• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den lilla tråden om bostadsmarknaden

Kugghjul

Panerai
En liten tråd om bostadsmarknaden. Man kan ifrågasätta kopplingen till klockor; jag skulle dock vilja påstå att utan bostadsmarknaden som förmögenhetsmaskin (de senaste åren) skulle det säljas betydligt färre lyxklockor.

I mitten på 00-talet pratade jag med en bekant kring risken på bostadsmarknaden. Han var inte ekonom, men en smart civing. Han berättade för mig hur han såg på det. Även om det självklart då, runt 2007, fanns en risk nedåt i priserna, så såg han att det även fanns en stor risk i att inte delta i bostadsmarknaden - han hade precis köpt ett rätt stort hus då, i Stockholm.

Sett i backspegeln hade han ju helt rätt, speciellt givet de mycket frikostiga villkor som man får finansiera sitt bostadsköp med, då nära 100%, nu till 85%. Utan sitt husköp då, hade personen jag känner varit i en mycket sämre ställning på bostadsmarknaden idag.

Men om vi ställer frågan idag, hur stor är risken på "uppsidan" prismässigt? Vilka "drivers" finns det för högre priser?

Just nu har vi redan:
* högkonjunktur
* nära nollränta
* amorteringskrav, men det lär inte försvinna, snarast stärkas
* låg fastighetsskatt, lär inte försvinna, möjligtvis öka
* ränteavdrag, lär inte öka
* bolånetak, 85%, lär inte minska
* skuldkvot, 4-5 gånger inkomsten, FI och bankerna krigar väl om regelverk och om det skall vara före eller efter skatt, här lär inte heller någon uppmjukning ske.


De möjliga drivers jag ser för högre fastighetspriser:
* fortsatt "prismani"
* fortsatt hög invandring, och den nu tillkommande anhöriginvandringen. Oavsett vad man tycker om invandring, om de kommer hit så kommer de behöva bostäder. Googla
malmö bostadsrätter flyktingar
så förstår du hur detta kan påverka priserna.


Så om vi tittar på totalställningen så handlar det i princip om prismani och invandring skall hålla emot om / när det händer saker som påverkar priset nedåt, tex högre räntor.

Hur ser du på "risken" för fortsatt stigande priser, vad kan pressa upp priserna från där vi står idag?

Även alla övriga tankar kring bostadsmarknaden välkomnas!
 
Senast ändrad:

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Det skiljer sig säkert en del beroende på var i landet man befinner sig. Men i Götlaborg vill väl alla bo i ett problemfritt område vilket medför att det är högt tryck på vissa stadsdelar och så lär det förbli.
 

Kugghjul

Panerai
Det skiljer sig säkert en del beroende på var i landet man befinner sig. Men i Götlaborg vill väl alla bo i ett problemfritt område vilket medför att det är högt tryck på vissa stadsdelar och så lär det förbli.

Okay, det kan vara en lokal drivkraft, som drar upp medelpriset.. Ökad social oro i Sverige / storstäderna driver upp priserna på bostäder i "bra" områden.
 

DanneS

Omega
@Kugghjul Ursäkta en oinsatt, dumt så klart, men hur räknas skuldkvoten ut (ja, jag vet vad en kvot är)? Är det ett mått som "man" använder?
Det är ett nyckeltal som används ibland. Jag tycker den är rätt ointressant, för den tar inte med andra tillgångar i formeln. Utan räknar bara på lån kontra inkomst. Och som dagens ränteläge ser ut så anser jag att det är mer fördelaktigt att ha kapital placerat i värdepapper som ger avkastning än att minska bostadslånen.
Här är en länk där du snabbt kan räkna ut kvoten :)
https://www.handelsbanken.se/shb/IN...A8D380B7E24EEBD5C1257CA8003EE4E0?Opendocument
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Det är ett nyckeltal som används ibland. Jag tycker den är rätt ointressant, för den tar inte med andra tillgångar i formeln. Utan räknar bara på lån kontra inkomst. Och som dagens ränteläge ser ut så anser jag att det är mer fördelaktigt att ha kapital placerat i värdepapper som ger avkastning än att minska bostadslånen.
Här är en länk där du snabbt kan räkna ut kvoten :)
https://www.handelsbanken.se/shb/IN...A8D380B7E24EEBD5C1257CA8003EE4E0?Opendocument
Aha, tack. Kan låna en miljon extra utan att banken tycker det är illa alltså, skönt!
Jag håller med om att det var lite trubbigt, och kanske också vilseledande, i alla fall om man tittade på det där diagramet.
 

