• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den lilla mopedtråden

Triumf

Rolex
2-Faktor
Idag var jag ut till föräldrarna och hämtade hem min gamla moppe - en Puch Montana!
Den funkar inte riktigt som den ska, jag minns inte heller vad som var felet när vi körde in den i förrådet för 12-13 år sedan.. Gasvajern är iaf bortplockad så en sådan måste införskaffas..

Historia taget från Wikipedia:
Puch grundades av Johann Puch 1899 som J. Puch – Erste steiermärkische Fahrrad-Fabriks-AG. Företaget förenklades senare namnet till Puch-Werke. Puch började med att tillverka cyklar som man framgångsrikt exporterade till bl.a. Storbritannien och Frankrike. Under första världskriget levererade man materiel till den österrikisk-ungerska armén.

Populära mopedmodeller som Dakota, Montana, Florida, Alabama och Maxi tillhörde de mest populära mopederna i Sverige under 1960- och 1970-talet. 1987 upphörde all tillverkning av cyklar och mopeder hos Puch. 2005 återlanserades Puch som cykelmärke av Cycleurope.

Har vi några fler gamla moppar i hus och hem bland klocksnackarna?
Är det någon som har koll på Puch tar jag gärna emot tips var man bäst hittar reservdelar och andra matnyttiga tips.
Visa era gamla mopeder! :)

IMG_9062.JPG


IMG_9068.JPG
 
Senast ändrad:

DrKlocka

Audemars
Åh yes, äntligen en moppetråd!
Har 3st som står hos mina föräldrar.
Mustang Cross Sport från mitten av 60-talet, gott patinerat skick och det mesta är original.
Crescent Compact som delvis står isärplockad och för lite tid att sätta ihop den. Plockade ursprungligen isär den för kopplingslagret var glappt. 60cc tvåväxlad.
Trim Lyx, delar samma komponenter med Fram King, alltså en 50-talare som har fått en treväxlad handväxlad zündappmotor med 2,6hk. Pinnar på riktigt friskt men vibrerar och blir ordentligt ostadig över 50 :D

Bilder kommer när jag kan ta några.

Edit: Hittade en bild på min Mustang och min gamla Rolle.
img_20160815_153000-jpg.371206
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
IMG_0388.JPG

Ett renoveringsobjekt jag köpte av en granne förra året. Skall bli kul när man får igång den!
Zundapp KS50 supersport. -76a
Cool, påminner för mitt otränade öga om Puch Dakota? Men Zündapp är väl äldre så isf är det Dakota som inspirerats av Zündapp. :)

Edit: eller far jag efter Puch Monza..?
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Åh yes, äntligen en moppetråd!
Har 3st som står hos mina föräldrar.
Mustang Cross Sport från mitten av 60-talet, gott patinerat skick och det mesta är original.
Crescent Compact som delvis står isärplockad och för lite tid att sätta ihop den. Plockade ursprungligen isär den för kopplingslagret var glappt. 60cc tvåväxlad.
Trim Lyx, delar samma komponenter med Fram King, alltså en 50-talare som har fått en treväxlad handväxlad zündappmotor med 2,6hk. Pinnar på riktigt friskt men vibrerar och blir ordentligt ostadig över 50 :D

Bilder kommer när jag kan ta några.

Edit: Hittade en bild på min Mustang och min gamla Rolle.
img_20160815_153000-jpg.371206
Wow! Vilken pärla.
Du får fota din trio sen och lägga upp här :)
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Kul tråd!! Inte kvar dem nu, men några som passerat:

Crescent från 64. 3vxl trampflinta.
IMG_3249.JPG


DBS Swing Sport. 4vxl Sachs.
IMG_1102.JPG


Liten kinaklon på en gammal Z50.
IMG_3543.JPG


Och så denna, den enda som är kvar. Honda ST70 från 1978. Byggs sakta, sakta ihop.
IMG_2241.JPG
 
Senast ändrad:

Triumf

Rolex
2-Faktor
Det går sakta framåt! Ja, nu rullar den ;)
Puchen har fått ny gasvajer och startar fint. Dock kvarstår ett problem: när jag trycker in kopplingen hela vägen "i botten" skramlar och låter det förskräckligt - ibland!
Vad kan det vara?o_O
IMG_9119.JPG

Här inne var det snustorrt så olja har vi fyllt på..

