• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den lilla ankungen 2.0

cjperry

Audemars
2-Faktor
Min tidigare tråd låstes så jag startar en ny där jag förklarar syftet lite bättre.

Idag var jag ledig och imorse ringde postgubben på dörren. Han hade ett litet paket åt mig som innehöll något som jag letat efter väldigt länge. En Tudor Submariner 75090.

Många undrar säkert varför man köper en 36mm sub när man kan köpa en som är 40mm för några extra kronor.
Anledningen till varför jag suktat efter en 75090 är för att jag tycker att den är annorlunda och relativt få tillverkades. Jag samlar endast på vintage-ur och ser storleken som en relativt oviktig faktor så länge den sitter bra (vilket de oftast gör oavsett storlek).

Eftersom storlek på armbandsur är ett hett och ibland känsligt ämne (likt könsorgan) så vill jag peta lite i ämnet.
Hur viktig är storleken egentligen? Om ni helt plötsligt upptäckte er drömklocka och sedan insåg att den var 32mm hade ni då tappat intresset?

TSUB.jpg


TSUB2.jpg


TSUB9.jpg


TSUB8.jpg
 

CLT

Rolex
Snygg klocka! Beror helt på vad för klocka det är. För mig är en dykare på 36mm för litet. Dress på 36mm är inga problem.

Jag trivs bäst med 40-42mm.
 

cedstroms

Omega
Först och främst beror det ju på ditt kropps- och handledsmått, sedan vilken typ av klocka det är.

Jag är runt 195 cm lång, tycker inte att mindre armbandsur passar min längd. 38-40mm tycker jag är den perfekta storleken för mig, har svårt för både större eller mindre klockor.

Tycker för övrigt att klockor över 42mm inte passar på någons handled, inte ens en Panna.

Edit*
Riktigt schysst dinka förresten.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Snyggt! En 36mm är inga problem som dress, men inte dykare. 39-42mm gäller där för mig. 32mm är no go zone för mig, ser ut som en krona ligger på handleden
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Jag som har tändstickor till handleder föredrar lite mindre klockor. Max ligger nog runt 40mm men det beror ju såklart på modell. Jag har aldrig provat någon klocka som är mindre än 35-36mm men jag utesluter inte att det skulle fungera.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Skulle aldrig banga ett schysst ur i storleksordningen 34-36mm, men så är jag begåvad med thin wrist syndrom också.


Meters first... drägel!
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Snyggt! En 36mm är inga problem som dress, men inte dykare. 39-42mm gäller där för mig. 32mm är no go zone för mig, ser ut som en krona ligger på handleden


Får man fråga varför 36mm inte fungerar på en dykare för dig? förutom det uppenbara att du tycker att det är för litet :)
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Eyy Compiss
image.jpg

:wtf:;):woot::hilarious:

MEN till TS: grattis (igen). Tycker den är riktigt schysst. Skulle vilja se den på riktigt då jag är nyfiken på känslan av en 36mm sub. Hoppas den (du) dyker upp på ett GTG.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Beror helt på klockan i sig! Tycker generellt att 36mm är en aning för litet! Men min AP 14790 som sägs vara 36-37mm bär mycket större och ör enligt mig perfekt i storlek. Tycker att en DJ 36mm blir en aning för litet...
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Beror helt på klockan i sig! Tycker generellt att 36mm är en aning för litet! Men min AP 14790 som sägs vara 36-37mm bär mycket större och ör enligt mig perfekt i storlek. Tycker att en DJ 36mm blir en aning för litet...


Ja, tror det gäller denna med, den bärs större än en DJ. Har ägt några vintage-kronografer på 36mm som också känts större än 36mm.
Beror säkert på vad man är van med också, jag som samlar på vintage är van att bära 32-38mm och tycker inte alls att en 40-talare på 32 känns för smått.
 

luddviig

Panerai
Snygg klocka! Har också funderat på och köpa en Tudor 75090 då jag har väldigt tandiga handleder. Max för mig skulle jag säga är 36mm, jag tycker 34mm ser absolut bäst ut på mig:)
 
Trevlig klocka, grattis.
Vore rätt kul att testa den tillsammans med en 40mm, tror inte jag testat någon 36mm dykare någon gång, ser inte alls tokigt ut på ditt handledsskott.
 
Jag har ju mini handleder/underarmar så för mig passar 36 bra, även 34-35 fungerar helt ok tycker jag så för mig är det inget större problem. Då är det värre med "dressur" som är 39-42 då de blir som stora dasslock på mina armar och inte särskilt sobert alls. min Speedy är verkligen precis på gränsen och troligen även något över den på vad jag kan bära. När jag testat GMT och Sub som ju är 40 tycker jag de sett väldigt stora ut klumpiga ut på mig.

kontentan är väl egentligen att dykare inte är något för mig och min kropp utan dressur på 34-38 är nog det bästa. Sen vill jag ändå ha en dykare/kronograf på 40-42 men som sagt inte optimalt. en dykare på 36 skulle nog såldes vara ganska bra på mig då den skulle sitta bättre och mina armar kanske uppfattas som något större :D
 
Hittar jag en klocka jag suktat efter och den är <34mm hade iaf jag tänkt om ;) Jag hade nog aldrig köpt en ny klocka under 38 men vintage får gärna ligga på 36, 34 minsta laget.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Jag har ju mini handleder/underarmar så för mig passar 36 bra, även 34-35 fungerar helt ok tycker jag så för mig är det inget större problem. Då är det värre med "dressur" som är 39-42 då de blir som stora dasslock på mina armar och inte särskilt sobert alls. min Speedy är verkligen precis på gränsen och troligen även något över den på vad jag kan bära. När jag testat GMT och Sub som ju är 40 tycker jag de sett väldigt stora ut klumpiga ut på mig.

kontentan är väl egentligen att dykare inte är något för mig och min kropp utan dressur på 34-38 är nog det bästa. Sen vill jag ändå ha en dykare/kronograf på 40-42 men som sagt inte optimalt. en dykare på 36 skulle nog såldes vara ganska bra på mig då den skulle sitta bättre och mina armar kanske uppfattas som något större :D


Som referens kan jag säga att mina handleder är strax över 17 cm och 40mm fungerar utan att se konstigt ut men det är verkligen på gränsen. Vintage på 40mm brukar fungera bättre för de bärs mindre.

Kanske ens storlekspreferens beror på ens intresse för armbandsur också. Ser man dem mer som smycken och statussymboler kanske man bryr sig mer om storlek, är man mer intresserad av de tekniska och historiska kanske storleken inte har lika stor betydelse.
Det där blev väldigt svartvitt förklarat men ni förstår vad jag menar ;)
 

Zsolle

Omega
ea4737ef01ce0fe0e89d63e097d8ced1.jpg

34 mm Tudor Prince Oysterdate, small rose, underline (1963) - inte alls för liten. Smal handled eller ej - formen bör följa funktionen, större gör ju inte saken bättre alltid...
 
Topp