• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den mindre bevandrade vägen 2021

vfa_pilot

Basic
Här postar vi upp klockor från årets släpp och skriver gärna några rader om klockan för att att väcka lite mer intresse, försök hålla bilder och diskussion om "the usual suspects" till ett minimum då tråden startas för att vi behöver hjälpas åt med släppa sargen och uppskatta allt annat som har släppts år 2021 även om tavlan inte stavas Rolex, AP och PP. Min förhoppning är att väcka intresse bortom de hypade modeler, att kort belysa andra klockor som lätt flyger under rader. Eftersom kunskapsbanken är stor på KS så vet jag att det här kommer att riktigt bra och ni är många som kan bidra. Många tillverkare behöver flera ambassadörer för att kunna fortsätta leverera klockor där pris och produkt har stark korrelation med varandra.

2013 när jag reggade ett konto på KS och började med denna hobby hade jag väldigt lite kunskap om klockor och kände inte till flera namn annat än Rolex. Det var många månar sen och min uppskattning det Rolex har gjort för industrin är hög men jag har även lyckats ackumulera en delkunskap och många lärdomar har dragits. En del av den nyvunna kunskapen handlar självklart om horologi men det mest intressanta i mitt tycke förblir den psykologiska aspekten av människoarten mentalitet att följa med flocken.
Nog om det.

Här är några klockor som jag tycker borde väcka ditt intresse, dessa är uppdelat i olika priskategorier och presenteras med lite glimt i ögonen.

Priskategori 1 = Nice, jag kan köpa den imorgon.
Priskategori 2 = Sweet, jag kan spara ihop till det här.
Priskategori 3 = Kommer min respektive verkligen att bli arg vi flyttar flytta till en härbärge? Om hen inte är beredd att flytta med dig är hen då verkligen någon DU vill satsa på?

Kategori 1.

Några kanske har redan hört om dessa men för att hålla det kort så är det 2 vänner som hade en kickstarter och deras koncept går ut på att göra homage på legendarer från 50-talet mer tillgängliga. Vintagefantaster ser snabbt vart inspiration hämtats.
Urverk meca quartz från Seiko håller priset en bra bit under 4k och om du inte vill/kan lägga allt mellan 500k upp för en PP ref 130 eller 1463 så är det här en no brainer.

Diameter: 38mm
Tunn: 11,2mm
Boett: 316l stål med hand-finish borstning på sidan.
Kristall med AR.

Tasti Tondi
Tasti Tondi.jpg

Mr Grey
Furlan marri.jpg

Rose guld
Furlan Marri RG.jpg

Och av det jag har sett så slutar priskategori 1 här but despare not klocksnackare!

Kategori 2 tycker jag är den roligaste av all då dessa är tillgängliga för de flesta av oss, med lite disciplin och rätt prioritering kan en/några av dessa innehas inom en överskådlig framtid. Enda "negativ" som kan sägas här är att dessa klockor har en tendens att uppta en stor del av vår tid då hundratusenmiljardersbilder ska skrollas genom och sparas i telefonen, handleden ska mätas flera gånger om för att bilda en uppfattning om hur den kommer att sitta. En och en annan handlare ska besökas med jämna mellanrum men-inte-allt-för-jämnt-för-att-man-ska-uppfattas-som-en-däcksparkare-i-den-fina-adressen osv.

Först ut är Longines

Tycker att Longines Heritage linje går från klarhet till klarhet och för varje år som går kommer jag närmre ett köp. Kudos till Longines som väljer att exkludera datumfönster, mitt OCD klara inte av asymmetri.
Diameter: 38.5mm.
10mm tunn.
Pris: Ca 20k

2021-Longines-Silver-Arrow-review-L2.834.4.72.2-5.jpg

2021-Longines-Silver-Arrow-review-L2.834.4.72.2-2.jpg

Näst upp är Must Cartier Solarbeat. När dessa släpps i gulguld I'd be like shut up and take my money!
Det blir inte mer elegant än Cartier. Tycker det är väldigt smakfullt att inte falla för frestelsen att tilläga en kort novel på tavlan, "The SolarBeat Tank Must First Ever Solar Powered Cartier Watch" så som Rolex skulle ha gjort. Cartier säger den här novelty ska kunna gå 16 år innan det är dags för service och solcellerna ska bytas.
Kommer i modell lite och modell mindre
Pris: 22k och 24k.