Det är alltså en Puch Montana. :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Det går sakta framåt! Ja, nu rullar den ;)
Puchen har fått ny gasvajer och startar fint. Dock kvarstår ett problem: när jag trycker in kopplingen hela vägen "i botten" skramlar och låter det förskräckligt - ibland!
Vad kan det vara?o_O
IMG_9119.JPG

Här inne var det snustorrt så olja har vi fyllt på..

Det är alltså en Puch Montana. :)
Det är lagret som sitter innanför "dragmojen" till kopplingen. Ta bort den stora låsringen över lamellerna, lyft ut "dragmojen" och byt lagret. Gissat på att ringen som håller isär kulorna har gått av på ett ställe.
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Det går sakta framåt! Ja, nu rullar den ;)
Puchen har fått ny gasvajer och startar fint. Dock kvarstår ett problem: när jag trycker in kopplingen hela vägen "i botten" skramlar och låter det förskräckligt - ibland!
Vad kan det vara?o_O
IMG_9119.JPG

Här inne var det snustorrt så olja har vi fyllt på..

Det är alltså en Puch Montana. :)

Det är lagret som sitter innanför "dragmojen" till kopplingen. Ta bort den stora låsringen över lamellerna, lyft ut "dragmojen" och byt lagret. Gissat på att ringen som håller isär kulorna har gått av på ett ställe.
Puch :banghead::hungover:
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Kul tråd!! Tack för pingen @aptorsken

Flyttade till lägenhet i vintras och var därför tvungen att sälja samtliga förutom en. Ska den om jag kan rota fram lite gamla bilder!

Crescent Fetstummis från 64. 3vxl trampflinta.
IMG_3249.JPG


DBS Swing Sport. 4vxl Sachs, förstärkt koppling, Ritovev, HPI-tändning, 19,5 Dellorto, 60cc portad steg 2.
IMG_1102.JPG


Liten kinaklon på en gammal Z50.
IMG_3543.JPG


Och så denna, den enda som är kvar. Honda ST70 från 1978. Har legat i delar sedan 1996. Fick den i delar från en vän i 18-årspresent. Byggs sakta, sakta ihop.
IMG_2241.JPG

Du behöll inte Fetstummisen!?!?

Jag har bl a en postis. Ursäkta crappy bild.
IMG_3438.JPG
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Det är lagret som sitter innanför "dragmojen" till kopplingen. Ta bort den stora låsringen över lamellerna, lyft ut "dragmojen" och byt lagret. Gissat på att ringen som håller isär kulorna har gått av på ett ställe.
Grymt, tack! Jag ska föra det vidare till min "mekare" så ska vi kolla på det :) ;)
 
  • Like
Reactions: PJW

JaTack

Rolex
2-Faktor
@aptorsken vad hände med bilderna? :)

Är Puch Maxi lätta att hitta reservdelar till? Fick testa en riktig pärla idag som jag bara måste köpa när den blir till salu, om jag så måste vänta i 30 år :)
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Jag köpte en moppe i höstas (bilder kommer sen) , jag hade stora drömmar som tyvärr inte infriades . Problemet är väl en toppfart kring 20 . Om jag skulle göra om / göra rätt hade väl varit att köpa en Chappy eller en mamba , problemet är väl priset på dessa , det känns som ett ok ex kostar 7000kr , lite dyrt för en åktur per år eller så? Hur tänker ni med klockbudget vs moppar? För priset av en moppe så kan man köpa ett kul budget klock köp ....
 

