• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den lilla konsument- och köprättstråden - frågor och svar

Oscarmessi

Omega
2-Faktor
Hej,
Jag har sökt men inte hittat någon tråd där vi skulle kunna diskutera konsumenträtt och köprätt och bolla uppkomna problem eller tankar. Det kan handla om ångerrätt, försäkringar, skyldigheter att betala frakt eller risken för transport av klockor etc. Jag tänker att vi är många som kanske vill både fråga och svara. Vad säger ni? Om det finns en liknande tråd eller den upplevs som icke-konkret får @admin gärna ta bort den. I annat fall hoppas jag att den kan bidra till att hjälpa KS-bröder och systrar i knipa.

Allt gott!
ba9cc47023d8526e93868c893484b7da.jpg
(saxat från google)
 

kmg

Patek
2-Faktor
He he, tack @kmg. Var nära att slänga in denna :banghead: och förbanna mig för mitt dåliga letande, men insåg sen att den tråden du länkade till mer handlar om funderingar i allmänhet. Jag tänker mig mer en tråd där man kan skriva när man har ett faktiskt problem och få hjälp. Men jag vet inte, det kanske löser sig självt...
Man kan lugnt påstå att det finns en stor mängd ironi i tråden jag skapade (i affekt när jag läste snillen spekulerar-diskussioner).
Denna tråd kan säkert bli nyttig. Vi får se.
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
Kan dra ett pågående, inte allvarligt men dock irriterande dilemma. "Sålt" en klocka via Blocket och killen ville köra Blocket paketet. Fine, Vi är överens och lådan postas men nu hämtar han inte ut den:mad:. Mailat lite och det skylls på div. personliga problem och visst ska han hämta den, men inget händer. Ok. jag får ju snart hem den igen men blir bränd på 2 ggr. frakt samt ny annons om jag vill lägga ut den igen. Hur kan jag (inom lagens råmärken) göra livet lite surt för vederbörande? För inte lär han vilja betala mig hundralapparna det kostat. Aldrig hänt nåt strul vid KS deals! (men ingen högg den här:().
 

Oscarmessi

Omega
2-Faktor
Frustrerande som tusan! :rage: Jag skulle börja med att kontakta Blocket kundservice, jag hittade inga villkor för tjänsten blocketpaketet på hemsidan. Huvudregeln verkar vara att du som säljare betalar frakt och köparen eventuell returfrakt. Frågan är vad som gäller om köparen inte hämtar ut paketet. I värsta fall får du stå frakten. Det där blocketpaketet verkar överlag väldigt köparvänligt. Det innebär ju i praktiken att ni avtalar om öppet köp och om att deponera köpesumman i händelse av tvist... :wideyed:
 

Oscarmessi

Omega
2-Faktor
Jag undrar hur företag som säljer på K&S kommer undan med att inte följa distansköplagen? @admin

Intressant fråga! Definitionen av distansavtal enligt distansavtalslagen är "ett avtal som ingås inom ramen för ett av näringsidkaren organiserat system för att träffa avtal på distans, om kommunikationen uteslutande sker på distans".
EU-kommissionen har i en vägledning sagt följande: Näringsidkaren kan använda en webbplattform för ingående av avtal som omfattas av direktivet. I begreppen organiserade system för distansförsäljning eller tillhandahållande av tjänster på distans bör ingå system som erbjuds av tredje man, annan än näringsidkaren, men används av näringsidkaren, såsom en webbplattform. Det bör emellertid inte omfatta fall där webbplatserna endast ger information
om näringsidkaren, hans varor och/eller tjänster samt kontaktuppgifter.”

Klocksnacks forum skulle alltså eventuellt kunna omfattas och konsumenter som köper av företag här på KS skulle därmed ha ångerrätt 14 dagar. :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Om någon enligt lagen bedriver en rörelse agerar som privatperson ibland och näringsidkare andra gånger, har köparen få möjligheter att åberopa upprättelse om något går fel. Köp mellan privatpersoner ger i princip inget skydd. Köper man som konsument av en näringsidkare har man ett betydligt bättre skydd, om affären görs mellan svenska parter vill säga. Sen kanske några här menar på att det är säkrare här då några kan utse någon till rökt, men det är kamratuppfostran och det är inte inom lagen.
 
Senast ändrad:
Topp