Solar beat.jpg

Cartier SB.jpg

Tudor....oh vad jag vill bara falla pladask för dig men varje gång vi ses är du alldeles för vertikal för att det ska kunna bli vi! Kan ändå inte låta bli att beundra hur vacker du är och hur mycket tomrum du fyller som ditt moderskepp lämnat efter sig både prismässigt, konstruktionsmässigt och i synnerhet utseendemässigt. År in och år ut fortsätter Tudor att leverera bang for your buck och vi är många som glädjes med deras framgång, Tudor förtjänar all beröm och positiv uppmärksamhet de får då de verkar lyssna på vad entusiaster efterfrågar och leverera.
Bortom ideér om rätt och fel finns ett fält, vi möts där (minus datum såklart, ja de kan inte behaga alla och det är ok).

Diameter: 41mm.
14.4mm tjock.
Pris: ca 46k

tudor2021-26994.jpg

Tudor.jpg

Denna bild krossar mina fördomar om att den är för vertikal men-jag-måste-ändå-uppräthålla-ståndpunkten-för-min-fru-säger-att-jag-kan-inte-köpa-alla-klockor-i-världen!
Tudor_Case_Profile_016.jpg

Breitling....med dessa 3 nya utsläpp så kan vi dra ett sträck över de senaste 20åren-ish och gå vidare mot en ljus framtid tillmötes, ty allt är förlåtet.
40mm x 13,08mm
Pris 80k
Finns även i guld men priset är närmare kategori 3, för mig en no-go-zone för den här klockan.

Pistageo
Breitling pistageo.jpg

Datora (shut up and tak...plånboken stängs när det står 15.35mm tjock, hamburgare ska jag ha i magen inte runt handleden) hindras dock inte av att glädjes åt de som har en handled att bära upp den här pjäsen.
Diameter: 42mm.
Tjocklek: Hamburgare?
Datora.jpg

Breitling: Presenterar Duograph.
Jag: Hmmm! En hamburgare kanske inte är så dumt att ha runt handleden. Denna klockan borde haft sönder internetz med tanke på att det är en manuell rattrapante till priset av 1/3 Aquanaut! Måste åtminstone prövas.
Diameter 42mm
ffs15.35mm
Hur stor är chansen att ni inte såg förra raden😁.
Duograph.jpg

Den av er som är fri från tyngden skall kasta första stenen. Vi är många som lagt på oss lite extra under pandemin så jag kommer inte dömma dig ut Duographen och alla dina 15.35mm
Duogra.jpg

Kategori 3
Vi kickar igång denna serie med jubileraren. Historique fyller 100år i år och eftersom även jag fyller år i år (😆) så börjar jag med det jag kallar för sen kvälls-huvudräkning: Hur mycket vardagslyx är jag villig att göra avkall/avstå ifrån samt hur länge behöver jag göra det för att kunna köpa en Vacheron-du-är-så-jävla-vacker-Constantin-Historiques. Den tiden det skulle ta för mig att bli klar med den huvudräkningen så kommer samtliga 100 av denna limiterad klocka att vara slutsåld.

Vacheron-Constantin-1921-white-gold-platinum-8.jpg

Som som i min favvo-film med DiCaprio väljer jag att gå djupare.