PJW

Audemars
2-Faktor
@aptorsken vad hände med bilderna? :)

Är Puch Maxi lätta att hitta reservdelar till? Fick testa en riktig pärla idag som jag bara måste köpa när den blir till salu, om jag så måste vänta i 30 år :)
Fantastiskt lätt att hitta delar till. Puchshop.de har typ allt. Kör! :)

Jag köpte en moppe i höstas (bilder kommer sen) , jag hade stora drömmar som tyvärr inte infriades . Problemet är väl en toppfart kring 20 . Om jag skulle göra om / göra rätt hade väl varit att köpa en Chappy eller en mamba , problemet är väl priset på dessa , det känns som ett ok ex kostar 7000kr , lite dyrt för en åktur per år eller så? Hur tänker ni med klockbudget vs moppar? För priset av en moppe så kan man köpa ett kul budget klock köp ....
Detta var grunden i varför mitt mopedintresse dött. Har bestämt mig för att fokusera på klockorna, då det blev för dyrt med både mopeder och klockor. Men nu när sommarn är här svider det. För man får sällan känna ljummen fartvind i ansiktet och doften av tvåtaktsrök sittandes på en klocka..
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Fantastiskt lätt att hitta delar till. Puchshop.de har typ allt. Kör! :)


Detta var grunden i varför mitt mopedintresse dött. Har bestämt mig för att fokusera på klockorna, då det blev för dyrt med både mopeder och klockor. Men nu när sommarn är här svider det. För man får sällan känna ljummen fartvind i ansiktet och doften av tvåtaktsrök sittandes på en klocka..
Ska se till att hitta en vettig Puch Maxi om grannarna inte säljer sin. Verkar dock gå snabbt så fort de kommer ut på Blocket. Finns det andra vettiga ställen att leta på? :)
 
  • Like
Reactions: PJW

PJW

Audemars
2-Faktor
Ska se till att hitta en vettig Puch Maxi om grannarna inte säljer sin. Verkar dock gå snabbt så fort de kommer ut på Blocket. Finns det andra vettiga ställen att leta på? :)
Facebookgruppen så som "Vi som gillar gamla mopeder" tycker jag faktiskt är bättre. Kör hårt!
 

AE41500

Panerai
Idag var jag ut till föräldrarna och hämtade hem min gamla moppe - en Puch Montana!
Den funkar inte riktigt som den ska, jag minns inte heller vad som var felet när vi körde in den i förrådet för 12-13 år sedan.. Gasvajern är iaf bortplockad så en sådan måste införskaffas..

Historia taget från Wikipedia:
Puch grundades av Johann Puch 1899 som J. Puch – Erste steiermärkische Fahrrad-Fabriks-AG. Företaget förenklades senare namnet till Puch-Werke. Puch började med att tillverka cyklar som man framgångsrikt exporterade till bl.a. Storbritannien och Frankrike. Under första världskriget levererade man materiel till den österrikisk-ungerska armén.

Populära mopedmodeller som Dakota, Montana, Florida, Alabama och Maxi tillhörde de mest populära mopederna i Sverige under 1960- och 1970-talet. 1987 upphörde all tillverkning av cyklar och mopeder hos Puch. 2005 återlanserades Puch som cykelmärke av Cycleurope.

Har vi några fler gamla moppar i hus och hem bland klocksnackarna?
Är det någon som har koll på Puch tar jag gärna emot tips var man bäst hittar reservdelar och andra matnyttiga tips.
Visa era gamla mopeder! :)

IMG_9062.JPG


IMG_9068.JPG
Du visar min gamla moped :). Tyvärr ingen bild på just min gamla pärla, men exakt som din, läckert mörkblå metallic, -80 års modell.
Min var i mycket fint skick när jag sålde den. Finns en i nyskick på Autoseum i Simrishamn. Vill ha :angel:
20150530_114650.jpg
 

PJW

Audemars
2-Faktor
En liten bump här.

Besökte mina föräldrar och tog en tur med min Trim Lyx. Gick riktigt fint, går ungefär lika fort i ned- som uppförsbacke. 3-växlad(handväxlad) zundappmotor med tysk original 2,6hk cylinder och 17mm förgasare.

20170916_154716.jpg
20170916_154724.jpg
20170916_162001.jpg
Trevligt! Jävla skit att vi inte får ha mopeder i cykelgaraget...
 
Topp