_4707.jpeg
Tycker den ser sjukt skum ut. Ska väl vara en 116334, men den finns inte ens på Jubilee? Jag säger fejk.

Hej på er,
IMG_4707.jpeg
Ser inte rätt ut nej.

Hej på er,
IMG_4707.jpeg
100% fejk.

Hej på er,
IMG_4707.jpeg
IMG_2082.jpeg

Tokfake. Kolla hur länken fäster i boetten. För att inte nämna att proportionerna är helt knas och att datumcyklopen inte gör någon nytta.

Hej på er,
IMG_4707.jpeg
Ser väldigt mycket ut som en boett från aliexpress

Hej på er,
IMG_4707.jpeg
Jättefejk. Dålig kopia.
180k dessutom? En äkta är billigare.

Blev dock nyfiken på hur han på bilden bär klockan :woot:

Senast ändrad:
Tack för svar: Han fortsätter hävda att den är inköpt på Kaplans och att han har äkthetsintyg på den. Lägger inte ned mer tid på det, svårt att prata med nån som inte vill förstå 🫣 Han får helt enkelt gå omkring med den där styggelsen i tron att det lurar någon

Tack för svar: Han fortsätter hävda att den är inköpt på Kaplans och att han har äkthetsintyg på den. Lägger inte ned mer tid på det, svårt att prata med nån som inte vill förstå 🫣 Han får helt enkelt gå omkring med den där styggelsen i tron att det lurar någon
Intressant reaktion minst sagt. Hade jag degat upp 180k och fått indikationer på att något inte stämmer hade jag nog velat kolla upp det och inte iskallt avvisat det med "jag har intyg från Kaplans så du kan dra nånstans"

Han ljuger

Senast ändrad:
Det där är ingen klocka som lurar Kaplans. Få förunnat att kunna lägga de pengarna på en klocka (även om den inte ens skulle kosta det).

Be om bild på äkthetsintyget. Tror inte du kommer få något men du kan alltid fråga. Klockan är oavsett en billig kopia från Ali Express.

Be om bild på äkthetsintyget. Tror inte du kommer få något men du kan alltid fråga. Klockan är oavsett en billig kopia från Ali Express.
Jag hade inte gjort det. Om det är sambons kompis, som man väl får anta att sambon fortsatt vill vara kompis med, så blir det nog en aning spänd relation om man petar mer i detta.
Vi vet redan att den inte är äkta. Sen kan man man väl ifrågasätta om man vill vara kompis med en person som inte kan hålla sig till sanningen.

Alltid känsligt när det är en person man har någon slags relation till. Min f.d. kollega var väldigt stolt över sin ärvda stål/guld Day-Date. Hade inte hjärta att förklara att Rolex aldrig har gjort någon Day-Date i stål/guld. I synnerhet inte med guldplätering...

Alltid känsligt när det är en person man har någon slags relation till. Min f.d. kollega var väldigt stolt över sin ärvda stål/guld Day-Date. Hade inte hjärta att förklara att Rolex aldrig har gjort någon Day-Date i stål/guld. I synnerhet inte med guldplätering...
Ja, en vän gav sin fru en fake Omega. Var där på middag när hon visade upp den… vad f-n skall man säga? Sa förstås inte så mycket men han fattade helt säkert att jag fattade.

Jag hade inte gjort det. Om det är sambons kompis, som man väl får anta att sambon fortsatt vill vara kompis med, så blir det nog en aning spänd relation om man petar mer i detta.
Vi vet redan att den inte är äkta. Sen kan man man väl ifrågasätta om man vill vara kompis med en person som inte kan hålla sig till sanningen.
Exakt då jag känner. Inte värt det, frågade mest här för att hjälpa honom om han mot förmodan blivit lurad och jag skulle haft fel men så är inte fallet och han blev minst sagt upprörd av detta. Så jag släpper det och sambon vet nu att han inte riktigt är sanningsenlig.

Finns det några tydliga varningstecken på den här Tudor från ebay? Det ligger utanför min expertis, men tycker att vridningsinlägget luktar lite AM, samt att hela klockan är misstänkt fräsch för att vara från mitten av 90-talet?
s-l1600.webp

s-l1600.webp

s-l1600.webp

Finns det några tydliga varningstecken på den här Tudor från ebay? Det ligger utanför min expertis, men tycker att vridningsinlägget luktar lite AM, samt att hela klockan är misstänkt fräsch för att vara från mitten av 90-talet?
s-l1600.webp

s-l1600.webp

s-l1600.webp

Hade Tudor Rolex-krona på den tiden?
Tycker länkens infästning ser rutten ut, men det kanske inte var bättre än så på den tiden.

Tillbaka
Topp