Kugghjul

Panerai
@Kugghjul Ursäkta en oinsatt, dumt så klart, men hur räknas skuldkvoten ut (ja, jag vet vad en kvot är)? Är det ett mått som "man" använder?

Det intressanta är ju dock att bankerna och FI tidigare varit osams kring om skuldkvoten (typ max 5) skall beräknas före eller efter skatt, stor skillnad där!

https://www.svd.se/tre-av-fem-banker-har-infort-skuldkvotstak

Jag har också hört att bankerna inte vill ha detta till tvingande lag, utan de vill ha egna regler. Huvudanledning till detta? Många relativt sett långinkomsttagare i tex Stockholm har genom bostadsbubblan blivit riktigt rika. Bankerna anser att de kan låna ut till dessa relativt frikostigt så länge belåningsgraden är låg, till låg risk.

Ex:
Täbyvilla, värde 8 miljoner.
Inkomst, Sverre, 62 år, lägre tjänsteman, tjänar 32 000 kr per månad. Frun är hemmafru.

Med 5 gånger inkomsten så kan Sverre bara belåna sin villa till 25%. Banken vill kunna låna ut betydlig mer än så till Sverre, de tycker att risken är låg så länge belåningsgraden är låg, säg under 50%.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Hur tror ni förslaget från FI om nya amorteringskrav kommer slå på bostadsmarknaden om det antas i mars?

Har själv planerat att casha ut och flytta till Norrland från Stockholms län till sommaren 2018. Frågan är om man skall tidigarelägga en flytt/försäljning för att undvika ett stort prisras...
 

Rearden

Cartier
Hur tror ni förslaget från FI om nya amorteringskrav kommer slå på bostadsmarknaden om det antas i mars?

Har själv planerat att casha ut och flytta till Norrland från Stockholms län till sommaren 2018. Frågan är om man skall tidigarelägga en flytt/försäljning för att undvika ett stort prisras...
Säker på att du kan det? Känns som det redan nu är i stort sett inte går att sälja. Gäller i alla fall i innerstaden och 1or till 3or.
 

Rearden

Cartier
Ja, allt är ju en prisfråga antar jag. Vet inte hur mkt det gått ner än. Är ett bostadsrättsradhus 5.5 rum i Vallentuna.
I ditt område så har jag ingen aning, men hos oss har tvåorna som gått att sälja gått ner ca 20% från toppnoteringarna. Tror dock majoriteten inte ens har fått bud. Var lite inne på att sälja vår tvåa nu för att lämna landet men som det ser ut nu blir det uthyrning istället.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hur många gick samma period för ett år sen?
Ingen som helst aning. Jag påvisade bara att det går att sälja. I mitt område statistiskt är inte nedgången inte i närheten av 20%. Sedan vill jag inte dementera att det råder osäkerhet på bostadsmarknaden, lägenheter som inte är i toppskick säljs inte för toppnoteringar just nu.
 

Rearden

Cartier
Ingen som helst aning. Jag påvisade bara att det går att sälja. I mitt område statistiskt är inte nedgången inte i närheten av 20%. Sedan vill jag inte dementera att det råder osäkerhet på bostadsmarknaden, lägenheter som inte är i toppskick säljs inte för toppnoteringar just nu.
Jag bor på Kungsholmen i en vanlig tvåa, har en syster som försökte sälja sin etta på stora Essingen för ett par veckor sen utan ett enda bud. Sen ska jag ju självklart erkänna att jag inte har stenkoll utan är min helt anekdotiska undersökning eftersom jag är småsugen på att lämna polcirkeln.
 

Zingo

Rolex
Enligt maklarstatistik.se så är priset upp 0,7 % senaste tre månaderna i Stockholm innerstad. Inget område som negativ effekt mer än en halv procent. Låter ju sunt att uppgången minskat om än att det ändå är +4,4 % på 12 månader.
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Vanskligt att använda booli som referens för procentuell nergång. Booli registrerar slutbud på br medan det är lagfart på hus.

Med andra ord, noteringarna på br betyder ju inte att säljaren alla gånger har accepterat och stämplat ut. Antar att det vi ser på booli för det mesta är dom som år piskade att sälja för att dom redan har köpt.

Har själv en br ute nu men testat egentligen bara marknaden just nu för att förbereda mig för framtida scenarion. Visst säljer jag om jag får tillräckligt bra bud men kan lika gärna bo kvar. Tror att det är många som tänker som mig nu när marknaden är orolig och att vi därför ser mycket ute till försäljning.