När vi ändå tagit oss så här djupt kan vi lika gärna falla baklänges och tar oss vatten över huvudet!
Somliga kanske börjar ana vart mina preferenser ligger. En kronograf må vara en relativ vanlig komplikation men för en fartdåre med förkärlek till och vackra landskap är detta en av de mest tilltalande urverk att titta på, det kittlas lite extra när du vet att en bra kronograf är en av den mest utmanande komplikationen en urmakare kan företa sig och som överskrider komplexiteten även för en tourbillon.

Ref: 5400T/000P-B637
Diameter:42.5mm
Tunn: 10.72mm
Pris: I genomsnitt tar en människa 20 000 andetag/dag, om du för varje andetag får en krona så skulle det ta 140 dagar innan du kan köpa en men vid den tiden finns inte ett spår av dessa limiterade15 klockor kvar att köpa.
Inom klockor är en split-second kronograf bland det finaste jag vet.

Ytligt påminner den om ett kargt vinterlandskap men jag anar nästan ett löfte med explosioner inuti.
VC Ratt.jpeg

Här skall erkännas att jag slickade på telefonskärmen när denna bild kom upp.
VAC_Traditionnelle_Chrono_Split_sec_5400T_000P_B637_Calibre-3500_2.jpg

Cal 3500 är reserverat endast till 2 referenser hos Vacheron. Det är en automatisk med perifer rotor för att den fina urverket ska beundras.
VAC_Traditionnelle_Chrono_Split_sec_5400T_000P_B637_Calibre-3500_4.jpg

A Lange & Söhne: I mina ögon är du felfri.

Lange gör inte klockor för den stora massan utan de gör klockor för oss klocknördar. Den kopplingen är lätt att se för oss som följt dem under en period och det märks att de tagit till sig feedback eftersom många boetter tappat flera mm både i diameter och tjocklek.

Little Lange 1 Moonphase i vitt guld
Den nya månfasindikator har två skivor: Den celestiala skivan roterar ett varv var 24:e timme och månfas-skivan roterar en synorbital period efter 29 dagar, 12 timmar, 44 minuter och 3 sekunder! Denna precision upprätthålls under 122.6 år innan den behöver justering men flocken vill bara prata Rolex och 2 andra reliker från 70-talet med fokus på hur mycket de har gått upp i värde sen siste de köpte dem🥱.

36.8mm
10mm
Pris: 420k
2021-A-Lange-Sohne-Little-Lange-1-Moon-Phase-Gold-FLux-5.jpg

little_moon_04.jpg

Mina damer och herrar! Här är min höjdpunkt från 2021.
Den första av sin sort, en Lange 1 med evighetskalender och eftersom Lange inte gör något halvt-hjärtat så har alla deras evighetskalender en månfas. Även denna nya referens huserar den nya månfaskomplikation som Lange introducerat i år och behöver först justeras efter 122.6år.
Med den nya Cal: L021.3 har Lange lyckats att bibehålla den stilrena tavlan trots den komplexa komplikationen som alltför ofta överväldigar tavlan. Datum och dag-komplikationer ändras momentant vid midnatt och i slutet av veckan kommer dag-retrograd att snabbt hoppa till måndag. I slutet av månaden kommer den yttre ringen som visar indikerar månad att rotera samtidigt som dag och datum ändras men höjdpunkten kommer nog vid slutet av året 23:59:59.
Vem vill ha en puss vid 00:00 när du kan titta på när timmen, dag, datum, månad och år i ett ögonblick ta ett steg fram i unison formation.

