• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den lilla svarta - Tudor Ranger eller Rolex explorer?

denjohan

Rolex
Pledge Member
När jag började fundera kring vad som ska in härnäst kom jag fram till att vad det än blir ska det uppfylla tre kriterier; mindre (35-37 mm), sparsmakat och vintage. Med det i bakhuvudet kom jag fram till att jag _egentligen_ helst av allt skulle vilja ha en vintage Tudor Ranger.

Ranger.jpg


Dock, vad jag med all önskvärd tydlighet har förstått, är att ge sig ut i de vattnen är lite som att blödande hoppa ned i ett stim med hajar; det är att be om problem. Den ovan ska tydligen vara helt korrekt, men om någon har bra koll på dessa så får man gärna ge mig en kurs i vad man ska kolla efter och vad som är big no-nos.

Den enklare vägen är att satsa på en Explorer 1. Visst hade en 1016 varit satan så smaskig, men med den senaste tidens prisutveckling har jag helt enkelt inte riktigt pengarna till att satsa på en sådan. Så jag tänkte mig snarare en tidig 14270, med lugholes och tritiumtavla. Är det någon som har koll på vilka årsmodeller man ska spana efter om jag går den vägen?

Unknown.jpeg


Som en dark horse finns ju alltid 5500 med Explorertavla, men jag har vet att om Rangern är skakiga marker att ge sig ut på så är det inte ens förnamnet till att jaga 5500 med Explorertavla, så den vägen känns faktiskt helt oöverstiglig.

Hur hade ni andra resonerat?
 

Mr Chance

Kalmar
Otydligt av mig; bilden ovan är bara en referensbild. Jag behöver en crash course i vad jag ska leta efter. Jag är absolut villig att ge det ett försök, men skulle behöva någon att hålla handen.
Vanligaste problemet är väl att det mesta på en franken Ranger är äkta men att den inte lämnade fabriken på det sättet, alltså boett, tavla, visare och urverk satt inte ihop från början.
Enkla tells är röd text, (den har aldrig funnits som röd), svärdvisare (ska vara rak minutvisare), manuell med datum (det är endast den utan datum som är manuell). För fördjupning är även mitt tips att surfa in på tudorcollector, där finns mycket att hämta. Du kan även kontakta Ross Povey, som ligger bakom tudorcollector, han hjälper gärna till och svarar på frågor. Han hjälpte iaf mig när jag ville lära mig mer.
Här en bild på min.
IMG_0042.JPG

En 60-talare, -65 närmare bestämt. Och ett bra exempel på att det är snårigt: i mitten av 60-talet var loggan fortfarande en ros, trots det har min sköld, vilket mycket väl kan vara originaltavlan (och inte utbytestavla) då ingen riktigt vet när loggan byttes. Naturligtvis är klockan kollad av folk som är mer kunniga än jag. Ett annat alternativ är att boetten låg på hyllan ett par, tre år innan den gick ut från fabriken som en Ranger.

Lycka till i jakten!
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Fantastiskt trevliga klockor bägge två. Håller med @LongCon, det är ju den minerade snårskogen som är halva charmen med att jaga Ranger!:)
Annars är ju 1016 min favorit-Rolex, men de har som du påpekar skenat iväg som mycket annat de senaste åren. En 14270 är också bra, om än inte med samma vintage-charm som 1016, å andra sidan kan man ju leta upp ett relativt modernt ex utan större servicebehov som kanske passar bättre i vardagen.

Här en bild på min förra 1016 och @Mr Chance' Ranger:
image.jpg


Lycka till! Håll oss gärna uppdaterade!
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
@denjohan Gillar inte alls tavlan, känns off i typsnittet.
Jämfört med en som känns "äkta" (nu är jag ingen Explorer expert, utan bara går på magkänslan).
5500 explorer 2.png
5500 explorer.jpg
 
Topp