Nervösa köpare men även ”säljare”
 

Kugghjul

Panerai
Kul att se att tråden blev aktuell snabbare än vad jag väntat mig!

Ja, allt är ju en prisfråga antar jag. Vet inte hur mkt det gått ner än. Är ett bostadsrättsradhus 5.5 rum i Vallentuna.
Du får väga risken till viss missad vinst, mot risken för prisras. Bara du vet hur dina lån o annan ekonomi ser ut. Kan du kliva ur till ett ok pris kan det vara en god idé, lätt hänt, men aldrig bra, att bli för girig.

I ditt område så har jag ingen aning, men hos oss har tvåorna som gått att sälja gått ner ca 20% från toppnoteringarna. Tror dock majoriteten inte ens har fått bud. Var lite inne på att sälja vår tvåa nu för att lämna landet men som det ser ut nu blir det uthyrning istället.
Med 85% belåning är alltså allt eget (blankolånat?) kapital borta på ett kvartal! Har själv hört 1:a handsuppgifter om visningar där ingen kom, innerstaden.

När priserna sedan sänks, triggas den negativa psykologiska spiralen.

Jag bor på Kungsholmen i en vanlig tvåa, har en syster som försökte sälja sin etta på stora Essingen för ett par veckor sen utan ett enda bud. Sen ska jag ju självklart erkänna att jag inte har stenkoll utan är min helt anekdotiska undersökning eftersom jag är småsugen på att lämna polcirkeln.
Skall hon sänka priset eller vänta?

Enligt maklarstatistik.se så är priset upp 0,7 % senaste tre månaderna i Stockholm innerstad. Inget område som negativ effekt mer än en halv procent. Låter ju sunt att uppgången minskat om än att det ändå är +4,4 % på 12 månader.
MÄKLARstatistik.
 

Kugghjul

Panerai
Vanskligt att använda booli som referens för procentuell nergång. Booli registrerar slutbud på br medan det är lagfart på hus.

Med andra ord, noteringarna på br betyder ju inte att säljaren alla gånger har accepterat och stämplat ut. Antar att det vi ser på booli för det mesta är dom som år piskade att sälja för att dom redan har köpt.

Har själv en br ute nu men testat egentligen bara marknaden just nu för att förbereda mig för framtida scenarion. Visst säljer jag om jag får tillräckligt bra bud men kan lika gärna bo kvar. Tror att det är många som tänker som mig nu när marknaden är orolig och att vi därför ser mycket ute till försäljning.


Nervösa köpare men även ”säljare”
Jag är intresserad av vad du menar här. Anser du att många "testsäljer" sin bostad just nu, och att det driver upp utbudet? Men samtidigt "testköper" de inte, vilket leder till att "alla" visningar är tomma?
 
Senast ändrad:

Kugghjul

Panerai
Sälja först och köpa sedan? Hur gör ni / era bekanta?

Det bästa är ju att kunna köpa först, utan tidspress, men för många ger ju det likviditetsproblem och för hög risk.
 

Zingo

Rolex
Kul att se att tråden blev aktuell snabbare än vad jag väntat mig!


Du får väga risken till viss missad vinst, mot risken för prisras. Bara du vet hur dina lån o annan ekonomi ser ut. Kan du kliva ur till ett ok pris kan det vara en god idé, lätt hänt, men aldrig bra, att bli för girig.


Med 85% belåning är alltså allt eget (blankolånat?) kapital borta på ett kvartal! Har själv hört 1:a handsuppgifter om visningar där ingen kom, innerstaden.

När priserna sedan sänks, triggas den negativa psykologiska spiralen.


Skall hon sänka priset eller vänta?


MÄKLARstatistik.
Utveckla för en icke kunnig om vad som är fel med mäklarstatistik? SVT använder det idag på nyheterna, anmäla de för fakenews? :confused:
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Jag är intresserad av vad du menar här. Anser du att många "testsäljer" sin bostad just nu, och att det driver upp utbudet? Men samtidigt "testköper" de inte, vilket leder till att "alla" visningar är tomma?

Psykologi från bägge sidor efter alla domedagsprofetior. Det går självklart inte att säga att just så här är det men sett från ett säljarperspektiv så är slutet på året ingen bra tid att sälja på, men ändå lägger många ut till försäljning. Hög konkurrens om köparna dessutom när alla har visning samma dag och tid. Ond spiral.
 

Kugghjul

Panerai
Topp