Specs.
41.9mm
12.1 mm tunn
Pris: strax över 1000-lax (pun intended)
Kompispris? Nein.
A-Lange-Soehne-Lange-1-Perpetual-Calendar-9-scaled-e1617762862757.jpg

Gif Lange.gif

A-Lange-Soehne-Lange-1-Perpetual-Calendar-4.jpg

Jävligt frestande att trycka på knappen, måste bara lista ut hur jag ska säg till min fru att vi inte behöver ett tak över huvud.
Hur många kommer ihåg back in the day när man kunde ringa från sin hemtelefon till den man va kär i i klassen för att frågan chans men knän förvandlades till jellé så fort någon på andra sidan luren svarade och du la på för att du hade glömt bort vad du skulle säga! Lite så känner jag just nu.
Note to self: Glöm inte att först slå #31# innan du slår en signal till Nymans!
Wristshot.jpg

Misstänker starkt att Lange flexar här bara för att påminna alla vem som är kung över kronografer. Nu har de släppt den integrerade triple split kronograf som delar sekunder, minuter och timmar i en varmare ton.
Limiterad: 100
Pris: ca 1.5M
lange-als-triple-split-pink-gold.jpg

Här är min sitta-på-tåget-och-slickar-på-telefonskärmen-ogenerad bakgrundsbild!
triple_split_01.jpg

Om jag skulle drömma om att ha den som en ägodel så stannar jag gärna kvar i drömmen och hoppas att ingen ger mig en knuff, att som Cobbs få tillåtas lyckligt ovetande spinna vidare utan att se mig om.

Honorable mentions!

Paget Altapino Concept
Världens tunnaste klocka sen 2018 finns nu i årets modefärg. Bandet är förmodligen tjockare än den 2mm boetten som huserar maskineriet.
Piaget-Altiplano-Ultimate-Concept-Edition-la-Cote-aux-Fees-2.jpg

Jaeger LeCoultre

Denna Hybris Mechanica huserar 11 komplikationer!
Längd: 51.2mm
Bredd: 31mm
Tunn: 15.15mm

Pris: Här behöver jag övertala 10 av mina närmaste vänner att lägga 1 miljon riksdaler riksmynt var för att ha en pass-around klocka. Skulle vara så värt om vi alla flyttade till samma härbärge, framför mig ser jag ett pittoresk-kollektivboende där vi alla hjälps åt med hämtning och lämning från förskolan och när barnen har somnat skulle vi kunna köra rundpingis med gamla rack där gummit flagnat bort. Hmm, ska fan göra en lista senare ikväll över vilka av mina vänner som är värdiga denna Odyssén.

Klockan då!
På första tavlan visas sekunder (i tourbillon), minuter, timme, datum ,månad, år med skottår-indikator samt dag och natt.
jaeger.jpeg

Andra tavlan: En jumping hour, minuter och en minute repeater

Tredje tavlan: Månfas för norra halvklotet, månens ascenderande och descenderande nod (dessa är två punkter i månens orbitala banan där den skär igenom solens tänkta banan när den förflyttar sig under året). På samma tavla ser vi Perigee, Apogee (månens orbitala banan är eliptisk, den punkten när månen är närmast jorden heter Perigee, Apogee när den befinner sig som mest distalt) måncyklar, månen och år.
Jaeger 2-3.jpeg

Den fjärde tavlan visas månfaser för södra halvklotet.
Jlc south hemespher.jpeg

Vilka klockor tycker ni förtjänar mer uppmärksamhet än vad de fick?

Edit: stavning och grammatik.

Senast ändrad:
Jäklar vilken bra trådstart! Du skriver väldigt roligt, kudos!

Jag passar på att bidra med Mont Blanc som jag tyckte flexade rätt rejält med sina horologiska biceps: Mont Blanc Metamorphosis
68269286-5272-4993-BD70-BE4F72C5BF16.jpeg

Går lös på en kvartsmiljon dollars och den kräver sina handleder eftersom den mäter 50mm

Rolig trådstart! Breitling Datoran och Duographen seglade högt upp på min vill ha lista. Har nog aldrig tidigare känt ett sånt vill ha begär efter att ha sett en klocka för första gången.
Jag gillade också denna nya tavelvarianten från Nomos och faktiskt även Oris Cotton Candy klockor. Tror dom hade varit lite roliga som sommarklockor.
77629A7F-5D8F-4CD6-89D7-86D3D1CB8145.jpeg

Senast ändrad:
Följer upp med den här från Montblanc som jag tycker är cool. Passar kanske bäst in i kategori tre med priset på €49,500 och limiterad till 18 klockor. En split second kronograf i guld med speciell legering som gör att den får en lite grön färg. Främst urverket är väldigt vackert i min mening.
1618083765997.png

1618083736898.png

Kvalitetsinlägg! Mycket bra.

