• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vigge_S

Omega
Ärligt talat minns jag inte ens vad jag köpte min för. Forna tiders priser iaf. :)

Den ser ju fin ut. En likadan som min. Liten tavelskada men det är inte så farligt om man inte vill ha ett museiexemplar, det har min med.

Absolut, man vill ju ändå ha nått att använda utan att vara för nojjig :)
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
80330
IMG_20200517_193158_938.jpg
IMG_20200517_191732_603.jpg
IMG_20200517_191641_438.jpg
 

Sumpan75

Breitling
38310188-D2FB-49E0-A5CD-869C0FA414ED.jpeg

Hej,
Vad skulle ni gjort i följande situation?

Jag köpte en Breitling Premier från 40-talet på eBay. När jag provkör den så funkar inte kronografen.

Säljaren är beredd att ersätta reparationen, och säger att han servat den för två år sedan.

Då jag lämnar in den får jag ett kostnadsförslag på 10600 Kr. Oljan torkat och delar behöver åtgärdas.

Säljaren pratar med sin urmakare som säger att han kan fixa den för 100-200 euro.
Säljaren betalar om jag skickar den till hans urmakare i Italien.

Jag vill inte låta köpet gå tillbaka, men tycker 30 000 totalt blir alldeles för mycket.
Känns inte bra att skicka den till okänd urmakare i Italien
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
38310188-D2FB-49E0-A5CD-869C0FA414ED.jpeg

Hej,
Vad skulle ni gjort i följande situation?

Jag köpte en Breitling Premier från 40-talet på eBay. När jag provkör den så funkar inte kronografen.

Säljaren är beredd att ersätta reparationen, och säger att han servat den för två år sedan.

Då jag lämnar in den får jag ett kostnadsförslag på 10600 Kr. Oljan torkat och delar behöver åtgärdas.

Säljaren pratar med sin urmakare som säger att han kan fixa den för 100-200 euro.
Säljaren betalar om jag skickar den till hans urmakare i Italien.

Jag vill inte låta köpet gå tillbaka, men tycker 30 000 totalt blir alldeles för mycket.
Känns inte bra att skicka den till okänd urmakare i Italien
Har du fler bilder på klockan? Referensnummer? Är ju ett standardverk så du borde kunna komma klart under 10' för service.
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Ja, det är så jag jag gjorde.
Tips på var?
Farfars klockor är populärt sen har vi ju forumrävarna. 10k+ låter väldigt dyrt. Lycka till! Skulle inte skicka tillbaka till Italien iaf. Alltid hög risk med dessa herrar. Anser allt från Italien o Frankrike ha servicebehov oavsett beskrivning.
 

DrKlocka

Audemars
38310188-D2FB-49E0-A5CD-869C0FA414ED.jpeg

Hej,
Vad skulle ni gjort i följande situation?

Jag köpte en Breitling Premier från 40-talet på eBay. När jag provkör den så funkar inte kronografen.

Säljaren är beredd att ersätta reparationen, och säger att han servat den för två år sedan.

Då jag lämnar in den får jag ett kostnadsförslag på 10600 Kr. Oljan torkat och delar behöver åtgärdas.

Säljaren pratar med sin urmakare som säger att han kan fixa den för 100-200 euro.
Säljaren betalar om jag skickar den till hans urmakare i Italien.

Jag vill inte låta köpet gå tillbaka, men tycker 30 000 totalt blir alldeles för mycket.
Känns inte bra att skicka den till okänd urmakare i Italien
100-200 euro blir inget annat än kalle anka-service :)

Normalt servicepris i Sverige om man inte går till en auktoriserad som gärna skickar iväg den till Sveits så brukar det landa på 5000-7500 för en vettig service med god garanti.
 

Jopi77

Cartier
Den här har ju uppenbarligen passerat sitt bäst före-datum för ett tag sen. Kanske inte riktigt platsar bland alla tokfina saker ni visat. Men jag undrar om någon ändå har någon information om den? Alltid kul att veta lite om det man har trots allt.
20201205_121247-1.jpg
20201205_121320-1.jpg
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Den här har ju uppenbarligen passerat sitt bäst före-datum för ett tag sen. Kanske inte riktigt platsar bland alla tokfina saker ni visat. Men jag undrar om någon ändå har någon information om den? Alltid kul att veta lite om det man har trots allt.
20201205_121247-1.jpg
20201205_121320-1.jpg

Kan inte säga så mycket själv men noterade att din fråga blivit ställd på ett annat forum med vad som ser ut som en nästan likadan klocka. Det stärker ju tanken om att den (eller delar av den) är riktiga iaf.

 

Jopi77

Cartier
Kan inte säga så mycket själv men noterade att din fråga blivit ställd på ett annat forum med vad som ser ut som en nästan likadan klocka. Det stärker ju tanken om att den (eller delar av den) är riktiga iaf.

Ja den var ju mycket lik. Fick upp min då locket satt ganeka löst. Så här är en bild på verket också.
20201206_005809-1.jpg
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Såg en batteridriven Breitlingdykare, svart urtavla, daydate kl 3.
Tror klockan var från slutet av 80-talet. Vet någon vilken ref jag syftar på? Vill gärna ha en sådan, men vet ej ref på den...
 
Topp