Som gammal materialingenjör tycker jag att dessa tre är lite roliga eftersom det inte är det vanligaste materialen/legeringarna.

1. Den ovannämnda Montblanc i 18k lime gold. Grönt guld är ovanligt, färgen beror sannolikt på att de blandat i järn.

2. Tudor BB58 i silver. Boetten är i 925 Sterlingsilver, just denna legering har tydligen palladium i sig. Vilket skulle göra att den inte missfärgas så lätt som silver annars kan göra.

3. Omega Seamaster 300 Bronze Gold. En legering med 9k guld, alltså 37,5% guld och ca 50% koppar. Den kommer utveckla patina men inte på samma sätt som en vanlig bronsklocka. Men är det en guldklocka eller en bronsklocka? Både och kanske?

Screenshot_20210318-210433~2.png

TudorBlackBay58-925-1-400x400.jpg

OMEGA_234.92.41.21.10.001_amb.jpg

Om vi kikar på lite independent måste jag slå ett slag för SB-05 från den franska urmakaren Sartory Billard, som fått hjälp med urtavlorna av Kari Voutilainen, och jävlar vilken fullträff!

Då klockorna är gjorda på beställning har man själv en hel del att säga till om hur man vill att den ska se ut, från vilken färg man vill ha, Guilloche eller inte på urtaval osv, riktigt schysst!

Priset ligger på 6,400 euro för stainless, 6,800 för titanium eller så kan man lägga till 13.000 euro och få klockan i tantalum eller guld, så skulle nog lägga denna godbit i klass 2.

Storleken ligger på 38,5mm och den är endast 8,5mm på höjden, vilket jag tycker är en utmärkt storlek för en sådan klocka! mycket för att jag har bebisarmar själv, men även att den går mot det dressigare hållet.

SB05-blue-titanium.jpg

SB05-hammered.jpg

Guillocheurtavlan måste jag säga är riktigt sexig!
SB05-guilloche-vert2.jpg

Vill belysa denna klocka som jag tror släpptes detta år. Dumoreau D1. Stor liknelse med Nautilus och Aquanaut men i mina ögon snyggare former och färg och till ett mycket mycket trevligare pris på kring 4000. Har precis beställt hem en, och ska bli extremt trevligt att se den i verkligheten.
dumoreau-blue-4_1080x.jpeg

Kul tråd!

Jag brukar beklaga mig över att det är så få märken som släpper saker som faktiskt har lite nyheter, antingen teknik, material eller design. Men här finns faktiskt några exempel på innovation! Synd bara att det är så höga priser för nymodigheten.

Med det sagt så blev jag lite kär i den perifera rotorn på Vacheron Constantin-verket...

Vill belysa denna klocka som jag tror släpptes detta år. Dumoreau D1. Stor liknelse med Nautilus och Aquanaut men i mina ögon snyggare former och färg och till ett mycket mycket trevligare pris på kring 4000. Har precis beställt hem en, och ska bli extremt trevligt att se den i verkligheten.
dumoreau-blue-4_1080x.jpeg
Spännande - ska bli kul att se😀

Såg den här tråden nu, fan vilket snyggt första inlägg och trådstart!
Jag liksom många andra befinner mig vid kategori 1 och 2, och jag måste säga att tudors kronograf samt sinn 103 classic 12 är dom släppen som fått mig att stanna upp och dregla! Lyckats komma över tudorn men tyvärr inte sinnen (jakten fortsätter)!

Tillbaka
Topp